Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Murosch schreef:Oh maar ik verwacht helemaal geen ohh en ahh applaus, daar was mijn topic totaal niet voor bedoeld. Wel om te laten zien dat het zadel wel degelijk de oorzaak is van het op de voorhand vallen, de weggedrukte rug en de beperkte beweging. Een verlengde van mijn vorige rijtopic dus eigenlijk.
Onderaan de singel zit helaas geen ring, ik wil wel even kijken of ik daar iets kan fabriceren zodat ik de touwtjes daarlangs kan doen de eerstvolgende keer, dat is het proberen zeker waard.
orion456 schreef:Kijk eens op de site van Mireille den Hoed (http://www.stalmireille.nl/blog) en dan naar onder scrollen naar het stukje over longeren. Goede en duidelijke uitleg.Wij longeren de paarden nu op deze manier en ze worden er mooi recht van, zakken vanzelf in hun hoofd op een enkele lijn en lopen mooi over de rug.
SheeNegro schreef:[url=m/uGeeng.jpg]Afbeelding[/url]
Ik denk dat we allemaal wel liever hebben dat deze merrie meer loopt zoals de groene lijntjes aangeven, met haar neus neerwaarts en er uit, ontspannen. De rug bolt, de schoft waaiert uit. Wanneer dit bevestigd is kan je meer activiteit vragen van achter, automatisch zal ze zich ook meer oprichten en zichzelf in ontspanning aanspannen.
Maar als je dan goed naar de blauwe lijntjes kijkt, hoe lang de hulpteugels wel niet zouden moeten zijn om deze houding te kunnen toelaten, ga je toch het een en het ander moeten ondernemen
Is het trouwens geen leuke afwisseling om aan de hand te werken mbv bv kaptoom? Ik zie bv dat mijn oude pony met weinig rugbespiering heel erg veel baad bij heeft. En hij vind het onwijs leuk!
Verder zou ik een chambon aanraden als hulpteugel, nodigt meer uit om het neusje eruit te laten vallen dan menig andere hulpteugels
Ik vind het super dat je tips en adviezen hebt opgevolgd uit je vorige topics !
Urielle schreef:Sorry Murosch, ik vind dit ook niet fijn![]()
Ik vind haar m.n. afbuigen in de hals i.p.v. de rug ontspannen en opbollen.
Ik snap helemaal waarom je haar ronder zet maar ze houdt zich zo vast dat je eigenlijk je doel nog niet bereikt.
Als je de kunst vaardig bent zou ik haar met dubbele longe gaan longeren of nog liever met lange lijnen werken en de zijdelingse buiging aan proberen te spreken dat ze vanuit daar soepeler wordt.
Als je daar zelf niet handig in bent, maar met een gogue of een chambon en afwachten tot ze zichzelf wel loslaat en in de aanleuning laat vallen.
Even heel bot gezegd en niet bot bedoeld: Dit is alleen in de krul en niet los.
geerke schreef:ik ben vreselijk ouderwets,ik gebruik gewoon een slof als bijzet...erg losjes.Als begrenser.Of zelfgemaakte elastieken.Maak beiden vast aan de singel.(longeer altijd met zadel omdat ik meestal daarna reed)