Fietsen met paard, ervaring gevraagt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:58

Ik heb mijn verzorgfries wel naast de fiets gehad, nou was zij buiten wel heel makkelijk en ik wandelde al regelmatig met haar, ik heb haar toen wegens gezondheidsredenen van haar kant een tijdje niet kunnen rijden en tussen het wandelen en longeren door had ik haar wel eens naast de fiets, stukjes stappen en stukjes draven.
Ging prima met haar maar ze was ook al wat op leeftijd en gewend om veel buiten te komen, onder het zadel, voor de kar, wandelend en dus naast de fiets.
Ja ze had opzij kunnen springen en op mij kunnen landen maar dat kan met wandelen ook, en onder het zadel kan je er buiten ook af donderen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:00

dees_daan schreef:
Ja ze had opzij kunnen springen en op mij kunnen landen maar dat kan met wandelen ook, en onder het zadel kan je er buiten ook af donderen.

Maar als het beest opzij springt terwijl je loopt, ben je veel sneller met reageren door ook opzij te springen. Dat gaat met een fiets niet, die zit dan altijd in de weg.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:02

GamblersCup schreef:
Nee hoor, zo'n doodnormale (waar de jeugd van tegenwoordig mee rondraced :D ) gaat super goed!

Oke, hmmmm... zit namelijk te denken aan de enge ongelijke weg van het pad waar ik op zou gaan.
maar ook het proberen waard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:03

Kun je er eentje van iemand lenen? Ga je vast een rondje crossen op dat pad. Als het niet werkt, pech gehad. Maar als het werkt, het is echt veel veiliger dan met een fiets.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:03

Ik denk dat als je gaat steppen, zo'n step met brede banden en dergelijke wel handiger is en wat makkelijker voor jezelf :+

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:04

Ik heb 3 jaar lang gefietst met mijn hengst (1 2 en 3 jaar). Ik vond het ideaal, hij wordt superverkeersmak, hij blijft licht op je hulpen en ik vond het superfijn dat ik hem kon 'trainen' zonder hem te belasten. Ik heb hem altijd op touwhalster meegenomen. Je kan dan daarmee remmen en je fiets heeft ook remmen in geval van nood. Heb het wel opgebouwd met wandelen en daarna pas aan de fiets en daarna een paar keer mee als handpaard op een rit. Nu is ie 3,5. Ik wissel het fietsen en het rijden nu af, juist om hem nog niet teveel te belasten. Ik zeg doen! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:04

Nee hoor, zo'n doodgewone werkt echt prima!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:05

ik fiets ook al jaren met mn paarden. halstertje aan. touw deraan desnoods hengstenketting. en gaan. rustig beginnen in stap paard hoort niet over je heen te denderen maar dat is een stukje opvoeding(neem aan dat ze dat aan de hand ook niet bij je doen)
gaat het goed rustig drafje enz 1 hand aan je stuur andere hou je los het touw mee vast.
als ze het fietsen gewend zijn kan je in draf aan de nek gaan hangen. in het begin ze keurig naast je houden en niet te ver vooruit.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:05

Hoe kun je nu met een normale "ouderwetse" step gaan steppen met het paard? Lijkt mij dat steppen lastig gaat met 1 hand! En met 2 handen aan het stuur kan je paard je zo opzij trekken mocht je paard opeens stoppen of rennen. Lijkt mij dat je hand aan het stuur dan een ruk krijgt en je omvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:06

GamblersCup schreef:
dees_daan schreef:

Maar als het beest opzij springt terwijl je loopt, ben je veel sneller met reageren door ook opzij te springen. Dat gaat met een fiets niet, die zit dan altijd in de weg.

