Rechtrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:17

Jammer als je de mogelijkheid niet hebt idd.

Mijn kaptoom is zonder ijzer.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:28

Zag dat jullie nooit negatieve verhalen hebben gehoord over de academische rijkunst, zoals die van Marijke de Jong. Dan hierbij mijn ongezouten mening:

Ja, rechtrichten is goed. Ja, iedereen moet zich hier zeker in verdiepen. Ja, werken uit ontspanning ben ik het helemaal mee eens.
Echter vind ik Marijke en veel van haar hoger opgeleide instructeurs hierin doorslaan. De paarden werken veel te veel uit ontspanning en hebben daardoor een vertraagde en korte pas. De paarden tonen meestal erg verveelt aan en vooral sloom. En wat ik heel erg mis bij de methode van Marijke is het ruggebruik. Je ziet heel veel foto's waarbij heg paard met een weggedrukte rug loopt. Ze vermeld het wel eens maar werkt niet actief aan het ruggebruik.

Ik werk ook veel aan de hand, vanuit een heel ander oogpunt, maar ook met kaptoom. Ik ben van mening dat het onbelast werken erg fijn is in combinatie met het werken onder het zadel. Daarbij kan je net even wat meer zien en daardoor je paard even ondersteunen bij bijvoorbeeld een nieuwe oefening.

Het is fijn dat Marijke rechtrichten en ontspanning promoot, maar overdrijven is ook een vak.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:46

Bedankt voor je menig.

Hoe werk jij met de kaptoom dan?

Bij mijn instructrice merk ik juist wel dat ik aan rug gebruik moet werken eigenlijk.
En mijn haf moet niet sloom worden juist niet. Alleen loopt hij wel eens door me heen ( typisch tank ) ja dan wordt hij ff terug gezet..maar niet dat ik hem in zijn tempo belemmer :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:03

Ik heb ook niet met alle instructeurs ervaring en geef mijn mening vanuit 3 instructeurs die het hoogste niveau van Marijke hebben. Bij deze viel dat me op en het beviel me niet.

Het werken aan de hand met kaptoom doe ik precies hetzelfde als wat ik zou doen onder het zadel, voorwaarts neerwaarts. De kaptoom zorgt ervoor dat je niet teveel aan de mond zit en met een kaptoom kan je de lengtebuiging iets meer sturen. Daarbij geef ik het paard minder tijd om na te denken. Ik vraag iets en ik verwacht direct reactie. Een verkeerde reactie is niet erg, dan vroeg ik het verkeerd, maar ik eis reactie en meteen. Dit doe ik ook in een arbeidsdraf ernaast. Ja kost een beetje conditie maar voorwaarts is belangrijker dan de juiste buiging.

Zo zijn er wel meer verschillen maar dit zijn denk ik de grootste verschillen. Nogmaals: natuurlijk moet je rechtrichten en ontspannen, maar mijn ervaring met de instructeurs van Marijke is dat overdrijven ook een vak is. En daardoor krijgt de academische rijkunst ook zo een hippie-achtigs nasmaak.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:38

Ja snap ik. Ik ken ook iemand die heel overdreven is idd ( een instructrice ). Die geeft de ar ook een slechte naam!

Gelukkig is mijn instr. helemaal niet zo :) Ben ik gauw klaar mee :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:47

Ah een topic over rechtrichten (en AR?) :D Super leuk.
Ik heb les gehad van verschillende instructrices. (Niet van Marijke de Jong) Maar wel van Marion Alblas, Marlous Eertink en een paar lessen van Neeske van Silfhout. Ik wil niet meer anders. :) Nu zeg ik eerlijk dat ik wel wat combineer soms met Engels, (zoals voorwaarts/soepel maken etc) maar ik kom toch steeds weer terug bij Rechtrichten en AR, dat is toch wel echt waar mijn hart ligt en wat mijn manier is, maar waar ik nog ontzettend veel van kan leren en in kan groeien.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:55

En volg je nog steeds lessen? Je hebt pb :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:08

Ja maar is nu een tijdje geleden, omdat ik alleen gebruik kan maken van een buitenbak en die was een hele tijd niet te rijden dus toen heb ik geen les genomen, maar een paar keer dus van Neeske en dat wil ik wel weer op pakken..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:26

