Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:21

Cassidy schreef:
En waar ik me aan erger is de opmerking dat je Parelli "erbij" doet. Het gaat niet om de oefeningen, het gaat om wat je met de oefeningen bereikt. Als Parelli verwordt tot "dingetje doen" schiet het zijn doel voorbij.

Gezien dit een reactie op mijn bericht is, toch een reactie.

Ik heb nergens gezegd dat ik speciaal "parelli" ga kiezen en ook niet dat ik het als "dingetje erbij" ga doen. Maar als extra bij wat we al met haar doen. Dat is niet hetzelfde.

Ze loopt onder het zadel, wordt veel gelongeerd, werken met lang lijnen (Methode van Voest voornamelijk), werken heel veel met lichaamstaal, proberen steeds te bedenken of wat wij vragen duidelijk is voor haar ipv mixed signals etc. Voor ons is het dan dus geen dingetje, maar een aanvulling op wat er al gebeurd. Iets extra's om dat uit te breiden. Om ons nog meer in te verdiepen om zo te kijken of we er nog meer uit kunnen halen.

Ik heb dus niet geschreven wat jij gelezen hebt. Had ik het wel zo bedoeld, zou ik je opmerking wel begrijpen hoor. Had mijn eerste bericht meteen iets uitgebreider kunnen maken natuurlijk... Was dit meteen duidelijk geweest :)

Cassidy

Re: Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:24

Dan van mij de vraag: wat denk je bij Parelli te vinden dat Voest je niet bieden kan?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 18:26

Cassidy schreef:
Dan van mij de vraag: wat denk je bij Parelli te vinden dat Voest je niet bieden kan?

Je kan toch gewoon dingen uit verschillende methodes halen? Je hoeft toch niet persee bij 1 methode te blijven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:41

Ja en nee.

De oefeningen bij Parelli hebben een volgorde. De plek waarin ze in dat programma zitten, is met opzet zo gekozen dat de oefeningen die daarna volgen daaruit zijn afgeleid. Haal een oefening uit dat programma zonder dat je het voorwerk doet en het resultaat is een stuk minder dan wat je had gekregen als je het voorwerk er wel bij had genomen. Als je paard er al niet compleet van in paniek raakt.

Om je eigen mix te maken van verschillende programma's, zul je de programma's wel moeten kennen en op zijn minst een keer hebben doorlopen. Dingen weglaten is net als het bakken van een appeltaart, waarin je voor het gemak maar de appelen weglaat, of beslist maar de helft van het meel te nemen. Misschien komt er wel wat eetbaars uitrollen, maar een appeltaart gaat het niet worden. Niet volgens recept.

Want wat je op onderstaand filmpje ziet, dat is niet zomaar komen aanwaaien. Daar is naartoe gewerkt.

http://www.youtube.com/watch?v=49bvp7tgsnM

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:04

Ik heb geen idee of Parelli iets te bieden heeft voor ons. Dit topic gaat toch over grondwerk in het algemeen?

Als doel dat ik er meer specifieke aandacht aan wil geven, is dat ik het een mooie basis vind, ook om op 1 lijn te komen daarin tussen mijn paard, mezelf en mijn bijrijdster. Er is nog teveel verschil in reactie als ik haar iets vraag en als zij haar iets vraagt. Verder wil ik weten waar ik nog op uit kan breiden, nog meer verfijning, om dan eventueel wat dingen van vhd te gaan aanleren.

Om dat dan samen te doen, leek me het beste resultaat te geven. Misschien kan ik dingen ook nog duidelijker doen of werkt het beter als ik dingen anders doe, terwijl ze voor mijn bijrijdster dan helemaal nieuw zijn.

Verder houd ik ervan om me breed te oriënteren, zodat ik er uit kan halen, wat ik bij mezelf en mijn paard vind passen. Dus alle tips zijn handig. Soms om uit te proberen en soms om te weten dat dat niet bij mij past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:11

Grondwerk in het algemeen is wat het idd zegt: werk vanaf de grond. De verfijning die je vanaf de grond krijgt, kun je echter ook doorvoeren naar werk vanuit het zadel. Echter niet met iedere methode. Wel met Parelli.

