Verschil vanuit een paard: longeren en join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:29

Air schreef:
Ik zie heel veel reacties, maar vrijwel allemaal nog steeds vanuit het oogpunt van de mens.

Want wat is het verschil tussen overgave en het uitvoeren van de commando's? Want in feite moet het paard zich overgegeven hebben voor het de commando's uit zal voeren.

Ik denk dat het verschil tussen een join-up en longeren veel kleiner is dan men denkt, bij een al ''tam'' paard.

Ga je een paard die nog nooit iets heeft gedaan vanuit het niets longeren, dan heb je gok ik hetzelfde effect als bij een join-up.

Ik zie inderdaad niet veel verschil tussen join up en longeren als ik denk aan hoe ik mijn paard wil hebben lopen. Het enige dat wel verschilt is dat er met longeren juist meer druk op gaat. Ik wil dat ze d'r lichaam echt goed gebruikt en daar is soms aanspanning voor nodig. Met join up is het doel ontspanning en vertrouwen dus zet ik er geen extra druk op. Daar werk je juist toe naar een volledig ontspannen gaand paard. Wat je bij longeren ook wil voordat je er druk op kan zetten, anders laten ze de hals niet zakken en gaan ze niet dragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:36

Air schreef:
Ik zie heel veel reacties, maar vrijwel allemaal nog steeds vanuit het oogpunt van de mens.

Want wat is het verschil tussen overgave en het uitvoeren van de commando's? Want in feite moet het paard zich overgegeven hebben voor het de commando's uit zal voeren.

Dat verschil is groot, zeker voor een dier.
Mijn hond is een onderdanig hondje. Snel bang wanneer ze kwaad toegesproken wordt.
Theoretisch kan ik op haar op twee manieren laten zitten.
1. Ik loop rechtstreeks op haar af met een boze lichaamstaal. Ik buig me over haar en zet mijn handen in mijn zij. Mijn hond zal gaan zitten en waarschijnlijk gaan liggen. Haar lichaamstaal straalt overgave en onderdanigheid uit.
2. Ik kan gewoon neutraal het commando 'zit' geven. Mijn hond gaat zitten en haar lichaamstaal zal van neutraal tot vrolijk gaan.

Waarom zou een paard daar anders in zijn?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:39

Ik volg ook. Interessant! :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:40

Sunneva schreef:
Gini schreef:
Ik vind de lichaamstaal bij een join up veel directer, ruwer, agressiever.
Zoals onderstaand filmpje, zo "ruw" longeer je een paard toch niet.
https://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Verder is join-up puur het wegjagen van een paard. Druk geven zodat het paard blijft lopen, druk geven zodat het paard omdraait. Gaat die naar draf of stap, wordt de druk verhoogd. Het paard snapt eigenlijk niet wat die aan het doen is totdat hij het juiste antwoord geeft = overgave. Dan wordt de druk minder.

Bij longeren werk je sowieso niet of minder met die agressieve druk + het paard reageert op commando's via de longeerlijn en de stem. Het juiste antwoord is niet de overgave, maar het opvolgen van de commando's. Onze lichaamstaal is zacht of verzacht wanneer het commando uitgevoerd wordt.

Persoonlijk denk ik toch wel dat een paard het gevoelsmatig wel onderscheidt.
Hoe komt het dat ik tijdens grondwerk/schriktraining de longeerzweep kan laten knallen boven de oren terwijl mijn paard lekker ontspannen blijft staan en dat ik tijdens de longeertraining diezelfde zweep toch kan gebruiken als hulpmiddel om voorwaarts te gaan?
Ik denk dat paarden meer verschillen onderscheiden in lichaamstaal en gemoed dan wij voor mogelijk houden.

Dan ligt het er denk ik vooral aan wie de join up uitvoert. Ik zelf beweeg m'n armen nauwelijks, probeer met energie te communiceren. Vooral terug naar stap of van galop naar draf maak je jezelf klein en kwetsbaar. En zo probeer je vertrouwen te kweken bij het paard. Je wil ze ontspannen met het hoofd laag etc. Dus je geeft zo klein mogelijke signalen om zoveel mogelijk rust te creëeren.
Vooral bij een onzeker of angstig paard jaag je nooit! Je probeert zoveel mogelijk rust te bewaren, je bereikt niks met een gestrest paard, dan leren ze niet en zullen ze ook zeker niet naar je toe komen.

Het idee dat join up agressief uitgevoerd moet worden is denk ik een verkeerd idee. Zo bereik je het doel toch nooit?

Met longeren zie je bij de verkeerde manier van uitvoeren ook veel druk en rondrennende paarden. Na reflectie denk ik persoonlijk dat het gewoon aan de uitvoerende persoon ligt, niet aan de gebruikte methode.