Natuurlijk zit er meer risico aan, al was ik dan bij haar vast ook te laat geweest, af en toe konden we heerlijk weg dromen als we als in het zonnetje aan het wandelen waren. Als er dan ineens een kabouter had gezeten dan was ik daar ook vast niet op bedacht, maar goed dan had ik haar waarschijnlijk op mijn voet gehad en daar zit minder risico aan.
Ik zou ook zeker niet met elk paard gaan fietsen maar met haar durfde ik het wel aan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:07

Ik heb ook een tijdje gefietst met mijn paard.
Eerst gezorgd dat ze het rondje zowel aan de hand als onder het zadel kende. En toen naast de fiets mee genomen. Wel eerst even gekeken op het erf of het ging.
Ik vond het ideaal als de bak te nat was en ik er niet op wilde ging ik fietsen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:07

Lotte_Wessel schreef:
Hoe kun je nu met een normale "ouderwetse" step gaan steppen met het paard? Lijkt mij dat steppen lastig gaat met 1 hand! En met 2 handen aan het stuur kan je paard je zo opzij trekken mocht je paard opeens stoppen of rennen. Lijkt mij dat je hand aan het stuur dan een ruk krijgt en je omvalt.

Nee, steppen gaat heel goed, echt waar, steppen met een paard ernaast is makkelijk, veiliger dan de fiets en leuk om te doen!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:09

Ik fiets zelf met mijn twee Shetlanders gelijk :D Dat vinden ze echt super leuk. Ze zijn wel bijna 100% verkeersmak, dus dat is wel een voorwaarde. Het is ook belangrijk dat ze goed naar de stemhulpen luisteren. Mijn Shetlanders lopen voor de kar, dus dat zit ook wel goed.

Misschien kan je eerst even de stemhulpen oefenen als dat nog niet goed zit.

xSlvna

Re: Fietsen met paard, ervaring gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:10

Ja en steppen gaat zó makkelijk als de grond even wat slechter is. :+

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:12

Het zal zijn wat je gewent bent.
Steppen met een hand aan het stuur en dan met je been afzetten lijkt mij onhandig.

Laat je niet verleiden door je aan het hoofdstel (bit) mee te laten trekken.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:13

ik fiets ook wel is met me vp, die is het al jaaaren gewent en reageert ook heel goed als ik harder of zachter fiets. ook reageert ze goed op me stem, wat naar mijn idee wel iets is wat het paard sws moet hebben. want indd, schrikt hij/zij ergens van, voel je je bijna machteloos omdat je fiets jezelf in de weg staat..

dus mijn tip; zorg dat je paard gewoon echt heel goed naar je luistert. want lopen met een paard én een fiets aan de hand is niet te doen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:17

Weet je, het is maar een tip, het is veiliger dan met een fiets, zeker als je een paard hebt dat het nog niet kent. Maar als je het niet kent en denkt te weten dat het niet werkt, prima. Zelf weten hoor. Ik heb er goede ervaringen mee, zo namen we zelfs jonkies mee. Gaat prima, werkt prima, niks speciale step, gewoon een normale. Die van tegenwoordig rollen lekker soepel. Maar neem het maar gewoon niet van me aan, doe lekker moeilijk, veel leuker natuurlijk! :Z

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:21

Aha, dit ga ik volgen :-)
Ben zelf ook bezig om mijn merrie voor te bereiden op het lopen naast de fiets. Stemhulp doet ze het prima op, ik ben nu aan het oefenen (in de bak en ernaast lopend) dat als ik mijn hand uitsteek zij ook de bocht om moet. Wel zo handig voor het bochtenwerk :-D
Persoonlijk zie ik meer heil in een fiets dan een step en natuurlijk, met de fiets heb je risico, maar volgens mij heeft alles zijn voors en tegens.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:23

Oh sorry, was even vergeten dat iedereen hier het zelfde moet vinden.

Ik ga gewoon zelf eerder op mijn bek op een step, krijg een lame arm doordat het draaipunt van het stuur tot het handvat nauwelijks scheelt en daarbij ga ik nog op mijn gezicht als ik van een rollende step spring zonder paard, laat staan met paard.

