Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:52

LadyMadonna schreef:
Dat snap ik, maar met alle respect, ik ben geen pennymeisje van 13 die met d'r eerste shetje aan het rommelen is.

Waarom kom je dan over als iemand die maar één ding wil en dat is haar onwillige Haf longeren met bijzet en hoofdstel terwijl het dier overduidelijk aangeeft dat ze er het op deze manier in ieder geval niet mee eens is en zich eruit draait met heel hard te gaan racen.
Dan is het toch aan jou om andere manieren aan te bieden om te zien wat wél voor haar werkt?
Maar alle suggesties worden afgedaan met "nee ik zie het aan de kop ze weet dat het niet mag".
Dat is toch te simpel gedacht als je veel met paarden werkt?
Als ze zo niet mee wil werken ga jij een slimme manier voor haar bedenken in de training zodat ze het op een gegeven moment wel wil doen en met je mee wil werken.
En dat zou kunnen betekenen dat je bijv. start met een touwhalster en niet aan het bit totdat ze het door heeft. Later ga je daar eens wat aan toevoegen.
Niet zo eendimensionaal denken. Daar heeft een paard veel meer aan dan het simpele "hij moet gehoorzamen en doen wat ik zeg en alles gebeurt maar op één manier".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:54

Tja ook ik zou zeggen, laat d'r eerst eens zonder bijzet inderdaad uitrazen en pas stoppen wanneer jij het zegt, dus wanneer zij klaar is met sjeezen inderdaad nog enkele rondes volhouden. Is misschien niet de aanpak die je wilt of die je leuk vindt, maar als je dit een paar keer erin houdt, misschien dat dan het kwartje valt dat het rennen heus zo leuk niet is. En wanneer ze dan uitgeraasd is, dan pas de bijzet eraan.
Mijn pony kan ook uit d'r stekker gaan, en dan moet ze ook galopperen totdat ik het zeg, en dan gaan pas de touwtjes vast. Soms is dat met 5 minuten al klaar, soms raast ze een kwartier en moet dan het werken pas beginnen, dan longeer ik dus langer, so be it. Die van mij spat af en toe ook gewoon ontzettend uit, nouja dan maar wat langer longeren en een andere aanpak. Als de rest allemaal in orde is (lichamelijk in orde, voer niet te gek, genoeg buiten) dan zit er weinig anders op, als het gewoon echt stout zijn is moet je die cirkel doorbreken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:57

Heb je al met kaptoom geprobeerd? De mijne had ook steeds de neiging om mij letterlijk de grond op te trekken aan de longe, ik heb hem erna gewoon een paar keer met kaptoom gelongeerd en sindsdien heeft ie het nooit meer gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 13:59

Dat is jouw interpretatie Fransje...
Aan de lijn wordt gewoon niet gekloot, dat is funest voor de benen en de bodem. Kloten kan ze in de paddock en in de wei, maar niet aan de lijn. Dat is kennelijk heel raar dat ik daar zo stellig in ben?
Paard heeft compleet geen moeite met een bijzet, maar dat is op bokt kennelijk ook een vies woord?
Maar goed, ik ga hier niet de adviezen vinden die ik zoek. Jammer... Toch bedankt.

Anoniem

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:04

Bijzet is geen vies woord, maar sommige paarden hebben het nodig om even hun energie kwijt te moeten voor ze an de arbeid gaan. Zijn ook genoeg paarden die explosief worden van 20 minuten warmstappen en die eerst na 3 rondes stappen even moeten galopperen en dan alles kwijt zijn.

Maar goed, als je in je eigen principes vastgeroest blijft zitten, komt er inderdaad geen oplossing voor en sjeest ie over 10 jaar nog.
Je kan d'r ook een spelletje van maken, er een commando aan vast plakken en 'm leren dat ie alleen mag "kloten" op commando. Als racen funest is voor z'n benen vraag ik me af of dat ie dan wel mag rennen in de paddock, als ie daar uit z'n stekker gaat dan is dat toch net zo funest? Althans hier is de paddock bodem zwaarder als de longeerbodem.. En mijn pony kan op beide plekken uit d'r stekker gaan en ze leeft nog steeds.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:05

Ik snap het hele probleem niet?

