voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:01

newt schreef:
Ik longeer al jaren met touwtjes, mensen die er niet mee om weten te gaan doen het doorgaans verkeerd.. Het effect is het zelfde als een Passoa of dubbele longe, dus die redenatie snap ik niet.
Je kan touwtjes op verschillende manieren bijzetten, en je kan er ook mee spelen door stelling te vragen op de zelfde manier als een dubbele longe. Je kan ze vast zetten of beweeglijk houden, laag in zetten of hoog trainen..
Je pony loopt op de meeste foto's ontspannen en geen druk op het touw, soms vind ik het touw zelfs te lang. Op het moment dat ze omhoog komt voelt ze druk en word ze nageeflijk en vervolgens weer ontspannen te lopen, als ze dat eenmaal snapt kun je werken aan stelling. Dit mis je nu nog,maar dat kun je pas trainen als ze mee over de rug loopt.

In het begin loopt geen enkel paard direct over de rug met welke hulp of bijzet teugel dan ook, een paard/pony moet dit leren door training en stemhulp cq beloning met stem weet een paard wanneer hij over de rug loopt.

Ja ik vind het er totaal niet gespannen uit zien.. eerlijk gezegt. Zijn rug moet getraint worden en wil dat beetje voor beetje doen. Maar het feit dat hij niet tegen t touw in gaat maar wel gewoon laag loopt vind ik al fijn. Hij loopt toch niet in een valse krul? of ben k nou gek haha. Hij zet echt zijn achter benen echt heel goed onder zijn buik. Der zit hackney in dus zijn voeten optillen doet tie echt suoer

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:03

Voeten hoog optillen is niet hetzelfde als voeten onder de massa plaatsen :) In het eerste geval is geen sprake van bekkenkanteling, bij de tweede wel. En dat is wat je nodig hebt.

Je pony loopt wel degelijk in een valse krul.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:05

Nee hoor, hij loopt mijns inziens ontspannen, zijn immers moment opnames, mensen die daaruit kunnen opmerken dat het bekken verkeerd gekanteld is vind ik een held!.
Je pony moet nog leren meer over de rug te lopen, 1 van de foto's is het toon beeld. sterk van achter ontspannen in de hals.
Door schakelen en veel stembeloning als hij het goed doet krijg je een steeds meer ontspannen pony.

Pandameisje

Re: voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:06

ts waarom met touwtjes longeren als een paard zijn hoofd omhoog gooit is de kans groot dat jij iets fout doet.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:08

Pandameisje schreef:
ts waarom met touwtjes longeren als een paard zijn hoofd omhoog gooit is de kans groot dat jij iets fout doet.

Zodat hij meer ontspannen gaat leren lopen. Dat zei ik net ook al haha. Ik snap er niks meer van.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:08

newt schreef:
Nee hoor, hij loopt mijns inziens ontspannen, zijn immers moment opnames, mensen die daaruit kunnen opmerken dat het bekken verkeerd gekanteld is vind ik een held!.
Je pony moet nog leren meer over de rug te lopen, 1 van de foto's is het toon beeld. sterk van achter ontspannen in de hals.
Door schakelen en veel stembeloning als hij het goed doet krijg je een steeds meer ontspannen pony.

Nou dan ben ik een held zeker :? Ik ga even kijken of ik het wat duidelijker aan kan geven met een foto.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:09

Pandameisje schreef:

met longeren met touwtjes doet hij dat niet.. alleen met het longeren zonder touwtjes gooit hij zijn hoofd heel gooi

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:09

michelle933 schreef:
Pandameisje schreef:

Zodat hij meer ontspannen gaat leren lopen. Dat zei ik net ook al haha. Ik snap er niks meer van.

Denk eens logisch na; In wat voor rare situatie zou jij meer ontspannen worden als ze je hoofd vastbinden? Dat is toch echt pure nonsens?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:10

michelle933 schreef:
Pandameisje schreef:

door dat gaat paard niet ontspanner lopen zo laat je een paard gespannen lopen.
ga eens aan de slag met grondwerk daar bereik je meer mee dan met de touwtjes

en vind je het gek dat die zijn hoofd niet omhoog gooit met touwtjes dat kan die dan niet.
jammer dat je het zelf niet ziet dat hij het dan niet kan alleen zonder touwtjes kan die zijn hoofd om hoog gooien

edit: lees deze site eens http://paardenliegenniet.nl/longeren
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 23-09-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:11

Tabaluga12 schreef:
Longeren met touwtjes is zeker aan te raden. Zelf longeer ik op aanraden van de paardenfysio (zelfs door 2 verschillenden) met touwtjes.
Zorg is wel dat je ze is het begin niet te kort vastmaakt en het paard kans heeft zich te ontspannen. Met een vastgezette rug schite je niets op. En ook dat je het tempo vrij hoog houdt en hierin veel in schakelt. Nu kan ik ik je foto's niet zien maar gezien de meningen hier heb ik het idee dat ze te kort vast gezet zijn.

