Jonge hengst van 1,5. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:31

Cassidy schreef:
Natural Horsemanship houdt in dat je hem leert wijken voor druk. Op ieder plekje van zijn lichaam. Wil je weten wat je met een jaarling kunt doen, dan kan ik je het boek adviseren van John Lyons, Bringing up Baby.

En wat je nog meer kunt doen aan grondwerk kun je zien in het filmpje van Clinton Anderson. Je ziet hem aan het werk met een tweejarige, groen uit het wild gevangen Mustang met de naam Boomerang.

http://www.youtube.com/watch?v=0YWrC4erZ-o

Dankje, zal dat boek eens opzoeken. Kijken of wij hem in de bieb hebben.
Met grondwerk doe ik eigenlijk niet zoveel. Ik doe wat ik al eerder zei, en voor de rest speel ik met hem in de bak.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:32

Iloontjeehh schreef:
Sorry ik vond het een beetje onduidelijk wat je nou wel of niet deed, ik postte gewoon mijn mening :) Goed bezig dus, veel succes verder!

Haha sorry. Ik ben vandaag in een nogal onduidelijke bui. Dat krijg ik van meerdere mensen te horen :3

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:33

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:33

Je kunt best een jong paard jong laten wezen en ondertussen wat manieren bij brengen. Ik ben ook niet zo van gooi ze in de opfok en haal ze er met 3 jaar weer uit om er vrijwel direct een zadel op te doen.
Wel vind ik een bit in de mond van een jaarling geen goed idee, al is alleen al om het gebit. Longeren en vrij springen is op zo'n jonge leeftijd slecht voor de gewrichten, al helemaal als dit met regelmaat wordt gedaan. Daar zou ik minstens tot 3 jarige leeftijd mee wachten.

Dus veel meer dan wandelen met halster, poetsen, wat grondwerken/manieren bijbrengen zou ik niet doen. Zoals eerder gezegd jammer dat hij niet meer naar buiten kan met andere paarden. Is er geen paddock waar hij in kan?
Het klinkt wel alsof je verstandig bezig bent. Laat je niet in de war brengen door wat anderen op stal zeggen of doen :) Succes!

Cassidy

Re: Jonge hengst van 1,5. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:36

Het gebit van een 1,5 jarige heeft niet te lijden onder een bit. Waar ik wel mee zou uitkijken zijn de wolfskiezen. Deze kunnen minder groot of juist heel groot uitvallen en problemen geven bij het accepteren van dat bit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:37

Ik zou ook zoeken naar mogelijkheden om het paard meer vrije beweging te geven, een jong paard alleen gecontroleerde beweging geven is wel erg sneu. Eindelijk 'vrij', kan ie nog niet doen waar hij zin in heeft. Daardoor krijg je snel spanning en dat moet je niet willen.
Daarom is bij grondwerk bij jonge paarden (ik noem dat gewoon opvoeden) voor mij het sluitstuk en zal het nooit vrije beweging kunnen vervangen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:40

Kendra schreef:
Ik zou ook zoeken naar mogelijkheden om het paard meer vrije beweging te geven, een jong paard alleen gecontroleerde beweging geven is wel erg sneu. Eindelijk 'vrij', kan ie nog niet doen waar hij zin in heeft. Daardoor krijg je snel spanning en dat moet je niet willen.
Daarom is bij grondwerk bij jonge paarden (ik noem dat gewoon opvoeden) voor mij het sluitstuk en zal het nooit vrije beweging kunnen vervangen.

Helemaal mee eens

Cassidy schreef:
Het gebit van een 1,5 jarige heeft niet te lijden onder een bit. Waar ik wel mee zou uitkijken zijn de wolfskiezen. Deze kunnen minder groot of juist heel groot uitvallen en problemen geven bij het accepteren van dat bit.

Ik bedoel ook niet dat het gebit eronder lijdt, eerder het paard. Voor je een bit in doet, zou ik een jong paard eerst door de tandarts laten nakijken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:47

Eens met Kendra. Ik ben ook voor inscharen en met soort- en leeftijdsgenootjes te laten spelen. Helaas heeft iedereen daar een eigen mening over.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:50

Knert schreef:
Gewoon op de wei zetten.ruimte genoeg om die Energie te uiten. Leren ze van elkaar, gaar het btutale er ook sneller af. Verders niets meer doen dan verzorgen en kleine stukjes wandelen.

Wat vind de eigenaar?

Overigens heb ik ook een jaarling hengst en ja ook een fries. Ik heb hem laten castreren en hem een opvoeding meegegeven omdat ie zijn friezenhals nog wel eens tegen mij gebruikte. Maar longeren e.d. echt niet! Wandelen en af en toe leren te wachten kan altijd. Alles kort.