Niets mis mee om te kijken of iets bij je past (ook heel netjes dat je dit zo formuleert want de methode past - in tegenstelling wat veel tegenstanders beweren - bij ieder paard). Maar nogmaals, als je wilt uitproberen, zet even alles wat je voorheen deed even in de koelkast, ga met Parelli aan de gang en als het niet niets lijkt, kun je weer terug naar wat je aan het doen was. Als je dat dan nog wilt.

Wat ik namelijk bij Parelli vind wat ik nergens ander vind is het onderscheid in de paardenpersoonlijkheden. Daaruit afgeleid de manier van aanpak specifiek voor dat paard. Ik heb zelf drie paarden, allen met een andere horsenality. Aanpak van mijn oudste merrie hoef ik bij de jongste niet te proberen. En omgekeerd. Parelli leert je te kijken naar het paard. Leert je begrijpen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en daarop in te spelen.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:19

Ik volg even! Wil ook binnenkort gaan beginnen met grondwerk! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:24

Voor simpele grondwerkoefeningen zijn er trouwens een aantal boeken te koop.

o.a. Grondwerk van Inge Teblick, of 101 horsemanship oefeningen van Rio Barret. Ik heb zelf het boek van Inge Teblick, hoor goede dingen over het andere boek. Misschien handig om het even bij de Bieb te halen om te kijken of het wat voor je is. In mijn ogen blijft dit echter bij grondwerk, en wordt er te weinig aandacht besteed aan het vervolg rijtraject. En het leert je hoe je de oefening moet uitvoeren. Maar niet het waarom.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:11

Cassidy, mag ik jou vragen uit interesse, gezien je duidelijk een Parelli aanhanger bent, wat jij van het beruchte filmpje van Linda Parelli vindt? Ik kan me in dat filmpje niet in de Parelli methode vinden namelijk, gericht op dat Parelli daar niet kijkt naar de signalen die het paard geeft etc. en was wel benieuwd wat jij als Parelli aanhanger dan zou vinden :)

Voor de rest blijf ik bij wat ik eerder poste. Ik gebruik ook van elke methode wat, en nee, niet alles uit een methode spreekt mij aan. Daarom laat ik dingen weg. Ik kan alleen niet zeggen dat dat mij niet heeft geholpen tot een goede weg. Ik doe de friendly game van Parelli bijvoorbeeld op een iets andere manier, in samenwerking gecreeerd met mijn paard. Ik bereik echter wel het resultaat wat ik wou ( = aanraken op wat jij de 'oh no' plek noemt). Evenals dat ik dan wel bijvoorbeeld weer mijn leadrope gebruik en daarmee al zwaaiend het op mijn paard moet kunnen laten 'landen' zonder dat mijn paard wegdeinst. Vandaar uit ben ik bv verder gegaan met de basis; 'ho', 'stap', 'draf' en 'galop' in vrijheid. Vervolgens 'terug' aan de leadrope, gevolgd door 'terug' in vrijheid. Daarna gebruik ik weer dingen uit de methode van Klaus F. Hempfling en Emiel Voest en komt al gauw klassieke dressuur erbij kijken. En zo ga ik gaandeweg verder met mijn paard met dingen die voor zowel mij als hem werken. De stick van bijvoorbeeld Parelli alleen al werkt bij mijn paard niet. Die is te sensibel en heeft genoeg aan alleen mijn arm. De stick maakt hem nerveus omdat het aan de zweep doet denken waar hij een nare ervaring mee heeft gehad voor hij bij mij kwam. Ik train afzonderlijk dat de stick niet eng is, maar als ik grondwerk doe, dan gebruik ik mijn handen en arm. Waarom mijn paard pesten met die stick waarvan ik weet dat hij het nu inmiddels accepteert, ik hem overal mag aanraken, maar hij toch nerveus ervan blijft en als hij op mijn arm en hand prima reageert? Hij respecteert mijn ruimte dus ik heb dat ding dan ook niet nodig. Zodoende ben ik daar weer meer Klaus F. Hempfling achtig bezig.
Tot slot is Parelli niet de enige met paardenpersoonlijkheden. Klaus F. Hemfling heeft een iets minder begrijpbare, maar toch duidelijk boek erover geschreven genaamd; Paardenpersoonlijkheden.
Verschilt heel erg van Parelli, maar kan mijn paard daar wel goed in vinden en zo helpt me dat ook weer tijdens grondwerk. Daarnaast kan je ook nog werken met aarde, vuur, water en metaalpaarden. Dus opzich is er naast Parelli nog genoeg te lezen over paarden en hun persoonlijkheden.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:20

