Dante, longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:04

Celiien schreef:
Allemaal paarden met korte pezen zeker :+

Toch snap ik wel wat TS bedoelt. Ze heeft wel eens een foto van het dier al grazend geplaatst en het stond er beroerd bij. Het staat op 1 been en ontlast het andere voorbeen. Lijkt me absoluut niet goed.

TS, het filmpje is niet heel duidelijk, maar ze lijkt inderdaad onregelmatig te lopen.

Celiien

Re: Dante, longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:05

Maar als ik naar het filmpje kijk, zie ik een onregelmatigheid wat lijkt uit de achterkant te komen, tenminste, vooral in stap. maar het is ook niet te zeggen, want ik weet niet hoe gelijk die ondergrond daar is :+

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:08

elenaMM77 schreef:
hoe heb je dat gedaan dan..

lijnen erom, weg sturen en gaan met die banaan :')

die van mij pikte het vlotjes op.. maar ik heb toch eerst echt de tweede lijn via de longeersingel over de rug laten gaan naar mij en naast de hals meegelopen.. dan kan hij zich nergens indraaien.. en toen dat goed ging hem naar voren laten gaan, terwijl ik een stapje van hem weg deed en achter hem ging lopen.. vandaar uit, langzaamaan de tweede lijn steeds iets verder naar achteren gebracht.. uiteindelijk liep hij bijna aan twee lijnen voor mij uit zo'n beetje.. En pas daarna ben ik meer naar binnen gegaan en de lijn langzaam achter de benen gelegd.. grijnss ik zag dat toch niet zo zitten om gelijk een touw tegen zijn benen te hangen als ik niet wist wat hij zou doen..

Mijn dubbele lijnen gaan niet achter de benen, maar via de longeersingel over de rug, dit is ook nog een optie.

Verder eens met de post van elenaMM77, je paard is met alles bezig behalve met jou. Deze manier van longeren gaat alleen maar meer "kwaad" doen dan goed. Ze gebruikt haar lijf verkeerd en de achterhand gaat niks doen op deze manier. Ik zou een andere aanpak gaan proberen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:12

Ik zei het fout over haar been.
Dit is de houding die ze vaak aanneemt bij het grazen:

Afbeelding

De ondergrond is totaal niet effen. De haflinger struikelt ook vaak en op een vlakke ondergrond niet. Er mag echter geen piste aangelegd worden van de gemeente omdat deze grond landbouwgrond is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:14

Vesceron schreef:
elenaMM77 schreef:
hoe heb je dat gedaan dan..

lijnen erom, weg sturen en gaan met die banaan :')

die van mij pikte het vlotjes op.. maar ik heb toch eerst echt de tweede lijn via de longeersingel over de rug laten gaan naar mij en naast de hals meegelopen.. dan kan hij zich nergens indraaien.. en toen dat goed ging hem naar voren laten gaan, terwijl ik een stapje van hem weg deed en achter hem ging lopen.. vandaar uit, langzaamaan de tweede lijn steeds iets verder naar achteren gebracht.. uiteindelijk liep hij bijna aan twee lijnen voor mij uit zo'n beetje.. En pas daarna ben ik meer naar binnen gegaan en de lijn langzaam achter de benen gelegd.. grijnss ik zag dat toch niet zo zitten om gelijk een touw tegen zijn benen te hangen als ik niet wist wat hij zou doen..

Mijn dubbele lijnen gaan niet achter de benen, maar via de longeersingel over de rug, dit is ook nog een optie.

Verder eens met de post van elenaMM77, je paard is met alles bezig behalve met jou. Deze manier van longeren gaat alleen maar meer "kwaad" doen dan goed. Ze gebruikt haar lijf verkeerd en de achterhand gaat niks doen op deze manier. Ik zou een andere aanpak gaan proberen.

Welke aanpak adviseer jij dan?