Persoonlijk snap ik de eigenaren totaal niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:58

paard is ongeveer 1,5? blijft hengst want mag volgend jaar? met 2,5 volgens mijn optelsom? dekken???

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:59

KailyxMur schreef:
Hij wordt niet gecastreerd, daar hij aankomende lente/zomer waarschijnlijk gaat dekken.
Hij kan niet op de weide's, die zijn veel te drassig en nat.

Ik wil absoluut niet te veel en te snel. Ik zelf vind juist ook dat hij lekker alles op zijn tijd moet doen, en laat hem ook echt wel zijn gangetje gaan.
Longeren is niet eigen keus. Eigenaren zeggen af en toe : joh laat hem eens een rondje lopen.

Hij krijgt genoeg contact met andere paarden, maar ze staan nu gewoon op stal. Als ik er ben, en het kan, zet ik hem los in de bak. Dan ga ik verder mijn eigen ding doen. Het is gewoon een nadeel dat we niet de enigste op stal zijn die de bak willen gebruiken.

Ik ben bijv. vorige week een klein stukje gaan wandelen ( rondje asiel is 5 minuten) en heb hem de dagen erna weer lekker rust gegeven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:00

Tussen in een opfok en de hele dag op stal zit ook nog wel het een en ander.

Hoelang kan dit paardje per dag vrij bewegen? Je schrijft hem dagelijks even los te gooien, is dat een uurtje per dag? Langer, korter? Vrij bewegen is zo belangrijk voor een opgroeiend paard. (eigenlijk voor elk paard) Goed voor lichaam en geest.

Is er niet wat te regelen op de stal? Een paddock of zo? Of wat langer dagelijks in de bak, liefst samen met een maatje?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:28

KailyxMur schreef:
Ik ben bijv. vorige week een klein stukje gaan wandelen ( rondje asiel is 5 minuten) en heb hem de dagen erna weer lekker rust gegeven.

Het woord 'rust' verbaast me iedere keer weer...rust betekent in dit geval dus 23 uur op stal - dat lijkt eerder op opsluiten dan op uitrusten (waarvan)? TS, de mogelijkheden zijn beperkt - dat snapt iedereen hier, maar de adviezen zijn oprecht en terecht. Aan jou de keus ...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:36

Oef... als ik mijn 1,5 hengst 23 uur per dag op stal liet staan zou ik hem er niet eens uit durven halen!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:17

Een hengst van 1,5 jaar hoort absoluut niet opgestald te staan, maar zich merendeels (van de 24 uur) buiten, in de wei, in een paddock, of in een opfoksituatie te bevinden, waarbij er ook sociaal contact met andere paarden mogelijk is.
Een merrie van 1,5 jaar trouwens ook.
Ik ben steeds weer verbaasd dat goedbedoelende nitwits het opstallen van zulk jong grut een acceptabele gang van zaken vinden, dat is het namelijk IMO niet.
Rust geven is niet: ophokken, maar: het jonge paard met rust laten.

Waar is de paardenkennis in dit hele verhaal..?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:20

vind het excuus van de weides zijn te nat, zo makkelijk
dan moet er gezocht worden naar andere opties, een grote loopstal of een paddock.
is dat niet mogelijk dan lijkt toch een opfokbedrijf de enige paardvriendelijk oplossing.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:02

Cassidy schreef:
Spelen in de bak kan heel verkeerd uitpakken.

http://www.youtube.com/watch?v=LVFOxZp0OWk

Leuk he, spelen met je paard?

Ja dat zijn nou eenmaal de risico's. Het gaat ook zovele keren goed. Als je geen risico's wil nemen bij een paard, ja dan moet je er vooral bij wegblijven.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:06

Ginam schreef:
Je kunt best een jong paard jong laten wezen en ondertussen wat manieren bij brengen. Ik ben ook niet zo van gooi ze in de opfok en haal ze er met 3 jaar weer uit om er vrijwel direct een zadel op te doen.
Wel vind ik een bit in de mond van een jaarling geen goed idee, al is alleen al om het gebit. Longeren en vrij springen is op zo'n jonge leeftijd slecht voor de gewrichten, al helemaal als dit met regelmaat wordt gedaan. Daar zou ik minstens tot 3 jarige leeftijd mee wachten.