Wat mij dus bij de Parelli opvalt is dat ze allemaal met een zweep werken, deze zwiept alle kanten op, wat ik persoonlijk echt een rot gezicht vind en ik vind dat een paard ook gewoon voorwaarts kan zijn zonder een zweep.. Zoals bij de methode van Emiel Voest, deze zie ik tot nu toe nooit met een zweep op filmpjes.. Ik vind dat je veel uit stem moet doen.

Elisegk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:23

ik volg ook even! :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:24

Ben op dit moment Emiel Voest aan het bestuderen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:26

PrimaDonna_ schreef:
Wat mij dus bij de Parelli opvalt is dat ze allemaal met een zweep werken, deze zwiept alle kanten op, wat ik persoonlijk echt een rot gezicht vind en ik vind dat een paard ook gewoon voorwaarts kan zijn zonder een zweep.. Zoals bij de methode van Emiel Voest, deze zie ik tot nu toe nooit met een zweep op filmpjes.. Ik vind dat je veel uit stem moet doen.

Parelli werkt met een stick, dat vind ik heel wat anders.
Deze buigt niet door dus kun je geen onbedoelde aanwijzingen geven. Ik vind de stick een stuk handiger dan de zweep en je slaat je paard er trouwens niet mee hoor!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:27

Parelli heeft dus de stick, dat is geen zweep maar een hardere soort kunstof/plastic 'stok' met een touwtje eraan, oftwel, de carrot stick.

https://www.google.nl/search?q=parelli+ ... B800%3B381

Omdat hij zo leuk oranje is :D Alleen mijn paard vat dat op als de zweep. Maar die heeft dan ook genoeg aan mijn arm. Ik heb geen verlengstuk nodig van mijn arm bij specifiek mijn paard. Daarentegen zijn er heus wel paarden die wel baat hebben bij een verlengstuk van de arm (of beter gezegd, de ruiter heeft er baat bij). Bij mijn paard werkt het alleen niet, dus laat ik het weg. Ben het ook zeker met je eens dat na oefening in grondwerk beginselen het weglaten van de stick volgens mij bij elk paard wel een mogelijk iets is. Ik heb m bij mijn andere ruin in het begin wel gebruikt, maar later liet ik de stick weg toen de verhoudingen duidelijk waren. Dan gebruik ik m ook niet meer in de rest van de games (voor zover ik ze doe).

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:28

thirzanaomi schreef:
PrimaDonna_ schreef:

Parelli werkt met een stick, dat vind ik heel wat anders.
Deze buigt niet door dus kun je geen onbedoelde aanwijzingen geven. Ik vind de stick een stuk handiger dan de zweep en je slaat je paard er trouwens niet mee hoor!

Ik begrijp inderdaad ook wel dat ze het paard niet mee slaan :D
Ik wist niet dat het een stick in plaats van longeer zweep is, maar ik kan mij op dit moment meer in de methode van Emiel Voest vinden.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:31

PrimaDonna_ schreef:
Ik vind dat je veel uit stem moet doen.

