longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:37

Hoi!
Ik longeer mijn jonge paard (4 jarige Glock's Voice) heel afwisselend. De ene keer aan de bijzet, dan aan een touwhalstertje, dan met hoofdstel en zadel erop.... Ligt er eigenlijk een beetje aan waar ik met hem aan wil gaan werken en wat hij die week al gedaan heeft. Als hij al 3x gereden heeft, ga ik hem niet ook nog eens aan de bijzet aan de longe gooien, maar mag hij van mij even lekker racen en uitbokken aan de lange lijn ;) Maar naast rijden en longeren, doe ik ook graag grondwerk met hem of leer ik hem trucjes aan de longe (alleen als hij aan touwhalster loopt!). Is ook weer een leuke afwisseling voor jou en je paard, en het houdt je allebei fris tussen de oren ^^

Elles

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:00

RT-D >> TVG

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:11

Hoe gaat het longeren zonder iets?
Tegen welke problemen loop je aan dat je bij wil zetten?
Wat wil je bereiken als je bij zet?

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:19

mnkortleve schreef:
Hoe gaat het longeren zonder iets?
Tegen welke problemen loop je aan dat je bij wil zetten?
Wat wil je bereiken als je bij zet?

Ik denk dat je met "longeren zonder iets" alleen lijn+(touw)halster bedoelt, neem ik aan. Dit doe ik altijd vooral als ik hem beweging wil geven of met hem wil "spelen" aan de longe. Als een paard op deze wijze loopt is hij wat minder "in het gareel', waarmee ik eigenlijk bedoel te zeggen dat je hem niet vraagt om in een bepaalde houding te lopen. Hij mag dan lopen zoals hij zelf wil, bokken of even lekker racen als hij dat zelf wil. Ook geeft dit soort longeren mij een leuke kans om hem wat "trucjes" aan te leren, bijvoorbeeld dat als ik mijn zweep op zijn neus richt en zeg "draaien" dat hij dan omdraait en op de andere hand loopt (dit zijn we nog aan het oefenen :p). Ook is het leuk om dan wat grondwerk te doen met pionnen, balkjes etc. Voor desensibilitatie is het ook fijner om het paard alleen aan de lijn+touwhalster te hebben.
Als ik hem aan de bijzet doe, welke ik ook helemaal niet strak heb, maar waarbij hij wel iets druk voelt als hij zijn hoofd omhoog doet, ga ik meer met hem aan het werk. Dit zijn dan ook vaak dingen waar je tijdens het rijden ook aan werkt, maar dan sta ik er op de grond ernaast en heb ik er op een andere manier zicht op (in het zadel zie je niet alles). Dan vraag ik ontspanning, gedragenheid en lossigheid door het lichaam van hem. Ik ben dan bezig met rechtrichten, buiging en vraag ik hem echt zijn achterbenen eronder te brengen. Allemaal belangrijke aspecten waar je ook onder het zadel aan werkt.

Ik loop nooit tegen problemen aan met longeren. Juist doordat ik afwissel en kijk naar mijn paard gaat het altijd goed. Als hij wat heet is, kan ik hem beter laten uitbokken aan de longe, dan dat ik hem vraag zijn aandacht in het werk te stoppen. Tja, dan is het echt een jong paard, en dat moeten ze ook kunnen zijn, vind ik.
Heb hem ook nooit direct zomaar aan de bijzet gegooid. Ik heb hem al sinds dat hij een veulen van 5mnd was en ben heel langzaam met hem begonnen. Eerst longeren met halster en lijn, hierbij vooral aandacht besteden aan dat het longeren voor hem duidelijk is. Daarna commando's erbij leren. Uiteindelijk toen hij 2 jaar was met een dekje en longeersingel erbij. Toen hij 2,5 jaar was het hoofdstel met bitje erbij (eerst nog met het halster eroverheen gelongeerd en toen dat halster weggelaten). Daarna met touwtjes, maar dan nog wat lossig. Pas toen hij 3 jaar was bijzet eraan.

Ik merk aan Franco dat hij een happy paard is. Hij vertrouwt me volledig; ik heb hem nog nooit voor een mega verrassing gezet. Maar altijd alles rustig geïntroduceerd. Dat scheelt ook weer ;)

mnkortleve

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:34

Kimmutjuh89 Mijn vraag was niet aan jou bedoeld, maar aan TS.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:39

Eerst longeerde ik altijd met stootteugel maar daardoor krijgt hij de laatste tijd echt last van zijn rug dus longeer ik nu met elastiek en dat vindt hij veeeel fijner!

Ojaa en hoofdstel, longeerlijn en zweep ;)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:55

mnkortleve schreef:

O nou, sorry hoor. ...

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 21:46

veerle92 schreef:
Ik volg je echt niet hoor, zo belangrijk ben je nou ook weer niet ;-) denk ook niet dat 100 mensen je vertelde hoe slecht je wel niet bent , maar je eerder genoeg bruikbare tips gaven.

