paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:38

Ik kan niet zeggen dat ik bergen ervaring heb, maar alles kriebelt als ik dit lees... en zie..... Meid, luister naar de andere bokkers en idd 2 uur is wel heul lang!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:45

Ik bespeur hier heel veel onkunde en onwetendheid :o :o :o :o

Een paard op leeftijd, welke jaren lang geen arbeid heeft verricht en weinig tot niet is opgebouwd 2 uur laten lopen SCHAAM JE!

En dan heb ik het nog niet eens over de rest (materiaalgebruik ed)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:51

2 uur is inderdaad erg lang zeker omdat het gaat om toch een ouder paard wat eigenlijk nooit echt onder het zadel getraind is geweest.

Verder heeft een paard veel meer aan een korte training. Moet voor een paard wel leuk blijven. Ik zelf hou meestal 1 uurtje aan is meer dan zat gaat het goed zelf nog korter dan dat.
En juist met dit paard ouder, nooit echt bereden is geweest zou ik langzaam gaan opbouwen van 20 minuten naar een half uur en dan drie kwartier.
Je vraagt echt te veel.
Krijg je wel les met dit paard? Lijkt me namelijk heel verstandig als je het goed wil aanpakken. Ik vind namelijk dat je goed rekening moet houden met de leeftijd juist omdat hij nooit echt bereden is geweest.

_merel_

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:00

Wat wil je eigenlijk bereiken? Een paard train je denk ik met een doel? Ik vind het bizar dat je denkt dat als je veel leest en filmpjes kijkt je wel weet hoe je een paard onder het zadel moet krijgen.... Een paard van 22 die al een aantal jaar stilstaat kun je best oppakken maar met 1 keer in de week werken zou ik hem niet langer dan 20 min aan het werk zetten.... Heel misschien opbouwen naar een half uurtje maar als hij niet vaker loopt echt niet meer!

Haal hier een ervaren instructeur bij. Als er voorheen iemand afgevallen is was dat dus niet de juiste persoon of had hij/zij toch niet voldoende ervaring.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:34

2 uur?! Ben je nu helemaal knetter? :?
Zoiets moet je opbouwen, en al zeker omdat dit een ouder paard is dat nooit arbeid heeft moeten verrichten.
Toen mijn paard een ongeluk heeft gehad mocht ik ook 2 maanden niet meer rijden, hij was toen 8 jaar, en zelfs na die 2 maanden al heb ik alles terug moeten opbouwen, beginnend met eerst 20 minuten te rijden en langzaamaan terug wat langer.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:44

Heeft het paard de dag erna als je 2 uur rijd geen spierpijn dan ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:46

CxB schreef:
Heeft het paard de dag erna als je 2 uur rijd geen spierpijn dan ?

Arm paard! :(:) En na 2 uur zou ik iig ook braaf zijn :o

Mijn getrainde Z2 paard loopt zelfs maar 4 x per week een half uurtje :P

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:51

Snollygoster schreef:
Ik heb zo'n beetje het gevoel dat je wat stoer wilt doen, even een bokkende paard temmen, met één hand rijden, zonder cap..

Precies dit is ook mijn gedachte. Stoer hoor zonder cap en met één hand rijden. Maar wat wil je precies bereiken met een 20 plusser? Er kunnen inderdaad medisch diverse dingen zijn waardoor hij dit gedrag vertoont. Ik snap dit echt niet :n

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:16

Ohja wacht,
wat dan met de paarden die 5 uur of langer aan een stuk gaan wandelen?
Ik train deze haflinger ook alleen maar omdat de eigenaar dat gevraagd heeft.
En hij blijkt in goede gezondheid te zijn, heb vandaag dat nieuws vernomen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:20

MaricoGraphy schreef:
Ohja wacht,
wat dan met de paarden die 5 uur of langer aan een stuk gaan wandelen?
Ik train deze haflinger ook alleen maar omdat de eigenaar dat gevraagd heeft.
En hij blijkt in goede gezondheid te zijn, heb vandaag dat nieuws vernomen.

dat word wel rustig opgebouwd ipv niks doen in een keer 2 uur rijden!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:20

een uur rijden is voor een paard trouwens niks, (staat in het tijdschrift BIT)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:20

het is ook niet zo dat hij heel de dag stilgestaan heeft in eens tal, nee hij loopt in een grote weide met een ander paard

