neckrope en bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:59

In tegenstelling tot de meeste andere mensen hier, heb ik bitloos 'wel opgebouwd.

Ik heb tijden met een dubbele teugel gereden, één met bit, en één aan het halster. Het halster had ik gewoon onder het hoofdstel zitten. Zo had ik altijd iets om op terug te vallen, als mijn paard niet lekker op halster reageerde.

Toen mijn paard net zo goed op halster reageerde, als op bit, heb ik een bitloos hoofdstel gekocht. Daar rijden we nu al jaren mee. Met een hoofdstel heb je duidelijkere communicatie dan met een halster.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:00

Toen ik voor het eerst bitloos ging rijden (dat is inmiddels al weer 6,5 jaar geleden) heb ik mijn paard eerst losgereden met bit en daarna het bitloze hoofdstel pas gepakt. Mijn paard kan wel eens heftig zijn dus ik wilde eerst even peilen hoe ze die dag was. Na 3 dagen heb ik haar nooit meer met bit gereden ;) Met neckrope heb ik ook wel gereden, maar dan had ik wel het bitloze hoofdstel er bij. Teugels los maar het hoofdstel wel als rem achter de hand.

Verder gewoon rijden zoals je altijd rijdt. Bit of bitloos zou qua manier van rijden op zich geen verschil moeten maken. (Wel enigszins afhankelijk van het type optoming dat je gebruik en wat je doel is met het rijden.)

CarlijnLizet schreef:
Iedereen denkt altijd wel dat bitloos rijden zo fijn en goed is voor paarden maar technisch gezien is dat helemaal niet zo. Het drukt heel erg op de neus wat juist het tegenovergestelde is van dat "diervriendelijke".

Met hoeveel druk rijd jij dan wel niet op je teugels? Waar baseer jij op dat het technisch gezien niet fijn en goed is? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:03

Sidepull: Dan zitten gewoon links en rechts ringetjes en ''trek'' je het hoofd gewoon opzij door je hand opzij te brengen Dus je trekt aan links en dan komt er rechts druk.
Afbeelding

Kaakgekruisde: Lopen er dus riempjes gekruisd onder de kaak door en dan trek je links komt er rechts, achter de oren en onder de kaak druk. Zeker als de release niet goed is dan blijft het een beetje vast zitten.
Afbeelding

Kingekruisd: Beetje hetzelfde als bij kaakgekruisd alleen dan denk ik dat er geen druk achter de oren komt, maar wel onder de kin en dus links en rechts.
Afbeelding

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:07

CarlijnLizet schreef:
Iedereen denkt altijd wel dat bitloos rijden zo fijn en goed is voor paarden maar technisch gezien is dat helemaal niet zo. Het drukt heel erg op de neus wat juist het tegenovergestelde is van dat "diervriendelijke".

Dit slaat echt nergens op.
Wat denk je dat het bit in de mond doet dan? Iedereen maar roepen het bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Nou dat kun je net zo goed hier ook zeggen.
Bitloos is wel degelijk vriendelijker, maar niet als je er aan gaat lopen rukken nee.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:07

Maartje1990 schreef:
Sidepull: Dan zitten gewoon links en rechts ringetjes en ''trek'' je het hoofd gewoon opzij door je hand opzij te brengen Dus je trekt aan links en dan komt er rechts druk.
[ Afbeelding ]

Kaakgekruisde: Lopen er dus riempjes gekruisd onder de kaak door en dan trek je links komt er rechts, achter de oren en onder de kaak druk. Zeker als de release niet goed is dan blijft het een beetje vast zitten.
[ Afbeelding ]