Dus veel meer dan wandelen met halster, poetsen, wat grondwerken/manieren bijbrengen zou ik niet doen. Zoals eerder gezegd jammer dat hij niet meer naar buiten kan met andere paarden. Is er geen paddock waar hij in kan?
Het klinkt wel alsof je verstandig bezig bent. Laat je niet in de war brengen door wat anderen op stal zeggen of doen :) Succes!

Het vrijspringen, de hindernis stond al in de bak. We hebben hem op zijn laagst gezet om de kijken wat hij deed. Dit is niet iets wat ik meerdere keren zou doen. Ik ben sowieso pas voor het springen op latere leeftijd.
Het longeren is ook niet mij keus, De eigenaren vragen gewoon of ik hem een rondje wil laten lopen.
Maar hij loopt zelf los in de bak, dezelfde rondjes die hij loopt als k m longeer. Ik loop geheel met hem mee door de bak.

Er zijn helaas geen paddocks waar hij inkan. Ik laat hem zo lang mogelijk lekker los in de bak, waar hij zijn eigen gang kan gaan.

Ik laat me ook zeer zeker niet door de war brengen, juist dat ik daarom hier ook vroeg voor advies. Aan die van u heb ik wat, bedankt!

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:08

fokfanaat schreef:
vind het excuus van de weides zijn te nat, zo makkelijk
dan moet er gezocht worden naar andere opties, een grote loopstal of een paddock.
is dat niet mogelijk dan lijkt toch een opfokbedrijf de enige paardvriendelijk oplossing.

Nou bij ons is het echt wel paard vriendelijk hoor. Ik zou zeggen kom eens langs en zie het met eigen ogen. Nee het is misschien niet perfect hier, maar he, dat is het nergens.

Ik laat het zo vaak en lang mogelijk lekker los in de bak. En zodra ze kunnen mogen ze gewoon de weide weer in.
Maar jij kan onze weides niet beoordelen vanaf daar. Ze zijn ontzettend nat en drassig, en worden ook waarschijnlijk vernieuwd ( andere indeling).

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:13

Kendra schreef:
KailyxMur schreef:

Het woord 'rust' verbaast me iedere keer weer...rust betekent in dit geval dus 23 uur op stal - dat lijkt eerder op opsluiten dan op uitrusten (waarvan)? TS, de mogelijkheden zijn beperkt - dat snapt iedereen hier, maar de adviezen zijn oprecht en terecht. Aan jou de keus ...

Jeetje, wordt weer lekker uitgegaan van wat mensen zelf "denken".
Ik gooi hem zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk los in de bak, alleen, met nog wat andere paarden. Ligt maar net aan de mogelijkheden die er zijn.
Ik heb nergens gezet dat hij 23 uur op een stal staat. Nogmaals, niemand weet hoe de situatie hier is. En wat ik probeer over te brengen wordt afgekraakt tot op de grond.

Ik wou hier gewoon om advies vragen, daar er met een andere merrie al zo ontzettend veel wordt gedaan wat mij gewoon niet goed leek. Meeste bokkers gaan weer uit van "hun" idee van iets.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:19

terpentijn schreef:
Een hengst van 1,5 jaar hoort absoluut niet opgestald te staan, maar zich merendeels (van de 24 uur) buiten, in de wei, in een paddock, of in een opfoksituatie te bevinden, waarbij er ook sociaal contact met andere paarden mogelijk is.
Een merrie van 1,5 jaar trouwens ook.
Ik ben steeds weer verbaasd dat goedbedoelende nitwits het opstallen van zulk jong grut een acceptabele gang van zaken vinden, dat is het namelijk IMO niet.
Rust geven is niet: ophokken, maar: het jonge paard met rust laten.

Waar is de paardenkennis in dit hele verhaal..?

Zodra het kan, gaat hij de weide weer op. Gaat nu gewoon niet, punt.
Er is genoeg sociaal contact met andere paarden hier.

Ik vroeg gewoon om een advies, aangezien er met die andere 1,5 jarige merrie ook al zo ontzettend veel gedaan word, wat mij niet goed leek. Er werd gezegd dat dat geen kwaad kan, dus vraag ik het hier. Helaas zijn er bokkers die ontzettend uitgaan van hun eigen idee. En die niet alles goed doorlezen of het verkeerd opvatten.

En zoals ik eerder ook al zei, het is het plaatje wat mensen in hun hoofd hebben : Jonge parden de weide op, af en toe er eens afhalen.
Nou niet op elke stal gaat het zo. Hij staat absoluut niet opgesloten, want ik gooi m zo vaak en lang mogelijk los in de bak, meestal met een ander paard. Jammer maar helaas dat jullie niks kunnen veranderen hier.

