Wainonia aan de longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:42

Ik zou beginnen met de pessoa te bevestigen tussen de voorbenen. Vanuit daar kan je meer van haar gaan vragen maar dit paard is daar nu nog niet sterk genoeg voor. Ga terug naar het begin, ga niet forceren. Neem de tijd!

Muronia

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:53

Oh maar ik verwacht helemaal geen ohh en ahh applaus, daar was mijn topic totaal niet voor bedoeld. Wel om te laten zien dat het zadel wel degelijk de oorzaak is van het op de voorhand vallen, de weggedrukte rug en de beperkte beweging. Een verlengde van mijn vorige rijtopic dus eigenlijk.

Onderaan de singel zit helaas geen ring, ik wil wel even kijken of ik daar iets kan fabriceren zodat ik de touwtjes daarlangs kan doen de eerstvolgende keer, dat is het proberen zeker waard.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:54

Er zijn van die losse tussenstukjes voor. Leren riem die je om de singel schuift waar dan een ringetje aan vast zit. Maar misschien is er ook zelf iets voor te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:56

Murosch schreef:
Oh maar ik verwacht helemaal geen ohh en ahh applaus, daar was mijn topic totaal niet voor bedoeld. Wel om te laten zien dat het zadel wel degelijk de oorzaak is van het op de voorhand vallen, de weggedrukte rug en de beperkte beweging. Een verlengde van mijn vorige rijtopic dus eigenlijk.

Onderaan de singel zit helaas geen ring, ik wil wel even kijken of ik daar iets kan fabriceren zodat ik de touwtjes daarlangs kan doen de eerstvolgende keer, dat is het proberen zeker waard.

Sperriempje van een hoofdstel of sporenriempje gaat ook prima ipv zo'n lusje ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:00

Top, gaan we dat proberen!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:04

Ik zou er persoonlijk voor kiezen de eerste keren een heel stuk losser te stellen en steeds een heel klein stukje strakker wanneer ze dit aan kan. De foto's zien er nu uit alsof ze in een houding gedwongen wordt waarbij ze haar spieren ook niet goed kan gebruiken. Stelling zou ik ook nog heel even achterwege laten totdat ze dit helemaal gewend is. Overigens loopt ze ook achter de loodlijn. Nog een stukje verder en je zit in de rollkur :+

Goed, ik heb echt geen verstand van longeren met pessoa, maar ooit wel eens gedaan. Dubbele lijnen vind ik erg fijn. Je moet er even handigheid in krijgen maar als je dat eenmaal hebt is het heel fijn longeren.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:06

Ik vind het ook niet fijn eruit zien, maar eigenlijk alleen omdat er naar mijn ziens een valse knik is achter de loodlijn. Ik snap dat je wilt begrenzen zodat ze niet als een hertje rond huppelen, maar dat kan toch ook dat ze pas worden begrenst als ze echt hun hoofd naar boven willen brengen. Als je een rechte lijn trekt voor het hoofd van je paard, zit ze er gewoon achter met haar neus. Ik vind haar lijf er niet uitzien alsof ze lekker ontspannen loopt, een tikkeltje losser zou volgens mij een heel verschil kunnen maken.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:11

Ik vind haar wel extreem naar buiten stelling aannemen op de linkerhand en erg bol worden naar binnen op de rechterhand. Mij een signaal dat ze nog helemaal niet goed recht is en dat daar eerst aan gewerkt moet worden (en dat kan niet met pessoa), voordat je er dingen omknupt. Nu dwing je haar in een houding naar beneden die ze duidelijk nog niet aankan (omdat ze dus zo scheef trekt naar buiten op links). Als ze het wel goed aan zou kunnen, zou ze wel recht blijven en op beide kanten evenveel stelling en buiging naar binnen aannemen.

Door haar zo te longeren (achter de loodlijn) en zo laag leer je haar juist op de voorhand te lopen, energie gaat de grond in zeg maar. Haar rug loslaten zal nog niet lukken omdat ze er te scheef voor is. Als ze aan een losse longe met enkele lijn haar hoofd heel hoog blijf houden en rug wegdrukken is ze niet los en recht genoeg in haar lijf. Paarden die goed los (in spieren en zonder blokkades) zijn en recht zakken al in hun hoofd met een enkele lijn. Het kan heel goed zijn dat door de dracht met het veulen er spieren stijf zijn geworden of blokkades zijn ontstaan. Zou haar ook laten nakijken door osteo. Vindt de spieren er ook behoorlijk gespannen en strak uitzien. Paarden kunnen heeeel goed compenseren en het er goed uit laten zien terwijl ze behoorlijk vast zitten. Dat vergeet ik nooit meer, toen mijn paard helemaal uitgecompenseerd was en nog rad liep (bijna alle paarden gaan kreupel lopen). Helemaal Groningers, die alles voor je willen doen.