Maar... Een paard spreekt geen Nederlands, Engels, Duits of Frans. Het spreekt paards. En dat, is een zwijgende taal. Dat, is lichaamstaal. Het is aan ons mensen om die taal te bestuderen en te leren om samen te kunnen werken met het paard. Het paard kunnen we immers niet leren praten, dus hij zal ons nooit snappen.
Neemt niet weg dat je kan belonen met stem. Ze pikken intonaties wel op. En ze merken veel aan je gemoedstoestand met je stem. Maar het is voor hun net zo duidelijk als dat een Chinees in zijn taal tegen jou als Nederlander praat. Ik zeg amper wat tegen mn paarden als ik bezig ben met grondwerk. Ik werk puur met mn lichaam als taalvoerder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:00

sylva schreef:
Cassidy, mag ik jou vragen uit interesse, gezien je duidelijk een Parelli aanhanger bent, wat jij van het beruchte filmpje van Linda Parelli vindt? Ik kan me in dat filmpje niet in de Parelli methode vinden namelijk, gericht op dat Parelli daar niet kijkt naar de signalen die het paard geeft etc. en was wel benieuwd wat jij als Parelli aanhanger dan zou vinden :)

Wat ik van een filmpje vind dat meer dan 13 jaar geleden een keertje op een DVD van Parelli is uitgebracht en sindsdien te pas en te onpas opgenoemd wordt als we het over Parelli hebben, staat in het inmiddels meer dan 100 pagina's tellende topic op Bokt. De uitleg van de Parelli's, de reden waarom het gedaan is zoals het is gedaan, die staat ook op Youtube maar die zie je eigenlijk nooit langskomen.

Voor het gemak daarom even de link naar het topic en de uitleg samen in een antwoord.

Discussie over het filmpje:

[VNA] Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Uitleg

http://www.youtube.com/watch?v=GEo-_pyz-z0

Wat ik er van vind kan samengevat worden in een quote. "Do whatever is necessary to get the job done. Be as gentle as possible but as firm as necessary".

Met daar dan ook nog even de opmerking erbij dat het Parelli programma voortdurend in ontwikkeling is en verbeterd wordt, en dat dit een incident is van voor de horsenalities, Linda Parelli net kwam kijken, en er vanaf dit stukje film absoluut niet te zien is hoe lastig en ronduit gevaarlijk dat paard is geweest. Als je het stukje met de uitleg van de Parelli's ziet, is het paard uiteindelijk - dankzij hun, en niet ondanks hen - goed terecht gekomen.

Over de carrot stick: deze is verlengde van je arm en daarmee kun je je paard overal aanraken en ook van een afstand een aanwijzing geven. Je kunt je paard er ook een tik mee geven, als eerdere en subtielere aanwijzingen worden geignoreerd. Een simpel ronddraaien en bij een fase vier het paard aanrakend touwtje kan bij grondwerk ook. Maar de stick wordt voor veel meer dingen gebruikt. Bijv. bij het rijden zonder halster en touw, het sturen van het paard.

Dat je je paard niet confronteerd met de zweep door een vervelende ervaring uit zijn verleden (Is dat echt gebeurt? Ben je erbij geweest?) valt me van je tegen. Als ik een probleem bij mijn paard tegen zou komen zou ik eraan gaan werken en het niet ontlopen. En ja, een paard dat negatieve ervaringen met de zweep heeft gehad, kan ook daarvoor gedesensibiliseerd worden. Maar paarden zijn bang voor objecten, die bewegen en geluid maken, en menig paard zonder negatieve ervaringen kan helemaal flippen bij het zien van die zweep. Omdat het een object is, dat beweegt en geluid maakt. Maar weet je wat het mooie aan paarden is? Ze zijn de beste mensentrainers die er bestaan. Als zij schrikken en jij legt die zweep weg, dan hebben ze je toch mooi iets bijgebracht, vind je niet?

Als een paard ergens voor schrikt, en jij stopt met wat je aan het doen bent op het moment van schrikken, dan leert het paard: ik schrik, eng ding gaat weg. Doel bereikt.
Als een paard schrikt en jij gaat door met wat je aan het doen bent totdat hij ontspand of iig blijft staan, dan leert een paard: ik schrik, eng ding blijft, ik onspan, eng ding gaat weg.

