Belonen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loisbr96

Re: Belonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:23

Ik gebruik brokjes omdat ze het kleinst zijn :)
Snoepjes, brood bevat allemaal veel suikers.
Brokjes zijn ook handig om te geven.

Verder gebruik ik ook de clicker. Ik wil echt niet meer zonder.
De pony waarmee ik het doe kan namelijk heel goed zakken rollen en met de clicktraining heb ik dit veel beter onder controle.
Verder kan je ook de oefening voedselweigeren vaak oefenen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 20:25

Bedankt!
Denk dat ik voorlopig ga combineren met brokjes en mijn stem.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:24

Wij willen het belonen met stem en aanhalen gaan uitproberen. Eind april krijgen wij ons paard.
Kan er verder nog weinig over zeggen :o?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 15:06

Zou wel mooi zijn als dat gaat lukken inderdaad, dan lukt het ook wanneer je een keer geen voer mee hebt en is je paard niet meteen gepikeerd dat hij/zij niet beloond wordt. :Y)

Leuk dat je een paard krijgt! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:42

Helaas is het 'belonen en aanhalen' voor een paard meestal niet echt boeiend.... Als jij hard werkt, doe je het dan voor 'de baas' of voor je loon? :Y)

Als je op die manier wil werken ga je al gauw naar het principe van 'pressure and release' dus het druk zetten en het belonen met druk wegnemen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:50

Ja echt leuk, een eigen paard.
Op dit moment vindt het paard werken erg leuk. Hopelijk volstaat het belonen dus gewoon met stem en aanhalen :) ons streven is vooral een stere band tussen paard en ons op te bouwen zonder dwang maar wel met tonen van leiderschap uiteraard. Maar..... Persoonlijk ben ik echt nog lerende hoor. Heb gelukkig wel mensen om me heen die bereid zijn te helpen en ook weten waar ze mee bezig zijn. Zelf ben ik namelijk nog lang niet zover...
Het wordt een groot avontuur

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:24

Met kleine dingetjes zoals voetje kusje, biks. 2,1 biksje kan al genoeg zijn! kunsjes zoAls stijgeren liggen een snoepje of iets anders groots. Je kunt ook appel en wortel ik kleine stukjes snijden. stijgeren zou ik je paard of pony trouwens niet aanleren.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:49

Zoals gezegd zijn we echt nog bezig met de basis en zullen over een tijdje de kleine kunstjes gaan komen.

Wat mij tegenhoudt met alleen voer te belonen is dat ik dat "mis" heb zien gaan en je dus een pony krijgt die de hele dag door kunstjes doet voor een koekje. Zelfs tijdens het rijden en de eigenaar gaf dan niets maar toch deed de pony het.

Maar ik ben weer wat wijzer geworden en zal nog even goed nadenken. :)

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:41

Ik beloon met brokjes omdat je die in kleine hoeveelheden kan geven :)

janneke798

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:45

_Cowgirl schreef:
Zoals gezegd zijn we echt nog bezig met de basis en zullen over een tijdje de kleine kunstjes gaan komen.

Wat mij tegenhoudt met alleen voer te belonen is dat ik dat "mis" heb zien gaan en je dus een pony krijgt die de hele dag door kunstjes doet voor een koekje. Zelfs tijdens het rijden en de eigenaar gaf dan niets maar toch deed de pony het.

Ja, je moet eigenlijk goed het verschil laten weten tussen het trainen met vrijheidsdressuur en al het andere zoals borstelen en rijden enzo.
Het is namelijk erg vervelend als je de benen wilt borstelen en dat je pony dan opeens een kunstje gaat doen. Of tijdens het rijden allemaal fratsen uithaalt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:47

_Cowgirl schreef:
Bedankt!
Denk dat ik voorlopig ga combineren met brokjes en mijn stem.

zo doe ik het ook, gebruik zelf wel luzernebrok, ben zelf niet van dat krachtvoer enzo.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:51

Grwoon een handje biks in je zak.
1 of 2 brokjes en een klopje is genoeg ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 20:52

janneke798 schreef:
_Cowgirl schreef:

Ja, je moet eigenlijk goed het verschil laten weten tussen het trainen met vrijheidsdressuur en al het andere zoals borstelen en rijden enzo.
Het is namelijk erg vervelend als je de benen wilt borstelen en dat je pony dan opeens een kunstje gaat doen. Of tijdens het rijden allemaal fratsen uithaalt.

Klopt, dat vind ik erg vervelend en zeker omdat het niet mijn eigen pony is. :) Ik mag aan vrijheidsdressuur doen van de eigenaresse, maar ik denk niet dat ze er blij mee is als ik een bedelende pony veroorzaak. :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:49

Zorg er dan dus voor dat je veilige commando's inbouwt: dus geen jambettes op wijs/stem commando's maar op een duidelijke zweep aanraking. Scheelt al enorm veel... De meeste bedelende paarden die ik tegenkom kennen het voerweigeren niet, kennen de clicker niet en kennen hand/stem commando's...

Een paard hoeft écht niet te bedelen als je werkt met voer, zolang JIJ de grenzen maar aangeeft JIJ de degene bent die beslist wat er met het voer gebeurt en JIJ beslist of een oefening wel of niet mag worden uitgevoerd :)

Het belonen kan gewoon met 1 of 2 bixjes/korreltjes muesli, een paard kan niet tellen hoeveel hij krijgt, als hij maar wat krijgt... :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:19

VisibreTeam schreef:
Zorg er dan dus voor dat je veilige commando's inbouwt: dus geen jambettes op wijs/stem commando's maar op een duidelijke zweep aanraking. Scheelt al enorm veel... De meeste bedelende paarden die ik tegenkom kennen het voerweigeren niet, kennen de clicker niet en kennen hand/stem commando's...

Een paard hoeft écht niet te bedelen als je werkt met voer, zolang JIJ de grenzen maar aangeeft JIJ de degene bent die beslist wat er met het voer gebeurt en JIJ beslist of een oefening wel of niet mag worden uitgevoerd :)

Het belonen kan gewoon met 1 of 2 bixjes/korreltjes muesli, een paard kan niet tellen hoeveel hij krijgt, als hij maar wat krijgt... :)

Bedankt voor deze tip! :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:24

Soms doe ik het met de biks brokjes die mijn jaarling als voer krijgt. Krijgt hij maar een klein handje 2 x dus die paar brokjes extra bij het werken kan geen kwaad. Maar voor het aanleren voor nieuwe kunsten gebruik ik wortels. Daar is hij net wat gemotiveerder voor :j