Is dit een juiste manier om te longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is dit een manier om te longeren

NEEE super slecht
7 (8%)
nee
10 (12%)
Het is niet super, maar oke
24 (29%)
ja
26 (32%)
JAAA super goed
2 (2%)
Ik weet het niet
12 (14%)

Totaal aantal stemmen: 81

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:48

AH bedankt allemaal... Ik vroeg het me zeker af omdat ik wat mensen in de buurt hoorde zeggen van: dit gaat nog is fout en dat het niet mee zou rekken, wat caboclo al zei. Maar het was volgensmij iemand verstand van paarden. Vooral daarom dat ik het me afvroeg wat de meningen waren ;) Menings verschillen heb je baltijd volgensmij bij de paardjes, :o

@sjira
Maar dit had ik van de zomer al gezien, tis dus al weer een tijdje geleden. Ik weet dus niet meer hoe het vast zat :(

Die link vind ik ook onzin. Het is imo niet slecht om met bijzetje, touwtjes oid te longeren. Maar het is niet nodig als het ook in vrijheid allemaal super gaat, waarom dan niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:52

Ik vond longeren lastiger dan rijden.
Iedereen kan een paard rondslingeren aan een halster o.i.d
Maar écht longeren zodat het paard getraind wordt zonder ruiter er op, kunnen maar weinig mensen.
Zonder bijzet longeren heeft dus geen zin, behalve dat het paard zijn energie kwijt kan voor het rijden b.v.b

LisaaSophie

Re: Is dit een juiste manier om te longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:56

@giolli
Ik denk dat je longeren op meerdere manieren kunt zien.
Longeren met bijzet bv. als trainen is longeren. Maar zonder bijzet zit je paard ook aan een longeerlijn en loopt hij ook rondjes, imo is dat dus longeren, maar met een heel ander doel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:57

ilovepuckk schreef:
@giolli
Longeren met bijzet bv. als trainen is longeren. Maar zonder bijzet zit je paard ook aan een longeerlijn en loopt hij ook rondjes, imo is dat dus longeren, maar met een heel ander doel.

Dat is toch precies het zelfde als ik zeg?
Longeren als in trainen en longeren als in beweging geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:58

ilovepuckk schreef:
@giolli

Zonder bijzet longeren gewoon aan halster is beweging geven en niet trainen. Als je longeren goed doet, kan een paard daar zeer zeker beter van worden. De rest is domweg rondjes laten lopen om zijn benen te strekken en overtollige energie kwijt te raken en kan geestdodend worden voor een paard.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:59

Giolli schreef:
ilovepuckk schreef:
@giolli

Dat is toch precies het zelfde als ik zeg?
Longeren als in trainen en longeren als in beweging geven.

Jij zegt ECHT longeren. Ik denk dus dat jij bedoelt dat dat andere niet echt is, snap je me ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:59

chaaya schreef:

tja...dat is een bepaalde stroming.De bit/boom/ijzer/stal- lozen ofzo. :D
Ik heb daar dus helemaal niets mee.

Longeren doe je om te gymnastiseren.Dat gaat niet al rondjagend aan een touwhalser.

Ik gebruik elastiek of slof.Maar heel losjes dus niet dwingend maar begrenzend!
Dat is het verschil,opknopen is fout.
Goed opletten dat de achterhand ook mee doet en het paard niet op de voorhand valt.Mooie grote passen en geen gekrabbel.Goed longeren is niet eenvoudig.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:03

geerke schreef:
chaaya schreef:

tja...dat is een bepaalde stroming.De bit/boom/ijzer/stal- lozen ofzo. :D
Ik heb daar dus helemaal niets mee.

Longeren doe je om te gymnastiseren.Dat gaat niet al rondjagend aan een touwhalser.

Ik gebruik elastiek of slof.Maar heel losjes dus niet dwingend maar begrenzend!
Dat is het verschil,opknopen is fout.
Goed opletten dat de achterhand ook mee doet en het paard niet op de voorhand valt.Mooie grote passen en geen gekrabbel.Goed longeren is niet eenvoudig.

ik heb wel lange lijnen in de zadelkamer liggen :d miss dat ik het toch weer ga doen :)

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:10

Ik longeer haar aan een longeerlijn zonder bijzet met longeerzweep, maar dat is dus eigenlijk nutteloos :?
Ik heb al wat positieve dingen gehoord over longeren met dubbele lijnen, iemand ervaring.
Misschien kan ik dat is aan de eigenaren vragen. Zij rijden volgens mij meer lekkere buitenritjes en ik en mn vriendin zijn nu bezig om wel lekker aan de slag te gaan in de bak. En het lijkt mij leuk om met longeren ook is iets anders te proberen (wel met begeleiding hoor, ik wil die pony niet verprutsen!!!) en kijken hoe ze daarop reageert ;)