Ik wilde net beginnen met typen en toen had jij al het verhaaltje getypt.

Er is niets mis met touwtjes longeren, maar je moet idd in het begin de touwtjes niet te strak vast binden, als het paard gewoon loopt. Moet het een licht contact met de mond aanwezig zijn.
En wat belangrijk is, is dat het paard actief voorwaarts is. (niet rennen oid, maar voorwaarts zodat het achterbeen geactiveerd wordt en dat het paard voorwaarts tegen het bit aan loopt en evt met licht contact daarin wat zakt. )

Maar zorg dat je begeleiding hebt van iemand die weet hoe je dit correct doet.
Je kan namelijk ook ipv de touwtjes vast binden aan de ringetjes, ze bovenop het schoftje aan elkaar binden en dan kan je het paard ook niet 'vast' zetten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:14

Grondwerk heb ik best vaak gedaan met hem dus vandaar deze stap op advies van meerdere mensen xd oow hoe bedoel je silly? Dat is idd miss ook wel een goeie tip

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:15

Met instappen en indraven zijn ze altijd langer. Pas na een kwartier zet ik ze wat korter.. en uitdraven en stappen doe ik zonder touwtjes

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:16

Op mijn album die linken op het begin kun je de fptos zien :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:17

ik snap het hele nut van de touwtjes niet. het is gewoon super slecht voor een nek van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:21

Pandameisje schreef:
ik snap het hele nut van de touwtjes niet. het is gewoon super slecht voor een nek van het paard

Verdiep je je eerst maar eens in de werking want hetgeen wat je verkondigt is onzin. Verkeerd gebruikt van touwtjes, pessoa, longeerhulp etc etc is slecht maar goed gebruik niet en is het juist heel waardevol.

Gwahir

Lees eens een van de boeken van Lammert Haanstra. Hij heeft veel geschreven over longeren (en paarden getraind met succes) met touwtjes en hoe je dat op de juiste manier aanpakt.
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 23-09-14 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:21

Pandameisje schreef:

Ja de meningen zijn er dan denk ik toch over verdeeld. Mij kun je sowiso alles wijs maken :p

Bonita_Bon

Kom op zeg, longeren met touwtjes schadelijk, bloedende monden, vastbinden van het hoofd... Wat een nonsens.
Er is niets mis met longeren met touwtjes, mits je weet hoe je ze gebruikt.
Grappig is dat iedereen doorzaagt over dat je alleen met de voorkant bezig bent, niemand leren longeren? Wel? Dan weet je toch dat je impuls net zo goed als met rijden ook aan de longe vraagt? Dat je je paard ook aan de longe kunt schakelen en dus van achter naar voor kunt rijden? Als je de lengte en de hoogte van het touwtje goed insteld, begrens je precies op het juiste moment.
Het mooie van de touwtjes is juist de driepunts verbinding, waarbij je er ook nog voor kunt kiezen alles door te laten lopen in elkaar en je dus letterlijk nergens 'vast' zit. Dit terzijde. Een paard touwtjes ombinden en hopen dat hij dan ontspant is natuurlijk niet de oplossing. Dus degenen die voorstelden eens longeerles te nemen hebben mijn inziens gelijk. Dan kun je samen met instructie kijken wat voor jouw paardje op welk moment de beste oplossing is en hoe je de achterhand actiever kunt krijgen en dus de inwerking van het touwtje correcter. 'fijne' van een touwtje boven dubbele longe (waar ik persoonlijk ook graag mee werk maar wat ik NOOIT aan zou raden bij een onervaren longeur) is dat het touwtje altijd consequent is. Mits het goed ingesteld is. Komt het paard er tegenin is er druk, wanneer paard de druk weg laat vallen is het touwtje ook 'weg'. Wijken voor druk, simpel as that.
(voordeel van touwtjes boven de traditionele bijzet is het gewicht en de eerder genoemde driepunts verbinding)
Ts heeft daar met rijden duidelijk moeite mee (paardje laten wijken voor druk) zoals ze aangeeft, dan is het de pony onbelast en consequent laten doen geen slecht plan.Vaak ligt er wel een groter probleem onder de oppervlakte als je paardje niet fijn wil zakken in het rijden, dit kan aan de onervarenheid van de ruiter liggen, aan het zadel, aan pijn in het lichaam, aan slechte hoeven of wat dan ook. Let op dat je naar je paardje blijft luisteren en niet alleen aan symptoombestrijding doet ;-) Succes
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 23-09-14 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:22

Yvank_ schreef:
Pandameisje schreef:

Verdiep je je eerst maar eens in de werking want hetgeen wat je verkondigt is onzin. Verkeerd gebruikt van touwtjes, pessoa, longeerhulp etc etc is slecht maar goed gebruik niet en is het juist heel waardevol.

