Hoe een 'liever lui dan moe' paard motiveren? (grondwerk)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anitaolja

Re: Hoe een 'liever lui dan moe' paard motiveren? (grondwerk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:12

Nu begrijp ik ook waarom het jou niet lukt!! als de eigenaresse niets met haar doet dan is de conditie en wil ook ver te zoeken!!!!
Hoeveel keer per week doe je haar?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:05

Twee keer per week, vrijdag/zaterdag en zondag.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:57

Dan vind ik het niet raar hoor, wat doet de eigenaresse dan wel met haar?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:22

MorganeR schreef:
Air, ja ik loop mee, ik heb geen keus want anders loopt ze gewoon niet.

Ik heb het er al eens met de eigenaresse over gehad maar zij zegt dat ze naast zomereczeem niks heeft. Ze is gelukkig al zo ongeveer 30% van haar oude gewicht kwijt.

Nelleke, ze lijkt nieuwe dingen wel leuk te vinden, maar vaak ook maar een keer. Dan houd ik niet veel over. Met de rest kan ik wel wat.

Wat zal dat paard lachen zeg, wie de meeste voeten verzet verliest :')

Hou het dan ook nieuw en spannend, elk paard is te motiveren, doe gewoon eens gek lekker maf en verras het paard.

anitaolja schreef:
Nu begrijp ik ook waarom het jou niet lukt!! als de eigenaresse niets met haar doet dan is de conditie en wil ook ver te zoeken!!!!

Conditie heeft geen ruk te maken met de werkwilligheid van het paard.
Paard is gewoon totaal niet gemotiveerd om iets te gaan doen.
Ik zie hier mijn verzorgster ook nog zo voor me en maar meelopen en maar druk doen paard had echt zoiets van je doet je best maar daar heb ik geen zin in terwijl ze het bij mij wel gewoon deed er was bij haar gewoon geen lol aan steeds maar weer hetzelfde totaal geen afwisseling.

MorganeR schreef:
Lange lijnen lijkt me niet zo'n goed plan aangezien ze heeel moeilijk te motiveren is om überhaupt te lopen. Dus ik denk ook dat dat niet goed gaat.

Misschien juist wel, dingen in de bak zetten omheen sturen en het steeds weer anders doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 19:03

De eigenaresse komt zo'n twee keer in de week om een appeltje te geven en te kijken hoe het met haar gaat.

Als ik eens anders doe neemt ze hooguit een stap opzij. Ze gaat niet zelf rennen of mee gek doen/spelen of wat dan ook.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:05

Aan jou om haar te motiveren om het wel te gaan doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 19:21

En daarom dit topic, om tips te krijgen hoe.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:25

De 1,2,3 regel toepassen
Eerst vraag je netjes om stap, draf, galop.( kleinste hulp dus) je eerste hulp is dus klein
Reageert ze niet vraag je het iets duidelijker ( een grotere hulp dus) je tweede hulp is dus groter
daarna maakt het niet uit wat je moet doen maar bij je derde hulp doet ze wat je van haar vraagt ( een hele grote hulp ) je derde hulp is dus zo groot als nodig is om haar in beweging te krijgen.
Jij ben intelligenter dan je paard dus zal jij op zoek moeten gaan welke hulpen je nodig hebt.
Altijd begin je met je 1e hulp en daarna de 2e hulp en dan pas je 3e hulp.
Reageert ze altijd netjes op je 3e hulp dan wordt je 2e hulp je derde hulp, je 1e hulp je 2e hulp en je 1e hulp wordt kleine dan je eerste 1e hulp was.
En zo werk je dus naar een kleine 1e hulp waarop je reactie krijgt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 19:54

Cam, dat is inderdaad de bedoeling en daar zorg ik ook altijd voor. Alleen de laatste tijd haalt geen enkele 3e hulp die ik kan bedenken meer wat uit.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:35

Ik heb ook zo'n LBI paard, die soms heel moeilijk te motiveren is.
Hij staat dan soms je aan te staren terwijl hij denkt "wat nu weer, zucht..." :)
Ik moet hem wakker houden tijdens grondwerk en rijden.
Dat doe ik vooral door heel veel overgangen te maken, veel op beide handen werken, en veel variatie in je werk te houden. Ik wissel altijd af tussen grondwerk, longeren, rijden en buitenritten.
Als hij echt niet voorruit wil, dan mag ik ook staan zwiepen met de leadrope en zweep, dan staat hij daar ook gewoon maar te kijken. Dan maak ik wel eens een plastic zakje vast aan het uiteinde van de zweep of een belletje met een raar geluidje desnoods, dan is hij plots weer wakker, en doet hij wel het gene ik vraag. Ik werk ook met voedsel beloningen, maar niet te veel, anders is hij enkel geintresseerd in jouw zakken en handen...