Kingekruisd: Beetje hetzelfde als bij kaakgekruisd alleen dan denk ik dat er geen druk achter de oren komt, maar wel onder de kin en dus links en rechts.
[ Afbeelding ]

dit is dan een sidepull? http://www.horsecharms.eu/nl/c-193943/sidepull-neusriem

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:10

Ik zou starten met gewoon een halster, en kijken hoe die daar op reageert. Welk bitlooshoofdstel het beste is, kan ik niet zeggen, dat verschilt per paard. Het ene paard reageert super op een touwhalster, en bij de ander werkt een sidepull beter. Zolang je kan merken dat de rem erop zit, moet er geen probleem zijn en kan je alles uitproberen. Wat je vooraf wel na zou kunnen gaan, reageert mijn paard ook op stuurhulpen zonder dat ik contact heb met de mond? Dat kan je gewoon testen met je gewone hoofdstel, door alleen op je zit te sturen en door te begrenzen met teugels terwijl je ze voor de rest helemaal los laat hangen. En een neckrope? Gewoon een halstertouw om knopen en wel met hoofdstel (bitloos of niet maakt niet uit) gaan rijden, halverwege kan je een knoop in de teugels leggen en verder gaan met de neckrope, dan kan je altijd voor het geval er iets gebeurt de gewone teugels weer pakken.

Wat je kan doen is even kijken bij deze link, de site is behoorlijke extremistisch wat betreft mening over bitten en bepaalde optomingen en hulpmiddelen, maar daar moet je maar even over heen lezen. Want voor de rest geven ze wel heel nuttig advies over het bitloos rijden.

Hier kan je ook lezen over alle verschillende bitloze optomingen en hoe hen inwerking precies is. Ze zeggen inderdaad dat een touwhalster heel goed werkt, maar dit is alsnog bij elk paard anders, maar het geeft je wel een kijk op hoe het werkt en waar het precies inwerkt. Voor de rest is het gewoon een kwestie van uitproberen.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Als je in het linkermenu op 'bitloos' klinkt, onder 'rijden en trainen', kun je door scrollen tot het kopje 'bitloze optomingen' in dit kopje staat een linkje naar een test over bitloze optomgen, hoe ze werken etc.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:11

Ik ben niet anti-bit, en ook niet anti-bitloos! :D Ik rijd mijn paard dressuurmatig met bit, omdat ze daar ontzettend goed en licht op reageert... Bitloos dressuur is niet aan haar besteed, ze wordt er pisnijdig van :P Ik zie dan de toegevoegde waarde niet echt om daar heel erg hard voor te gaan oefenen als het met bit prima gaat. In mijn ogen is in die situatie met bit rijden vriendelijker: mijn paard geeft zelf aan het prettig te vinden!

Buitenritten rijden we bitloos: met een bitloos hoofdstel of een touwhalster.

Springen doen we vanalles wat: bit, bitloos of helemaal bloot ;) Soms rijd ik haar ook met neckrope, voor de communicatie.

Ik heb nooit echt heel hard geoefend voor de omschakeling: dat ging gewoon meteen goed. De kunst is om ook mét bit in veel te rijden op basis van energie, focus, zit- en beenhulpen... Dan hoef je het bit niet eens te missen ;) Ook als ik met mijn bitloze hoofdstel rijdt pak ik eigenlijk alleen de teugel wanneer ze niet reageert op mijn andere hulpen.

Ik zou dus proberen om in je dagelijkse rijden er goed op te letten dat je voor richting en tempo (en later ook buiging etc.) niet afhankelijk bent van je teugelhulp, maar ook een beroep kan doen op je andere hulpen! :)

EDIT: Starten met een stalhalster raad ik persoonlijk niet aan... Gaat schuiven, verdeelt de druk onduidelijk... Ik zou starten met een touwhalster. Dan nog steeds zo min mogelijk gebruiken, maar doe je dan druk aan een kant leggen komt de boodschap direct duidelijk over en nog belangrijker: zodra je loslaat is de druk ook meteen 100% weg.
Laatst bijgewerkt door miss_eefje op 04-06-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:12

janahxginger schreef:
Maartje1990 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

dit is dan een sidepull? http://www.horsecharms.eu/nl/c-193943/sidepull-neusriem

Ja is een sidepull :)

greetzz

als je je grondwerk goed voorbereid hebt weet je paard al dat hij/zij met druk op de neus moet stoppen danwel een pasje achterwaarts moet gaan. evt in combinatie met een stop woordje en natuurlijk je zit hulpen. begin gewoon met een touwhalster en kijk wat lukt en wat niet bouw het rustig op.rijd inderdaad met lange teugel zonder druk en gebruik alleen om te corrigeren.(druk weg is beloning ).als het lekker gaat gebruik je een neckrope erbij en bouw vandaaruit weer verder op. ook ik rijd af en toe met alleen touw halster vaak als ik maar even tijd heb spring ik er zo op. maar dat is dan meer om ff te hobbelen. en gewoon lol te hebben samen. veel plezier !!!!

