Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Billy schreef:de boerenmethode? Duidelijk, eerlijk en no nonsens met gewoon gezond verstand, geen gezwaai met touwtjes, halsters met hupstukken, wortelstokken en vooral zonder boekjes en dvd's maar leren in de praktijk van mensen met echte ervaring met paarden.
palousa_boy schreef:Naar mijn idee kan je ook beter naar je paard kijken dan naar een dvd of boekje waar iemand verteld hoe je ergens naar moet kijken en hoe er vervolgens op te reageren.
Duidelijke communicatie is idd het sleutelwoord, bij elke methode, ze interpeteren het alleen allemaal anders. De ene geeft gewoon een tik, de ander gaat een kwartier met een touwtje staan zwaaien.
In de professionele paardenwereld (of dat nu een boer is of een wereldkampioen in de sport) duurt het "touwtje zwaaien" gewoon te lang en krijg je vaak nog niet het gewenste resultaat omdat je via een hele grote omweg met veel zijwegen (en dus miscommunicatie) naar Rome probeert te komen.
Dan is een tik, een kleine aanwijzing dat we de kortste route naar Rome nemen, veel effectiver, duidelijker en sneller.
Anoeska schreef:Zeker gewoon gezond verstand. Mijn paard hoef geen 7 spelletjes met me te spelen of te jojoen. Omdat ik gewoon veel verschillende dingen met mijn paard doe (dressuur, wedstrijden op vreemd terrein, buitenritten etc.) weten we wat we aan elkaar hebben. Dat vind ik nuttiger dan Dvd's kijken over gedrag dat paarden mogelijk kunnen vertonen.
palousa_boy schreef:Het interesseerd mij toch niet wie parelli is? Even min of je omgang met je paard nu spelletjes noemt, of gewoon omgaan met je paard..
Citaat:Laatst kwam er in een topic voorbij dat een halster om doen en je paard uit de wei halen ook "grondwerk" is..
Dat kan volgens sommige wel zo zijn, maar ik ga gewoon m'n paard halen en hoef daar geen benaming voor te hebben, je gaat gewoon je paard halen en niks anders.
Citaat:Als ik dingen zie die parelli of wie dan ook in de cursus of hoe je het ook wil noemen heeft verwerkt, dan zijn er hier idd ook zaken die om dezelfde reden, op dezelfde wijze gedaan worden als wat parelli en consorten te vertellen hebben, maar dan gewoon vanuit het verstand en niet vanuit een 24game sessie.
Rossfechten schreef:Net als een paard schrikt van iets en je loopt er gewoon rustig langs.
Je kan er ook uitgebreid over doen en schriktraining noemen enz enz enz enz.
Conclusie, niet nuchtere / rustige mensen betalen veel geld en tijd, om te leren hoe ze zich nuchter ontspannen kunnen gedragen in de buurt van een paard.
Als ze zich er gelukkig bij voelen, prima.
DianXX schreef:Billy schreef:Maw parelli heeft gepakt wat iedereen toch al doet, daar fancy naampjes aan gegeven, er een flinke prijs op geplakt, en iedereen trapt erin omdat het "vernieuwend". Is hihihi
Hilarisch
Wat is datgeen 'wat iedereen toch al doet'?
Billy schreef:Oh eeh, paar voorbeeldjes, overal aanraken en ook met verschillende hulpmiddelen is een game,wijken voor druk is een of andere game, paard om je heen laten lopen is een of andere game....niks wat een ander niet doet, alleen hier staat een etiketje op en een prijskaartje aan
Anoeska schreef:Ik zie gewoon geen toegevoegde waarde in thuis een DVD over paarden gaan zitten kijken, als je ook gewoon die tijd aan je paard kan besteden. Waar leer je nou met van dan daadwerkelijk omgaan met paarden.
Ik zit inderdaad van kinds af aan in paarden. Heel veel dingen gedaan, stomme dingen, slimme dingen, veel geleerd van mensen die er meer verstand van hebben dan ik (boeren, ouderwetse instructeurs). En daarvan meegenomen wat me aanspreekt en laten vallen wat niet. Maar vooral geleerd door te doen.