Jawel hoor in brichtjes *D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:02

Kimmutjuh89 schreef:
mnkortleve schreef:

O nou, sorry hoor. ...

Voor jou niks bedoelt hoor wil best op je post in gaan. ;)
Ik denk dat je ontzettend leuk met hem bezig ben ik verbaas me er alleen over dat je het op zo'n ontzettende jonge leeftijd doet, ik zou er niet aan moeten denken dat ik met mijn bijna 3 jarige al aan het longeren ben het is een mega belasting zeker op zo'n kleine cirkel en als ik dan ook nog eens lees dat je een 3 jarige al bij zet ze moeten dan nog echt op een eigen benen leren lopen.
Spelen en gehoorzaamheid is oke op die leeftijd, maar verder zou ik zelf niet gaan.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:50

[/quote]

Ik denk dat je ontzettend leuk met hem bezig ben ik verbaas me er alleen over dat je het op zo'n ontzettende jonge leeftijd doet, ik zou er niet aan moeten denken dat ik met mijn bijna 3 jarige al aan het longeren ben het is een mega belasting zeker op zo'n kleine cirkel en als ik dan ook nog eens lees dat je een 3 jarige al bij zet ze moeten dan nog echt op een eigen benen leren lopen.
Spelen en gehoorzaamheid is oke op die leeftijd, maar verder zou ik zelf niet gaan.[/quote]

Gelukkig zijn er dan meerdere meningen. Ik ken mijn paard. Mentaal was hij er helemaal aan toe en ik heb hem juist gelongeerd zodat hij spieren kreeg om mij te kunnen dragen. Is altijd een eeuwige discussie. Paarden in de wei laten tot de 3 jaar of ze al van alles leren? Ik denk dar je ze beter al veel meer in de hand kunt hebben en dingen kan leren, dan dat ze groen uit de wei komen en ineens een heleboel moeten. Nog een discussie is of je paarden klaar maakt en voorbereid op het ruitermak gemaakt worden door van tevoren te longeren of dat je ze de schok van hun leven bezorgd. Bij de een geef je ze de kracht om jou te kunnen dragen, maar daarbij ook de uithoudingsvermogen om een bokkenserie lang vol te houden, of de mogelijkheid om ze moe te kunnen rijden.... Ik heb gekozrn voor het eerste. Plus, zoals ik al zei, ik heb hem sinds dat hij 4 mnd oud is. Ik ken mijn paard beter dan wie ook, dus niemand hoeft mij te vertellen wat ik moet doen of moet laten. Ik heb een super blij en gezond paard. Dat is het allerbelangrijkste voor mij.

Maar dat was ff off topic ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:40

Kimmutjuh89 schreef:

Spelen en gehoorzaamheid is oke op die leeftijd, maar verder zou ik zelf niet gaan.[/quote]

Gelukkig zijn er dan meerdere meningen. Ik ken mijn paard. Mentaal was hij er helemaal aan toe en ik heb hem juist gelongeerd zodat hij spieren kreeg om mij te kunnen dragen. Is altijd een eeuwige discussie. Paarden in de wei laten tot de 3 jaar of ze al van alles leren? Ik denk dar je ze beter al veel meer in de hand kunt hebben en dingen kan leren, dan dat ze groen uit de wei komen en ineens een heleboel moeten. Nog een discussie is of je paarden klaar maakt en voorbereid op het ruitermak gemaakt worden door van tevoren te longeren of dat je ze de schok van hun leven bezorgd. Bij de een geef je ze de kracht om jou te kunnen dragen, maar daarbij ook de uithoudingsvermogen om een bokkenserie lang vol te houden, of de mogelijkheid om ze moe te kunnen rijden.... Ik heb gekozrn voor het eerste. Plus, zoals ik al zei, ik heb hem sinds dat hij 4 mnd oud is. Ik ken mijn paard beter dan wie ook, dus niemand hoeft mij te vertellen wat ik moet doen of moet laten. Ik heb een super blij en gezond paard. Dat is het allerbelangrijkste voor mij.

Maar dat was ff off topic ;)[/quote]

Mijn paard is bij mij geboren komt elke dag in de hand sinds kort vraag ik wat van hem en dan bedoel ik lekker spelen en ongemerkt iets vragen en geen haar op mijn hoofd dat ik deze puppy aan de longeerlijn zou zetten ook al is hij bijna 3.
Wat jij noem is het ene uiterste tot het andere uiterste er is zeker nog een middenweg.
Mijn paard daar gaat pas iemand op als hij er aan toe is en misschien is dat volgend jaar maar misschien pas over 2 a 3 jaar als het vertrouwen er is dan stap ik er op en dan weet ik zeker dat ik er zo mee weg loop, ik heb het al bij meer paarden zo gedaan als het vertrouwen goed is dan komen er echt geen boksessies als dit wel zo is dan is er in het zadelmak maken al iets niet goed gegaan.