paard wil niet rechtsom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:46

MaricoGraphy schreef:
Alweer merk ik dat er niet veel gelezen wordt. Ik zeg toch net
"
Daarnaast loopt de merrie wel gewoon rechtsom als ik haar zonder longe laat lopen in de piste. Het is dus echt aan de longe dat ze het niet wil."

Juist dat is een teken dat ze het niet kan idd, want dan moet ze inbuigen en in de piste kan ze veel meer rechtuit... Dan denk ik dat ze wel heel scheef is... :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:48

Jij leest zelf ook bar slecht, TS. iedere zinnige tip sla je over.
Je komt pas 1 stap verder door je te wenden tot een GOEDE instructeur/trice die je in een aantallessen de ogen opent.

Daarna pas zullen we hier een topic van jou zien waarin je zegt : ad ik dit- of-dat maar eerder geweten en kunne we je bejubelen om de gemaakte vooruitgang.
Zó lezen we dit soort "help me"topics over 10 jaar nog...

Er IS hulp. Maar je moet het wel zoeken, aanvaarden, aanpakken: gedegen instructie! Daar is toch niks bij om je over te schamen? Het hoeft ook geen vermogen te kosten. maar roep aub mensen met verstand van paardenzaken er bij, nu ben je al heel lang bezig op een soort verkenningsroute, als een soort padvinder, waarbij de leidinggevende ontbreekt.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-04-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:49

Misschien is het een idee om je vriendin in het midden te laten staan, en haar alsware longeert, terwijl jij ernaast loopt. Zodat ze het leert om ook rechtsom op de volte/aan de longeerlijn te gaan. Als het goed gaat steeds een stukje verder van haar vandaan lopen, tot je net als je vriendin in het midden staat. Succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:50

MaricoGraphy schreef:
Daarnaast kreeg ik haar vorige week ook met rijden rechtsom. Ook ging ze makkelijk in galop rechtsom. Maar aan de longe dus niet.

Onder het rijden maakte ik ook kleine voltes.

saskiakefie

Re: paard wil niet rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:52

Met lengtebuiging tijdens het rijden? Natuurlijk kun je proberen het opnieuw te leren maar ga niet zomaar vanuit dat het eigenwijsheid of tegendraads gedrag is!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:53

Ze is ook totaal niet met mij bezig. De focus van het paard ligt steeds bij de andere paarden. De oortjes staan steeds naar hen gericht en ze kijkt dan ook steeds in de richting van de andere paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 22:05

Heb mij wachtwoord veranderd en niet opgeschreven dus je zal van mij geen last meer hebben .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:12

Moderatoropmerking:
Graag alleen ontopic advies geven. Als TS het zelf niet meer leest, wordt het wellicht gelezen door iemand met hetzelfde probleem. Offtopic verwijderd.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:19

Misschien eens bezig met recht richten? Hij is heel waarschijnlijk ontzettend scheef... Google eens naar antoin de both en/of Marijke de jong

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:55

FriesWytske schreef:
Laat je paard eens goed nakijken.

Dit. Hier zou ik beginnen met elk 'nieuw' paard. Gewoon effe een APK-tje. Je moet 100% zeker weten dat je paard OK is (of niet) voordat je ook maar overweegt iets te gaan doen. DAT bepaalt je verdere route.
Methodisch handelen voor beginners......

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:21

Hoe oud is het paard?
Ik heb dit probleem zelf ook met mijn pony gehad 2 jaar geleden. Hij was toen 3 jaar en alles behalve recht, had daarom ook erg veel moeite op de rechterhand aan de longe. Ik heb professioneel les gezocht in rechtrichten en tot de dag van vandaag nog geen seconde spijt gehad, dit raad ik jou aan de hand van je verhaal ook zeker aan!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:52

Misschien dan pijn in haar mond of hals?
Als je niet eraan zit gaat het dus wel goed?
Je paard laten nakijken
tandarts, dierenarts, een massage of osteopaat erbij.

Of zet eens een filmpje erop.

MaricoGraphy schreef:
Alweer merk ik dat er niet veel gelezen wordt. Ik zeg toch net
"
Daarnaast loopt de merrie wel gewoon rechtsom als ik haar zonder longe laat lopen in de piste. Het is dus echt aan de longe dat ze het niet wil."

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:59

Misschien heeft het te maken met jouw positie t.o.v. de merrie tijdens het longeren? Dat ze je verkeerd begrijpt en dus de verkeerde kant op wil/gaat?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 09:29

Ze is heel licht in de mond heb ik ook gemerkt. Ik kan met zeer korte trekjes aan de teugel al ophoudingen vragen. Ik hoef voor die trekjes gewoon mijn hand wat meer te sluiten waardoor de teugels net een beetje strakker staan.