Het filmpje is van Monty Roberts, de "uitvinder" van de join up, dus ik dacht dat ik daar wel goed zat qua representatief voorbeeld. De man in het filmpje heeft toch wel een agressieve lichaamshouding en jaagt.
Ik ken zelf de ins en outs niet van een join up, maar ik kijk er naar zoals een paard zou doen: enkel naar de lichaamstaal. Een paard kent ook niet het hele theorietje wat er achter zit. Die reageert gewoon op wat er in die piste gebeurt.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:58

Gini schreef:
Air schreef:

Mijn hond is een onderdanig hondje. Snel bang wanneer ze kwaad toegesproken wordt.
1. Ik loop rechtstreeks op haar af met een boze lichaamstaal. Ik buig me over haar en zet mijn handen in mijn zij. Mijn hond zal gaan zitten en waarschijnlijk gaan liggen. Haar lichaamstaal straalt overgave en onderdanigheid uit.
2. Ik kan gewoon neutraal het commando 'zit' geven. Mijn hond gaat zitten en haar lichaamstaal zal van neutraal tot vrolijk gaan.

Ik zie je punt, met de vergelijking sla je echter de plank mis.
Een hond is totaal anders dan een paard, een hond is meestal een pleaser tegenover de baas. Een paard niet, die werkt wel samen in de kudde maar zal bijvoorbeeld niet luisteren om iets graag te doen voor de baas maar om de samenwerking te gemakkelijken en uit de onderdanigheid zelve.

Ik kan het filmpje niet bekijken (door stomme telefoon) maar ik kan me wel een beeld vormen door eerder geziene beelden ;)
Je punt heeft me zeker aan het denken gezet mbt Monty's gedachten erachter. Hoe ik zijn idee uitvoer en m'n eigen gedachten erop loslaat hoeft natuurlijk niet te zijn hoe hij het bedoeld en bedacht heeft.
Hier ga ik nog even goed over na denken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:13

Een paard is een individu. Wat ik heb geleerd en merk is dat ieder paard een bepaald aantal stappen heeft. Bij een heel gevoelig paard zijn dit heel veel kleine stapjes, bij een niet gevoelig paard zijn dit kleine duidelijke stappen.

Daarom kan je niet van 1 paard uitgaan op het moment dat het over die stappen gaat. Helemaal als je de join up beoordeelt bij een filmpje van een paard wat verder nog niks heeft geleerd, met het longeren van een paard wat al dingen heeft geleerd.

In het begin is het jagen, dat is immers het doel, maar op het moment dat het paard draaft zie ik geen rare lichaamshouding en zie ik drijven zoals ik het zelf ook uitvoer tijdens het longeren.

Je twee vergelijkingen zijn niet wat ik bedoel. Om het commando zit te laten werken zal jou hond zich al aan jou hebben moeten overgeven. Is dat niet het geval dan zal hij het commando ook niet uitvoeren.

En wat ik al eerder zei:
Ga je een paard die nog nooit iets heeft gedaan vanuit het niets longeren, dan heb je gok ik hetzelfde effect als bij een join-up.

Een ''tam'' paard wat gewoon is opgegroeid in de hand van mensen zal ook heel anders reageren en ik denk oprecht dat er dan weinig verschil is tussen een join up of longeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:38

Elinex304 schreef:
Iris_Pandora schreef:
maar een join-up is wel goed voor een paard die bang is en niemand wil vertrouwen zeggen ze. klopt dat?

Nee want je jaagt het paard weg uit de kudde (de kudde van jou en het paard) tot hij zich bij je aansluit. Zo niet dan ga je door. En het paard weet door zijn instinct dat hij zonder kudde dood zal gaan want een paard alleen overleeft het niet dusdat kan best traumatisch zijn. Eigenlijk dwing je hem om zich bij jou aan te sluiten en anders zal hij doodgaan (denkt hij dan). Als je een paard zijn vertrouwen wil winnen kan je dat dus beter niet doen, dat moet uit een paard zelf komen.

Alles goed en wel, maar een paard ervaart jou niet per se als kuddemaatje - een bang paard in een bak is doorgaans een 'paard alleen'.
En door paarde - lichaamstaal te spreken, kan het lampje gaan branden, dat jij als mens (tweebener, roofdieren ogen, etc) toch te vertrouwen bent.
Ik probeer stelselmatig de rol van de leidende merrie, heb ik die hele zweep (drijvende hengst) niet nodig.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 22:41

Ik denk zelf namelijk ook dat het verschil vrij klein is vanuit een paard gezien.

