Pony wordt boos als ik naast hem ren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:06

_Kimo_ schreef:
Paula raad aan om tempowisselingen in stap te doen. En daarna als dat goed gaat in draf proberen en als dat goed gaat belonen :) Dus ga ik dat maar proberen!

Komt ze bij je langs om je ermee te helpen?

MaritB

Re: Pony wordt boos als ik naast hem ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:42

Tempo wisselingen kwam ook in mij op. Daarnaast blijven rennen tot er ontspanning komt en dan direct rust. En dit steeds meer uitbreiden.
Het rennen is veel energie dat accepteert hij waarschijnlijk niet van jou, je hebt dan ook meer een drijvende energie.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:13

Rex_Rolfo schreef:
Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb en of het de situatie wat kan verduidelijken. Maar als ik het goed heb zijn er bij een groep paarden in de natuur twee leiders: de leidmerrie en de hengst van de kudde.

De merrie bepaald de dagelijkse gang van zaken, waar ze gaan eten, wanneer enz. Zij loopt voorop, de rest volgt. De hengst neem af en toe de leiding, met name als hij de kudde weg wil hebben (b.v. uit de buurt van een andere hengst). Hij loopt achter de kudde en jaagt ze op.

Jij bent de merrie, je pony de hengst. Jij kunt heel veel bepalen, de rest van de kudde inclusief hengst volgt. Prima. Op het moment dat je hem laat draven neem je de positie van de hengst in. Ho even, dat was niet de bedoeling! IK ben de kuddehengst denk pony dan, niet jij, terug naar je gedrag als leidmerrie!

De ene leiderspositie heb je al, nu de andere nog zodat pown degradeerd naar gewoon kuddelid. Hoe je dat kunt doen heb ik geen tips voor, maar ik vermoed dat je dat op een hengst manier moet doen (héél kordaat).

Daar heb ik in elk geval wat aan! Dus dankjewel :) Mijn pony doet dit niet altijd, maar als hij het doet is het met aandraven... Ik ben dan wel duidelijk (zwiep hem met het halstertouw achter me, onder protest, even hoofdschuddend doet hij dit dan) en na een paar keer een overgang is het over, maar vroeg me af waar het vandaan kwam. Wat jij verteld klinkt heel logisch!

En TS succes, volgens mij heb je veel tips gekregen waar je wat mee kan. Mijn pony doet het dus ook, wil inhalen, oren in z'n nek, schudden met z'n hoofd, echt boos... Terwijl hij met stappen, halthouden, achterwaarts en op lichaamstaal/druk wijken (kont/schouder) dit niet doet... Ik zwiep dan dus met het halstertouw, maak heel duidelijk dat hij achter me moet blijven lopen (in stap loopt hij meestal schuin achter me, soms naast, dit mag als hij op mij blijft letten). Ik stop soms ook plotseling en dat moet hij ook doen, zoniet, dan moet hij achteruit. Uiteindelijk loopt hij zonder morren naast me in draf ;) Ben dus blij dat ik nu eindelijk een verklaring heb waarom hij dit doet ;) blijven oefenen, dan komt het vast goed!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:23

Wat doe je precies als je hem vraagt mee te rennen? Loop je voor hem om hem een beetje mee te trekken? Wat kan helpen is dat je meer ter hoogte van de schouder gaat lopen, dus wat meer aan de zijkant. Op die manier loopt hij toch met je mee, maar kun je hem ook met het touw of een zweepje een beetje opdrijven aan de achterkant. Dit kun je eerst oefenen in stap, bijvoorbeeld langs wat enge dingen of de bakrand waarbij je zorgt dat het staptempo gelijk blijft. Kent hij het commando draf? Dan kun je dit uitbouwen door dit commando te geven en met hem mee te lopen en tegelijkertijd op te drijven. Wie weet dat dat gaat lukken? Voorwaarde daarvoor is wel dat hij jou als drijver accepteert aan de longeerlijn of touw.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:21

NikkiLoves schreef:
Mijn merrie doet dit ook, bijt soms zelfs richting mij. Maar stoppen en achteruit gaat prima en doet ze ook echt meteen. Heel vreemd

flavlip schreef:
...achterwaarts en op lichaamstaal/druk wijken

Hoe vragen jullie dat?
Op de merrie-manier
aaachteruit, kom, braaf, nog een stapje, goed zoo <3

of de hengst methode
EN NOU ACHTERUIT .. LUISTEREN JIJ }:)

Of ergens dat hele grote grijze gebied daar tussenin?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:55

@Sabine__ - Ja dat is goed, graag!

