Wat je met een paard van 19 maanden kan doen is hem gewoon lekker paard laten zijn.
srsW
Geplaatst: 04-02-15 11:24
Het is niet typisch bokt die er zo over denkt (beetje flauw ook om dat zo te zeggen). Denk dat (hopelijk) het merendeel van de mensen met paarden en paardenmensen er zo over denkt. Spelenderwijs kun je jonge dieren iets leren maar om hem nu ook al echt te laten werken? Daarbij heeft hij al z'n energie ook wel nodig om te groeien.
En ja ze hanteren dat bij wedstrijden... maar aangezien je daar niet aan doet deelnemen is dat argument natuurlijk ook niet echt van toepassing.
Basis opvoeding is altijd handig en fijn zeker als voorbereiding op latere leeftijd maar hij moet vooral lekker spelen rennen en jong zijn!
__Astrid
Geplaatst: 04-02-15 11:25
Als je er perse wat wil mee gaan doen neem hem dan 1 of 2 keer per week mee buiten aan de hand het verkeer in. Daar heb je daadwerkelijk wat aan als die straks 3 is. Longeren hebben ze zo snel door, en het heeft ook echt geen enkel nut om daar nu al mee te beginnen dan behalve je paard om zeep te helpen. Er is een reden waarom paarden maar ingereden worden op hun 3/4j.
LOLLYYwood
Geplaatst: 04-02-15 11:27
Je zegt het zelf al, 19 maanden jong. Die dingen die hij nu al kan, vind ik maar de normaalste zaak van de wereld op die leeftijd.
Je zou je eigenlijk moeten schamen, ik herinner me heel vaag een topic dat je weigerde een passend zadel aan te schaffen omdat je maar 3x per week reed ofzo.
Zet hem op de wei, laat hem paard zijn. Als hij 3/4 jaar is, ga je er meer en meer geniet van hebben en hij ook.
Vrij springen bij een 2j komt (helaas) heel veel voor...
RianneH
Geplaatst: 04-02-15 11:29
In een ander topic noemde je dat je hem buiten moeilijker aan kan omdat hij zich zo als een hengst gedraagd. Zou daar aan gaan werken in plaats van ander werk. Daarnaast is het bij een paard dat dichtbij al niet braaf aan de hand is het absoluut niet verstandig erachter te gaan lopen. Is een afgezette omgeving kan het als het fout gaat weinig kwaad, maar ga niet zo naar buiten.
Dus, niet longeren of iets anders doen dat op werken lijkt. Als je met je paard wil werken had je een volwassen dier moeten kopen, deze is nog een klein kind.
Casarell
Geplaatst: 04-02-15 11:30
Laat em om te beginnen nog eens 19 maanden staan.. en laat em groeien.. Het longeren heeft helemaal geen toegevoegde waarde, maar is wel veel te belastend voor zo'n jong dier.
Buiten dat.. als je met een jong dier aan de slag gaat, moet je kunnen inschatten wat er allemaal fout kan gaan, en dat zoveel mogelijk zien te voorkomen.. En aangezien je deze vraag hier stelt, vraag ik me dit af..
Vayo
Geplaatst: 04-02-15 11:31
Lekker op de wei zetten met vriendjes, hij is 1,5 jaar! Neem hem bijv. 1 keer per week mee voor een wandelingetje aan de hand en/of lekker wat borstelen. Maar laat hem vooral lekker jong zijn! Tegen de 3 jaar is vroeg zat om te gaan beginnen aan het lange lijnen.
Maaikevdk
Geplaatst: 04-02-15 11:32
Ik snap dat het leuk is om met hem aan de gang te gaan, maar je leert een kind van 2,5 toch ook niet rekenen?
Ik dacht dat dierenmishandeling op Bokt.nl niet was toegestaan ???
0000
Geplaatst: 04-02-15 11:33
Je kan 'm natuurlijk ook gewoon castreren als je hem blijkbaar nu als hengst al niet fatsoenlijk meer aan kan op bepaalde momenten...Dan kan ie gewoon gezond uitgroeien en hoef jij niet allerlei rare noodgrepen te gebruiken (want ja, gaan werken met een 1,5 jarige is toch echt wel een uiterste noodgreep en alleen een optie bij een paard dat anders serieus gevaar oplevert voor zichzelf of zijn omgeving).