Het paard mag ook niet in het midden bij je komen en wordt dan weggejaagd, moet steeds lopen/rennen. Je staat ook als het goed is op een bepaalde manier ten opzichte van het paard, ook drijvend. Anders loopt het paard niet..
Zouden de hartslag eens moeten meten van beide paarden, op allebei onervaren in join-up en longeren ;)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:42

Misschien vorm je met je paard dan geen kudde maar je laat een paard toch mooi rondjes rennen tot hij zich bij jou aansluit. Doet hij dat niet, kan hij weer rondjes rennen. Tot hij het wel doet. Dat klinkt niet bepaald alsof hij zich vrijwillig je in vertrouwen neemt.

Wat Mariett klinkt best goed, met de hartslag :j.

Air

Re: Verschil vanuit een paard: longeren en join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:44

Misschien is longeren dan nog wel erger, want dan mogen ze pas weer bij je komen op het moment dat jij dat zegt ;)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:46

Air schreef:
Misschien is longeren dan nog wel erger, want dan mogen ze pas weer bij je komen op het moment dat jij dat zegt ;)

Bij een Join Up toch ook? Dan bepaal je ook zelf wanneer je je omdraait ;). En dat is pas als hij signaleert dat hij bij je wilt komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:54

Elinex304 schreef:
Als je het van een paard bekijkt moet je denken dat je mens de hengst is. Als de hengst zijn kudde ergens heen wilt drijven doet hij dat heel anders dan als hij een paard uit de kudde stuurt. Ik denk een paard het wegjagen van een Join Up ziet als de hengst die met platte oren en ontblootte tanden op hem af komt denderen. En dat een paard het longeren ziet als een hengst die hem stuurt door op een bepaalde plek te lopen waardoor hij vooruit of opzij gaat.

...eh, wat Monty Roberts bedoelde met join-up is gebaseerd op een extreme actie (....en dat was voor beginner Monty zichtbaar, 40 jaar terug....)
- van de leidende merrie.
Vraag maar na op een boel stallen: als je zegt 'een echte merrie', of: ze is een beetje een tuttebel (ze heeft altijd een soort commentaar op je) weten mensen precies waar je het over hebt.
Leidende merries trainen hun kuddemaatje stevig in een aantal opzichten, maar doorgaans gaat het subtiel.

Een paard uit de groep jagen, dat is andere koek. En daarmee zegt ze dat het menes is, sommige streken worden niet getolereerd.

En de kern van leiderschap is, dat je de band ""na overgave"" nadrukkelijk herstelt. Bij Parelli heeet dat the friendly game, het komt neer op uitgebreid groomen, knuffelen en gerust stellen.

Van tijd tot tijd drijven hengsten hun kudde wel op, maar dat is meer een kwestie van "al deze merries zijn van mij en niet van de buurman!"
Aanvallen met platte oren is vaker een schijngevecht van knullen onder elkaar.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:58

Misschien heb je gelijk.
Ik vertelde wat mij het meest logisch leek, vandaar dat ik 'ik denk' zei.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:00

Longeren is niets anders dan hulpen aanleren, heeft niets met wegjagen te maken.
Je beloond het paard immers continue vanaf het eerste moment dat hij een poging doet om een rondje om je heen te lopen.
Ik heb nog nooit een jong paard gestresst zien worden van de eerste keer longeren, zo wel dan zo ik mij eens flink achter de oren krabben of ik iets fout gedaan zou hebben.
Dan zou aan een touwtje meenemen minstens net zo eng moeten zijn. Dat is in feite gewoon 'longeren' aan een ieniemienie lijntje.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:00

Air schreef:

Dit was wat ik ook dacht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:04

Elinex304 schreef:
Misschien vorm je met je paard dan geen kudde maar je laat een paard toch mooi rondjes rennen tot hij zich bij jou aansluit. Doet hij dat niet, kan hij weer rondjes rennen. Tot hij het wel doet. Dat klinkt niet bepaald alsof hij zich vrijwillig je in vertrouwen neemt.

Het ging mij er om, dat als een kundig iemand een correcte join up doet met een paard, het dier in een minuut ofzo van 'paard alleen' gaat naar 'paard die kan communiceren met een raar, tweebenig paard'. En een kundig iemand, die iedere zucht van verlichting ziet en er op reageert met extra ontspanning, wint dat vertrouwen in een mum.

Een klungel met een zweep kan meemaken hoe Monty destijds Shy Boy uit de wildernis haalde: anderhalve dag wachten op overgave. (Nee - dat was geen geklungel, zo lang duurt het bij een mustang die nog nooit een betrouwbaar mens zag.)