Ik heb zelf een bijrijdpony, waar ik dus eigenlijk niks over te zeggen heb.
Laatst bijgewerkt door LisaaSophie op 04-03-14 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:11

Longeren zonder bijzet is niet perse nutteloos. Niet als je doel is dat je het dier de benen wilt laten strekken en wat overtollige energie kwijt wilt laten raken. Maar hard werken doet het dier iig niet. Hij mag lopen waar hij wil, kan de verkeerde spieren gebruiken en ontwikkelen, en het kan haaks slaan op wat je met je paard wilt bereiken.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:16

Ik heb trouwens wel al eerder met dubbele lijnen gelongeerd, maar dat was eigenlijk zo van pak de touwen en longeer maar, ze hingen in een boogje en de achterste wist ik echt geen raad mee :')

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:23

Kwestie van oefenen, je doet iig meer dan alleen maar rondjes laten lopen en hopen dat je paard met het hoofd omlaag gaat :D Dubbele longe is vooral handig worden met de 2 lijnen en ik raak ook nog wel eens in de knoop ;) Het beste is om eerst correct te leren longeren met een enkele longe en dan pas over te stappen.

Ik gebruik de dubbele longe vooral als ik voltes wil kleiner/groter maken en op buiging/stelling wil werken. Dan bestaat het gevaar dat je paard achter uitzwaait omdat je toch meer druk krijgt aan de voorkant om de volte kleiner te maken. Met de dubbele longe heb je meer controle over de achterhand en kan je het paard beter laten sporen. Ook kan je de achterhand meer activeren maar dat is echt wel voor de meer ervaren longeur.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:28

Ah dankje

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:39

Het grote gevaar met hulpteugels is dat je een paard in een houding kan zetten dat het nog niet aankan, en waarvan het dus ferm spierpijn/blokkades... kan krijgen, waardoor het dan ook minder graag voor je zal werken.

Een goede longeur/ruiter/trainer heeft geen hulpteugels nodig, en wie niet goed genoeg is, is helaas vaak niet goed genoeg om hulpmiddelen correct te gebruiken. Dus hier komen hulpteugels er niet in (zelfs als ik weer pensionstalling begin, wordt het vooraf verboden). Met kaptoom kan je ook je paard mooi actief longeren, in combinatie met cirkel vergroten/verkleinen, es meer en minder stelling vragen, es cavalletti...

Intussen heb ik de mijne zelfs zover gekregen dat ik haar hoofdhouding en stelling via stem lichaamstaal kan corrigeren in vrijheid, maar om haar echt tegen mijn hand aan te drijven, heb ik natuurlijk de kaptoom nodig ter aanleuning, maar meer ook niet. En lukt het hiermee niet, dan weet ik dat het geen tijd is voor hulpteugels, maar voor een osteopaat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:50

Laat je het even weten wanneer je weer een pensionstalling begint? Dan weer ik waar ik NIET naartoe moet. Ik laat me door een stalhouder ab-so-luut niet voorschrijven wat ik wel of niet met mijn paard mag doen. Ik laat me graag adviseren, en ik ben gerust bereid om te luisteren, maar met verboden ben je bij mij aan het verkeerde adres.

sorayavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:51

Vond het stuk op deze site: http://horsefulness.be/longeren-de-mees ... de-fouten/
juist heel nuttig.. heb een hoop tips hieruit overgenomen en mijn paardje loopt nu super aan de longe met alleen een halster, gebruik vooral stemcommando's. Heb ook veel positiefs gehoord over dubbele lijnen maar heb er geen ervaring mee dus durf het niet aan om het zomaar te proberen..

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:12

hwn schreef:
Het grote gevaar met hulpteugels is dat je een paard in een houding kan zetten dat het nog niet aankan, en waarvan het dus ferm spierpijn/blokkades... kan krijgen, waardoor het dan ook minder graag voor je zal werken.

Een goede longeur/ruiter/trainer heeft geen hulpteugels nodig, en wie niet goed genoeg is, is helaas vaak niet goed genoeg om hulpmiddelen correct te gebruiken. Dus hier komen hulpteugels er niet in (zelfs als ik weer pensionstalling begin, wordt het vooraf verboden). Met kaptoom kan je ook je paard mooi actief longeren, in combinatie met cirkel vergroten/verkleinen, es meer en minder stelling vragen, es cavalletti...

Intussen heb ik de mijne zelfs zover gekregen dat ik haar hoofdhouding en stelling via stem lichaamstaal kan corrigeren in vrijheid, maar om haar echt tegen mijn hand aan te drijven, heb ik natuurlijk de kaptoom nodig ter aanleuning, maar meer ook niet. En lukt het hiermee niet, dan weet ik dat het geen tijd is voor hulpteugels, maar voor een osteopaat...