Ik kan natuurlijk ook gewoon aan halstertouw de piste rond gaan in stap en draf en haar leren halthouden en versnellen op mijn teken. Dan moet ze niet in een cirkel lopen.

Ze krijgt dit voer: Aveve Balance mix
Deze gezondheidsmengeling biedt extra structuur voor een goede darmgezondheid. Doordat deze mengeling suiker- en eiwitarm is, is ze zeer geschikt voor gevoelige paarden. Door het hoge gehalte aan vitaminen, kan je dit voeder zowel aan sportpaarden als aan recreatieve paarden verstrekken.

zonder haverextra hoge vitaminegehalteslaag suiker- en eiwitgehalte zeer smakelijkvoor goede spijsvertering (luzernevezels, spelt, chicorei)voor alle paarden

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:23

MaricoGraphy schreef:
Ik kan natuurlijk ook gewoon aan halstertouw de piste rond gaan in stap en draf en haar leren halthouden en versnellen op mijn teken. Dan moet ze niet in een cirkel lopen.

Ze krijgt dit voer: Aveve Balance mix
Deze gezondheidsmengeling biedt extra structuur voor een goede darmgezondheid. Doordat deze mengeling suiker- en eiwitarm is, is ze zeer geschikt voor gevoelige paarden. Door het hoge gehalte aan vitaminen, kan je dit voeder zowel aan sportpaarden als aan recreatieve paarden verstrekken.

zonder haverextra hoge vitaminegehalteslaag suiker- en eiwitgehalte zeer smakelijkvoor goede spijsvertering (luzernevezels, spelt, chicorei)voor alle paarden

ik denk dat je de pony dan aan de hand mee moet nemen van het terrein af, naar een open plek, of grasstrook, waar je een instructeur kunt ontvangen die je de beginselen van het loswerken aan de hand bijbrengt (in verband met geen instructeur mogen ontvangen).

want ieamand moet je dan voordoen, hoe de inbuiging kunt geven zodat de pony de halsspieren rekt en strekt, hoe ver het hoofd precies moet zakken om ontspannen te zijn (want laten vallen is 1, maar eigenlijk moet hij het wel blijven dragen). en diegene kan je dan ook laten voelen wat het met de pony doet.. ook hoe en waar je precies kunt kriebelen om zijn buikspieren aan te laten trekken, en hoe je kunt zien dat je pony het goed doet + hoe je veilig kunt laten voelen hoe ze haar bekken moet kantelen.. want dat zijn dingen die ik persoonlijk liever niet zo even uitleg, want ik weet niet hoe ze zal reageren, want als jij last hebt van je spieren en je moet ze rekken, kun je ook narrig doen.. + ik kan vanaf hier niet zien hoe vast alles zit, dus ook niet hoever precies goed voor haar is..

dat zijn allemaal dingen waar je gewoon hulp bij nodig hebt..

gewoon rondlopen aan het halster heeft ook geen nut als je niet precies weet wat je nu precies moet doen en hoe.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:25

Ik zou inderdaad aan de hand beginnen voor gehoorzaamheid en focus.
Niet alleen een rondje in de piste in stap, draf en halthouden op jou teken, maar ook wijken voor druk, achterwaarts, wegsturen, terug halen etc. waarbij focus en gehoorzaamheid naar jou het belangrijkste is.
Wil je de achterhand alvast meenemen hierin, leg dan veel balkjes en cavaletti's in je "parcour".
Daarna zou ik toch met de dubbele longe aan de slag gaan, hiermee zal ze haar bovenlijn veel beter kunnen gebruiken en haar onderlijn correct aanspannen, als het goed is wordt de onbalans hiermee al vele male verbeterd. Ook kun je haar focus beter bij je houden, haar tempo controleren, achterhand onder laten treden en haar zichzelf laten dragen. Of te wel, algeheel beter lichaamsgebruik, training van achterhand en bovenlijn en gehoorzaamheid. Wat volgens mij jou doel ook juist is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:26

Dat snap ik. Ik heb wel een vriendin die me les gaf op de haflinger. Ik zal eens horen wanneer zij nog eens zou kunnen komen. Want zij mag wel op de wei komen omdat ik haar al van de basisschool ken. (15 jaar dus)

Thnx vesceron daar kan ik wel wat mee.