Aan de longe is de enige manier waarop ze niet rechtsom wil. Ohz doet ze het wel, ook op de kleine voltes.

Mijn positie zal het dan niet zijn aangezien mijn vriendin de longe had en ik op de rug van de merrie zat.
Ik probeerde de merrie ook steeds van mijn vriendin af te rijden omdat ze steeds naar haar toe reed. Maar ze reageert dus totaal niet op mijn beenhulpen. Ook niet als ik dan een hardere hulp geef. Ze voelt het gewoon niet. Ook als je met je vingers in de buik prikt voelt ze niks, zelfs duwen met de hand tegen de buik levert geen reactie.

Maar het gaat hier om een longeer probleem. Ik wil dus eerst op de grond met haar werken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:35

Vind het allemaal erg verwarrend.
Film het eens linksom en rechtsom.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 09:40

Zal het deze week eens filmen. Maar dan kan ik dat niet ohz want ik kan niet en longeren en rijden tegelijk hé.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 09:42

Ik heb wel al een filmpje op mijn GSM waar ze vrij in de piste loopt samen met mijn jonge ruin. Zal proberen de straks al te posten dan zien jullie ook hoe ze vrij loopt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:47

Ik vind het ook zeer verwarrend over komen. Onder het zadel gaat ze wel rechtsom ook op voltes maar als jij erop zit en je vriendin " longeert" niet?
Zeer waarschijnlijk begrijpt het paard jullie gewoonweg niet wegens tegenstrijdige hulpen.

Als ze niet reageert op been hulpen zou ik ook op de grond eerst eens werken met wijken voor druk. Dat is basiskennis.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:53

Heb je je paard op een manege staan? Misschien kan je dan nog andere hulp inschakelen buiten je vriendin? Is je paard ook volledig goed gekeurd door een dierenarts? Misschien een keer laten controleren of ze nergens last van heeft? Grondwerk is niet alleen longeren, vergeet dat niet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:26

Rijden aan de longe zou ik ook gewoon laten.
Dat is enkel verwarrend voor het paard.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:40

Uit je laatste post maak ik op dat het ligt aan de lichaamstaal van je vriendin. Schijnbaar vraagt zij het paard rechtsom naar zich toe & weet ze niet hoe ze zich op moet stellen om het paard van zich af te drijven. Past alleen niet in het plaatje bij oh zo ervaren ruiter.

Ik geloof er trouwens werkelijk niets van dat het dier de hulpen niet voelt. Dat ze je volkomen negeert is wat anders, maar de huid van een paard is zó gevoelig. Tenzij ze daar beschadigde spieren of huidweefsel heeft?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:43

Of dat je vriendin jou eens filmt of iemand anders die in de buurt is.
Ik denk dat het dan een stuk duidelijker word.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:44

MaricoGraphy schreef:
Maar ze reageert dus totaal niet op mijn beenhulpen. Ook niet als ik dan een hardere hulp geef. Ze voelt het gewoon niet.

Ze voelt het heus wel, een vlieg voelt ze ook. Er zijn twee mogelijkheden:
- ze snapt het niet
- ze is in het verleden zo vaak aangedreven dat ze er 'doof' voor is geworden

Het klinkt alsof jullie tegenstrijdige hulpen geven, dat je vriendin op de verkeerde plek stond (schuin voor het paard ipv schuin achter) en het paard gewoon in de war was.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:56

Hilary schreef:
MaricoGraphy schreef:
Maar ze reageert dus totaal niet op mijn beenhulpen. Ook niet als ik dan een hardere hulp geef. Ze voelt het gewoon niet.

Ze voelt het heus wel, een vlieg voelt ze ook. Er zijn twee mogelijkheden:
- ze snapt het niet
- ze is in het verleden zo vaak aangedreven dat ze er 'doof' voor is geworden

Het klinkt alsof jullie tegenstrijdige hulpen geven, dat je vriendin op de verkeerde plek stond (schuin voor het paard ipv schuin achter) en het paard gewoon in de war was.

Dat vetgedrukte is waar wij dan ook aan denken omdat ze ook niet ontspannen kan stappen, ze wil alleen maar snel gaan. Staat overigens ook in de OP

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:58

Wat doe jij dan op dat moment als ze snel gaat stappen? Of eigenlijk moet ik zeggen wat denk je dat je doet?

Heb je daar een filmpje van?