Maartje1990

TS: ja, dat is inderdaad een sidepull. Maar deze maak je dus aan je gewone hoofdstel. Neem aan dat je dus je neusriem er helemaal afhaalt en dan vastmaakt op de plek waar je normaal het bit vast zou maken. Echter zou ik wel opletten dat je je neusriem hoog genoeg kunt doen. Ik had voor het mennen ook een losse neusriem, maar bij 1 hoofdstel kon ik 'm niet hooggenoeg vastmaken en bij de ander ging het maar net. Dus dan zou je even moeten kijken of dat dat überhaupt wel lukt. Want de neusriem moet liggen daar waar het zwevende neusbotje ophoudt.

Afbeelding

Dan kan je zelf voelen door op het zachte gedeelte van de neusgaten met je vingers zachtjes te duwen tot je het bot voelt (hard). Daarboven moet je je neusriem plaatsen.

Die spookverhalen dat je de neus van een paard kunt breken met een bitloze optoming komt dus af van dat je 'm dan dus op het zwevende neusbot hebt zitten, maar zelfs daar denk ik dat je héél hard zou moeten trekken. Maar hij hoort dus daarboven en dan is het onmogelijk om de neus te breken.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:18

De overstap van bit naar bitloos is in mijn ervaring niet echt een grote overstap voor een paard. Ze snappen het meestal al meteen. Met neckrope is het een iets ander verhaal. Ik ben begonnen door neckrope te combineren met een normaal hoofdstel/halster/touwhalster. (dus tegelijk met neckrope en hoofdstel sturen) en dan na een tijdje steeds minder hulpen geven met het hoofdstel.
Verder gewoon heel veel oefenen. In het begin zal je niet (kleine) bochten kunnen maken dus oppassen met andere paarden in de bak! :o
Als je paard goed op gewichtshulpen reageert is het sowieso makkelijker.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:22

lissisanne schreef:
De overstap van bit naar bitloos is in mijn ervaring niet echt een grote overstap voor een paard. Ze snappen het meestal al meteen. Met neckrope is het een iets ander verhaal. Ik ben begonnen door neckrope te combineren met een normaal hoofdstel/halster/touwhalster. (dus tegelijk met neckrope en hoofdstel sturen) en dan na een tijdje steeds minder hulpen geven met het hoofdstel.
Verder gewoon heel veel oefenen. In het begin zal je niet (kleine) bochten kunnen maken dus oppassen met andere paarden in de bak! :o
Als je paard goed op gewichtshulpen reageert is het sowieso makkelijker.

we hebben 3 pistes op de manege 2 grote en 1 kleine dus dat komt inorde! :)

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:25

CarlijnLizet schreef:

Wat een onzin! hoe kom je daarbij? hoe bedoel je technisch gezien?! als je hard blijft trekken ,nee dat is niet zo prettig nee, de bedoeling is dat je zonder druk rijd.! op zit en stem hulp wat is daar dieronvriendelijk aan? het paard heeft alle vrijheid in zijn hals en nek gebruik. !
jammer dat ik het artikel niet meer weet te vinden, maar waarom schuimen paarden met een bit in hun mond??
omdat ze zon lekker zacht mondje hebben? fout!!! schijnbaar kunnen ze met bit en aangesnoerde neusriem slecht slikken wat dus resulteert in schuimen, probeer zelf maar eens een tandenborstel tussen je kaken vast te houden en te slikken. valt niet mee he! heb je er een kwijlbakje bij gehouden!?
nu ben ik absoluut niet tegen bit gebruik. ik rijd er zelf ook dagelijks mee.dus vriendelijkheid ligt echt bij de ruiter !!!! en wat dat schuimen betreft. het klopt sinds ik mijn paard met western hoofdstel rijd dus zonder neusriem schuim ze niet meer !

