Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
PaulinBijoux schreef:Zag dat jullie nooit negatieve verhalen hebben gehoord over de academische rijkunst, zoals die van Marijke de Jong. Dan hierbij mijn ongezouten mening:
Ja, rechtrichten is goed. Ja, iedereen moet zich hier zeker in verdiepen. Ja, werken uit ontspanning ben ik het helemaal mee eens.
Echter vind ik Marijke en veel van haar hoger opgeleide instructeurs hierin doorslaan. De paarden werken veel te veel uit ontspanning en hebben daardoor een vertraagde en korte pas. De paarden tonen meestal erg verveelt aan en vooral sloom. En wat ik heel erg mis bij de methode van Marijke is het ruggebruik. Je ziet heel veel foto's waarbij heg paard met een weggedrukte rug loopt. Ze vermeld het wel eens maar werkt niet actief aan het ruggebruik.
Ik werk ook veel aan de hand, vanuit een heel ander oogpunt, maar ook met kaptoom. Ik ben van mening dat het onbelast werken erg fijn is in combinatie met het werken onder het zadel. Daarbij kan je net even wat meer zien en daardoor je paard even ondersteunen bij bijvoorbeeld een nieuwe oefening.
Het is fijn dat Marijke rechtrichten en ontspanning promoot, maar overdrijven is ook een vak.
Paulaaa schreef:Ik train denk ik 3-4keer per week aan de hand. En ga daarnaast zowiezo 1x per week een buitenritje rijden.
Als ik aan de hand oefen ben ik meestal 30minuutjes bezig. Ik stop net zoals Cinnepin als hij alle oefeningen goed heeft gedaan of als hij iets nieuws goed aanpakt.
@ Cinnepin: als jij naar buiten gaat werk jij dan van te voren nog los aan de hand?