Makes all the difference.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-02-14 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:02

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar misschien is het voor jullie leuk om met losweken (Emiel Voest) te beginnen. Het is een fijne manier om elkaar goed te leren kennen en te werken aan een vertrouwensrelatie. Cassidy, jij schreef dat je met Voest niet zover kunt komen als parelli. Hier ben ik het niet mee eens, Het Freestyle systeem vind ik juist meer van deze tijd, het sluit aan bij alle disciplines en gaat door tot op hoog niveau, zowel aan de dubbele lijnen, lange teugel als onder het zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:04

hexodrien schreef:
Het Freestyle systeem vind ik juist meer van deze tijd, het sluit aan bij alle disciplines en gaat door tot op hoog niveau, zowel aan de dubbele lijnen, lange teugel als onder het zadel.

Grappig dat het ook bij Parelli Freestyle heet, en zelfs op Olympisch niveau doorgevoerd kan worden.
Het Parelli systeem is voortdurend in ontwikkeling en blijft verbeteren. Linda Parelli lest tegenwoordig bij Walter Zettl.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:06

@KozieZ ik volg momenteel de instructeursopleiding bij Emiel Voest en ben dus veel aan het oefenen met lesgeven. Ik weet niet of je in de buurt van Breda woont, anders wil ik je wel een keertje helpen als je dat leuk vindt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:07

hexodrien schreef:
@KozieZ ik volg momenteel de instructeursopleiding bij Emiel Voest en ben dus veel aan het oefenen met lesgeven. Ik weet niet of je in de buurt van Breda woont, anders wil ik je wel een keertje helpen als je dat leuk vindt?

Aha, verklaart veel, zo niet alles. Succes met je opleiding.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:11

hexodrien schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar misschien is het voor jullie leuk om met losweken (Emiel Voest) te beginnen. Het is een fijne manier om elkaar goed te leren kennen en te werken aan een vertrouwensrelatie. Cassidy, jij schreef dat je met Voest niet zover kunt komen als parelli. Hier ben ik het niet mee eens, Het Freestyle systeem vind ik juist meer van deze tijd, het sluit aan bij alle disciplines en gaat door tot op hoog niveau, zowel aan de dubbele lijnen, lange teugel als onder het zadel.

Ik vind Emiel Voest tot nu toe ook het fijnste, maar ga het hier eens over hebben straks in de toekomst met de eigenaresse van de pony. Wat kost een les bij hem?

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:17

Goed om te lezen dat parelli zich ook door blijft ontwikkelen. Vind in deze methode ook absoluut goede zaken zitten. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de Freestyle methode wellicht wat laagdrempeliger is en het meer aansluit bij de reguliere manier van met paarden omgaan in Nederland. Ik geloof best dat je met parelli ver kan komen (maar eerlijk is eerlijk olympisch niveau is lang niet voor iedereen weggelegd), wilde alleen aangeven dat je met het Freestyle systeem ook een hoog (dressuur) niveau kunt bereiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:20

Freestyle bij Parelli vraagt idd voorbereiding vanaf de grond en verdieping in paardengedrag en psychologie. De 7 games als veiligheidsstap voor de ruiter, vervolgens online werk, om vervolgens in het zadel naar Finesse toe te groeien.

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:22

websites op internet:nalanta.nl , vrijheidsdressuur.nl , amable.nl , nista.nl

websites touwhalsters:horsebeads.nl horsecharms.nl , equiwishes.nl

youtube kanalen:vrijheidsdressuurNL , alwayshorselove , supergrace98 ,lisa hulshof , jessetjuhhh , bleekje3 , joyce de vos , DeenaDaiske ,chatleen leerkotte , xeemxlou ,charlotte vina , jaydeeNL..

mensen op facebook:jesse drent , eva roermaat , lisa hulshof ,joyce de vos ,jaydee de vos , chatleen leerkotte , charlotte botha...

pagina's op facebook:vina en my , buthinco vrijheidsdressuur , RSNatural ....

natuurlijk zijn er nog veel meer maar dit zijn er een paar die wel bekend zijn,en ik denk dat je meer wat hebt aan websites enzo want die mensen hebben jaren lange ervaring of zelfs daarvoor een oplijding gedaan dus die kunnen je beter er bij helpen!
succes met je haflinger! *\o/*