Succes!

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:19

Hey morganer

Ik heb precies zo'n zelfde paard en had precies zo'n zelfde probleem.

Bleef maar rondjes om me hern lopen zodat ik niet goed bij de achterhand kon komen. En als ik er dan wel kon komen kon ik hem platslaan maar geen stap verzetten hoor ho maar.

Ik heb les gehad in nh en mijn instructrice heeft dit met mij opgelost door hem eerst naar achter te laten gaan. En daarna opzij.

Naar achter is signaal met je handen in de lucht wapperen ofzo (wat je wil). Gaat hij niet dan lichtjes met t touw schudden nog niet dan wat harder nog niet dan als een debiel schudden en evt een zweep oF iets tegen de borst. (Dit is om aan te leren.) Zodra hij 1 pasje achteruit gaat rust... niets meer doen ontspan. En wacht een tijdje evt tot je paard kauwt dan komt t binnen. En dan weer vragen net zolang totdat hij t snapt.

En dan opzij is wijzen. licht t touw opnemen tikken met je zweep op de grond cirkels draaien op de grond touw tegen de achter hand mikken en dan evt nog raken. Mocht je paard naar binnen komen dan gelijk wiebelen met je touw (verdedig je ruimte).

Ik vergeet volgens mij nog wat dingen uit te leggen. Maar is ook moeilijk via een scherm. Mijn tip neem les dat je t begrijpt hoe en wat en als je t idee begrijpt kun je de rest verder opbouwen.

Ik had een slome harry die nu toch heel vlot aandraaft op alleen t wijzen van mijn vinger.

Succes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:59

MorganeR schreef:
Cam, dat is inderdaad de bedoeling en daar zorg ik ook altijd voor. Alleen de laatste tijd haalt geen enkele 3e hulp die ik kan bedenken meer wat uit.

Ik had ook een paard dat liever lui dan moe was of overging in vluchtmodus.
Ik heb haar met clickertraining weten te motiveren. Het is een lang proces en het gaat niet van de ene op de andere dag, zoals bij de meeste methoden waarbij je de druk tot pijn moet opvoeren om een paard te motiveren.

Nu motiveer je telkens vanuit de achterkant en met het weglopen van iets onaangenaams, je schrijft

Ik zeg: tactiek veranderen. Motiveer vanaf de voorkant, en dan niet met druk maar met iets aangenaams (beloning) om je paard te motiveren. En dat hoeft trouwens niet per se voer te zijn.

Op deze manier heb ik Kyra weten te motiveren tot actie. Zonder stress. Het is geen 1,2,3 methode die je op een middag uitprobeert. Je moet tijd en kennis investeren. Je moet je paard namelijk leren dat vooruitgaan een beloning oplevert. Dat is meestal 'n iets langer proces dan je paard van je wegjagen, dat hoef je een vluchtdier niet te 'leren'.

Maar dan heb je een manier die jaren later ook nog werkt, ipv een paard dat zijn kont tegen de krib gooit. ;)

x__taox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:35

Dit lijkt me ook een typisch geval "pff ik loop niet want ik ben toch de baas". Laat zien dat je de baas bent, werk veel met lichaamstaal, dus als je wil dat ze weg gaat en loopt, heel groot maken schouders recht, stevig staan. Ik heb dit namelijk ook gehad met mijn pony en nu als ik nog maar wijs loopt ze al die kant op. Dus je moet gewoon vooral duidelijk maken dat JIJ de leider bent van de "kudde" en je paard daar maar aan moet gehoorzamen. Goed gedrag moet je natuurlijk ook uitbundig belonen. *\o/*