Paard hard in de mond na longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissDream

Re: Paard hard in de mond na longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:59

Paard moet de rug goed gaan gebruiken, achterhand is actief en reageert goed op stemhulpen en tempowisselingen.

Merk aan het paard dat hals hij wat laag en rond ingesteld word zijn rugspieren goed gebruikt dus denk dat de optie van de longeerhulp of bijzetten met touwtjes wat nibbit zei goede opties kunnen zijn.

Ik ga eens kijken wat wil, hebben jullie met de longeerhulp of bijzet touwtjes geen gesjor meer in de mond? Dan bedoel ik dat ze niet hard in de mond worden?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:01

Absoluut niet eigenlijk, mits je hem zo strak doet, maar dat ligt aan jezelf, haha.
Er is ook weinig druk.

Edit: op youtube zat filmpjes. Zoek maar op longeerhulp.
Laatst bijgewerkt door femke_harley op 01-02-14 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:04

Al gedacht aan spierpijn? Mijn paard had exact hetzelfde... dubbele lijnen geen probleem, maar van de passoa krijgt ze echt spierpijn... Misschien een idee om met dubbele lijnen te gaan longeren? Dan stimuleer je ook de achterhand, maar omdat je het zelf allemaal in handen hebt kan je bij iedere pas ingrijpen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:17

Niet meer met de pessoa longeren :) Ook niet met de longeerhulp trouwens.

Beide teugels zijn verbonden met de benen. In beweging gaan deze heen en weer en zagen op die manier dus in de mond.

Wil je perse iets om het hoofd gebruiken, gebruik dan gewoon touwtjes aan een longeersingel of een gogue of leer werken met een dubbele longe.

Ik gebruik zelf niets. Als je zorgt voor ontspanning, gecombineerd met activiteit, dan krijg je een prima effect. Juiste training verkrijg je uit tempowisselingen, overgangen (alles vanuit ontspanning), niet door een bepaalde hoofdhouding of een bontje om de achterhand.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:25

Hoi hoi, ik longeer niet graag met bit. Heb de Pessoa nooit gebruikt, maar de longeerhulp wel. Vind het op zich een fijn ding, maar dus niet met bit...vooral om wat Sanne83 aangeeft. Toen heb ik de longeerhulp aan een freestyle halster (wel een goedpassende) vastgemaakt en dat vond ik echt superfijn. Daar deed ik dan wel een kaptoom overheen anders kan je al helemaal niks meer doen met het hoofd naar binnen vragen, maar mijn paard deed het er top op. Echter, tegenwoordig werk ik alleen nog maar met de Dubbele Lijnen. Wel wat lessen voor nodig gehad, maar echt heel fijn! Paard is onwijs vooruit gegaan en vindt het superleuk!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 08:56

Ik gebruik longeerhulp ook alleen op kaptoom. Ik ben wel van mening dat je iets aan begrenzing voor nodig hebt, anders blijven ze vaak uit elkaar lopen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:03

Hier geen effect met zagen in de mond hoor, mits je hem heel strak doet. Touwtjes hangen eigenlijk altijd los. Heb namelijk ook echt een zeikerd als er iets trekt in de mond, zo ook die van m'n vriendin. Maar ze ziet het ook aan halster.

Longeren zonder iets lopen ze vaak toch uit elkaar. Iig heeft die van mij wat begrenzing nodig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:12

MissDream schreef:
Ik ga eens kijken wat wil, hebben jullie met de longeerhulp of bijzet touwtjes geen gesjor meer in de mond? Dan bedoel ik dat ze niet hard in de mond worden?

Jawel, door de beweging van de voorbenen zaagt dat ook heel erg in de mond, erger nog dan de pessoa.
Ik longeer jonge paarden die meer moeten zakken richting halsstrekken met een gogue en bevestigde paarden die je meer in de oprichting wilt met een slofteugel. Activiteit in de achterhand wek ik op met voldoende impuls opvragen en dan kort en snel laten schakelen aan de longe (kan tussen gangen zijn maar ook bijv. van verzameld naar midden), ik gebruik ook wel eens balkjes wat je nog leuker kunt maken met bijv. balkje-verhoogd balkje-balkje-verhoogd balkje-balkje (ik heb balkjes op platliggende autobanden dan)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:19

Je zou kunnen proberen om hem vast te maken aan het halster.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:31

Waarom dan longeren? Ik zelf longeer nooit, het stompt paarden af, de hele tijd dezelfde rondjes
en met rijden kun je veel meer resultaat (finetuning) bereiken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:08

Ik vind longeren absoluut een toegevoegde waarde hebben hoor, al is het alleen maar dat je je paard eens in beweging kunt bekijken zonder dat je erop zit, zijn manier van bewegen, de bespiering, verschil in afdruk links en rechts,...
Mijn zwarte kan aan de longe ook dingen die hij onder het zadel nog niet kan (of liever gezegd: die ik nog niet kan met hem, vermoedelijk)
En galoptraining doe ik ook liever aan de longe dan onder het zadel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:11

Urielle schreef:
Ik vind longeren absoluut een toegevoegde waarde hebben hoor, al is het alleen maar dat je je paard eens in beweging kunt bekijken zonder dat je erop zit, zijn manier van bewegen, de bespiering, verschil in afdruk links en rechts,...

