[FOTO]mijn 2 meiden voor het eerst @ work aan pessoa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:20

Murosch schreef:
Mag je alleen iets bijzonders in the picture zetten dan? Misschien juist interessant om te zien wat normaal is, wellicht heeft iemand anders die de pessoateugel niet kent er ook nog wat aan. Of is dit forum alleen nog maar voor oeh en aahh fotoshoots volgens jou? Beetje vreemde reactie....

Nee, maar waarom staat dit bij uitgelicht? Dat is toch juist voor de oeh en aahh fotoshoots?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:21

VivaLaVida waar en hoe maak je de longeerlijn dan aan de singel vast?

Muronia

Re: mijn 2 meiden voor het eerst @ work aan pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:22

Uitgelicht? Ohh wow, dat wist ik niet, wat leuk!!!!!!!!

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:28

wow wat een verschil !

Ik ben een van de mensen die je erg dankbaar is dat je dit geplaatst hebt, nu ga ik hem ook maar eens uitproberen.

Heb je de pessoa hier afgesteld op lang en laag?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:31

ja, maar als je hem vanaf het bit tussen de voorbenen door onder de buik aan de singel bevestigd staat hij nog lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:32

Ik vind uitgelicht juist leuk omdat het van alles wat is. Maar goed dat vind ik.

Ik haal eerst de musketon vd longeerlijn van buiten naar binnen door de binnenste bitring, en dan maak ik de musketon vd longeerlijn aan eenring van de llongeersingel. Aan welke, dat ligt er aan in welke stand Ik de pessoa heb (bij mij is dat of middel of laag omdat ik niet op oprichting train)
Zo kun je zelf stelling vragen :)

Oja, hoe lager je je pessoa instelt hoe moeilijker de galop is voor je paard. Dus als je net begint zou ik hem op de middelste zetten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:37

Murosch schreef:
ja, maar als je hem vanaf het bit tussen de voorbenen door onder de buik aan de singel bevestigd staat hij nog lager.

Maar de stand van de foto's is beter voor het paard.

Als je hem vastzet tussen de voorbenen, dan trek je het hoofd als het ware achter de loodlijn, of hij hangt te los, waardoor er geen effect is. Als je hem tussen de voorbenen vastzet op een normale lengte en je paard kan nog niet zo goed loslaten, dan geeft dat druk op de nekwervels en dat is niet gezond. Dus zeker de eerste tijd alleen aan de zijkant bevestigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:39

Wauw wat een goed verschil, zeg! En wat is het vosje leuk!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:25

Oke, dus je zet hem vast aan de singel die kant waar je staat zeg maar, duidelijk!

@demo_love, dan laat ik hem dus zoals ik het nu ook heb gedaan en niet benedenlangs.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:32

door de voorbenen zou ik ook alleen maar doen als je paard al ervaren is met de pessoa. voor de western is dit dan wel interessant maar je moet opletten dat ze niet gaan hangen dan want dit kan je niet corrigeren.

als je paard beetje vastzit op een kant dan zet je ze in stelling zoals al eerder vermeld.

Ik vind dit echt een super uitvinding want zo moeten ze echt hun rug, buikspieren gaan gebruiken en hun achterhand wordt beter ontwikkeld.

Langzaam de druk meer opdrijven.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:58

Ik vind het net leuk dat dit topic bij uitgelicht staat. Die oeh en aah fotoshoots zijn allemaal wel mooi, maar op den duur is het ook allemaal een beetje hetzelfde.

Leuk dat je een soort 'voor en na' foto's toont. :) Waarschijnlijk werkt een pessoa ook niet bij alle paarden, maar bij deze twee zeker wel. Ziet er goed uit!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:02

Om het scheef trekken van het bontje te voor komen heb ik een knoopje gezet bij het klipje op de rug.
Mijn bontje kan dus niet meer schuiven.
Daardoor kan ik ook rustig een beetje stelling vragen met de pessoa.

De meeste stelling vraag ik met de longe.
Door hem door het bit aan de singel vast te maken.
Ik heb zo'n singel met veel ringetjes.
Waarbij ik de hoogte van de longeerlijn ook nog wel eens wissel.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:46

heb ook zo een singel met veel gaatjes, werkt super he. ;)

normaal moet een pessoa bij ieder paard werken of je kan er niet mee rijden :j ,

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:26

Als je dit zo blijft volhouden ga je het zeker merken, heb ik ook gedaan namenlijk! ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:57

ITP->TVG

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:57

Is het niet logisch dat het paard uiteindelijk omlaag gaat lopen, hij heeft tenslotte geen enkele keus toch?
Hij gaat zakken als hij uiteindelijk verzuurd , op de eerste foto,s zie je een paard wat tegen de druk in komt en uiteindelijk wel moet zakken omdat hij vermoeid raakt, sorry ik word nooit vrolijk van dit soort foto,s ik blijf het pure dwang vinden, het paard corrigeert zichzelf , waar is het ruiter gevoel??
Beide paarden lopen ook achter de teugel , dat is geen juist rug gebruik