Kijk eens op de site van Mireille den Hoed (http://www.stalmireille.nl/blog) en dan naar onder scrollen naar het stukje over longeren. Goede en duidelijke uitleg.Wij longeren de paarden nu op deze manier en ze worden er mooi recht van, zakken vanzelf in hun hoofd op een enkele lijn en lopen mooi over de rug.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:26

orion456 schreef:
Kijk eens op de site van Mireille den Hoed (http://www.stalmireille.nl/blog) en dan naar onder scrollen naar het stukje over longeren. Goede en duidelijke uitleg.Wij longeren de paarden nu op deze manier en ze worden er mooi recht van, zakken vanzelf in hun hoofd op een enkele lijn en lopen mooi over de rug.

Dit is leuk! Het is precies wat ik bedoel. (Denk ook dat het stukje over houding & bouw op TS van toepassing is...)

Maar goed, dat vergt een omschakeling in het hoofd van de eigenaar en ook ánders leren kijken naar je paard. Ik hoop echt dat TS op een gegeven moment ook andere dingen gaat zien dan nu.

Want nee, ik vind niet dat het paard beter loopt aan de longe dan onder het zadel. Het is allebei namelijk niet goed. En zo lang TS aan de basis niks verandert, zal ze haar paard geen plezier met deze trainingen doen ben ik bang. Nog los van het feit dat de merrie helemaal geen reserves lijkt te hebben om naast het veulen aan de arbeid te gaan.

Ik realiseer me dat ik misschien wat 'hard' overkom, maar ik weet ook niet zo goed wat TS nu eigenlijk wil (bereiken met al deze topics). Meermalen worden in mijn ogen heel goede adviezen gegeven die van tafel worden geveegd zonder een goede argumentatie.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:29

Ik ben zelf niet bekend met de pessoa, dus over andere standen kan ik weinig zeggen. Ik vind op de foto's ook dat het lijkt alsof ze de bovenlijn onvoldoende los laat. Maar ten eerste zijn foto's een momentopname en ten tweede is dit de tweede keer dat ze zo bijgezet longeerwerk doet. Dus daar kan ik ergens nog wel inkomen.

Wat ik echter meer storend vind, is haar buiging/stelling. Ze neemt nu op alle foto's stelling naar rechts, zowel op de volte naar rechts (dan dus de juiste stelling/lengtebuiging) als op de volte naar links. Dat lijkt me niet helemaal wenselijk. Is er een manier om daar met de pessoa op in te spelen?

edit: ik zie dat dit bij de pessoa niet mogelijk is. Dan zou ik zelf persoonlijk ook kiezen voor een andere manier, zoals bijvoorbeeld lange lijnen of dubbele longe.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:34

Afbeelding

Ik denk dat we allemaal wel liever hebben dat deze merrie meer loopt zoals de groene lijntjes aangeven, met haar neus neerwaarts en er uit, ontspannen. De rug bolt, de schoft waaiert uit. Wanneer dit bevestigd is kan je meer activiteit vragen van achter, automatisch zal ze zich ook meer oprichten en zichzelf in ontspanning aanspannen.

Maar als je dan goed naar de blauwe lijntjes kijkt, hoe lang de hulpteugels wel niet zouden moeten zijn om deze houding te kunnen toelaten, ga je toch het een en het ander moeten ondernemen ;)

Is het trouwens geen leuke afwisseling om aan de hand te werken mbv bv kaptoom? Ik zie bv dat mijn oude pony met weinig rugbespiering heel erg veel baad bij heeft. En hij vind het onwijs leuk!

Verder zou ik een chambon aanraden als hulpteugel, nodigt meer uit om het neusje eruit te laten vallen dan menig andere hulpteugels ;)
Ik vind het super dat je tips en adviezen hebt opgevolgd uit je vorige topics !

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:35

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik kan niet vinden waarom ik het geen fijn plaatje vind, kan mijn vinger er niet op krijgen.
Weet niet of iemand mij hier snapt, maar iets lijkt niet te kloppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:36

heel duidelijk Sheenegro@!Zo laat je op een mooie en duidelijke manier zien wat inderdaad het beste is

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:40

Ik vind dr inderdaad ook erg ingebogen lopen. Zou haar eerder eerst wat meer zelf laten lopen, en daarna eventueel wat meer gaan bijzetten. Maar zoals al gezegd, jouw paard, en ieder heeft zijn eigen voorkeuren qua training. ;)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:04

SheeNegro schreef:
[url=m/uGeeng.jpg]Afbeelding[/url]

Ik denk dat we allemaal wel liever hebben dat deze merrie meer loopt zoals de groene lijntjes aangeven, met haar neus neerwaarts en er uit, ontspannen. De rug bolt, de schoft waaiert uit. Wanneer dit bevestigd is kan je meer activiteit vragen van achter, automatisch zal ze zich ook meer oprichten en zichzelf in ontspanning aanspannen.

Maar als je dan goed naar de blauwe lijntjes kijkt, hoe lang de hulpteugels wel niet zouden moeten zijn om deze houding te kunnen toelaten, ga je toch het een en het ander moeten ondernemen ;)

Is het trouwens geen leuke afwisseling om aan de hand te werken mbv bv kaptoom? Ik zie bv dat mijn oude pony met weinig rugbespiering heel erg veel baad bij heeft. En hij vind het onwijs leuk!

