wat te doen met een jaarling shetje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:37

VisibreTeam schreef:
Een band opbouwen komt trouwens met tijd, daar zijn geen speciale oefeningen voor ;)

Inderdaad, ik denk dat als je een band op wilt bouwen, je zijn vertrouwen moet winnen .

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:41

Larissbruil schreef:
VisibreTeam schreef:
Een band opbouwen komt trouwens met tijd, daar zijn geen speciale oefeningen voor ;)

Inderdaad, ik denk dat als je een band op wilt bouwen, je zijn vertrouwen moet winnen .

Een band en vertrouwen valt niet te winnen :)

Als jij eerlijk bent naar een paard en hem vertrouwt, krijg je dat vanzelf terug. Dat is waar een band uit bestaat. :)

Anoniem

Re: wat te doen met een jaarling shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:49

gwn lekker spelen in de bak of padock
lekker poetsen en knuffelen

de band word daardoor vanzelf sterker
*spreekt uit ervaring*

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:03

Nog niet te intensieve trics ;)
Maar begin is met kusje, flehmen, of voetje optillen ofzo (is ook goed voor de opvoeding)
Je kan ook aan parelli beginnen, dat is ook een goede basis om een band op te bouwen :D

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:54

EskeGirl schreef:
Niets, jaarlingen zijn nog baby's/kleuters.

Jaarlingen (en tweejarigen) horen lekker op wei, af en toe eens eruit 10/15 minuutjes; even poetsen, voetjes geven, stukje wandelen, en weer terug.

Pas vanaf 2,5 jaar kan je rustig aan beginnen met vrijheidsdressuur en longeren. (heel rustig aan).

Mijn jaarling (word bijna 2) is al 'aan het werk', net zoals zijn jongere halfbroer. En hij kan al meer dan dat jij opnoemt.

Ik vind dat begrip van lekker laten staan altijd zo overdreven. Straks heb je een paard wat te sterk is om mee te werken omdat je er niks mee kan :+ dat wil je toch mooi niet hebben?
Zolang je niet over hun grens gaat is het oke, soms moet je goed opletten of je die grens overschrijd, andere paarden geven het aan.

Je kan en jong paar best 'longeren' maar dan anders, vergeet het longeertouw, gebruik al helemaal geen passoa of whatever. Je hebt een afgezet stukje bak nodig en je longeerzweep, probeer hem op je stem op de volte rond jou te sturen, vraag verschillende tempo's en gebruik eventueel de zweep voor aanwijzingen. Komt het paard naar binnen wijs je met de zweep naar zijn schouder.

Er is vanalles mogelijk met een jaarling. Schriktraining? Verkeersmak? Zodra die verkeersmak is kan je ook lekker buiten wandelen, altijd leuk. Grondwerk is ook leuk en eventueel kun je, als je je bedenkt, er ook nog vrijheidsdressuur aan vast plakken :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:57

EskeGirl schreef:
Schriktraining is inderdaad ook goed! Bereid hem goed voor op de toekomst. Jammer dat ze maar een concentratieboog van een kwartier hebben.

Dat kwartier is onzin, dat geld niet voor elk paard. Mijn jaarling kan drie kwartier doorgaan en zelfs dan nog langer, het hangt van de manier af waarop je het brengt. Hou zijn aandacht vast, breng het speels en huppa de concentratie zal langer blijven..

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:58

Als je kunstjes met hem gaat doen moet je uitkijken dat hij niet vervelend wordt. Een stel meisjes gingen dat met de shet op stal doen en die bijt nu naar alle kinderen die in de buurt komen..