Maartje1990

Re: neckrope en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:30

Overigens, er was ooit eens een filmpje van zo'n paard dat met microfoon en bit en zonder bit met microfoon werd gefilmd. Met bit had hij héle zware ademhaling en zonder geen. Nu was er wat kritiek op dat filmpje (dat het vanwege een ziekte zou komen??). Maargoed ik hoor duidelijk een verschil als ik mijn pony voor de wagen met bit of zonder bit laat galopperen. Zelfde inspanning en met bit ademt hij vele malen zwaarder (meer moeite om adem te halen).

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:13

CarlijnLizet schreef:

mag ik het dan ook eens omdraaien? een bit van ijzer in een paard zijn mond, en als er dan ruiters zijn die er vaak aan trekken. (wat je vaak ziet, zelfs op wedstrijd) kan dit ook niet fijn zijn.
jou reactie is onzin. volgens mij hangt het af van de hand van de ruiter..

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:17

thirzanaomi schreef:
janahxginger schreef:
Deze antwoorden had ik nu wel verwacht. Ik hoopte meer op antwoorden op mijn vraag.

Ik hoop op een antwoord op mijn vraag....
Hoe het moet? Hang er een bitloos hoofdstel om en rijden maar. Zo anders is het niet. Om met neckrope te rijden moet je paard goed op neckreining reageren.

waarom ik bitloos wil rijden ga ik niet zeggen, ik vraag gewoon tips, en hoe ermee te beginnen. meer niet. ik zeg dat ik niet volledig over ga schakelen op bitloos. dus het bit blijft nog.

ZowieZo

Re: neckrope en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:43

En al zou je helemaal overstappen op bitloos, dan hoef je jezelf nog niet te verdedigen/verantwoorden daarover, is toch je eigen keus. :)

^ op bovenstaand bericht bedoelt. ;)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 18:51

ZowieZo schreef:
En al zou je helemaal overstappen op bitloos, dan hoef je jezelf nog niet te verdedigen/verantwoorden daarover, is toch je eigen keus. :)

inderdaad!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:53

Pippaa schreef:
Ik heb een Micklem Multi bridle (bit en bitloos hoofdstel) en toen had mijn paard de riempjes van het bit kapot getrokken. Aangezien ik toch naar het bos wilde, heb ik er maar gewoon op gegokt en heb ik haar bitloos gereden. Dat ging gewoon goed :P Sindsdien rijden we bitloos.

Mn droomhoofdstel <3

haha

CarlijnLizet schreef:

tja.. als je hard trekt ja, als je een beetje fatsoenlijk bitloos kan rijden is er niks mis mee :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:55

Ik zou beginnen voor de neckrope met wat basic 'neckreinig' aan te leren.

Bitje in, teugels van de hals. Buiten teugel tegen de hals (vragen) en binnenteugel naar binnen (laten zien waar die heen moet).

http://www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v-Rk

Zo gaat je paard begrijpen dat druk rechts betekend dat die naar links moet gaan, en druk links betekend dat die naar rechts moet gaan. Dan kun je oefenen met de ring.

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:43

ZowieZo schreef:

zo is dat !!! helemaal mee eens, en er zijn vele wegen die naar rome leiden, dus ieder zijn eigen manier mening enz. als het maar vriendelijk is tegenover het paard.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:44

ik doe t nog steeds niet ;)

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:52

LoveAmadeo schreef:

hoe/wat bedoel je ik doe het nog steeds niet?

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:52

LoveAmadeo schreef:

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:53

greetzz schreef:
LoveAmadeo schreef:

ik hoor het vaak, en er zijn mensen bij me op stal die het wel eens doen. Maar ik ben na al die tijd nog nooit een keer begonnen. (hoeft ook niet van me)