Hoe vind jij het eruit zien als ik vragen mag

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:23

Afbeelding

Je ziet dus bij de schoft een duidelijke 'inkeping' dit wijst o.a. op een valse knik. Een correct ontspannen lopend paard wordt 'rond' (dus los) vanuit de schoft, daar zit dan dus niet zo'n duidelijke inkeping.

Daarbij zie je dat de rug echt hol is. Nu kan een paard natuurlijk van nature een holle rug hebben, maar je ziet hier duidelijk dat de rug ook niet ontspannen is.

Daarbij zie je dat het bekken wat naar 'achter' gekanteld is.

Het omcirkelde achterbeen staat bij lange na niet genoeg onder de massa, waardoor het bekken dus niet kán kantelen.

Als laatste heb ik ook de staartaanzet omcirkeld als aanduidelingsfactor; Deze wordt niet ontspannen en zelfs een beetje scheef gedragen. Het is geen 'vloeiende' lijn met de rest van de wervelkolom.

Afbeelding

Misschien dat dit plaatje je een beetje verduidelijking kan bieden met wat ik steeds bedoel met dat bekken.

Nies_

Yvank_ schreef:
Een dubbele longeerlijn kan je je paard net zo vast mee zetten als met touwtjes, dit geld ook voor een pessoa of longeerhulp.

Les is de beste oplossing ;)

Precies, weten waar je mee bezig bent. Ik longeer met touwtjes of dubbele longe, paard loopt er niet heel veel anders mee hoor. Het enige nadeel is dat je die touwtjes eens een keer moet verstellen. Je paard helemaal opknopen is natuurlijk niet de bedoeling, maar dat kan met elk hulpmiddel. Pessoa vind ik persoonlijk een onding, trekt meer in de bek dan dat het wat anders doet.

jopaardjo

aan de discussie over wel of niet longeren met touwtjes ga ik niet beginnen, maar wel een leuke pony TS!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:24

michelle933 schreef:
Pandameisje schreef:

Ja de meningen zijn er dan denk ik toch over verdeeld. Mij kun je sowiso alles wijs maken :p

Het is niet erg als je niet heel veel kennis over alles in de paarden hebt. Dat heeft niemand. Luister naar de argumenten en bedenk zelf wat je logisch vind klinken en waar jij achter staat.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:24

Bonita_Bon schreef:
Kom op zeg, longeren met touwtjes schadelijk, bloedende monden, vastbinden van het hoofd... Wat een nonsens.
Er is niets mis met longeren met touwtjes, mits je weet hoe je ze gebruikt.
Grappig is dat iedereen doorzaagt over dat je alleen met de voorkant bezig bent, niemand leren longeren? Wel? Dan weet je toch dat je impuls net zo goed als met rijden ook aan de longe vraagt? Dat je je paard ook aan de longe kunt schakelen en dus van achter naar voor kunt rijden? Als je de lengte en de hoogte van het touwtje goed insteld, begrens je precies op het juiste moment.
Het mooie van de touwtjes is juist de driepunts verbinding, waarbij je er ook nog voor kunt kiezen alles door te laten lopen in elkaar en je dus letterlijk nergens 'vast' zit. Dit terzijde. Een paard touwtjes ombinden en hopen dat hij dan ontspant is natuurlijk niet de oplossing. Dus degenen die voorstelden eens longeerles te nemen hebben mijn inziens gelijk. Dan kun je samen met instructie kijken wat voor jouw paardje op welk moment de beste oplossing is en hoe je de achterhand actiever kunt krijgen en dus de inwerking van het touwtje correcter. 'fijne' van een touwtje boven dubbele longe (waar ik persoonlijk ook graag mee werk maar wat ik NOOIT aan zou raden bij een onervaren longeur) is dat het touwtje altijd consequent is. Mits het goed ingesteld is. Komt het paard er tegenin is er druk, wanneer paard de druk weg laat vallen is het touwtje ook 'weg'. Wijken voor druk, simpel as that.
(voordeel van touwtjes boven de traditionele bijzet is het gewicht en de eerder genoemde driepunts verbinding)
Ts heeft daar met rijden duidelijk moeite mee (paardje laten wijken voor druk) zoals ze aangeeft, dan is het de pony onbelast en consequent laten doen geen slecht plan.Vaak ligt er wel een groter probleem onder de oppervlakte als je paardje niet fijn wil zakken in het rijden, dit kan aan de onervarenheid van de ruiter liggen, aan het zadel, aan pijn in het lichaam, aan slechte hoeven of wat dan ook. Let op dat je naar je paardje blijft luisteren en niet alleen aan symptoombestrijding doet ;-) Succes

Oehh hier heb ik wel veel aan :D maar wat bedoel je met rijden? Dat heb ik niet in mijn openings topic gezegt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:25

Iets aanraden aan een onervaren persoon en daarbij zeggen dat er les bij hoort, is niets mis mee ;)

Ik vind het super hoe je je opstelt ts