Longeerhulp, wel of niet een succes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:36

Dan heb je de hulp te kort gezet voor waar jullie nu in training zijn TS.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:45

Ik ben er geen fan van. Zeker niet als je een paard hebt wat snel scheef loopt of snel achter het bit gaat.
Je kan slecht met stelling werken en het mooie aan longeren is juist dat je zo lekker kan gymmen met je paard, zonder de belasting van een mens op zijn rug.
Ik houd sowieso niet zo van longeerhulpmiddelen waarbij je niet je eigen hand hebt om invloed uit te oefenen. Je maakt een paard zo snel scheef hiermee. Dan train je niets wat van waarde is.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:56

Mijn paard vind hem ook niet fijn. Ze word er snel kort van en gaat er teveel van op de voorhand lopen hoeveel overgangen en tempowisselingen ik ook maak. Zelf gebruik ik of de passoa of de dubbele longe daar gaat het veel beter mee. Wel wil ik binnenkort ook de bodywarp proberen ( moet ik eerst nog ff ergens bandages vandaan halen want die heb ik niet :+ )

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 13:00

@Geryon, dat vermoedde ik ook tijdens het longeren dus ik had hem al snel langer gezet maar het bleef er niet prettig uit zien terwijl ze het met rijden prima doet.

Ik ga de body wrap ook weer eens proberen. Daarmee voelt ponybeest zich in ieder geval comfortabel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:15

Ik ben zelf behoorlijk onhandig, hoe maak je zo'n bodywrap?

Als je paard recht is gaat hij niet zo snel scheef lopen met zo'n longeerhulp maar het klopt inderdaad dat je zelf geen invloed kan uitoefenen. Daarvoor werk ik graag met de dubbele longe maar dat moet je wel kunnen. Helaas flipt één van de paarden van de dubbele longe, daar moeten we nog aan werken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 14:08

@Percy: check even wat google plaatjes maar de essentie is dat je met 2 bandages een 8 knoopt waarvan de ene lus van de rug naar voren over de borst loopt en weer terug en de andere over de rug achter de achterbenen langs weer over de rug terug komt. De bandages rekken mee en knellen of schuren dus niet, je kunt ze wel losser of strakker doen indien nodig. Het fijne is dat de bewegingen van het paard niet inwerken op het hoofdstel/bit en je paard zo bewustzijn krijgt over zijn lijf.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:11

Dan is je longeerhulp wss te groot.
Had er een geleend van een stalgenoot, maar die zaagde ook enorm, toen heb ik hem verkleind door er een elastiekje tussen te maken, gewoon tussen de oksels de touwen samenbinden en een elastiekje eromheen, en toen liep pony er perfect mee, geen gezaag of getrek.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 14:16

Hm, heb nu volgens mij twee tegenstrijdige reacties:
@Geryon, die volgens mijn interpretatie aangeeft dat mijn paard meer ruimte aan de voorkant nodig had. Dit had ik gedaan maar dan gaat het touw achter de oksels meer "slingeren" en dus wordt het "zagen" groter.
@SuperAssie, die aangeeft dat de longeerhulp misschien te groot is en juist kleiner/korter gemaakt moet worden. Op zijn kortst was echt te kort, dan liep ponybeest achter de loodlijn. Ik heb de lijn aan beide kanten 15 cm langer gemaakt toen liep ze mooi laag met d'r hoofd maar het zagen en kwijlen bleef.

Ik ga nog eens puzzelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:19

Stelling is sowieso erg moeilijk aan de longe. Maar buigen gaat bij mij gewoon makkelijk hoor. Zweep als binnenbeen. Vind deze hulp juist fijn omdat het paard zo bewerkelijk blijft.

Het kan alle twee hoor TS. Maar mijn ervaring is dat het touw zelf niet zwaar genoeg is om te zagen. Ik doe hem juist heel losjes en dan zaagt ie juist niet. Maar bij jullie dus wel?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:59

Nou niet echt zagen maar wat mij betreft toch iets te onrustig in de mond. Longeerhulp ligt nu op de manege van school dus ik kan de tip niet uitproberen maar volgende week is het vakantie en komen dochter, paard en alle spullen naar huis en dan ga ik het met dat tussenstukje proberen.

Bedankt voor de uitleg Maflinger-S Zal eens gaan zoeken op internet. Lijkt mij een fijne manier om het paard bewust te maken van de achterhand tijdens het longeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:00

Diegene die die bodywrap in een kant en klare versie op de markt brengt, heeft mij als klant. :D Wat ziet dat er handig uit zeg. De achterhand wordt aan het werk gezet zonder dat er vooraan aan de mond gefrummeld wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:03

Blijft de bodywrap wel werken of is het alleen maar voor heel af en toe? Omdat de druk achter blijft zeg maar (zelfde als bontje van de pessoa)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:58

Dubbele longe kun je ook leren. En daarmee kun je prima stelling en buiging vragen.
Als je je zweep als binnen been gebruikt is dat prima voor buiging, alleen riskeer je over de schouder wegvallen aan de andere kant en dat kun je met een longeerhulp niet corrigeren.
Voor de mensen met een longeerkraal is dat nietzo'n probleem, omdat je dan daar al begrenzing hebt. Maar heb je die niet is het een stuk moeilijker en meer risico dat je paard scheef buigt en over de schouder weg loopt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:04

Ik vind het een onding. Mijn pony gaat er tegen in protest en dan gaat hij inderdaad flink zagen. Met bit vond ik het helemaal een marteling, maar ook zonder bit vind hij het duidelijk niet comfortabel.
Ik heb wel gezien bij een andere pony die er heel ontspannen rond en laag van gaat lopen. Zij ging niet in gevecht waardoor de lijnen slap stonden en er dus ook niet gezaagd werd.