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:24

uur rijden is niks mits de conditie goed is!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:26

en die is goed ;)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:29

Hoe kan de conditie goed zijn als er al heel lang niet mee gereden is?
ik rijd ook wel eens 2 uur met mijn ponys, zeker niet dagelijks maar mijn ponys worden wel om de dag gereden, al heeeel lang..
als ik een paar dagen niks doe met ze haal ik het niet in mijn botte hersens om 2 uur met ze te rijden..
dan kan er wel in de bit staan dat een uur niks is maar dat gaat inderdaad over paarden die dagelijks een uur lopen en waarbij dat is opgebouwd

cupcakepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:30

oke de tijd heb je nu uitgelegd maar bij die ene laatste foto schuurt het zadel helemaal tegen het vel aan, op het begin zat het nog goed, maar daarna. singel hem eens wat beter aan en gebruik anders een staartriem. en als je nog opzoek was naar laarzen waarom begin je al met niet goede laarzen wacht dan even.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:32

Een staartriem is ook geen oplossing voor een niet passend zadel...
en inderdaad, waarom heb je geen laarzen en geen eigen cap als je zo veel ervaring hebt?

cupcakepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:35

ja klopt als het zadel niet goed past heeft het geen nut, maar sommige paarden zoals haflingers fjorden en shetlanders hebben een bollen rug waardoor de zadels naar voren schuiven heb ik zelf ook ook al is het een op maat gemaakt zadel want de manege pony die ik inrijd is ook een op maat gemaakt zadel alleen had wel een staartriem nodig. maar ik weet niet of dat zadel van haar goed past zoja dan helpt staartriem, maar nog steeds beter aansingelen

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:38

Meid 2 uur is veel te lang, ik zou zeggen zoek iemand die er verstand van heeft zo maak je meer kapot dan dat je er mee bereikt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:38

Astra blaast zijn buik op heb ik al gemekrt (tijdens het opzadelen)
Ik moet idd tijdens het rijden wat meer aansingelen.

Had laarzen en een cap, maar bij mijn ouders en door naar mijn vriend te gaan met ruzie tussen mij en mijn ouders is dat bij hen blijven liggen.

cupcakepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:43

dat is dan nog geen reden om ze niet aan te doen, en als je pony je buik optrekt singel je hem gewoon aan stap je even rond en singel hem dan aan en niet gaan aandraven als je hem nog niet aangesingeld hebt zeker niet met inrijden.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:45

Ik vraag me ook nogsteeds af waarom je 2 uur rijd?
waarom ben je er zo tegen om het netjes op te bouwen?
waarom vraag je om tips als je toch zeker weet dat wat je doet goed is?

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:48

ik ben een stille meelezer maar vind dit ook echt niet kunnen, ik heb meerdere paarden van een paar jaar niks doen naar 2 uur per dag rijden (buiten in de bak 2 uur vinden ze niks) maar ik ben begonnen met 20 min de eerste paar keren nog niet eens draf en galop ik reed alleen met pony's van 10 en niet van 20.. ik vind dit een leeftijd dat als het paard nog nooit wat heb gedaan hem niet eens meer te rijden geef hem lekker pensioen :o daarbij licht je zadel niet goed en een hoofdstel waar een bid aanhoort moet je ook niet om z'n hoofd doen dat heeft helemaal geen nut.. Het geeft mij daarbij al de kriebels dat je niet met Cap of Bodyprotector op een paard stapt die er in zijn jongere leeftijd al meer ruiters heeft afgegooid.
je moet het zelf weten hoor maar met alleen een paardentijdschrift lezen red je het niet en dat de eigenaresse vraagt of je hem wil trainen kan maar.. is ze d'r het ook nog zo mee eens als ze jou topic leest ?? en had je zelf geen cap? hoeveel rij ervaring heb je. want een ongetraind paard 2 uur laten lopen wat al meer dan 20 jaar is vind ik echt zielig! dat beestje zal al wat stijf zijn door dat hij niet de jongste is en dan nog ff in 1 x 2 uur rijden wat een spierpijn moet die gehad hebben! als jij er een week niet bent wat heb de eigenaresse dan wel gezien? ziet zij het niet dat haar oude pony spierpijn heb?
ik ga echt met de andere bokkers mee :? :n

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:49

Wat ongelofelijk sneu dat je een paard van die leeftijd 2 uur laat lopen.
Conditie bouw je op, dat krijg je niet van in de wei lopen.

Als ik jou 2 uur lang laat rondrennen ga je ook wel dood en ben je braaf.
En daarbij zit het hoofdstel heel raar.
En waar het paard bokt, knijp jij ook nog eens aan, heb zwaar medelij met dit paard.
ECHT medelijden !!!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:53

Marjo89 schreef:
Wat ongelofelijk sneu dat je een paard van die leeftijd 2 uur laat lopen.
Conditie bouw je op, dat krijg je niet van in de wei lopen.

Als ik jou 2 uur lang laat rondrennen ga je ook wel dood en ben je braaf.
En daarbij zit het hoofdstel heel raar.
En waar het paard bokt, knijp jij ook nog eens aan, heb zwaar medelij met dit paard.
ECHT medelijden !!!

mee eens en wat mij ook opvalt is dat zijn oren naar achteren staan het Beestje vind het echt niet leuk!