@powerreiner - grondwerk las zat ik idd ook aan te denken! Ergens gaat er iets niet goed, dat is duidelijk! Het klink allemaal heel logisch zoals je het verteld!

@Rexrolfo - dat zou idd goed kunnen! Want ik heb verder ook helemaal geen problemen met hem

@Nikkitazz- nee heb haar even een berichtje gestuurd of ze misschien een tip heeft. Maar wil sowieso nog een keer een lesje bij der volgen. Ze geeft erg leuke lessen en cursussen

@Marit - Ja dat ga ik nu ook maar proberen. Hoop dat het gaat werken:P

@Flavlip - fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem hihi Heb inderdaad genoeg tips om mee aan de slag te gaan!

@Karin_gracia - ik loop altijd naast hem bij z'n schouder, ik zeg draf en hij draaft dan ook netjes aan. Het gaat mis als ik ook mee ga draven :P

@rex_rolfo - Ik heb het op alle manieren gedaan :P Soms moet je streng of boos zijn, maar zodra hij doet wat ik vraag belonen. Het is maar net hoe z'n bui is. Inmiddels hoef ik me alleen om te draaien, groot te maken en naar hem toe te lopen en hij gaat naar achter :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:27

Mijn merrie doet dat ook en die is niet echt dominant. Los rent ze mee maar ook met oren in nek. Dan wil ze wel is met haar hoofd zwaaien maar ze zal niet echt iets doen. Aan de hand met touw doet ze het ook. Als ze niet wil draven doe ik met jet touw wel is achter me langs regen dr kont aan en dan trapt ze dus gewoon. Heel vreemd want verder is ze alles behalve dominant!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:37

Het kan ook onzekerheid zijn, wanneer je zelf rent is je energie heel hoog. Niet alle paarden kunnen dat naast hun goed verdragen. Maak er een friendly game van :) de friendly game is de eerste game van parelli en kun je in alle mogelijke situatie toepassen :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:33

@ Rex-Rolfo Hetzelfde als TS, ik stop, maak me "groot"(schouders recht), draai me om richting hem en op het moment dat hij te dicht in mijn ruimte staat gaat hij eigenlijk vanzelf een pas achteruit. Als ik hem nog meer achteruit wil leg ik soms mijn hand op z'n boeg, of zeg "terug", dit is vaak voldoende, zo niet, dan wordt het meer de hengst methode ;) stap voor stap steeds een stuk duidelijker eigenlijk, vooral de merrie-manier, soms het grijze gebied en heeel zelden de hengst-manier, maar dat is echt als hij alles ervoor heeft genegeerd, of mij "beukt" (tegen mij aankomt, beuken is wel een groot woord).

@ karin_gracia Mijn pony loopt in principe naast me aan een los/hangend touw, als ik stop-stopt hij (ik vind dat hij niet verder mag dan zijn schouder naast mij), als ik harder ga-gaat hij ook harder, dus geen druk van het touw voor nodig, soms even los-vast, "kom nou", of "drrraf" maar meer niet. Op het moment dat ik het zo doe als jij het zegt is zijn aandacht niet meer bij mij... Draaft hij wel, maar met z'n oortjes naar voren om alles in de gaten te houden, want voor zijn gevoel leidt hij dan... en dat is nu net niet wat ik wil... Dus even "strijd" en dan loopt hij maar helemaal achter me ipv naast me, wel duidelijk dat ik leid ;)

@ _Kimo_ ik doe gewoon mee met jouw topic ;) :D

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 22:50

hihi helemaal gezellig toch :D