Hierbij een filmpje van vanmiddag. Het is een beetje onduidelijk, omdat het best moeilijk is om te filmen en te longeren tegelijk. 'Ja' betekent dat ze moet aangaloperen. 2 weken geleden deed ze dat nog braaf op deze kant, nu opeens niet meer. De kaptoom zit niet helemaal goed, die heb ik sinds vandaag en moet ik nog wat beter op haar maat zetten.
Het vreemde is dat de rechterkant dus heel duidelijk de moeilijke kant was, maar nu gaat het op rechts juist veel beter.. Daar buigt ze nu veel makkelijker dan op links en voert ze de oefeningen van het rechtrichten heel goed uit. Dit gaat gelukkig wel goed!
Alleen dat longeren.. Door de kaptoom had ik vandaag wel wat meer te zeggen, ik merkte ook dat ik sneller de controle kon terugkrijgen als ze flipte. Heb ervoor gezorgd dat ze daarna zoveel mogelijk weer doorliep in het tempo dat ik wilde. 1 keer heeft ze vandaag zelfs naar me geschopt. Niet dat ze me letterlijk aanviel, maar ze bokte mijn kant uit. Dat heb ik niet geaccepteerd dus daar wel een schreeuw voor gegeven en een zwiep met de zweep.
Een paard kan veranderen van korte kant links naar korte kant rechts bijvoorbeeld. Als ik jou was zou ik wel een stuk afzetten dit is echt bijna niet te doen voor een jong paard. Gewoon wat paaltjes en lint is genoeg.
het is wel erg kleine volte waarop je haar laat galopperen. Dat is zeeeer moeilijk voor een jong paard. ZOu ook een stuk afzetten met lint en paaltjes.
Ik hield haar hier wat meer bij me voor controle, omdat ik ook een telefoon in mijn hand had. Normaal laat ik haar op een grotere volte galopperen.
kwii
Geplaatst: 15-04-15 16:01
Oef die kaptoom zit echt helemaal niet goed.. Je cirkel mag een stuk groter, en een afgezet stuk zorgt voor wat meer steun voor je paard. Voor een jong dier (nou eigenlijk voor alle wel) is dat fijn. Zelf heb ik ook dat mijn paard opeens weer slechter is geworden.. Maarja zo gaat dat: Twee stappen vooruit 1 stap terug. Gewoon door oefen dus.
Misschien is het handig om iemand anders te laten filmen, dan kunnen we zien hoe het normaal gaat. En van daaruit tips en commentaar geven.
Misschien een idee anders om haar door iemand anders te laten wennen aan de longeerlijn en het. Doorrijden. Ik woon zelf in Leeuwarden anders zou ik wel een keer willen helpen.
Maanlicht
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-15 15:24
EJuniorJoost schreef:
Misschien een idee anders om haar door iemand anders te laten wennen aan de longeerlijn en het. Doorrijden. Ik woon zelf in Leeuwarden anders zou ik wel een keer willen helpen.
Ik ga morgen een stuk wei afzetten met prikpaaltjes, ik maak daar een ruime longeercirkel mee. Hopelijk werkt dit.
rina
Geplaatst: 17-04-15 12:21
Die cirkel is idd te klein voor een jong/ongebalanceerd paard om te galopperen. Dat moet je dus niet eens gaan proberen, creëer je alleen maar meer problemen mee. Daarbij zie ik dus dat ze het moment voor het aangalopperen al begint te drukken op de binnenschouder. Is ook niet gek, ze weet dat ze daar het moeilijk gaat krijgen en schiet daarom weg. Ik zou nog zeker een periode die draf beter willen maken voor weer aan die galop te gaan werken. Daarbij idd een roundpenn oid creëren. met aanleuning is het voor een paard gewoon makkelijker voor ze die oefening te leren. En dat ook niet op het gras willen oefenen. Geeft ze veel minder grip dan een zandbodem.
Ik heb geen zandbodem tot mijn beschikking helaas. Het is niet mijn eigen paard dus daar heb ik verder niet veel over te zeggen.
Ik wist zelf niet dat een kleine cirkel zo belastend is voor een jong paard, maar het klinkt logisch. Alleen begrijp ik dan niet dat ze er eerder geen last van had. Ik heb haar ook een periode vrijwel elke dag gelongeerd en toen ging alles goed, totaal geen verzet.
Bedankt voor de hulp allemaal! Ik zal haar alleen binnenkort niet meer trainen. Ze is te lease. Dit topic mag gesloten worden.
Maanlicht
Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-15 13:29
Toch nog even een update. Ik heb haar zaterdag weer gelongeerd. Heb met prikpaaltjes en draad een longeercirkel gemaakt, en het ging echt super goed. Heb na een tijdje zelfs het tuig af gedaan en ze luisterde perfect op allebei de kanten in stap, draf en galop! Ben super trots op haar!