Ja snap ik! Gelukkig kan ik op de wei trainen als de bak verzopen is :')

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 21:42

Ik denk dat iedereen vooral lekker moet doen wat die zelf wil. Mijn paard doet het goed op het rechtrichten en ik had er veel eerder mee moeten beginnen! Ik heb ook niet het gevoel dat ik m'n paard nu overbuig ofzo :)

Als iemand trouwens nog een instructrice zoekt in de omgeving Tilburg moet je me maar een pb sturen. Die van mij is ook niet te duur!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:47

Ik merk wel dat de instructeurs qua prijs wel erg verschillen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:59

PaulinBijoux schreef:
Zag dat jullie nooit negatieve verhalen hebben gehoord over de academische rijkunst, zoals die van Marijke de Jong. Dan hierbij mijn ongezouten mening:

Ja, rechtrichten is goed. Ja, iedereen moet zich hier zeker in verdiepen. Ja, werken uit ontspanning ben ik het helemaal mee eens.
Echter vind ik Marijke en veel van haar hoger opgeleide instructeurs hierin doorslaan. De paarden werken veel te veel uit ontspanning en hebben daardoor een vertraagde en korte pas. De paarden tonen meestal erg verveelt aan en vooral sloom. En wat ik heel erg mis bij de methode van Marijke is het ruggebruik. Je ziet heel veel foto's waarbij heg paard met een weggedrukte rug loopt. Ze vermeld het wel eens maar werkt niet actief aan het ruggebruik.

Ik werk ook veel aan de hand, vanuit een heel ander oogpunt, maar ook met kaptoom. Ik ben van mening dat het onbelast werken erg fijn is in combinatie met het werken onder het zadel. Daarbij kan je net even wat meer zien en daardoor je paard even ondersteunen bij bijvoorbeeld een nieuwe oefening.

Het is fijn dat Marijke rechtrichten en ontspanning promoot, maar overdrijven is ook een vak.

Hier ben ik het mee eens! :j

Moet wel zeggen, de vele online filmpjes kunnen wel een verrijking zijn voor je paardenkennis.
Niet alles wat ze zegt is slecht, er zitten zeker (veel) goede dingen in!

Wat de structuur van de instructeursopleiding betreft (dus echt met niveau's etc.), dit vond ik allemaal een beetje op sektegedrag lijken (mijn persoonlijke mening maar).

Bovendien werd er bovendien soms ook flink geprofiteerd door onderinstructeurs van Marijke de Jong. Zo mocht je bij een bepaalde trainster, indien je paard nog niet klaar was voor het examen, je hele jaar opnieuw doen, dus gewoon vanaf nul weer starten (en dus ook weer alle lessen opnieuw volgen) 8)7

Ik zou het zelf nooit exact volgens haar methode doen, maar als je in rechtrichten geïnteresseerd bent kan je vast wel e.e.a. van haar oppikken :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:29

Daarom ook nooit voor één methode gaan, maar alles eruit halen wat voor jou logisch is :)
Heb het ook nooit zo van mensen die té ver ergens in doordraven, maar kan uit de filmpjes (en vooral de lessen van mijn instructrice) toch wel een paar goede dingen oppikken :j

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:58

Vandaag weer gelest en wat deed hij goed z'n best *\o/*
Voor het eerst ook een stukje gedraafd onder het zadel en na een paar rondjes ging hij mooi naar beneden met de juiste stelling en buiging!
Weer genoeg huiswerk meegekregen om thuis mee aan de slag te gaan :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:05

Hoe vaak en hoe lang per keer doen jullie dit?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:32

zodra mn paard de oefeningen goed heeft gedaan, of een stapje vooruit stop ik, om het de volgende keer weer op te pakken. Wel rijd ik ook nog bosritten met hem.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:17

Ik oefen zo'n 4 keer per weer met Gigi zo'n 15 minuten na het longeren :)

Na een dag hard gewerkt te hebben geweldig resultaat gekregen met Gigi, bij de rechterstelling liet ze eindelijk haar rug los en drukte ze haar schouder niet meer naar binnen! :D

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 22:21

Ik train denk ik 3-4keer per week aan de hand. En ga daarnaast zowiezo 1x per week een buitenritje rijden.
Als ik aan de hand oefen ben ik meestal 30minuutjes bezig. Ik stop net zoals Cinnepin als hij alle oefeningen goed heeft gedaan of als hij iets nieuws goed aanpakt.