Als het paard verder zich niet in jouw ruimte begeeft of jou in gevaar brengt met zijn gekkigheid wat maakt het dan uit dat hij blijkbaar zijn blijheid op deze manier wil uiten? ik zou er juist blij mee zijn als mijn paard, rekening houdend met mijn kwetsbaarheid, zich zo vrolijk liet zien.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:10

LadyMadonna schreef:
Aan de lijn wordt gewoon niet gekloot, dat is funest voor de benen en de bodem. Kloten kan ze in de paddock en in de wei, maar niet aan de lijn. Dat is kennelijk heel raar dat ik daar zo stellig in ben?
Paard heeft compleet geen moeite met een bijzet, maar dat is op bokt kennelijk ook een vies woord?
Maar goed, ik ga hier niet de adviezen vinden die ik zoek. Jammer... Toch bedankt.

Als je niet de adviezen krijgt die je zoekt, weet je blijkbaar al wat voor advies je zoekt, en wat je moet doen.
Er worden genoeg reactie's gegeven waar bijzet geen "vies" woord is, maar daar ga je niet op in.
Succes en ik hoop dat het gaan lukken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:12

LadyMadonna schreef:

Ja sorry hoor, maar ik heb toevallig wat dingen geroepen die niet met de bijzet te maken hebben maar bv met de lijn.

Maar wat wil je horen? "Stout paard dus de zweep er maar over" ofzo?
We kunnen geen kant en klare oplossing bieden en zonder beelden blijft het gissen naar het waarom, maar "ik ga mijn baasje maar weer eens pesten" is in elk geval er geen een van.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:14

Een paard is helaas geen robot, die je kan laten "kloten" op commando op een plek waar je het wil en op een moment dat het jou uitkomt.

Mijn advies zou ook zijn, zet je over jezelf heen, laat lekker uitrazen en ga dán aan de slag.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:18

Ik zeg: men neme een kaptoom, een longeersingel met veeeeeel ringen en dubbele lijnen. En dan les van iemand die je dat kan leren met dit paard. Echt. Het werkt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:20

LadyMadonna schreef:

Jammer dat je niet naar de adviezen wilt luisteren. Want ik denk toch dat daar hele goede tussen zitten. Je pony is jong en heeft gewoon dat gek doen aan de longe nodig.

Ben op dit moment ook met een jong paard bezig. En die mag van mij best even gek doen aan de longe als zij dat nodig heeft. Als ze daarna gewoon aan het werk gaat. En dat gaat ze.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:23

Bij mijn paard was het destijds heel duidelijk een reactie op het altijd braaf moeten zijn onder het zadel. In de zin van, ik kan nu ongehoorzaam zijn, zonder risico's. Zonder het risico dat 'jij' er af valt of iets dergelijks... Niet beseffende dat het voor haarzelf wel degelijk schadelijk kan zijn!
Mijn enige troost op zulke momenten was een vaag besef dat ze heus wel wist wat ze deed, gezegend met een uitstekende coordinatie van lijf en leden. Maar ja, idd...een ongeluk zit in een klein hoekje.

Later, toen ze ouder werd, zette dit gedrag zich om in 'showen', ze bleef het aan de longe doen, soms, op gezette tjden. Ze had af en toe enorm de behoefte om te 'showen', om al haar kunde te stoppen in energie-uitbarstingen, vooral als ze bekeken werd door anderen. 8-)

Maar ja, dat lost voor jou niets op, ....ik heb geen antwoord!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:35

LadyMadonna schreef:
.
Aan de lijn wordt gewoon niet gekloot, dat is funest voor de benen en de bodem.

benen zal wel meevallen, beetje achterlijk springen gaan ze niet gelijk kapot van.

Slimmer en sneller zijn dan maddy, als jij al ziet dat ze gaat denken grijp je al in.
Wat ik hier doe als ze als een achterlijke gaat gassen en mijn comando's negeert is .. of direct kort en bij me halen , stop is stop en dan opnieuw starten.. ( tot vervelens toe ) Of juist tegenover gestelde doorgaan ... op het moment dat hun hun gekke bui hebben over begint te raken moeten ze door blijven lopen op hoog tempo.