Hoezo effe kort door de bocht en ietwat veel eigendunk >;)

Vertel mij dan eens hoe je met alleen een kaptoompje de achterhand corrigeert als deze een halve hoefbreedte of meer uitzwaait?? Hoofd en stelling geloof ik nog wel als je er veel op oefent maar de achterhand kan je niet controleren met alleen een touwtje voor op de neus :n En ja, de osteopaat ... als je geld genoeg hebt, kun je die laten komen maar met dubbele longe of correcte bijzet kun je het zelf corrigeren ... als je goed genoeg bent tenminste O:)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:42

@Ibonn, eerst en vooral vind ik je mening over mij erg heel wat korter door de bocht dan mijn tekst (en persoonsbeschrijving past helemaal niet bij mij, er zit hier op heel bokt niemand met minder zelfvertrouwen dan ik).

hoe ga jij dan met bijzets die uitzwaaiende achterhand corrigeren? Hang je die aan zijn kont of zo? Dubbele longe kan hierin idd wel helpen, maar dat beschouw ik ook niet als hulpteugels.

Uitzwaaien van de achterhand probeer ik eerst op te lossen aan de hand via rechtrichtoefeningen, en als ze dan nog uitzwaaien, maak ik soms een "pad" met twee rijen kegeltjes en laat hen hierbinnen zelf hun balans zoeken (gaan ze natuurlijk wel es buiten). Lukt me natuurlijk ook niet altijd om ze soepel te krijgen, enerzijds te weinig discipline, anderzijds ben ik niet goed genoeg hiervoor (al mag ik van mijn hengst de schuld mss niet bij mezelf leggen, daar heeft twee maand revalidatietraining ook niet geholpen)

Een echte rugblokkade (dus wervel die uit de rij zit) kan je maar zelden zelf oplossen, spierproblemen eventueel wel (al vind ik hiervoor een massage dan weer meer effect hebben).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:58

spierproblemen kun je oplossen door goed te gymnastiseren.Door het paard goed zijn rug te laten gebruiken.Bijzetten moet je nooit te lang doen,en pas als het paard opgewarmd is.In het begin pas de laatste vijf minuten.Anders verzuren de rugspieren en bereik je weinig,behalve veel pijn.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:31

Met een bijzetteugel kun je dat vaak wel corrigeren. Als er geen onderliggend lichamelijk probleem is, komt uitzwaaien voornamelijk uit teveel stelling vragen. Dit kan je tegengaan door het paard recht te houden met een bijzetteugel aan de buitenkant. Dus geen strakke bijzetteugel die het paard in de krul trekt maar een contactteugel die het paard ruimte geeft om te zakken maar dus voorkomt dat het hoofd en hals naar binnen komen. Ik zet mijn paarden altijd op gelijke lengte, dus op 2 teugels zoals je te paard rechtricht.
Dit kan dus echt niet met alleen een kaptoom, met een kaptoom werk je juist in op de voorkant van de neus en vraag je het hoofd naar binnen en is er gevaar op uitzwaaien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:20

Ik bedoelde met niet te lang bijzetten de tijd, niet de lengte van de bijzet :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:02

@Ibonn, dan heeft het ook totaal geen zin om te longeren, de bedoeling is dat het paard soepeler wordt in zijn lijf en lengtebuiging leert aannemen. Anders kan je straks onder het zadel alleen vierkanten rijden ipv cirkels. Bovendien kan je met kaptoom op die manier stelling vragen dat de binnenheup van het paard naar binnen komt, dus dat het paard al lengtebuiging neemt in stilstand, en dan vertrek je van daaruit aan de hand, en zo geleidelijk opbouwen naar longeerafstand.

Mij zal je toch niet overtuigen hoor, mijn mening over bijzets zal nooit veranderen, je kan iets niet losmaken door het vast te gaan binden. Wat anderen doen, daar kan ik niets aan veranderen, maar die dingen wil ik persoonlijk niet in mijn buurt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:14

hwn schreef:
@Ibonn, dan heeft het ook totaal geen zin om te longeren, de bedoeling is dat het paard soepeler wordt in zijn lijf en lengtebuiging leert aannemen. Anders kan je straks onder het zadel alleen vierkanten rijden ipv cirkels. Bovendien kan je met kaptoom op die manier stelling vragen dat de binnenheup van het paard naar binnen komt, dus dat het paard al lengtebuiging neemt in stilstand, en dan vertrek je van daaruit aan de hand, en zo geleidelijk opbouwen naar longeerafstand.

Mij zal je toch niet overtuigen hoor, mijn mening over bijzets zal nooit veranderen, je kan iets niet losmaken door het vast te gaan binden. Wat anderen doen, daar kan ik niets aan veranderen, maar die dingen wil ik persoonlijk niet in mijn buurt.

Volgens mij WIL jij het niet snappen ...

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:16

ik kon het niet aan dat lusje doen omdat die van mij met klitteband vast zitten dus deed in ze om de singel:) maar nu heb ik mn longeersingel en hoeft het niet meer:D

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:58

De manier van longeren zoals ts beschrijft heb ik geleerd van mijn chiropractor