welke hulpteugel longeren jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:06

Ik ben begonnen met de bijzet bij mijn jonge paard.
Nu overgestapt op de touwtjes en als ze straks goed bevestigd is maak ik de overstap naar de dubbele longe.
Als je nog niet zo bekend bent met hulpteugels is een beetje begeleiding wel fijn.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:10

Ssmarty schreef:
Oké, bedankt voor je reactie!

Ik denk alleen dat het paard waar het om gaat wel voldoende aan het bit gewend is?
En de longeerhulp is anders ook met een touwhalster te gebruiken.

Auch een vaste hulpteugel aan een touwhalster, dat lijkt mij geen strak plan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:18

Ik zou toch gaan onder goede begeleiding voor longeren met dubbele lijnen. Dit kan eventueel met hoofdstel maar ook prima met kaptoom.

Elles

Re: welke hulpteugel longeren jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 05:28

Geen rijtechnische vraag.
RT-V >> TVG

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 06:02

Mijn pony van 5 train ik met een simpel touwtje, tussen de benen aan de singel door het bit heen en dan aan de onderste ringen van het schoftje.
En een bandage aan dezelfde onderste ring, achter het paard langs en aan de andere kant op dezelfde hoogte vastmaken.

Werkt hartsikke prima voor mijn pony :) Sinds ik haar zo longeer loopt ze steeds beter en begint ze wat spieren te krijgen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 07:33

Ik vind een slofteugel heel erg fijn om mee te longeren. Ik maak hem dan tussen de benen vast, door het bit en dan boven op de schoft (met longeersingel). Het voordeel is dat het paard zelf een beetje de houding kan aanpassen en dus niet perse altijd hetzelfde hoeft te lopen. Of wat korter in de hals opgericht, of heel fijn lang, laag en rond. Beetje hetzelfde als de longeerhulp, alleen, de longeerhulp vind ik erg beweegelijk omdat hij achter het voorbeen langsgaat en dus steeds een ophouding geeft als het been naar achtergaat, omdat de slof tussen de benen door vastzit is die veel stiller.
Als je veel begeleiding krijgt is longeren met dubbele longeerlijn een hele goeie, wel erg moeilijk, maar je kunt ook gelijk stelling meepakken en je kan direct iets doen zonder dat je eerst je paard naar je toe moet halen enzo.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 07:59

Depende schreef:
Ssmarty schreef:
Oké, bedankt voor je reactie!

Ik denk alleen dat het paard waar het om gaat wel voldoende aan het bit gewend is?
En de longeerhulp is anders ook met een touwhalster te gebruiken.

Auch een vaste hulpteugel aan een touwhalster, dat lijkt mij geen strak plan.

Als het goed is staat er geen druk op hoor.
En de druk die anders op het touwhalster zou staan, staat met hoofdstel op het bit.
Dus ik vraag me af wat prettiger is.

bjarnoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:14

ik gebruik meestal een pesso teugel weet niet of ik het goed schrijf.
maar dit werkt voor mij handig.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:19

waarom in vredesnaam zou je ene longeerhulp voor een jong paard gebruiken? Als hij het niet snapt trekt hij zichzelf helemaal in elkaar omdat het aan geen enkele kant meegeeft. Zie al ervaren paard die even het halsje naar voren willen strekken die in paniek raken door de vaste druk...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:31

CarolineCF schreef:
Het beste is m.i. helemaal geen hulpteugel gebruiken maar het paard aan de hand leren de correcte houding aan te nemen. Dat is niet makkelijk, maar voor de gezondheid van je paard wel het beste. Hoe dat moet kan je bijvoorbeeld leren van trainers die ervaring hebben met Academische Rijkunst als Ylvie Fros en Greetje Hakvoort. Verder sluit ik me aan bij de dubbele lange lijnen, maar dat zijn feitelijk geen hulpteugels (als je ze goed gebruikt en les neemt).

Dit is niet mijn vraag en geen optie voor mij, toch bedankt voor je reactie :)[/quote]

Mag ik vragen waarom? Het klinkt een beetje alsof je per se een hulpteugel wilt en niet wil afwijken door deze reactive (tenminste, bij mij).

