Pony valt aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:59

Vraag hulp van iemand die veel ervaring heeft en stevig in zijn schoenen staat.
Dus niet langer mee aanmodderen, je zult het ondanks je goede bedoelingen alleen maar erger maken.

Ik heb ooit een pony overgenomen waarbij dit gedrag er volledig ingebakken zat, deze pony viel aan in de wei en tijdens het longeren en het corrigeren daarvan was minder eenvoudig dan dat ik van tevoren had gedacht (blij dat het geen groot paard was :D )

Die brutale aap rende zo door de longeerzweep heen en ondanks dat ik hem raakte waar ik hem raken kon stond hij voordat ik het wist tegen mij aan te steigeren. Met die pony is het helemaal goed gekomen, maar ik had niet zo hard hoeven optreden als die meisjes van wie hij voorheen was eerder hulp hadden gezocht.

Een aantal jaren geleden sprak ik een paardendierenarts die ook zo'n type Shetje had overgenomen, deze heeft zelfs van nood een stroomprikker gebruikt om zich de pony van het lijf te houden.
Laat het dus niet zo ver komen...

Benfan

Re: Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:23

Ik neem het die pony niet helemaal kwalijk, die hoeft maar met met zijn linker neusgat te klapperen en ze loopt al achteruit. Ik zou er persoonlijk per direct mee stoppen als ik haar was, ze heeft geen kennis nog kunde en die loop gewoon verkeerd af. Er is niemand in de buurt zo te horen die weet wat hij of ij doen moet. Bij mij had hij het geweten, die had ik zo loei hard in zijn achteruit gezet dat zijn korte pootjes niet hadden geweten waar ze heen moeten.

Omdat hij weet dat hij haar kan intimideren zal hij er een schep bovenop gooien als ze een keer dapper probeerd te doen. Dit kunnen jullie en MOETEN jullie niet zelf gaan oplossen want dat gaat hele nare problemen geven.

Mijn tip? Ga lessen, met een ander paard. Een die niet geleerd heeft kleine meisjes te laten wegrennen. En ga daarna eens kijken of ze de kunde heeft zelf wat op te voeden.

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:11

Dat de peesjes te groot zijn heb ik gezegd...
Maar als ze die er niet wil afdoen (ook mijn andere vriendin) om zeker te zijn dat hij hem niet gaat verwonden kan ik daar niet veel aan doen.
Ik heb nog gezegd dat hij wondjes zou gaan krijgen, maar zij vonden daar niets van dusja..
Ik ga het haar aanraden om les te nemen, maar dit gaat ze waarschijnlijk niet eens mogen :\

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:24

Je kan haar vertellen dat ze zo juist risico loopt de pezen te beschadigen, de pezen beschermen doen ze zo in ieder geval niet.

Ik hoop dat ze een goede zorgverzekering heeft (of in haar geval haar ouders). En ik zou zelf niet met het dier gaan werken, het risico dat het echt fout gaat is te groot. Zonde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:16

ik zie op het filmpje een heel bang meisje(begrijpelijk,want zij weet wat er komen gaat ;) )en een vervelende shet die gebruik maakt van de onzekerheid van het meisje.

Veel shets zijn geen kinderpony's.Ik heb een friese hengst,een d pony hengst en een shet hengst....3x raden waar ik de meeste conflicten mee heb. :+ En ik ben niet kinderachtig met corrigeren. ;)

Ik zeg altijd....als je een hekel aan je kinderen hebt geef je ze een shetlander :+

Het beste is er iemand bijhalen die niet bang is,of ervaring opdoen bij een normaal paard.Meestal zijn ze boven de 1 meter schofthoogte een stuk makkelijker :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:24

Ik zie een pony die bezig is, nee er al in geslaagd is, om zijn baasje te beleren. :D

Door schande en schade word men wijs, maar ik begrijp dat je vriendin nu nog niet open staat voor tips en lessen. Wacht maar een paar maanden, en bied ondertussen tussen neus en lippen door af en toe een "als je hulp nodig hebt geef je maar een gil hé" aan, om vervolgens weer op een ander onderwerp over te gaan. Dan komt ze vanzelf wel als ze er klaar voor is om te accepteren dat ze les/hulp nodig heeft.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:36

Ik heb alles doorgelezen en vraag me nog steeds af waar de ouders van hert meisje zijn in het hele verhaal. En ook de vraag waarom ze hem wil beleren is nog niet beantwoord. Wat zijn de plannen met de pony? Is het echt nodig dat hij beleerd wordt? Staat de pony alleen of met paardengezelschap? Hoe reageert hij t.o.v. andere paarden in de kudde?

Voor de rest ben ik het met iedereen eens: hulp halen voor het te laat is en er ernstige ongelukken gebeuren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:41

Gypsy schreef:
Ik zie een pony die bezig is, nee er al in geslaagd is, om zijn baasje te beleren. :D

was mijn gedachte ook. 't meiske wijkt keurig netjes voor lichte druk (hulde aan de pony voor zijn africhtingskwaliteiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:54

Gypsy schreef:

Door schande en schade word men wijs, maar ik begrijp dat je vriendin nu nog niet open staat voor tips en lessen. Wacht maar een paar maanden, en bied ondertussen tussen neus en lippen door af en toe een "als je hulp nodig hebt geef je maar een gil hé" aan, om vervolgens weer op een ander onderwerp over te gaan. Dan komt ze vanzelf wel als ze er klaar voor is om te accepteren dat ze les/hulp nodig heeft.

