Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Femke_Tweety schreef:Ik vind het in dezelfde categorie vallen als al die meiden met een spiegelreflex camera, die zichzelf fotograaf noemen. (Al dan niet met professioneel als voorvoegsel)
ElsRoosje schreef:jadeken schreef:Of dan zie ik in bijna heel bokt z'n profiel staan 'ik hou van vrijhijdsdressuur' en dat terwijl hun paarden nog maar net een voet optillen als jullie begrijpen wat ik bedoel
Ik denk dat ik dat ook in mijn profiel heb staan maar ik ben dan ook actief en ik heb ondertussen 3 pony's waarmee ik actief VD doe en dan ook grotere kunsten zoals het ligeen of stijgeren
Maar voor het liggen en stijgeren heb je toch ook eerst de basis moeten doen? Grondwerken, volgen, halthouden of eigenlijk het respect voor elkaar hebben?
jadeken schreef:maar ik ben ook sinds een half jaar begonnen en vind t veelst te gevaarlijk om de grote kunsten gelijk te doen, het is niet dat ik die kinderen gelijk wil geven maar je moet toch ergens beginnen? En of je het dan gelijk een showteam is weer iets anders. Maar dat is ieders eigen meningElsRoosje schreef:Maar voor het liggen en stijgeren heb je toch ook eerst de basis moeten doen? Grondwerken, volgen, halthouden of eigenlijk het respect voor elkaar hebben?
Tuurlijk maa wij geven ook demo's op verschillende maneges.
Het is om aan te tonen dt onze paarden niet gewoon kusje bv kunnen
ElsRoosje schreef:jadeken schreef:Of dan zie ik in bijna heel bokt z'n profiel staan 'ik hou van vrijhijdsdressuur' en dat terwijl hun paarden nog maar net een voet optillen als jullie begrijpen wat ik bedoel
Ik denk dat ik dat ook in mijn profiel heb staan maar ik ben dan ook actief en ik heb ondertussen 3 pony's waarmee ik actief VD doe en dan ook grotere kunsten zoals het ligeen of stijgeren
Maar voor het liggen en stijgeren heb je toch ook eerst de basis moeten doen? Grondwerken, volgen, halthouden of eigenlijk het respect voor elkaar hebben?
MarlindeRooz schreef:ElsRoosje schreef:Maar voor het liggen en stijgeren heb je toch ook eerst de basis moeten doen? Grondwerken, volgen, halthouden of eigenlijk het respect voor elkaar hebben?
Dat hoeft niet per se, als er al respect is en de trainer al ervaring heeft hoeft dat niet.
btw die buiging op je profiel is echt slecht voor de rug, ik zou druk geven op de singelplek dan zakt hij vanzelf.![]()
MarlindeRooz schreef:Alsjeblieft, probeer ook een wijdere spagaat, dan heeft je paard meer ruimte om zijn benen echt recht te houden en te gaan zakken als je druk geeft op de singelplek.
Ik heb straks een presentatie over vrijheidressuur haha, in het engels (voor school). Maar dat is niet omdat ik zo goed weet hoe het allemaal moet maar ik heb wel veel theoretische kennis (meer dan praktische) en ik wilde een origineel onderwerp.
Amable schreef:Wat ik zo jammer vind aan alle "showteams" is dat het lijkt alsof mensen vooral met vrijheidsdressuur starten om er mee op te kunnen treden. Men wil zo snel mogelijk aan de rest van de wereld showen hoe goed ze zijn. Terwijl dat m.i. niet het doel moet zijn om met vrijheidsdressuur te beginnen. Ik zeg ook altijd tegen mensen, doe vrijheidsdressuur vanwege lol met je knol, de band met je paard, de variatie, omdat jullie het beide tof vinden, niet om te laten zien hoe geweldig je bent. En natuurlijk is het tof als je uiteindelijk samen met je paard zo ontzettend goed wordt dat je uiteindelijk gevraagd wordt om ergens een show te geven, maar laat dat niet je doel zijn omdat je dan m.i. met een verkeerde insteek erin gaat, je focus ligt dat scheef.
Daarnaast is het geven van een show natuurlijk veel meer dan enkel alle kunstjes laten zien die je paard kan. Een goede show heeft een opbouw, je zorgt dat je contact zoekt met je publiek, zorg voor een lach, maar ook voor ontroering, timing is ontzettend belangrijk. Een stukje theater achtergrond is heel erg welkom bij het geven van een goede show. Je moet wel performen. Ik ben er altijd trots op als ik een publiek aan het lachen weet te maken, of als ik later van mensen hoor dat ze de tranen in hun ogen hadden staan tijdens mijn show. Dan weet je dat je je publiek geraakt hebt.
Qua lesgeven zie ik idd ook mensen die zich instructeur/instructrice noemen die zelf niet snappen hoe een paard precies leert. Dat ze toevallig hun eigen paard iets hebben kunnen leren maakt niet dat ze inzicht in de leertheorie hebben en volledig begrijpen wat ze aan het doen zijn. Maar goed, daar is de prijs meestal ook naar natuurlijk. Ik vind het wel bijvoorbeeld zo jammer dat er zo hardnekkig geroepen wordt dat de basis van vrijheidsdressuur los mee stappen, draven en galopperen is. Dat is de basis niet, de basis is beleefdheid om het voer en targetten. De link leggen tussen gedrag en beloning, dat is de basis. Los mee lopen, helemaal in hoger tempo, is eerder gevorderd. Er gaat daarin namelijk vaak genoeg van alles mis, juist omdat men wel al beloond met voer, maar nog geen afspraken over beleefdheid heeft gemaakt.
Frederieke_ schreef:Rider je zegt dat de kwaliteit toen hoger was, daar ben ik het niet mee eens. ik keek laatst de show van Jean Francoise pignon op horse event in 2009 geloof ik. vond het er nou niet echt heel goed uitzien, door veel concurrentie krik je júist de kwaliteit omhoog. misschien vonden mensen het toen al speciaal, maar dat kan komen omdat ze het nooit zagen dus als een paard een keer steigerde dat het al bijzonder was.
Narita schreef:Ik vind de hele vrijheidsdressuur-hoek van de paardensport een groot rommeltje![]()
Allemaal jonge meisjes die hun shetlander een paar trucjes aan hebben geleerd en nu vinden dat ze experts zijn in het onderwerp en allerlei mensen foute tips gaan geven of zelfs lessen gaan geven.
De enige goede vrijheidsdressuur-showteams die ik ken in heel Nederland ken zijn Nalanta en Amable van Bokt. En zelfs daarbij ben ik het zeker niet eens met alles wat ze doen. Vind het heel jammer van die hoek, het lijkt me best leuk maar door het imago zijn er al veel mensen die afhaken denk ik.
VivaByoux schreef:Femke_Tweety schreef:Ik vind het in dezelfde categorie vallen als al die meiden met een spiegelreflex camera, die zichzelf fotograaf noemen. (Al dan niet met professioneel als voorvoegsel)
Hoe zou ik mijzelf dan moeten noemen? Ik heb een spiegelreflex camera en maak geregeld foto's voor andere en mezelf. Niet tegen betaling maar dan mag ik mezelf toch wel fotograaf noemen? Iedereen die een camera in handen heeft is op dat moment fotograaf, of dat nou hobby/proffesioneel of onproffesioneel is.