Ik neem aan dat je dit alles toch ook kan beoordelen zonder longeren? Op stal, in de wei/paddock en het gevoel als je erop zit :)

Voor mij heeft longeren geen toegevoegde waarde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:16

Ik longeer omdat ik niet zo'n kundige ruiter ben en ook nog een behoorlijk zwaar. Dit in combinatie met zadels die nooit echt lekker passen (nu ligt er weer een barefoot op, maar de fysio zag na 2 weken stilstaan i.v.m. blessure meer in plaats van minder schoftspieren), maakt dat ik aan de longe veel gunstiger kan trainen dan in de man. Ik train overigens met een simpele bijzet en heel veel overgangen en schijnovergangen. Hiervan gaat mijn paard zijn rug duidelijk beter gebruiken en zijn achterhand versterken (ook een paard met een lange rug/lendenen, en in zijn geheel groot, wat hem ook niet helpt).

Ik kan in stal/wei/paddock niet zien hoe hij loopt bij gecontroleerde beweging. En voelen moet je kunnen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:18

Hier toch ook van toegevoegde waarde. Wegens onbekende huidprobleem (en 7 artsen verder) kan er bij mijn paard al zeker een half jaar geen zadel op. Paard haar rugspieren verdwijnen snel, dus met longeren behoudt ik dit enigszins. Daarom ben ik ook de longeerhulp gaan gebruiken, want een longeersingel kan ze niet om. Dus ik vind longeren zeker wel van toegevoegde waarde op dit moment voor mij.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:19

Als jij een passoa verkeerd gebruikt door hem anders vast te maken dan moet, dan moet je het niet gek vinden als het resultaat anders is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:19

listiglistje schreef:
Waarom dan longeren? Ik zelf longeer nooit, het stompt paarden af, de hele tijd dezelfde rondjes
en met rijden kun je veel meer resultaat (finetuning) bereiken.

Hier idem dito. Maar ja, TS kan hem zelf onder het zadel niet goed "over de rug rijden". Ik denk dat daar het probleem ligt. Misschien is ie dan juist te licht in de hand, omdat het paard de rug strak houdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:20

listiglistje schreef:
Urielle schreef:

Ik neem aan dat je dit alles toch ook kan beoordelen zonder longeren? Op stal, in de wei/paddock en het gevoel als je erop zit :)

Voor mij heeft longeren geen toegevoegde waarde.

Nee, want vrije beweging of beweging in het werk en stand/beweging is toch wel verschillend.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:23

kom jongens, dit is een heel simpel geval. TS maakt de passoa aan een bitstuk vast, zij denkt dat dit vriendelijker is. Het tegenovergestelde is waar.

Gewoon de hulpteugel vastmaken zoals bedoeld (daar is echt wel over nagedacht) en dan heb je daags na niet een paard met pijn in zijn bekkie.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:25

Ik vind longeren ook een fijne trainingsmethode, je kunt er zeker wel in afwisselen (met zonder balkjes, activeren, kleinere volte, eens even echt vooruit. En je paard kan fijn bewegen zonder ruitergewicht

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:36

Dat is misschien wel zo, maar ik kan hem preciezer trainen als ik erop zit. Dan heb ik meer over lichaamsgebruik te zeggen en heb ik meer hulpen om te gebruiken. ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:41

Hier wordt longeerhulp geoppert maar als er IETS klappert..... mijn paard wordter kriegel van en duikt er achter. De haken ssn longeer hulp zijn imo veel te zwaar en grof! Ding hangt nooit stil. Ik hou het zelf bij de lammert manier van longeren en dan zelf zorgen dat ze achter actief blijven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:41

vur schreef:
Dat is misschien wel zo, maar ik kan hem preciezer trainen als ik erop zit. Dan heb ik meer over lichaamsgebruik te zeggen en heb ik meer hulpen om te gebruiken. ;)

Helemaal mee eens, de finetuning is zoveel malen beter!

Om nu met longeren je rijkunsten gebreken te compenseren lijkt mij niet de bedoeling...
Volgens mij is het ook nog eens enorm belastend, continu kleine rondjes draaien, veelal bijgezet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:50

Het hulpstuk moet er tussenuit en ik vermoed dat hij aan de achterzijde losser moet. Als hij te strak staat forceer je aan de voorzijde het hoofd naar beneden en dat merk je in je eigen rijden en omdat TS zwakke benen heeft kan ze die achterkant er nooit zo onder krijgen als een (te) strakker pessoa doet.

Als het paard in de houding loopt die je wilt moet de pessoa achter net loshangen. Dan heeft het paard een hele lichte mond. Gaat het paard te diep of met de neus eruit dan moet hij druk geven op de achterbenen waardoor het paard de trainingshouding weer opzoekt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:27

vur schreef:

Dat is zo.
Maar longeren hoeft geen vervanging te zijn van, het kan ook een aanvulling zijn op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:31

listiglistje schreef:
Om nu met longeren je rijkunsten gebreken te compenseren lijkt mij niet de bedoeling...
Volgens mij is het ook nog eens enorm belastend, continu kleine rondjes draaien, veelal bijgezet.

Nee, maar ik kan erdoor wel dingen vragen om zijn lijf te verbeteren die onder het zadel niet lukken. Ik denk dan bijv. aan de eenvoudige galopwissel om hem achter sterker te krijgen en handiger in galop. Doe ik het onder het zadel dan kan ik erna nog 45 minuten rondstuiteren en proberen hem weer ontspannen te krijgen waarna ik dan nog verder wil rijden. Aan de longe doet hij dat zonder problemen en kan ik zelfs bijv. 3 passen galop links, 3 passen stap, 3 passen galop rechts, drie passen stap,...
Vind ik een goede oefening maar onder het zadel wordt hij na een keer een eenvoudige wissel al zo knetterheet dat ik niet meer verder kom dan een hoop kangoeroesprongen door de bak :roll:

De rondjes zijn niet kleiner dan een grote volte (tenzij ik ga werken aan volte vergroten en verkleinen maar dat doe ik onder het zadel ook) dus dat maakt niet uit tov onder het zadel.