longeerhulp aan bitstukje bevestigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Longeerhulp aan bitstukje bevestigen?

Ja
5 (19%)
Nee
21 (80%)

Totaal aantal stemmen: 26

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:02

Er zijn mensen die hierbij zweren en mensen die het helemaal niks vinden. Ik begon er sceptisch mee maar moet zeggen dat het bij mijn paard goed gaat.
Zodra ze gaat nageven is het rustig in haar mond maar geeft ze niet na dan vind ik het ook best wel onrustig door de beweging tussen haar voorbenen.
Zelf gebruik ik de tussenstukje ook niet meer omdat ik ook heb gemerkt met het longeren dat de meeste druk op de buitenste teugel komt ipv op beide teugels.

Wat misschien ook een idee kan zijn als je de longeerhulp niks vind is om een pessoa of dubbele longe te gebruiken. Ik wissel deze 3 af, de ene keer alleen ontspannen met een longeerhulp of pessoa en de andere keer een dubbele longe wanneer ik wat meer trainingsgericht bezig wil zijn omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:46

DewieDribbel schreef:
Hoezo zijn bitstukjes ondingen? Ik loop naast gehandicapten met begeleidingsteugel, die ga ik niet als longeerlijn bevestigen omdat ik dan niet goed kan remmen! Als ik een bitstukje erop heb, word de druk juist wel goed verdeeld vind ik, dan trek ik niet aan een kant van de mond maar juist goede drukverdeling. En met longeren is het volgens mij hetzelfde, als je aan een kant de longeerlijn korter neemt, word de druk aan de andere kant ook groter met een bitstukje! Ik vind het fijn, al doe ik zelf de longeerlijn over het hoofd heen. Dus door het bit, over t hoofd achter de oren en aan de andere kant vast! Dus een bitstukje kan makkelijk hoor!

Oh, maar daarvoor zijn ze idd ideaal. Alleen om mee te longeren? :n

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:23

smurffie schreef:
DewieDribbel schreef:
Hoezo zijn bitstukjes ondingen? Ik loop naast gehandicapten met begeleidingsteugel, die ga ik niet als longeerlijn bevestigen omdat ik dan niet goed kan remmen! Als ik een bitstukje erop heb, word de druk juist wel goed verdeeld vind ik, dan trek ik niet aan een kant van de mond maar juist goede drukverdeling. En met longeren is het volgens mij hetzelfde, als je aan een kant de longeerlijn korter neemt, word de druk aan de andere kant ook groter met een bitstukje! Ik vind het fijn, al doe ik zelf de longeerlijn over het hoofd heen. Dus door het bit, over t hoofd achter de oren en aan de andere kant vast! Dus een bitstukje kan makkelijk hoor!

Nadeel aan het bitstukje is dat beide kanten tot het bit net zo lang zijn, bij longeren komt dan dus het meeste druk op de buitenste bitring..

Dit kan je heel gemakkelijk verhelpen door een deel van het bitje over de bitring heen te slaan en dan te bevestigen aan de ring van het bitstukje. Zo wordt de ene kant een stuk korter.
Wat ik doe om het 'zagen' tegen te gaan is onder de buik een knoop te leggen. Dan ligt de longeerhulp een stuk stabieler.

Cemlys

Re: longeerhulp aan bitstukje bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:22

Waarom niet gewoon met een kaptoom longeren? Snap zowiezo niet waarom er zo vaak rechtstreeks aan het bit gelongeerd wordt. Longeerhulp heb ik even gehad, maar ik vond de werking gewoon niet fijn, teveel hinder vooraan, te los kunnen ze er zo met de benen inkomen, en als een paard er tegen in gaat (dus hoofd in de lucht) en trekt het ding strak op de schoft, terwijl je net de schoft omhoog wilt.
Gauw verkocht. Als ik bijzet dan met een gogue of met een pessoa tuig

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:36

Ik heb op bokt een keer gelezen dat iemand van die stevige elastieken (die je bij de wegkoop kan kopen) aan het bit deed (lusje maken) en daar de longeerhulp aan vastmaakte.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:27

Ik heb van die elastieken aan de bitringen, waaraan ik dan de klemmen vast maak. Gefabriceerd van een oud elastiek voor over je bagagedrager :+ Lijkt mij een fijnere oplossing dan zo'n longeerhulpstukje ertussen, het elastiek vangt het "zaageffect" op. Daarnaast heb ik onder de buik de boel ook vastgeklemd, zodat hij niet achter de ellebogen schuurt. Hij heeft dan een beetje het effect van een elastische stootteugel, maar dan makkelijker te bevestigen en ze kunnen er niet zo in gaan hangen. Paard doet het er fijn op :)

Ik wissel het wel af met werken met de dubbele longe, aangezien je dan wel lengtebuiging en stelling kunt vragen. Mijn ervaring is dat met een longeerhulp paarden gauw over de buitenschouder weglopen of juist op het binnenvoorbeen vallen met contrastelling, dat is niet wenselijk.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 12:38

Bedankt voor alle reacties. Ik gebruik hem nu gewoon weer en merk dat het zaag effect vrijwel over is.
Geen bitstukje bij geweest haha :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:47

Barcelano schreef:
Dat is de reden waarom ik gestopt ben om met dit ding te longeren.
Eerst deed ik het aan het bit.
Me paarden vonden het totaal niet fijn.
Vind het ding heel erg onrustig op de rug liggen en inwerken in de mond.

Met bitstukje leek het beter te gaan.

Maar omdat mijn paarden geen schoft hebben schuurde dat ding alles kapot bij de huid van de benen.

Dus longeer nu oudewets met longeer singel en bevestig de touwtjes/slof op dezelfde manier...

Neusbontje (echt schaap) er omheen :) . Oplossing voor mij toen ik deze optie een paar keer uitprobeerde met 2 halstertouwen. Touwtjes moesten daar toch bij elkaar blijven. Mee opgehouden trouwens, ik vondt pony er erg op gaan hangen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:56

xAnnouk schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik gebruik hem nu gewoon weer en merk dat het zaag effect vrijwel over is.
Geen bitstukje bij geweest haha :)

Gelukkig. Ik heb dit ook gebruikt maar had er geen problemen mee, maar het verschilt ook per paard hoe het op gereageerd wordt. Maar fijn dat het zagen over is. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:49

HAR --> TVG