Vind ik een geweldig advies. :j

Pony's beleren valt niet mee, maar vriendinnen beleren ook niet. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:01

Die pony kun je waarschijnlijk gemakkelijker van gedachten doen veranderen dan die vriendin. :')

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:22

Ze wil hem beleren voor haar kleine zus...
Alvast een antwoord voor de mensen die ernaar vragen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:52

EmmApollo schreef:
Ze wil hem beleren voor haar kleine zus...
Alvast een antwoord voor de mensen die ernaar vragen.

ze houdt van haar kleine zusje? :7

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:55

Nou ik denk dat er niks mis is met die pony hij is alleen wat dominant maar ik denk als ie gewoon goede leiding krijgt hij uiteindelijk misschien een prima leerpony is om te rijden. Alleen daar is ze nu nog niet iig!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:04

Ik ben het helemaal eens met de grote lijn van dit topic: met angst kom je er niet en professionele hulp is hier eigenlijk een must.

Ik wil echter wel even ingaan op de mensen die zeggen dat aanvallen moet worden afgestraft met een klap / schop / por / welke fysieke reactie dan ook. Laat me duidelijk zijn: ik vind het absolúút niet verkeerd om een aanvallend paard een klap te geven, maar ik vind wel dat leiding nemen in eerste instantie gebeurt door houding en uitstraling en niet door fysiek geweld. Met andere woorden: als TS (of vriendin) in haar volledige houding en uitstraling een leider is en de pony vanuit die positie een klap geeft als ie aanvalt, net als een leidende merrie zou doen, is dat volgens mij een goed idee. De pony helemaal in elkaar rammen zonder dat er daadwerkelijk sprake is van de leiding nemen, is volledig nutteloos. Lijkt me een belangrijke nuance.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:10

Sterretje90 schreef:
Ik ben het helemaal eens met de grote lijn van dit topic: met angst kom je er niet en professionele hulp is hier eigenlijk een must.

Ik wil echter wel even ingaan op de mensen die zeggen dat aanvallen moet worden afgestraft met een klap / schop / por / welke fysieke reactie dan ook. Laat me duidelijk zijn: ik vind het absolúút niet verkeerd om een aanvallend paard een klap te geven, maar ik vind wel dat leiding nemen in eerste instantie gebeurt door houding en uitstraling en niet door fysiek geweld. Met andere woorden: als TS (of vriendin) in haar volledige houding en uitstraling een leider is en de pony vanuit die positie een klap geeft als ie aanvalt, net als een leidende merrie zou doen, is dat volgens mij een goed idee. De pony helemaal in elkaar rammen zonder dat er daadwerkelijk sprake is van de leiding nemen, is volledig nutteloos. Lijkt me een belangrijke nuance.

Dit bedoel ik dus, absoluut mee eens!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:55

Mee eens :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:03

Sterretje90 schreef:

in het geval van het filmpje dreigt de pony op afstand en komt op afstand overeind.
er heen rennen en een tik geven wordt wat lastig, want als je goed op hem afstampt zodra hij ook maar er over denkt om op jouw af te stampen dan zet je hem dus feitelijk van zijn plek af.. daarmee heb je de slag eigenlijk al gewonnen..

althans in de situatie in het filmpje zou ik dat dus gedaan hebben..

Wat naar het midden dreigen en omhoog komen?.. nog voor zijn hoeven weer op de grond zouden staan (en hij dus opvolging kan gaan geven aan zijn dreigement), zou ik met een 'ben je helemaal door de ratten besnuffeld' attitude op hem af komen, schouders naar achteren, kin omhoog, borst vooruit, duidelijke blik eventueel een duidelijke krachtterm erbij als dat nog nodig is.. hij zal dan al weg zijn voor je daar aankomt en anders als finishing touch nog een goede zwier van de longeerlijn, ik wil jouw plek, jij wijkt, ben je nu helemaal gek om ook maar te denken dat het andersom is'.

hij mag zich daarvan best de pest pokken schrikken en al scheten latend weg stuiven.. laat hem maar, maar wel aan het uiteinde van de longeerlijn, niet naar binnen gericht... hij zal je vanzelf dan wel gaan peilen of je 'boze' bui alweer gezakt is en of het weer ok is. van een keer goed schrikken gaat hij echt niet dood.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:42

Nou daar zou ik nog niet te zeker van zijn hoor.... Ik raad het meisje van het filmpje ook zeker niet aan om het te proberen, wat jij daar uitlegt.

Ik heb er hier een staan, die ook wat probleempjes had met het principe van ik wil jou plek dus jij wijkt. Zij had het namelijk jarenlang precies andersom uitgeoefend. :D Niet alleen bleef ze plompverloren staan, of probeerde ze jou te laten wijken, als je een tik gaf stond ze gewoon te steigeren of draaide ze zich om en begon te meppen.