Ik heb haar ook even laten vrij springen en heb dat ook gefilmd. Misschien is dat ook handig om haar manier te zien bij de sprong? Weet niet of jullie daarop ook iets kunnen zeggen dat ik kan meenemen in het grondwerken?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:30

Wat betreft het voer, ik heb even de samenstelling opgezocht maar het is niet zo laag in suiker en eiwitgehalte helaas. Het suiker en zetmeel (zetmeel wordt omgezet in suiker!) gehalte is 23% en dat is best hoog. Mijn voer zit op 11%. De vitamine en mineralen zijn wel prima in gehaltes, hoewel sommige verhoudingen wat scheef zijn.
Hoeveel krijgt ze hiervan? En hoeveel gras/hooi/kuil krijgt ze verder?
Het nerveuze gedrag kan ook in het voer zitten.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:32

vrij springen zou ik persoonlijk in het grondwerk niet meenemen, dan zou ik voor cavaletti's gaan.
Voor de lol niks mis mee uiteraard, mits goed warm gelopen en veilig uitgevoerd :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:37

Heb het vandaag laten doen na het longeren en eerst laag begonnen ;)

Ze krijgt 1 schepje voer (500gram) met 100gram pavo Nerv control eronder gemengd.
Daarnaast staat ze 24u per dag op de wei en krijgen ze ook hooi waar ze 2 dagen over doen. Vooral deze merrie eet graag van het hooi. Van zodra je hooi in de wei legt is zij de eerste die erheen loopt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:44

Dat zijn geen hele hoge hoeveelheden, maar met 24 uur per dag gras en toegang tot hooi misschien toch net iets te veel, is per paard verschillend ook natuurlijk, sommige worden al dik van lucht.
Is ze in overconditie of niet? Kan het op de filmpjes niet zo goed zien.
Misschien als je regelmatig met haar aan het werk gaat, het nerveuze ook minder wordt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:45

Correct longeren kan prima aan een enkele lijn.
De pony is mooi vlot, dus dat kun je goed gebruiken.
Ik zie dat ze scheef is en niet in balans (hangt met elkaar samen).
Ik zou je willen adviseren dit eens goed door te lezen:
http://www.stalmireille.nl/blog
Het mooiste zou zijn als je iemand kunt vinden die je les kan geven op deze manier, maar uit de blog kun je ook al veel halen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:53

Ik heb even gelezen Def.
Ik ben het eens met een aantal stellingen die hier geschreven zijn, maar heb wel een paar vraagtekens.
Ik zie op de foto's dat de longeerlijn aan 1 bit ring vast zit, zie ik dat goed??
Er wordt aangegeven dat als een paard over de schouder naar buiten of naar binnen valt, dit gecorrigeerd moet worden. Kun je aangeven hoe dan? Met name als het over de schouder naar buiten valt?? Een paard voorwaarts zetten in zo'n geval lijkt me niets voor de locatie en setting van de schouders doen.
Hoe werkt het rechtrichten met druk aan 1 kant (1 bitring) zonder directe controle over het onderbrengen van de achterhand, oprichting en verplaatsting van de schouder naar binnen of buiten? Hoe kan ik de heupen dan rechtrichten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:58

Fijn dat je even je vraagtekens ook duidelijk neerzet vesceron. Dat maakt voor mij duidelijk dat die info niet alles bevat. De haflinger longeer ik door mijn touw doorheen de binnenste bitring te doen en vast te maken aan de buitenste bitring.

