Paard blijft door lint heen gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:42

Dat ga ik aan de staleigenaren vragen :)

Hij tikt bij het landje ernaast. Wijst dit idd op een breuk en dus verlies van kracht/ stroom?

Bedankt voor het meedenken!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:49

eline1991 schreef:

Hij tikt bij het landje ernaast. Wijst dit idd op een breuk en dus verlies van kracht/ stroom?

Het tikken ergens halverwege oid wijst op een breuk of contact met iets wat geleid.
Je heb er van die apparaatjes voor om te meten.
Hier ben ik ook wel eens aan het meten gegaan en dan gaat het van 5000 volt in 1 keer naar amper 1000 volt of naar niets.
Als je in de buurt woon mag je hem best een keer komen halen en anders als je een beetje lef heb neem je een flinke grasspriet en ga je voelen :P
Als je gelijk k*ut zeg dan staat er veel op en als het kietelt dan is het weinig. :=

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:52

Wij hebben weleens gedaan:

Een halsband om de nek gedaan en daaraan een schrikdraad touwtje,naar het draad gelopen en er een paar x het touwtje er tegen aan gelegd...No way dat ze nog daar in de buurt komt hoor. Mischien niet de vriendelijkste oplossing..alleen het is beter voor iedereen.stel je voor dat ie gewond raakt..

En een andere oplossing:

Ijzerdraad kopen bij bijv de welkoop of boerenbond.

dan doe je dat om het nek van het paard als een neckrope, dan doe je een soort antenne eraan vast maken..aan de onderkant en de bovenkant. als ze dan het draad raakt,dan voelt ze een goede schok en dan gaan ze het meestal voorlopig niet meer proberen..

Iris82

Re: Paard blijft door lint heen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:55

IJzerdraad om de nek? :oo
Kweetnie? Daar zou ik echt no way aan beginnen.

Ik denk inderdaad dat je haar tijdelijk zal moeten pesten met wat extra stroom door inderdaad een stukje aan haar draad of ijzerdraad in haar voorpluk of manen vlechten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:05

TS controleer alstublieft dat stroom alvorens je wat anders ga doen.

Een ijzerdraad om je paard de nek is wel het stomste wat je kan doen zeker nu het glad is in de wei je paard heeft jeuk krabt aan een paal glijd uit en hangt zich op.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:13

Dat zou ook zeker niet mijn plan zijn!
Stroom controleren is het eerste wat ik vraag aan mijn stalbaas!
Mocht dit goed zijn krijgt ze misschien een klein stukje stroomdraad aan haar deken dat hier de stroom door kan. Zeker niet om haar hals!! Ik wil haar inderdaad nog wat langer dan vandaag goed houden!!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:30

Eerlijk gezegd zou ik het liever zelf controleren :o
Hij heeft misschien wel zo'n apparaatje en anders er even zelf 1 kopen zo duur zijn ze niet.
ik ken die boeren wel...stroom is goed hoor hij knalt ja ja het zal wel. hier getrouwd met een boer ze zijn vaak nogal makkelijk

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:35

Heb je ook wel een punt :+
Ik zal eens zoeken naar zo een metertje!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:46

Begin dan bij het apparaat kijk op het apparaat wat hij aan geeft en ga dan verder het mag na tig meter best wat afnemen maar niet extreem.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:54

mnkortleve schreef:
TS controleer alstublieft dat stroom alvorens je wat anders ga doen.

Een ijzerdraad om je paard de nek is wel het stomste wat je kan doen zeker nu het glad is in de wei je paard heeft jeuk krabt aan een paal glijd uit en hangt zich op.

edit..is een halsband met ijzerdraad eromheen geweeft//

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:04

opisop_shop schreef:
als ze er geen respect voor hebben staat er of te weinig op of de omheining is te laag misschien.
Mijn haflinger liep er ook gewoon doorheen, die heb ik inderdaad een stroomdraadje aan zn deken geknoopt zodat de stroom wat betert doorkwam, daarmee was het opgelost.

edit: als j het draad tegen aar aandrukt en ze geeft geen kick lijkt me toch het stroomlevel te laag hoor.