@ Cinnepin: als jij naar buiten gaat werk jij dan van te voren nog los aan de hand?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:32

Ik ben een tijdje lid geweest van t online paarden begrijpen premium programma en heb hier zeker wel dingen uitgehaald. Toch is het fijn als een instructeur mee kijkt bij het toepassen vind ik, omdat ik soms toch kleine dingetjes mis. Vond het wel vrij prijzig, en er is ook genoeg bruikbaars op youtube te vinden als je al wat achtergrondkennis enzo hebt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:39

Paulaaa schreef:
Ik train denk ik 3-4keer per week aan de hand. En ga daarnaast zowiezo 1x per week een buitenritje rijden.
Als ik aan de hand oefen ben ik meestal 30minuutjes bezig. Ik stop net zoals Cinnepin als hij alle oefeningen goed heeft gedaan of als hij iets nieuws goed aanpakt.

@ Cinnepin: als jij naar buiten gaat werk jij dan van te voren nog los aan de hand?

Nee dan heeft hij op dat gebied ff lekker vrij. In het bos rijd ik met een lang teugeltje :)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:39

Cinnepin schreef:
Nee dan heeft hij op dat gebied ff lekker vrij. In het bos rijd ik met een lang teugeltje :)

Heerlijk toch, lekker ontspannen ! :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:42

Juuist, al pak ik in het bos wel eens een schouderbinnenwarts hoor :P Maar niet constant!! Af en toe eens

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:01

Leuk een rechtrichten topic! Ik ben me er nu sinds kort in aan t verdiepen en wil er graag mee aan de slag gaan.
Ben er eigenlijk bijgekomen doordat ik sinds kort een paard doe die zo schots en scheef is. Hij moet ook nodig behandeld worden door een osteopaat en dit gaat dan ook gebeuren. Hij is zadelmak maar nog niet doorgereden, hier ben ik mee gestopt omdat hij zo scheef is. Hij is 7 dus mentaal zeker in staat om oefeningen te gaan doen. Het rechtrichten spreekt me dan ook heel erg aan om hem te ondersteunen en goed te krijgen als hij behandeld is. Ook voor mijn oude paardje van 20 leek het me wel wat. We rijden nog regelmatig op niveau alleen dit is ter afwisseling ook wel erg leuk om te doen.

Hebben jullie een kaptoom met of zonder ijzer? En welke word er aangeraden? En qua lange lijnen, wat is handig om te gebruiken, longeerlijnen of heb je speciale lijnen ervoor?
Ook wil ik een paar lessen doen, weer iemand een goede instructeur mbt het rechtrichten voor zowel erop als ernaast?
Het gaat om omgeving Heemskerk (N-H)

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:19

In het rechtrichten zitten zeker goede dingen. Alleen al het feit dat mensen theorie gaan lezen en een en ander gaan begrijpen, dat is goed. En paarden worden zeker soepeler door de lengtebuiging.

Maar het heeft ook zeker zijn nadelen. Mijn paard heb ik op die manier ingereden na eerst veel handwerk en longeren. Maar zoals eerder gezegd, je mist het voorwaartse bij AR. Hierdoor is er inderdaad veel te weinig ruggebruik. Ik merkte ook aan mijn paard dat ze het echt niet leuk meer vond. Liep op een gegeven moment gewoon weg als ik met een zadel aankwam. Dat zei mij genoeg, toen ben ik toch op een andere manier gaan trainen.

Ook bij het stanggebruik zet ik mijn vraagtekens.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:11

Gister les gehad met een paard, en na een halfuurtje oefeningen perfecte lengtebuiging aan de longe :D

En er zitten veel fouten in de AR, daarom moet je alleen dat eruit halen wat voor jou werkt :)