Haar conditie? Ze is wel wat te dik merk ik wel.
De huidige eigenaar wist mij te zeggen dat ze 3 jaar heeft stil gestaan, wat je ook aan de hoeven kon zien (zeker 10cm te lang). Voorheen heeft ze jumpings gereden en er ook prijzen mee gewonnen. Op welk niveau/hoogte weet ik echter niet.
De eigenaar zei ook dat ze misschien rustiger wordt als ze vaker aan het werk gaat.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 19-07-15 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:01

elenaMM77 schreef:
de pony is met van alles en nog wat bezig, behalve met jou helaas.. eenmaal zelfs zo afgeleid dat ze het hele hoofd naar buiten brengt. Daarbij loopt ze vierkante bochten en struikelt een enkele keer zelfs bijna voor.

ik zou bij deze pony eerst beginnen met grondwerk er direct naast om haar te helpen met het hoofd naar beneden brengen, helpen met het ontdekken van haar buikspieren, helpen met het haar laten ontdekken van haar bekken dat ze kan kantelen.. helpen met het loslaten van de nek en kaak spieren..
en als ze daar een beetje positief op reageert, dan gaan longeren. Want dit zet eigenlijk niet zoveel zoden aan de dijk, omdat je zelf niet zo goed weet hoe je de achterhand nu activeert.. je kunt met geen mogelijkheid zorgen dat ze zo haar lichaam goed inbouwt, waardoor ze dus vierkante rondjes valt.

voor lijkt ze ook niet 100% fris te lopen, maar dat kan ook pure onbalans zijn waardoor ze gaat struikelen en dat vooruit al probeert te corrigeren..

dat voorwaardse komt mede door haar onbalans..

denk maar eens in.. wat doen wij zelf als we joggen en we dreigen te struikelen? dan probeer je je balans voorwaards te corrigeren.. je loopt dan een paar passen flink vlot bijna vallend door voor je je evenwicht hersteld en weer normaal kunt joggen.. maar als je helemaal geen goede balans hebt, dan blijf je dus het beste overeind in de bochten door je snelheid te verhogen.

Helemaal eens met deze post. Zoek es een kaptoom vb. deze http://www.kramer.nl/SHOWMASTER-Kaptoom ... &ci=257236, heb je ook geen bit in de mond, maar kan je wel netjes stelling en buiging vragen. Eerst in halt, dan meestappen aan de hand, dan je paard iets verder van je af geleiden en zo geleidelijk de cirkel ruimer maken naar longeren toe. Verliest ze balans of stelling, terug bij je nemen en verkleinen, en zo geleidelijk opbouwen. Meest effect heb je als je dit dagelijks een 10tal minuutjes doet.

Zoals haar rugbespiering en ruggebruik eruit ziet, zou ik eerlijk gezegd niet durven rijden. Wss krijg je een heel ander paard onder je kont als je eerst wat verder werkt vanop de grond.

Als ik trouwens de graasfoto zie, vind ik de voorbenen netjes staan, maak me eerder zorgen over de gelijke stand van de achterbenen, doet me eerder denken aan buik- of maagpijn.

Als je Aveve voedert, zou ik je de Sport Mix Zero aanraden, lager in suikers en zetmeel, en hoger vetgehalte, al denk ik dat die 23% suikers en zetmeel van de Balance Mix.

Ik denk echter dat je met die 500 gram een te laag gehalte vitamines en mineralen voedert (die voeders zijn voorzien om kilo's daags te geven). Zelf ben ik om die reden overgeschakeld op Vitalbix: slechts 250 g per dag te voederen (mss zelfs minder, ik volg gewoon de aanbevelingen, en tekorten zijn zo snel bijgetrokken dat ik zelfs zal afbouwen), en wordt gratis thuisgeleverd vanaf 55 euro. Lijkt prijzig, maar door de kleine hoeveelheid is het toch niet duur, en heeft een hoog vitamine E-gehalte. Ter vergelijking: met je 500 g Balance Mix krijgt je paard 125 mg vit E binnen, met 250 g Vitalbix 367 mg, kan ook goed helpen tegen stijfheid.