Mijn paard staat op dezelfde stal en stond tot voor kort op dat landje. Paar weken geleden liep hij tegen de draad aan en was compleet van de rel. Er staat n.l. genoeg op en hij heeft ontzag voor stroomdraad.

eline1991 schreef:

Het landje ernaast krijgt stroom via dit landje. De draad komt n.l. bij de schuur waar Daz staat vandaan en gaat aan deze kant eerst naar dit landje. Dus als het lekt, is het nadat de stroom bij dit landje is geweest.

Mijn gevoel zegt dat het niet te maken heeft met de hoeveelheid stroom die erop staat, maar met haar respect voor de stroomdraad.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:05

Dan zou er inderdaad genoeg stroom op moeten staan.
Al vroeg ik me vanmiddag wel af of ze door haar deken heen het stroom wel voelt..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:10

Je kan het nameten, maar er staat stroom op. Dat weet ik zeker.
Heb je het idee dat het verschil maakt als ze zonder deken staat? Mogelijk dat die teveel tegen houdt. Vriendin van mij had dat b.v. bij haar Shet met mega wintervacht. Die dook ook tussen alle draden door omdat ze niets voelde van de stroom door die vacht.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:12

Ik kan altijd een keer proberen wat ze doet zonder deken.
Dat ze net op stal kwam en geen deken om had heeft ze het nooit geprobeerd,
nu ik wat dieper nadenk is dat pas gekomen dat ze toen even alleen stond met regendeken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:32

Grappig om te lezen dat iedereen het zoekt in meer stroom en de omheining. Hoe is het paard in de groep? Voelt ze zich wel veilig op de plek waar ze staat. Ik weet dat mijn paard niet zonder maatje een 1 bepaalde paddock bij ons op het terrein kan staan. Het lijkt wel alsof die paddock haar meer spanning geeft.

Observeer het gedrag van je paard en wat er gebeurd in de groep, staat ze alleen, wordt ze buitengesloten, wat geeft haar de reden om in paniek te raken en door de draden heen te rennen. Zorg ervoor dat het paard je niet kan opmerken. Dat zorgt vaak voor een verandering in het gedrag.
Aan de hand daarvan kun je meer zeggen over het waarom en daar aan gaan werken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:41

ah oke, ze heeft dus een deken op, dat wijst dan toch de richting uit van het niet (voldoende) voelen denk ik.
Ik heb toen een stukje van dat dunne (oranje) stroomdraad rond de voorsluitingen gedaan en wat rond de voorpluk want daarmee ging hij er ook weleens doorheen.
Gewoon puur het raakoppervlak vergroot dus.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:04

brighteyes85 schreef:
Grappig om te lezen dat iedereen het zoekt in meer stroom en de omheining. Hoe is het paard in de groep? Voelt ze zich wel veilig op de plek waar ze staat. Ik weet dat mijn paard niet zonder maatje een 1 bepaalde paddock bij ons op het terrein kan staan. Het lijkt wel alsof die paddock haar meer spanning geeft.

Observeer het gedrag van je paard en wat er gebeurd in de groep, staat ze alleen, wordt ze buitengesloten, wat geeft haar de reden om in paniek te raken en door de draden heen te rennen. Zorg ervoor dat het paard je niet kan opmerken. Dat zorgt vaak voor een verandering in het gedrag.
Aan de hand daarvan kun je meer zeggen over het waarom en daar aan gaan werken.

Vandaar dat ik het als eerste had over verlatingsangst ipv de omheining, maar dat was het volgens ts niet maar hier heb je ook een goede mee dit is ook zeker iets om even goed naar te kijken, als je paard nl echt niet goed in de groep ligt dan kun je doen wat je wil, maar dat zal dan toch niets uithalen.
Je zeg dat begonnen is toen ze een deken om kreeg, vinden de anderen die deken niet verschrikkelijk.
Zou zeker wat brighteyes85 zegt je paard eens goed observeren zonder dat je gezien word, misschien word het probleem dan gelijk duidelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:09

ts hoe gaat het, heb je al wat veranderd en zoja merk je verschil?

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:24

Ze staan nu door het weer niet meer op het land.
Als ze toch het land op gaat is het nu bij het ene landje op stal met een houten hek en verder omringt door sloot. Hier staat ze netjes te wachten en is het geen probleem meer. Voor dit moment denk ik de beste oplossing.

Edit: Ik had inderdaad het lint nog even gechecked maar daar staat zeker weten stroom op. Mijn hart klopt weer in het goede ritme :Y)