Verder zou ik een chambon aanraden als hulpteugel, nodigt meer uit om het neusje eruit te laten vallen dan menig andere hulpteugels ;)
Ik vind het super dat je tips en adviezen hebt opgevolgd uit je vorige topics !

Mooi weergegeven!
Deze foto heeft eigenlijk gewoon een ingebouwde loodlijn (zie paal) en dan zie je dus ook hoe erg ze daar achter loopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:18

Sorry Murosch, ik vind dit ook niet fijn Y;(
Ik vind haar m.n. afbuigen in de hals i.p.v. de rug ontspannen en opbollen.

Ik snap helemaal waarom je haar ronder zet maar ze houdt zich zo vast dat je eigenlijk je doel nog niet bereikt.

Als je de kunst vaardig bent zou ik haar met dubbele longe gaan longeren of nog liever met lange lijnen werken en de zijdelingse buiging aan proberen te spreken dat ze vanuit daar soepeler wordt.

Als je daar zelf niet handig in bent, maar met een gogue of een chambon en afwachten tot ze zichzelf wel loslaat en in de aanleuning laat vallen.

Even heel bot gezegd en niet bot bedoeld: Dit is alleen in de krul en niet los.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:46

Urielle schreef:
Sorry Murosch, ik vind dit ook niet fijn Y;(
Ik vind haar m.n. afbuigen in de hals i.p.v. de rug ontspannen en opbollen.

Ik snap helemaal waarom je haar ronder zet maar ze houdt zich zo vast dat je eigenlijk je doel nog niet bereikt.

Als je de kunst vaardig bent zou ik haar met dubbele longe gaan longeren of nog liever met lange lijnen werken en de zijdelingse buiging aan proberen te spreken dat ze vanuit daar soepeler wordt.

Als je daar zelf niet handig in bent, maar met een gogue of een chambon en afwachten tot ze zichzelf wel loslaat en in de aanleuning laat vallen.

Even heel bot gezegd en niet bot bedoeld: Dit is alleen in de krul en niet los.

Mee eens, jammer dat je je paard zo koppig vastbind.
Dit is blessures creëren en geen spieren kweken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 17:24

Bedankt voor de reacties! Ik ben helemaal niet koppig hoor, ik pik er van alles uit waar ik iets mee kan. Dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens moet zijn toch? Daarom is het ook wel degelijk nuttig geweest om dit topic te plaatsen, want daar kan ik wel degelijk iets mee.

De tekening is duidelijk, het linkje naar de website ook. Ik ga hier zeker mee aan de slag!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:29

Ik zou me als ik jou was eens verdiepen op de werking van een chambon.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:33

Ik hoor goede berichten over het gebruik van een bodywrap. Kan geen kwaad en is voor een paard soms nét dat steuntje om z'n lijf beter te voelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:07

ik ben vreselijk ouderwets,ik gebruik gewoon een slof als bijzet...erg losjes.Als begrenser.Of zelfgemaakte elastieken.Maak beiden vast aan de singel.(longeer altijd met zadel omdat ik meestal daarna reed)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:16

geerke schreef:
ik ben vreselijk ouderwets,ik gebruik gewoon een slof als bijzet...erg losjes.Als begrenser.Of zelfgemaakte elastieken.Maak beiden vast aan de singel.(longeer altijd met zadel omdat ik meestal daarna reed)

Ik longeer ook veel met slof maar wat ik bij dit paard eerst zou willen zien is over de rug naar de (denkbeeldige) Hans zakken. Dat ze eerst in de lage lijn met een losgelaten rug lekker door dat lijf swingt.
De gogue en chambon nodigen dat gedrag meer uit dan een slof vind ik.

Hans is hand, damn You autocorrect!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:36

Ik heb nu een riempje gemaakt voor om de singel en heb vandaag de lijnen tussen de voorbenen door naar beneden bevestigd en de pessoa op de langste stand gezet.

Volgens mij is dit al heel wat beter maar mag er nog meer ruimte komen zodat ze haar neus er nog meer uit kan doen? Ik ga de volgende keer (overmorgen want ik longeer nu om de dag) een strotouwtje aan het riempje aan de singel vastmaken zodat ik de lijn nog wat meer kan verlengen.

Ik zie nu ook de knik in haar nek die jullie bedoelen en ik ben benieuwd of die eruit gaat als ze haar neus er echt wat uit kan steken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:44

Dat is al beter, mag idd nog meer lengte maar veel beter.

Ze moet nog leren om zich vanaf de schoft te laten vallen, dat komt wel weer. Zie het als investeren want dat ze dat weer doet is ook de basis voor de aanleuning onder het zadel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:09

Inderdaad urielle

Wij maken sinds 5 misschien 6 weken gebruik van de chambon (eens a 2x in de week, dus nog niet dagelijks) en wij kunnen al merken, met een friese merrie, die heeeeel voorwaarts is en bij elk geluidje gas er op zet, dat ze zelf gaat stofzuigen.
Ook komt er meer rust in.

Ook al zou je gebruik blijven maken van de pessoa, zou ik hem alsnog, nog langer doen.