Er is genoeg paarden kennis in dit verhaal, komt alleen niet naar boven, omdat ik door vele van de bokkers finaal de grond in wordt geboord met hun ideetjes.

Misschien is het beter als bokkers eens leren goed te lezen, zou ontzettend fijn zijn.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:23

Jessix schreef:
Tussen in een opfok en de hele dag op stal zit ook nog wel het een en ander.

Hoelang kan dit paardje per dag vrij bewegen? Je schrijft hem dagelijks even los te gooien, is dat een uurtje per dag? Langer, korter? Vrij bewegen is zo belangrijk voor een opgroeiend paard. (eigenlijk voor elk paard) Goed voor lichaam en geest.

Is er niet wat te regelen op de stal? Een paddock of zo? Of wat langer dagelijks in de bak, liefst samen met een maatje?

Ik zet hem altijd zolang mogelijk en zo vaak mogelijk lekker los in de bak.
Dat is meestal in korte periodes van een half uur, omdat er andere mensen ook gebruik moeten maken van de bak. Hij staat in totaal zo'n 2 a 4 uur in de bak. Hij komt normaal ook gewoon op de weide, maar dat gaat nu helaas niet.

Daarom ben ik nu juist wat meer met hem bezig. Zodra hij zelf weer de weide opgaat, is het echt niet zo dat ik hem elke dag uit de weide zou halen, maar juist dan wat minder.

Er is helaas niks te regelen. Ik heb al gevraagd of hij ergens anders (stal bij ons) kan staan. Achter bij ons op het terrein hebben we een stuk wat in principe als paddock zou gebruikt kunnen worden, maar daar moeten de hele tijd mensen met hun paarden langs. Niet het handigste.

Ik baal er zelf ontzettend van dat hij nu niet de weide op kan. Daar hij toen hij op de wei stond wel een stukje rustiger was.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:26

Cassidy schreef:
Spelen in de bak kan heel verkeerd uitpakken.

http://www.youtube.com/watch?v=LVFOxZp0OWk

Leuk he, spelen met je paard?

Wie zegt dat dat een hengst is? Spelen met je paard moet kunnen maar dit vond ik al erg raar gaan. Dus ja, spelen kan verkeerd uitpakken. Net zoals rafotten met je hond, je hebt zo een stel tanden in je arm :)

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:36

Ik baal er een beetje van dat ik/de eigenaren een beetje heel erg de grond in worden geboord door bokkers.

Het gaat zoals het gaat bij ons op stal. Er zijn helaas geen andere mogelijkheden. Ik vraag alleen wat een 1,5 jarig paard kan hendelen. Ik vraag NIET om commentaar / tips wat ik beter kan doen dan zo op stal te laten staan.

Hij staat zo lang en zo vaak mogelijk lekker in de bak. Zodra het weer kan gaat hij ook zeer zeker de weide op, en is het niet zo dat ik hem elke dag uit de weide ga halen.
Het is juist voor nu, nu hij zo op stal staat, dat hij dingen te doen krijgt.

Hoofdstel wil ik hem ZELF NIET aandoen. Diegene die de andere 1,5 jarige merrie doet, zei dat dit geen kwaad kon, en je dan meer controle over hem hebt. Natuurlijk is dat wel waar, dat je meer controle hebt, maar dat kan je ook krijgen met een halster. Ik ben er sowieso niet voor, voor een hoofdstel.

Het longeren, is helemaal meelopen met hem door de bak. En dus GEEN korte rondes zoals men het longeren kent. Als hij losloopt in de bak, doet hij precies die zelfde rondes, dus niemand ziet daar verder een probleem in. Ik gebruik ook geen zweep oid.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:40

Ik hoef overigens geen commentaar op het feit dat ook jonge paarden gewoon bij ons op stal staan en niet in een opfok. Het is zoals het is hier bij ons op stal. Reactie's dat je beter je jonge paard in een opfok kan zetten, kan je dan ook achterwegen laten, omdat dat niet gaat veranderen bij ons. Zelfs al zou ik dat zelf wel of niet willen.

Dit staat in de OP. Leuk dat de meeste bokkers niet goed lezen, en toch commentaar erop geven.

Ik vraag advies wat een 1,5 jarig paard kan hendelen. Wat hij mag en hoelang hij het mag. Sommige reacties daar heb ik wat aan. Maar aan de meeste, daar heb ik niks aan. En waarom niet? Omdat ik en de eigenaren de grond in worden geboord met hoe we het doen/hoe het gaat.
Iedereen doet het op zijn eigen manier.
En als ik niet het beste voor had met hem, waarom zou ik dan hier een topic openen over wat hij allemaal kan hendelen?