Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VisibreTeam schreef:Daarnaast geven veel te veel jonge meiden die hun verzorgpony 3 dingen heeft geleerd les, opzich moeten ze dat natuurlijk zelf weten, maar mensen beginnen een erg negatieve kijk te krijgen op VD.
VD is in de ogen van veel mensen nu 'kunstjes leren', 'raar bezig zijn', 'iets voor jonge meiden', 'gevaarlijke dingen' en een hele hoop onzin....
Terwijl het ZOVEEL meerwaarde kan hebben voor een paard, voor zijn bewegingen, souplesse, afwisseling, mentale en fysieke training....
Citaat:Daarom vraag ik me dan ook af, waarom wordt het vrijheidsdressuur genoemd als het er niet zo uit ziet (ik zie in het land de paarden ook hun benen niet strekken of zichzelf helemaal buigen) en de manier van aanleren roep ook niet echt een vrijheid-beeld op.
nenaavdw schreef:ja r_lolita,
ik bedoel natuurlijk ook die meiden die denken dat ze met een jambette wel een "showteam" zijn.
Pas had ik het er nog over met een meisje die idd met 3 pony's die zij verzorgd een showteam wilde zijn en mensen les wilde gaan geven.. het eerste wat ik dacht was..
NEE NIET WEER ZO EEN!!!
Omdat ik met mijn paard ook veel bezig ben met lichaamstaal en daar vooral in VD erg op gericht ben, kan ik hem hier in al erg helpen.
In principe kan ik hem met mijn lichaamshouding achteruit laten lopen, mee laten lopen, laten stoppen enz. zonder hem aan te raken.. laat staan te meppen met een zweep.
De meiden die denken hun paard te vloeren in een compliment of bij hun verzorgpaard kunnen zitten als hij in het weiland ligt, hebben geen flauw idee wat lichaamstaal inhoud.
Weten niet hoe een paard zich tegenover zijn kudde in het wild gedraagt en wanneer een paard dominant of enthousiast is.
Ik vind dit best kwalijk! Deze mensen willen alleen de kunstjes en niet het samen werken, denken en bewegen met je paard. Ik ben op zoek gegaan naar een uitdaging, afwisseling en het beter communiceren en samen werken met je paard. Ik wilde een nieuwe dimensie geven aan het hebben van een band met je paard en dit is iets waar veel mensen overheen kijken.
Als mensen mij vragen om te helpen met clickertraining, is mijn eerste keer het kijken en ontdekken hoe de lichaamstaal is van het paard. Vanuit daar maak ik een begin om te kijken wat het paard aan grondwerk beheerst en ga ik hier mee clickeren. Dit houd in dat ik eerst werk aan het volgen van mijn lichaamstaal, zoals het stilstaan wanneer ik dat ook doe, het met mij mee lopen als ik ook loop en het achteruit lopen als ik dat ook doe. Hierbij is het paard mentaal al behoorlijk aan het werk gezet.
Als een paard dit goed beheerst kan je de eerste keer beginnen aan iets simpels als "touch"
Mensen verwachten helaas vaak dat het paard nadat ik 1 keer ben langs geweest gelijk een kus kan geven en met beide benen een jambette kan.. en als het mee zit kan hij toch al wel zitten na een week.
Dit zorgt er idd ook vaak voor dat mensen het toch niet zo leuk vinden als ze dachten, want het duurt allemaal wel erg lang eigenlijk