Maar in beide gevallen begin je met "een bak met een paard en een mens" - maar NIET met een kudde!!

Citaat:

Nuttig! !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:07

Air schreef:

.....of erger: paard maar likken en wat al niet - en jij maar denken " ik wil nu vijf minuten draf!"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:09

Longeren is in feite gewoon hetzelfde als werken aan een lead-rope of is dat nu ook ineens hetzelfde als een join-up?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:14

Ik denk dat de ervaring van het paard vooral een gevolg is van de aanpak en de druk van de trainer (ik noem het nu maar trainer, kan moeilijk ruiter zeggen als je er niet op zit). Zo kan je gaan vrij longeren, wat eigenlijk ook een soort zachte JU is (vaak ook met een follow-up tot gevolg, waarbij het paard je volgt), en je kan ook met de longeerzweep je paard helemaal over het rooie drijven.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:14

Janneke2 schreef:
Citaat:

Nuttig! !

:roll: Waar slaat dat op?

Janneke2 schreef:
Elinex304 schreef:

Het ging mij er om, dat als een kundig iemand een correcte join up doet met een paard, het dier in een minuut ofzo van 'paard alleen' gaat naar 'paard die kan communiceren met een raar, tweebenig paard'. En een kundig iemand, die iedere zucht van verlichting ziet en er op reageert met extra ontspanning, wint dat vertrouwen in een mum.

Een klungel met een zweep kan meemaken hoe Monty destijds Shy Boy uit de wildernis haalde: anderhalve dag wachten op overgave. (Nee - dat was geen geklungel, zo lang duurt het bij een mustang die nog nooit een betrouwbaar mens zag.)

Maar in beide gevallen begin je met "een bak met een paard en een mens" - maar NIET met een kudde!!

Sorry als ik het verkeerd heb dan. Iemand heeft het mij zo verteld en toen ik er over na ging denken leek het heel logisch maar met jouw standpund + argumenten kan het kloppen dat jij gelijk hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:18

Sunneva schreef:
Gini schreef:

Ik zie je punt, met de vergelijking sla je echter de plank mis.
Een hond is totaal anders dan een paard, een hond is meestal een pleaser tegenover de baas. Een paard niet, die werkt wel samen in de kudde maar zal bijvoorbeeld niet luisteren om iets graag te doen voor de baas maar om de samenwerking te gemakkelijken en uit de onderdanigheid zelve.

Het is niet omdat het dier zelf een ander gevoel heeft -vrolijkheid bij de hond en een meer neutrale houding van het paard- dat de vergelijking meteen de vuilnisbak in moet.
Feit is gewoon dat je met longeren en joinup op een totaal verschillende manier met je paard bezig bent. Ik denk dat een paard dat echt wel door heeft. Een paard reageert daar ook heel anders op. Ik jaag mijn paard ook wel eens lekker op in de piste, maar dan doet mijn paard toch heel anders dan een paard waar een join up bij uitgevoerd wordt.

Maar dat is mijn mening. Ik heb geen harde feiten of wetenschappelijk onderzoek om die mening te staven. Enkel wat ik zie en wat ik ervaar in de omgang met paarden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:20

Sizzle schreef:
Longeren is niets anders dan hulpen aanleren, heeft niets met wegjagen te maken.
Je beloond het paard immers continue vanaf het eerste moment dat hij een poging doet om een rondje om je heen te lopen.

Ja precies. Ik zie geen enkele overeenkomst tussen longeren en een join up...

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:25

Het grootste verschil tussen Join-up en longeren is de intentie waarmee je het doet.
Bij join-up heeft de mens de intentie om het paard weg te drijven, te irriteren, duidelijk maken dat het niet welkom is tot het moment van overgave.
Bij longeren heeft de mens een hele andere intentie. De mens begeleid het paard, werkt samen, beloond bij de kleinste poging, is neutraal.
Paarden merken dat verschil maar al te goed.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:30

Maar hoe merkt een paard nou eigenlijk je intentie?
Want volgens mij is dat vooral de lichaamshouding. Je kan wel met je pretface je paard wegjagen, maar als je houding groot en agressief is zal het paard je goede bedoeling niet begrijpen.
Bij longeren is het vaak de bedoeling dat het paard 'opgesloten' zit tussen zweep en leidende hand. Veel mensen laten de longeerzweep bij goed gedrag daarom ook niet zakken (dus contante druk en dus géén beloning bij goed gedrag).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:35

Gewoon, aan je signalen... ? Je bent toch iets heel anders aan het doen?

Edit: ik sta altijd heel ontspannen te longeren, we hebben een goede communicatie, paard weet precies wat ik bedoel en ze wordt regelmatig geprezen als ze goed haar best doet