Mijn paard is gewoon netjes opgevoed, die kan nog naast een scooter of auto lopen, noodremmen maken, daar heeft die geen ervaring voor nodig met een fiets. Net als schrikken, een paard waar je leider van bent schrikt niet zo debiel dat die op je springt :+

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:24

Vouwfiets werkt ook goed, veel lager en kleiner, makkelijker af te stappen dan gewone fiets. Wel zorgen dat de handrem voor het achterwiel links zit als je het paard rechts hebt. Of terugtraprem.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:26

Niet panieken over fietsen met je paard, als je 'm gewoon goed opgevoed hebt kan ie zonder problemen naast de fiets. Als je een paard hebt wat gaat bokken, racen of wat dan ook naast de fiets dan heb je een stukje essentiële opvoeding overgeslagen, dan moet je er sowieso niet mee over straat.
Paard eerst leren aan de hand dat ie je nooit voorbij mag. Gewoon met een touwhalstertje wat basiswerk doen, als jij stilstaat moet paard ook stilstaan, schudden met je touw is achteruit etc. Daarnaast stukje schriktraining meepakken, alles wat eng is uitgebreid laten inspecteren. Pas als ze dat goed doen pak je de fiets erbij, als ie je voorbij wil, even schudden met je touwtje en hij houdt weer netjes in.
Fietsen is een hele makkelijke manier om je paard onbelast te trainen, kun je mooi meters maken :j.

@slvna, precies, als jij leiding geeft aan je paard duiken ze niet zomaar ineens bovenop je. Heb laatst met onze nieuwe nog onder zo'n leuk op afstand bestuurbaar helikoptertje gestaan, op het fietsje uiteraard. Vindt ze spannend hoor, maar ze blijft netjes naast of achter me staan en denkt er niet eens aan om uit haar stekker te gaan :n.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 10-02-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:28

Nou eh zo:
Afbeelding

Omdat Zora nogal sterk is als ze er een keer van door gaat heb ik haar in een longeerhulp lopen. Die hangt heel losjes, maar geeft net dat ene beetje extra om dr terug te kunnen halen.

Zora heeft een peesblessure, maar vind het zo leuk dat ik het denk ik ook in de training een aantal keer ga doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:31

Afbeelding

Je ziet ook het plukje bij haar voorbeen, is de knoop van het hals(ter)touw. Dan nam ik vast zodra mijn mobiel weg gestopt was, paard in de berm en ik op het fietspad.

Vouwfiets vind ik wel een handige!

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:38

Fietsen met je paard is leuk en afwisselend. Ik doe het al jaren, gewoon aan een halster met touw. Nu moet ik zeggen dat mijn paard super luistert anders zou ik zeker een hoofdstel met bit gebruiken.
Wel een paar zaken die van belang zijn.
Paard of pony moet verkeersmak zijn, anders niet aan beginnen.
Gebruik (lage)dames fiets met terugtraprem. Je hebt nl een hand aan het stuur, met de andere leid je het paard. Bovendien voor jezelf veiliger. Daarnaast sloop ik de bagagedrager van de fiets. Mijn paard heeft de neiging om als het spannend is iets achter mij te lopen. Daarna vond hij het altijd grappig om in de bagagedrager te bijten. Dan maak je een gek hupje op je fiets :D

Eerst in stap proberen of het zelf iets voor je is en nooit gaan galopperen! Draf ok, tenzij ze te heet worden dan gelijk terug naar stap.
Paard met hoofd nooit voor de fiets, ideaal is hals naast je schouder. Dan kun je in geval van nood het halster nog pakken vor extra controle.
Ik doe dit zelf wekelijks met een KWPNner van 1.70 waar ik niet mee durf buiten te rijden. Ernaast fietsen geen ik niets om. Kwestie waar je je het meest zeker bij voelt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:39

:=... oh jee, ik fiets met een hoge herenfiets :=.... Levensgevaarlijk natuurlijk :=