Vayo
Geplaatst: 04-02-15 11:33
Op de foto's vind ik hem trouwens echt nog puppy hoor, wat ook niet meer dan logisch is. Geef hem lekker de tijd om onbezorgd op te groeien!
xxCYNNxx
Geplaatst: 04-02-15 11:35
Dus je hebt je vriend eindelijk zover gekregen dat je een eigen pony mag? Waarom koop je zo'n jong dier als je gelijk er zoveel mee wil doen? Had dan een dier gekocht die ouder was. En wie bedenkt nu om een jong dier van net anderhalf jaar oud al aan het werk te zetten? en dan ook gelijk maar 4 dagen in de week Sorry maar dat is een dier de vernieling in helpen. Als je dan al zo'n problemen er mee hebt met zn hengst zijn; castreren. Maar 4 dagen in de week longeren omdat hij een hengst is.....of nog idioter; omdat een vriendin die een eigen paard heeft, zegt dat het wel kan, is gewoon van de zotte.
O en tuurlijk kan jij je puppypaard al zo veel aan het werk zetten. Maar antwoord dan deze vraag eens; wat wil je graag; dat je pony gezond oud wordt en jij er zo'n 20 jaar mee kan rijden (give or take..en afhankelijk van gezondheid ofc)....of wil je je puppy paard naar de slager brengen als die 12 is, omdat hij al helemaal stuk is?
En nee dat laatste hoeft idd niet te gebeuren; er zijn tenslotte altijd nog die uitzonderingen die supermazzel hebben...of die helaas jaren lang door de pijn heen lopen.
En dan ook nog eens redeneren dat puppy al 2 is als je die achterlijke 1 januari regel gebruikt.....echt niet te geloven. Ik zie wat je vriend bedoelde met weinig verantwoordelijkheids gevoel.
Hard die laatste zin? Ja en zo is die ook bedoeld. Kan me ook niet schelen of ik nu straks een pb van een mod krijg en op mn vingers wordt getikt om deze persoonlijke aanval. Als jij denkt dit te kunnen gaan doen met een jaarling.........
BigOne
Geplaatst: 04-02-15 11:37
Ts niet afkatten is erg moeilijk gezien de dingen die zij met paarden onderneemt en ze wil nooit iets aannemen . Snap niet dat ze topics opent want als de antwoorden haar niet aan staan dan deugen we in één keer niet meer. Ts, als je lang plezier van je pony wil hebben onderneem dan geen dingen die schadelijk zijn voor je pony en LUISTER. Longeren is op een cirkel lopen, punt en dat doe je niet met zo'n jong dier. Zelfs met een driejarige moet je er voorzichtig mee zijn. Wel kun je hem één of twee keer per week meenemen op wandeling om hem zo allerlei zaken te laten zien. En verder moet je pony maar één ding, pony zijn met soortgenoten. En laat hem castreren want ik denk dat dit dier alleen in een weitje met een schuilstal staat.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-02-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt
pinto_1
Geplaatst: 04-02-15 11:37
Vind het altijd jammer als mensen een veulen kopen en dan niet het geduld hebben om hem rustig te laten staan. Snap ook niet helemaal wat je bedoelt met hij kent de zweep en is er niet bang voor. Bedoel je dan een longeerzweep? Waar gebruik je die dan voor als je niet longeert?
Heb mijn veulen lekker laten staan tot 3 jaar, alleen wandelen, aanraken, borstelen en voetjes geven. Met 3 begonnen met longeren en met 4 gaan rijden, en hij doet alles prima.
0091
Geplaatst: 04-02-15 11:39
Lekker gaan longeren. Niet beginnen met 5 minuten want hij si toch al puppy af? Gewoon een half uur op de volte zetten.
Maak trouwens wel alvast een afspraak met de dierenarts dat hij/zij je paard over een jaar of anderhalf komt inslapen. Dan zijn de knieën kapot.