FriesWytske , ben ik niet met je eens ze mogen 23 uur per dag lekker gek doen maar dat ene uurtje dat ze wat moeten doen moet er gewoon gewerkt worden.
Zegt niet dat ze volle concentratie hebben, logische maar geen achterlijk gedoe ook niet aan de longe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 14:45

Happy: dat doe ik nu idd ook. Ontploffen = direct terug naar halt, en vervolgens normaal stappen.
Ik heb alleen (nog ;) ) niet echt het idee dat het werkt ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:51

Meestal hoef je het minder dan tien keer te herhalen voordat ze iets door hebben, dus een kwestie van volhouden (en tellen in je hoofd, dat helpt om kalm en consequent te blijven)!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:01

LadyMadonna schreef:
Happy: dat doe ik nu idd ook. Ontploffen = direct terug naar halt, en vervolgens normaal stappen.
Ik heb alleen (nog ;) ) niet echt het idee dat het werkt ;)

Stug door blijven gaan, hier heeft het ook even geduurd en nog probeert ze het wel eens...
Dan doe ik weer hetzelfde en denkt ze .. o,ja heeft geen zin.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:14

De merrie die ik onder het zadel heeft wil soms heel snel draven en is dan niet rustig te rijden.
(onder het zadel) ik laat haar dan heel snel draven maar op het moment dat zij terug wil komen laat ik haar nog een aantal rondjes doorgaan en dan is voor haar de lol er snel af omdat ze weet dat ze dan door moet en dat was niet haar insteek.
Ik weet dat je het niet wilt maar je zal toch wat moeten pproberen lijkt mij en misschien werkt het.
Het is een jong ding die zo te lezen teveel energie heeft en hoe raken ze die kwijt? juist ja door even uit hun plaat te gaan.
Misschien een optie om hem (of haar) voor het longeren even los te gooien en even op te jagen zodat de meeste energie eruit is????? en dan beginnen met longeren??

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:48

LadyMadonna schreef:

Wat voor een advies zoek je dan? Want blijkbaar weet je precies wat je zoekt?

(Overigens ben ik er ook tegen om een pony koud op de spieren los te gooien, niets slechters dan dat).
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 22-12-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:51

ik weet niet of het al gezegt is heb aleen de openingspost gelezen

hoeveel krachtvoer geef je em? minder krachtvoer = minder energie= mindeer rennnen.= wat jij weilt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:52

jumerenik schreef:
ik weet niet of het al gezegt is heb aleen de openingspost gelezen

hoeveel krachtvoer geef je em? minder krachtvoer = minder energie= mindeer rennnen.= wat jij weilt

Joepie daar is het voedingsadvies weer!!!!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:55

weer? heb ik iets gemist of heb ik iets verkeerd gezegt 8)7

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:57

Ik denk dat je er veel te druk om maakt, ze is jong, het weer is wat vreemd en onstabiel deze periode. Je zegt dat ze een kop op zet van dat ze weet dat het niet mag maar toch doet. Lekker negeren, op den duur is de lol er voor haar dan wel af, ze zal ook ouder worden en dan stoppen met gedrag dat haar niks oplevert. Vergeet niet dat goed gedrag belonen nog altijd veel sneller en duidelijker werkt dan slecht gedrag straffen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:58

jumerenik schreef:

ha nee hoor, maar ik voorspelde ergens in het begin van de post dat er wel weer een voedingsadvies zou komen en ja hoor, daar was ie weer, vandaar dat ik het schreef ;)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:01

Fransje_70 schreef:
jumerenik schreef:

ha nee hoor, maar ik voorspelde ergens in het begin van de post dat er wel weer een voedingsadvies zou komen en ja hoor, daar was ie weer, vandaar dat ik het schreef ;)

ohhh... sorry is zondag dus ik ben nog niet helmaal wakker

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:04

Misschien kan je haar met een actiever speelkameraadje op de weide/paddock zetten zodat ze daar haar ei kwijt kan? Sommige paarden doen niets in vrijheid als daar geen aanleiding toe is. En tijdens het werk hebben ze die dan ineens (jou).
Laatst bijgewerkt door Satine op 22-12-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt