michmoon schreef:hallo allemaal!
Mijn verzorgster was toen dit allemaal al gebeurt was een keer gaan longeren. Waarbij hij volgens haar op haar af kwam gerend alleen maar galoppeerde niet luisterde een haar probeerde aan te vallen.
Dit leek mij niks voor mijn paard, zo ken ik hem echt niet. Zij is hierna ook gestopt.
Na revalidatie etc. ben ik het longeren zelf weer op gaan pakken.
Tot mijn grote verbazing kwam meneer op mij afgestierd, goed, kan een keer gebeuren..
Maar hij begon ook zijn kont te draaien en liep in z'n achteruit op me af, aan heel z'n lichaamstaal kon ik zien dat hij ook wou trappen. ik heb hem eerst op zn donder gegeven helaas hielp dit niet.
ik heb hem een rondje normaal laten lopen en ben daarna gestopt. Zodat hij het op 't laatst wel goed deed.
Ik heb hem hierna een tijd niet meer gelongeerd.
Vandaag ben ik het rustig aan weer eens gaan proberen.
Ik ben gewoon met hem in de bak gaan staan en heb gewacht tot hij zelf ging lopen. (enige aansporing tot lopen of wegkrijgen bij mij lokte de achteruitloop-trap reactie al uit vandaar deze aanpak.)
uiteindelijk begon hij te lopen en heeft tot 4 keer toe een half rondje gelopen waarna hij op een rustige manier weer naar mij terug gelopen kwam. ik heb hem beloond want hij deed wat ik van hem vroeg. (Rustige subtiele aanpak is aanbevolen bij meneer.)
Echter was hij het hierna weer zat of wat er dan ook in dat hoofdje omgaat, ik begrijp hem eigenlijk met bijna alles, maar hier weet ik me even geen raad mee.
En kwam hij weer naar me toe gedraafd, maakt zich groot, draait zich om en loopt weer in z'n achteruit naar me toe. Ook deze keer wou hij trappen..
Aangezien hij het hiervoor niet heel goed heeft gehad zou het zo kunnen zijn dat dit het een en ander omhoog heeft gehaald?
Maar hij komt ook op me af zoals hij ook bij andere paarden doet.. hij rent eropaf, maakt zich groot, draait op en geeft een trap. het ik ben de baas verhaal.
Wanneer hij dit doet kan ik hem ook niet op zijn donder geven omdat ik dan zeker weten een trap krijg.
Hoi, vooral het dikgedrukte viel mij op, en ik vermoed dat hier een groot deel van het probleem zit. Deze pony ziet jou niet als leider, en maakt dat op bepaalde momenten dus even goed duidelijk. Tuurlijk kan het dat er tijdens het longeren met jouw verzorger, iets is mis gegaan. Dat hij de leiding heeft overgenomen. Nu geef jij zelf ook onduidelijke signalen (denk aan hem zelf laten kiezen om weg te stappen? om van jou weg te gaan? en zelfs weer naar jou toe te komen? Hij mag het zelf bepalen. En als hij geen zin heeft, dreigt ie nog even met de kont, want hoe durf je hem iets te vragen?) Maar een paard wil graag duidelijkheid. Ben je dat niet, pakt hij de leiding wel.
Ik snap ook niet goed hoe je pony de mogelijkheid krijgt om zich om te draaien en achterwaarts naar je toe te komen. Maar ik kan me hierin vergissen hoe snel dat gaat. Toch zou ik heel hard proberen dit voor de zijn, geef hem die kans niet. Vanaf het moment dat je besluit te gaan longeren, bepaal jij wat je gaat doen. Neem je pony mee naar de bak, zet hem op de circel, loop zelf achterwaarts naar jouw plek, met de zweep op zijn buik gericht. Hij moet gewoon wachten tot jíj een commando geeft. Zeg hem te gaan stappen, en drijf hem iets naar voren. Desnoods doe je dit tegelijkertijd, dus hij moest naar voren stappen, jij richt de zweep op zijn flank en geeft het commando om te gaan stappen, en je gaat zelf op jouw plek staan. Stapt ie dan al achterwaarts, stapt ie dus tegen je zweep aan. Gaat ie nog achterwaarts, geef hem dan maar eens een tik, naar voren moet ie. Gaat ie naar voren, meteen belonen. Dát is wat je vroeg.