Heb eigenlijk sowieso wel twijfels over hulpteugels aan de longe. Door ze aan je paard vast te maken zal je denk ik altijd wel ongecontroleerde schokken kunnen krijgen. Daarom ga ik het proberen met de dubbele longe.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:08

Mijn osteo heeft heel veel studies over verschillende longeerhulpen gedaan, en tot nu toe geeft de bodywrap het beste resultaat over de hele lijn :D. Paarden leren bij deze methode hun achterhand correct gebruiken/versterken zonder dat ze gestoord worden aan hun hoofd.
@Urielle, een pessoa blijft toch ook gewoon werken? Bij een bodywrap is het niet anders hoor :=

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:10

die BodyWrap ziet er inderdaad erg interessant uit. Nog nooit gezien eigenlijk.

Op een stal waar ik werkte gebruikten we de slof op (bijna) dezelfde manier als de longeerhulp.
Maar dan achter de oren langs, door het bit heen, achter de voorbenen langs en het bij de schoft 'vast maken'. Door het achter de oren langs te doen krijg je niet zozeer dat je het hele bit scheef trekt.
Ik vond het minder fijner werken dan een singeltje, ik had het idee dat je haast geen controle meer had over de stelling en buiging etc.
Als ze gewoon lekker los naar beneden liepen gaf de slof geen druk achter de oren of op de schoft.
Verder heb ik er totaal geen verstand van eerlijk gezegd. Ik gebruik nu nooit meer hulpteugels bij longeren. Mn paard kan zich best fijn los lopen zonder hulpteugels aan de longe en vindt het ook totaal niet leuk als ik er vanalles aanvast knoop.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:10

Drukt die longeerhulp ook niet heel erg op de rug op het moment dat je laard flink zijn hoofd omhoog doet? Want daar trekt die hulp, behalve in de mond, dan toch ook strak?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:18

simodi schreef:
Drukt die longeerhulp ook niet heel erg op de rug op het moment dat je laard flink zijn hoofd omhoog doet? Want daar trekt die hulp, behalve in de mond, dan toch ook strak?

Zou die druk irritanter/pijnlijker zijn dan ruitergewicht?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:21

Gini schreef:
simodi schreef:

Vast niet irritanter dan een ruiter die niet goed kan zitten.
Maar ik denk wel irritanter dan een goede ruiter omdat de druk niet verdeeld is en op een kleine plek drukt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:25

Gini schreef:
simodi schreef:

Geen idee, maar is dat belangrijk dan? Alles wat minder hinderlijk is dan 60 kilo van een ruiter is toegestaan of acceptabel? ;)

Ik vraag mij gewoon af of je bij hoofd omhoog doen, behalve dat het trekt in de mond, niet ook een heel sterk drukpunt op de rug krijgt omdat de hulp aantrekt?

Als je bijzetteugels gebruikt die je bevestigt aan een longeersingel heb je dat in elk geval niet.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:34

simodi schreef:
Als je bijzetteugels gebruikt die je bevestigt aan een longeersingel heb je dat in elk geval niet.

Wat mij ooit is verteld is dat ze met een singel op die manier nooit volledig los kunnen laten? Correct me if I'm wrong.
Geen idee of dit waar is, wel van iemand gehoord die er imo wel verstand van heeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:53

Ik heb het nog niet meegemaakt dat de longeerhulp veel druk op de rug gaf maar ik stel hem ook vrij los in. Wat ik trouwens ook erg fijn vindt om mee te werken is de gogue alleen lijkt die een beetje in de vergetelheid geraakt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:06

Percy schreef:
Ik heb het nog niet meegemaakt dat de longeerhulp veel druk op de rug gaf maar ik stel hem ook vrij los in. Wat ik trouwens ook erg fijn vindt om mee te werken is de gogue alleen lijkt die een beetje in de vergetelheid geraakt.

Ja ik ben heel benieuwd hoe dat werkt, kun je dat uitleggen of is dat offtopic ;p

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:09

Ik zoek voor paardlief ook nog een goede longeerhulp

pasoa daarmee veranderd ze in een rodeo pony bokken tot dat bontje achter haar kont op haar rug licht,
touwtjes daarmee knikt ze veelste veel in,
dubbele longeerlijn weer de rodeo sessie zodra ze de lijn maar op achter der kont voelt, en is het net roodrunner,

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:36

Isaboy schreef:
Ik zoek voor paardlief ook nog een goede longeerhulp

pasoa daarmee veranderd ze in een rodeo pony bokken tot dat bontje achter haar kont op haar rug licht,
touwtjes daarmee knikt ze veelste veel in,
dubbele longeerlijn weer de rodeo sessie zodra ze de lijn maar op achter der kont voelt, en is het net roodrunner,

Je zou natuurlijk ook tijd kunnen investeren in wennen aan iets achter haar kont! ;) Je paard desensibiliseren zoals dat heet, is sowieso nuttig als ze niet zo gevoelig zijn als er iets tegen de achterhand komt.