Maar persoonlijk denk ik niet dat een paard heet wordt van 500 g basis krachtvoer. Ik zie ook eerder onbalans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:06

Misschien heel erg offtopic, maar ik vraag me af of het überhaupt verstandig is om een niet-rad paard te gaan longeren.
En dan heb je haar ook nog laten vrijspringen!! Als ik jou was, zou ik eerst laten uitzoeken wat er met haar voorbeen aan de hand is, waarom ze zo staat in plaats van het zo belasten.
Longeren is een nog grotere belasting voor haar dan rijden en vrijspringen... er komt zoveel gewicht op de voorhand bij de landing.
Niet verstandig. :n

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:12

Die vraagtekens zijn ook oprecht :) Ik wil die methode niet afkraken, maar het bevat zeker te weinig info om mij te overtuigen en denk zeker op dit moment, dat het voor jou en de merrie niet de manier is, maar dat is mijn mening. Als ze iets te dik is, kan regelmatig aan het werk gaan zeker gaan helpen.

hwn, een paard kan zeker heet worden van 500 gram krachtvoer, van de helft hiervan heb ik al een onhandelbaar paard. Ik voer ongeveer 500 gram voer, maar aanzienlijk lager in zetmeel en suikers.

Ik vind het geen laag gehalte aan vitamines en mineralen, daarnaast moet je met hoge hoeveelheden vitamine E oppassen in verband met de verhouding Selenium, aangezien die dan ook omhoog moet. Te veel vitamine E is niet erg, te veel Selenium wel degelijk!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:13

Maar wat kan haar nerveus gedrag naast het longeren en rijden dan verklaren? In de stal doet ze jambette en draait ze continu rondjes, staat ze te trappelen zelfs als het zweet van haar af druipt doet ze verder. Uit de wei halen is ook lastig. Vandaag ging wel beter. Maar voorheen was het zo: hinikken, me omver lopen, rondjes om me heen lopen, voor me op lopen, me scheef trekken en op mijn tenen staan en zelfs happen naar mijn armen.
Op de poetsplaats/zadelplaats is ze ook nerveus, doet ze ook die jambette, draait ze zich om zover het kan en hinnikt heel scherp. Bij het opzadelen heeft ze een halster stuk getrokken en een longeertouw door te gaan steigeren (njet helemaal recht maar krachtig genoeg om het halster en longeertouw stuk te trekken).

@KBK: ze is altijd een jumpingpaard geweest. Daarnaast is ze niet van mij of mijn kennissen. Wij hebben wel haar ontwormingstube en voer betaald ook de kosten van de DA voor haar tanden toen. Maar de eigenaar heeft deze kosten tot nog toe niet terugbetaald. Zelf heb ik al gezegd dat het nerveuze missvhien iets medisch kan zijn maar daar heeft hij geen oren naar. Hij heeft de merrie gratis overgenomen (stond voor 7.500 euro te koop zei hij maar omdat hij die vrouw kende kreeg hij haar gratis) en er is dus ook geen medische keuring vooraf gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:14

Maar jij longeert haar. :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:17

KoudbloedKim schreef:
Misschien heel erg offtopic, maar ik vraag me af of het überhaupt verstandig is om een niet-rad paard te gaan longeren.
En dan heb je haar ook nog laten vrijspringen!! Als ik jou was, zou ik eerst laten uitzoeken wat er met haar voorbeen aan de hand is, waarom ze zo staat in plaats van het zo belasten.
Longeren is een nog grotere belasting voor haar dan rijden en vrijspringen... er komt zoveel gewicht op de voorhand bij de landing.