Ik ben zelf fan van dubbele lijnen. Ik doe dat gewoon met een simple halster omdat dit voldoende is. Ik ga daarbij geen bit in haar mond doen als dat niet nodig is.
Vereist wel wat oefening, maar met begeleiding heb je de basis zo onder de knie. Ik heb een uurtje les gehad van een vriendin daarin en nu stuur ik haar vrolijk zelf rond in alle gangen. Bijkomend voordeel bij deze manier is dat het paard leert op jou lichaamsbeweging te veranderen van gang. Heel fijn.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:38

Ik zou ook geen hulpteugel gebruiken, ben daar echt geen fan van. Je zet je paard vast en je paard wijkt voor de druk, ligt er natuurlijk aan hoe je paard reageert, maar die van mij zette zich compleet vast. Ik vind het met jonge paarden al helemaal niks, ik zou dubbele lijnen doen. Daarbij kan je zelf bepalen hoeveel druk je hebt en kan je mee geven op het moment dat je paard ontspant, ook is het een goede voorbereiding en oefening voor het rijden. Je kunt het stuur erop zetten, de rem en je paard raakt gewend aan de lijnen die tegen hem/haar aan zitten. Daarbij vind ik het zelf ook veel, maar dan ook echt heel veel leuker dan longeren! :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:55

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:24

Ook ik denk dat je geen hulpteugel nodig hebt om goed te kunnen longeren met je paard. Zeker met een groen paard is het juist zo mooi om zonder hulpteugel aan de gang te gaan of met de dubbele lijnen. Je hebt alles zelf in de hand, dus jij bepaald de druk bij een gevoelig mondje. Wat betreft het artikel dat Ingrid_92 hierboven aangeeft vind ik dat je best met bit kunt longeren, als je weet wat je aan het doen bent. Ik longeer mijn pony afwisselend met kaptoom (zonder hulpteugel) en met bit in de dubbele longe.
Van jongs af aan heb ik dit zo gedaan, er heeft nog nooit een hulpteugel aangehangen.
Met een groen paard kun je ermee super aan de basis werken op het tempo van je paard en nu mijn pony op Z niveau loopt (gewoon op een bit) , kan ik er ook genoeg dressuuroefeningen mee doen zodat ik mijn pony ook dressuurmatig kan trainen aan de longe.

Een paar dingen die ik hier in dit topic lees vind ik altijd een beetje apart om te lezen.
Longeerhulp geeft druk wanneer nodig en als je paard zakt, is de druk weg. Dat is toch niet gunstig?
Je wil toch een bepaalde basisverbinding om van achter naar voor te kunnen trainen? Je kunt niet controleren of je paard precies die verbinding heeft die je wilt. Als de hulp slap hangt, betekent dat dus dat de verbinding weg is. Lijkt me niet dat je daar blij mee bent?
Daarnaast zag ik ergens dat met een bepaalde hulpteugel je paard niet in een houding gedwongen wordt maar zelf kan kiezen welke houding hij aanneemt? Wij willen toch dat het paard de hals houding aanneemt die wij vragen? Dat kan lang en laag zijn, maar ook hoog opgericht ingesteld. Juist een jong paard moet dat leren. Wat nou als een paard ervoor kiest om gewoon lekker opgekropt te blijven lopen de hele longeersessie. Of de hele sessie stofzuigend over de grond. Dan heb je dus in principe niets getraind.
Bij een jong paard is het toch juist fijn om die eerst de tijd te gunnen en te begeleiden naar lang en laag en dit langzaam naar wat ronder te vragen en dan in je hand aan te voelen of de kracht er al is om dit te doen? Als je voelt dat hij dit moeilijk vind, kun je een stapje terug. Of even vijf seconden linkerstelling vragen om je paard wat rechter te krijgen. Dit is mijns inziens alleen mogelijk met een dubbele longe of werken vanaf de grond met kaptoom en of halster/hoofdstel.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:13

Bedankt voor de (leerzame) reacties allemaal! Ik heb gister even overlegd en ik heb besloten er geen hulpteugel aan te gaan hangen :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:29

Ik heb misschien nog een tipje voor als je paard tijdens het longeren steeds met zijn hoofd in de lucht loopt...Ik maak de cirkel kleiner en hou (behoorlijke) druk op de lijn, wel voorwaarts houden...als ze het hoofd dan iets (al is het maar ietsje) laten zakken geef ik weer mee met de longeerlijn en open de cirkel weer. Zodra het paard weer met het hoofd omhoog gaat, herhaal ik het weer. Werkt bij mij prima, paarden lopen mooi voorwaarts-neerwaarts zonder hulpteugel en doe het in het begin gewoon aan een halster.
Laatst bijgewerkt door manubres op 27-03-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:52

xAnnouk schreef:
Bedankt voor de (leerzame) reacties allemaal! Ik heb gister even overlegd en ik heb besloten er geen hulpteugel aan te gaan hangen :)

+:)+

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:33

Pesoa, heilig ding is dat