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 00:08

Als ik vroeger niet naar school wou, moest ik ook, omdat ik er uiteindelijk beter van zou worden. Prima als jij niet voor hulpmiddelen bent, maar ik in dit geval wel. De paarden kruipen ook nergens achter, ze zoeken de druk van de lijnen op, anders zag je de heleboel wel slap hangen. Het zou overigens ook niet best met hun conditie zijn gesteld als ze binnen een kwartier zouden verzuren, dus die conclusie klopt ook niet. Maar bedankt voor je mening, die mag iedereen natuurlijk hebben.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:44

Murosch schreef:
Als ik vroeger niet naar school wou, moest ik ook, omdat ik er uiteindelijk beter van zou worden. Prima als jij niet voor hulpmiddelen bent, maar ik in dit geval wel. De paarden kruipen ook nergens achter, ze zoeken de druk van de lijnen op, anders zag je de heleboel wel slap hangen. Het zou overigens ook niet best met hun conditie zijn gesteld als ze binnen een kwartier zouden verzuren, dus die conclusie klopt ook niet. Maar bedankt voor je mening, die mag iedereen natuurlijk hebben.

Netjes hoor Murosh.

Soms moet je een paard ook leren dat als hij anders loopt hij daar uiteindelijk minder last van zijn lijf mee krijgt.
Niet alle paarden lopen nou eenmaal meteen door hun lijf.
En als wij het gaan belasten door er op te gaan zitten is het wel belangrijk dat de juiste spieren getraind worden

Anoniem

Re: [FOTO]mijn 2 meiden voor het eerst @ work aan pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:11

Als ik jou fotos zie zie ik wel een verbetering maar mijn pessoa heb ik de deur uit gedaan, ik vind het maar ondingen.
Kreeg alleen maar een paard dat hangerig en hard in de mond werd en dr lichaam ging opkroppen, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Corrigeer haar liever onder het zadel of longeer met een gogue.

Maar goed ieder zn eigen ding, ik zie wel duidelijk een verschil in jou fotos, leuke paardjes heb je :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 18:29

Het gaat me met name om de schimmelmerrie. Ik rij haar nu even helemaal niet maar ga eerst een aantal weken met het longeren aan de slag voordat ik er weer op stap. Ik longeer nu om de dag, een minuutje of 20, niet langer omdat het best belastend is zo denk ik. Hoe zou ik het beste kunnen opbouwen denken jullie? We doen nu alleen stap en draf en ik wissel steeds van kant zodat ze niet te lang op dezelfde ronde blijft lopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:33

Met pessoa longeren is inderdaad erg belastend.
20 minuten is goed te doen.
Zo als je haar op de foto hebt lopen kan je het best in stapje van 10 minuten (na een keer of 4) uit breiden naar zeg 40 minuten.
Galoperen met de pessoa vindt ik heel zwaar.
Daarvoor moeten ze dus echt wel heel krachtig zijn.
Zo af en toe een galopje mee pakken kan wel.
Maar hou het kort.
Verder kan je in hoogte ook veel in het werk wisselen.
Dus stel eens wat hoger in.
Veel van kant wisselen is heel goed.
Ik doe dat zelf ook altijd.
Verder stap ik in en uit zonder pessoa.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 18:49

Prima, we doen het stap voor stap. Op zich heeft ze wel redelijk conditie onder het zadel (en haar galop is beter dan haar draf qua ruggebruik), maar ik laat het eerst nog wel even achterwege.

Kan ik hem niet beter op laag en rond blijven gebruiken, vooral omdat ze daar het meeste moeite mee heeft?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:02

Je zou met laag en rond ook wel kunnen wisselen hoor.
Helemaal hoog instellen zou ik zeker niet doen.
Maar je zou bijvoorbeeld het touwtje net iets hoger kunnen doen.
Bijna gelijk met het touwtje wat van achter naar voor loopt bijvoorbeeld.
Ik doe ook regelmatig qua hoogte wisselen ondanks dat ze rond blijft zou je haar nog wel iets hoger kunnen instellen.
Juist voor de afwisseling.

En kijken wat je paard aan geeft.
Je merkt vanzelf of het te zwaar is.

Sharivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:19

Je ziet inderdaad al een appart buikje bij het vosje ,
hoop dat het een beetje gaat helpen en je een verschil voelt onder het zadel binnenkort *\o/*

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:34

Mooi om het verschil te zien!

Vraagje: Van de week had ik ook mijn pessoa er eens bij gepakt omdat ik op bokt een reactie had gelezen dat hij zou 'zagen'. Ik heb dus mijn pessoa aan het halster vastgemaakt, en de neusriem 'zaagde' inderdaad over de neus van mijn merrie.
Dat moet toch anders kunnen? Hoe doen jullie dat?