Dat ligt aan de reden van het niet rad lopen en de methode van longeren.
Een niet gefocussed paard, wat over de schouder weg loopt, geen achterhand onder treed, niet draagt en derhalve lijkt te struikelen hoeft nog geen man over boord te zijn. Wellicht als TS aan de hand en met grondwerk aan die aspecten gaat werken en bijvoorbeeld met dubbele lijnen gaat werken dat het dier gewoon rad loopt, gezien het gewicht dan ook op de achterhand geplaats kan worden.
Mocht er wel medisch iets aan de hand zijn is vrij springen inderdaad niet verstandig.
Werken met bv die dubbele lijnen juist wel. Mijn HKO en ex hoefbevangen paard heeft hier immens veel baat bij (gehad).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:18

Vesceron schreef:
Ik heb even gelezen Def.
Ik ben het eens met een aantal stellingen die hier geschreven zijn, maar heb wel een paar vraagtekens.
Ik zie op de foto's dat de longeerlijn aan 1 bit ring vast zit, zie ik dat goed??
Er wordt aangegeven dat als een paard over de schouder naar buiten of naar binnen valt, dit gecorrigeerd moet worden. Kun je aangeven hoe dan? Met name als het over de schouder naar buiten valt?? Een paard voorwaarts zetten in zo'n geval lijkt me niets voor de locatie en setting van de schouders doen.
Hoe werkt het rechtrichten met druk aan 1 kant (1 bitring) zonder directe controle over het onderbrengen van de achterhand, oprichting en verplaatsting van de schouder naar binnen of buiten? Hoe kan ik de heupen dan rechtrichten?

Ik zal morgen even uitgebreider reageren en een filmpje proberen te zoeken.
Je kunt dit ook aan de kaptoom doen, maar inderdaad dit is aan 1 bitring.
Alleen voorwaarts laten gaan is natuurlijk niet de oplossing. Je wilt vanuit het voorwaarts gaan en een stabiele verbinding in je hand (veel mensen hebben de longeerlijn in een boogje hangen of afwisselend strak of heel los) dat het paard uit zichzelf in balans gaat lopen en voorwaarts neerwaarts gaat.
Het is heel belangrijk dat jij op een plek blijft staan en dus niet meeloopt. Zeker in het begin want dan verlies je snel de verbinding met de mond (of kaptoom als je met kaptoom longeert).
Maar goed ik heb nu te weinig tijd dus ik zal later nog eens reageren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:19

Omdat hij wil dat het paard getraind wordt. Hij heeft zelfs een ander meisje laten komen enkele weken terug om de merrie te rijden. Zij kon haar rijden maar bij het opstappen steigerde de merrie. Ook toen ze met mij door de weidepoort gesprongen was ging dat meisje er terug op maar wederom steigeren en protesteren.
Het meisje laat haar ook eerst enkele rondjes galopperen om daarna over te gaan in stap en draf. Na 15 min is de merrie dan wel rustiger en gehoorzamer. Na 45 min en een pauze van 20 min. mocht ik dus maar vloog ze in galop door die poort.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:21

Is de merrie ook nerveus als ze alleen met de paarden in de wei is, of alleen op stal staat? Of alleen als iemand 'iets' met haar doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:22

Vesceron schreef:
[naam] schreef:

Dat ligt aan de reden van het niet rad lopen en de methode van longeren.
Een niet gefocussed paard, wat over de schouder weg loopt, geen achterhand onder treed, niet draagt en derhalve lijkt te struikelen hoeft nog geen man over boord te zijn. Wellicht als TS aan de hand en met grondwerk aan die aspecten gaat werken en bijvoorbeeld met dubbele lijnen gaat werken dat het dier gewoon rad loopt, gezien het gewicht dan ook op de achterhand geplaats kan worden.
Mocht er wel medisch iets aan de hand zijn is vrij springen inderdaad niet verstandig.
Werken met bv die dubbele lijnen juist wel. Mijn HKO en ex hoefbevangen paard heeft hier immens veel baat bij (gehad).
Daarom; tot je de reden weet, minimaal belasten.