Nu, een aantal parelli sessies later zijn we weer behoorlijk oké. Maar heeft een onbekende haar vast, dan zie ik haar meteen weer in zijn persoonlijke ruimte kruipen, om vervolgens heel hard te gniffelen als die persoon dan zonder nadenken een stapje achteruit doet. Klein secreet. :+

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:44

Gypsy schreef:
Nou daar zou ik nog niet te zeker van zijn hoor.... Ik raad het meisje van het filmpje ook zeker niet aan om het te proberen, wat jij daar uitlegt.

Ik heb er hier een staan, die ook wat probleempjes had met het principe van ik wil jou plek dus jij wijkt. Zij had het namelijk jarenlang precies andersom uitgeoefend. :D Niet alleen bleef ze plompverloren staan, of probeerde ze jou te laten wijken, als je een tik gaf stond ze gewoon te steigeren of draaide ze zich om en begon te meppen.

Nu, een aantal parelli sessies later zijn we weer behoorlijk oké. Maar heeft een onbekende haar vast, dan zie ik haar meteen weer in zijn persoonlijke ruimte kruipen, om vervolgens heel hard te gniffelen als die persoon dan zonder nadenken een stapje achteruit doet. Klein secreet. :+

Hier ben ik het mee eens, iemand anders moet de basis leggen. Maar deze daarna ook doorgeven aan TS vriendin, anders heeft het nog geen zin :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:52

ik zei als reactie op sterretje en als vervanging van de pony een tik geven of een schop (omdat ik niet zulke lange benen heb dat ik meters kan overbruggen ;))
een tik geven is natuurlijk alleen nuttig als je naast het dier staat en niet meters moet overbruggen eerst.. lik op stuk.. dat is niet van toepassing op wat TS in dit geval had moeten doen, want dat zou niet eens gewerkt hebben. maar dus puur wat ik doe in zo'n geval in plaats van een tik geven (staat een pony direct naast mij, dan krijgt hij een tik, op zo'n afstand laat ik hem van zijn plaats wijken.. op zo'n afstand en dan omhoog komen, doe ik het wat krachtiger dan gewoon duidelijk op hem afstappen)

in mijn eerdere reacties kon je lezen wat ik TS aanraadde, iemand anders erbij halen die haar kan helpen met de basics van leider worden over haar pony.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:57

Een tik, met handen of zweep, een schop... Terrorpony maalt er niet om. Die komt je evengoed opvreten haha. Maakt niet uit welke houding je er bij hebt. Een al te dominante houding an sich vond ze al vervelend.

Laat je nooit in de maling nemen door uiterlijke schijn. Gelukkig is ze zo klein, anders was het niet grappig. Ons schatje:

Afbeelding

Younique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:25

Mijn paard was eerst ook vrij gevaarlijk, viel mensen aan, en was niet te vangen in het land. Na aanleiding van ervaringen van wat stalgenootjes, zijn we met meerdere stalgangers begonnen met grondwerken. We hebben les genomen van Esther kok, waarvan we nog steeds met plezier lessen volgen. Mijn paard is in een jaar tijd zo erg verandert! Ze is weer normaal te vangen in het land, en ik kan er veel meer mee doen dan eerst.

Christ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:43

Zoek hulp! En voordat je begint met beleren moet de pony eerst de basis kennen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:51

iemand met ervaring er bij en gauw ook, en vriendin moet voorlopig even hélemaal ophouden met de pony, omdat zij zó bang voor het dier is dat zij door haar eigen vluchtgedrag de pony momenteel élke keer dat ze met hem aan de slag gaat, zelf bevestigt in dit wangedrag. En hoe langer dit ingeslepen en bevesigd wordt, hoe moeilijker het wordt het de pony weer af te leren.
Laat staan dat zij degene zou moeten zijn die het dier probeert te corrigeren door een mep of wat dan ook. Grote kans dat de pony dat van een toch al bang iemand in het geheel niet serieus neemt en dan JUIST in de aanvalsmodus gaat.

Afblijven en (ervaren) instructie bij halen! Dit zijn hele gevaarlijke grapjes zo.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:58

Ik snap die 'adviezen' hier écht niet. Zelfs al ben je voorstander van tikken uitdelen kan iedereen toch zien dat tikken uitdelen door dit meisje bij deze pony alleen maar tot ongelukken gaat leiden? Die pony wint het uiteindelijk echt hoor als het op een krachtmeting aankomt

Of moet ik het niet als adviezen zien maar alleen als grootspraak zo van 'mij overkomt zoiets niet want ik durf zo'n pony best in elkaar te trappen'? Stoer hoor, maar heeft TS er wat aan? Nee.

TS ga je er in hemelsnaam niet meer mee bemoeien en zoek een leuke andere pony waar je jezelf mee aan kunt leren hoe het wél moet. Laat die vriendinnen maar verongelukken en blijf zelf een eind uit de buurt.