Maar bedenk je dan wel: je hebt in ieder geval kunnen longeren ipv jaren kunnen rijden. Lekker doorgaan met je paard kapot maken, succes.
Ik kijk uit naar je medische topics over zijn knieën en gewrichten, zullen vast interessant zijn.
Ik zou hem flink bijzetten en zweep er over... Nee grapje TS.
Longeren is heel belastend! Ik zou het lekker bij wandelen houden en met 3 jaar pas er achter gaan lopen. Zo heb je veel langer wat aan je paard dan wanneer je hem met 3 jaar al onder het zadel hebt.
Cowboy55
Geplaatst: 04-02-15 11:44
Even wat perspectief: een week heeft 168 uur. Wat TS wil doen is maximaal 35 minuten per week. De andere 167 uur en 25 minuten staat 'ie bij zijn vriendjes. En ze heeft al aangegeven dat het beestje geen rondjes gaat hoeven lopen.
Zou ik dat zelf doen? Nee.
Maar hoeveel van ons gaan met een paard jonger dan 3 jaar een paar keer per week lekker een half uur of een uur wandelen? Hoeveel loopt, draaft en rent zo'n beest (met de meest rare sprongen tussendoor) als ie tussen zijn maten op de wei staat?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 04-02-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
zonnebloem18
Geplaatst: 04-02-15 11:46
Moderatoropmerking:
Willen jullie het hier wel netjes houden? Gooien met popcorn en persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan. Het is begrijpelijk dat jullie je punt duidelijk willen maken, maar dat kan je beter op een manier doen waardoor TS wel luistert i.p.v. zich af gaat zetten.
Nu weet ik dat vele van jullie dit paard nog te jong vinden (wat typisch is aan bokt).
Uh nee niet typisch voor bokt maar dit heeft te maken met kennis over het fysiek van een paard. Wat is het nut van longeren op deze leeftijd? je beschadigd hem meer dan dat je goed doet
amyz
Geplaatst: 04-02-15 11:49
Ts: waaróm wil je dit? Wat is de toegevoegde waarde??
Ik heb ook 2 hengsten van veulen af aan gehad. Maar die waren beiden bijna 3 toen ze voor het eerst aan de longe gingen en dat was hooguit eens per week tien minuutjes om tussen de oren bezig te blijven.
Ik ben absoluut voor een jong paard in handen hebben maar wel met absoluut respect voor wat ze op die leeftijd fysiek en mentaal aan kunnen. Ga inderdaad lekker wandelen, is hartstikke leuk en leren ze heel veel van. Ik ben ook groot fan van losgooien/grondwerk, kun je spelenderwijs alvast wat dingen aanleren. Maar hou het dan wel leuk en kort en hou het echt op spelen, want dat is het enige wat zo'n jonkie nog hoeft te doen.
Als je niet het geduld en de kennis hebt om zo'n jong dier eerst op een gezonde manier groot te laten worden en m te leren wat ie moet leren op het juiste moment, begin er dan niet aan. Koop dan een volwassen dier.
xxCYNNxx
Geplaatst: 04-02-15 11:49
Gezien eerdere topics denk ik niet dat dat veel uitmaakt Zonnebloem, but warning noted
Dus toen jij zelf op bokt een vergelijkingsfoto met z'n vader plaatste vond jij hem er net zo volwassen uit zien? Dit dier is echt nog helemaal puppy, misschien lijkt hij qua bouw meer richting 2 als 1,5 maar ook 2 is nog piepjong. En dan nog wat, hij is zo vervelend dat je er zelfs over na dacht om hem te castreren. Nou, als je hem 5x per week gaat longeren krijgt hij alleen maar 10x meer conditie en kracht die hij uiteindelijk alleen maar tegen je zal gebruiken en daarbij maak je hem echt kapot. Je hebt dit beestje nu hoelang, 3/4 weken? Laat hem eerst eens goed aan jou wennen en win z'n vertrouwen en respect, tegen die tijd ben je met zo'n jong ding al een half jaar verder.