Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:52

Dank voor de tips!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:54

Een jonge ruin die nog niet bereden mag worden, is het alleen maar beter voor om te wandelen,
de buitenwereld verkennen op jonge leefdtijd zal je alleen maar profijt van hebben later :j

Weer ontopic, TS ik weet niet hoe je jonge ruin verder is, maar zelf rustig blijven. Wees overal op
voorbereid zodat je het probleem als het ware kan ´opzoeken´ misschien kun je het beste je pony
laten ruiken, kijken etc. Als jij denkt dat het beter is om hem af te leiden door te aaien en zijn aandacht
op iets anders te richten moet je dat doen. :) Ik wens je iig succes! :)

janderegelaa schreef:
Door hem in de wei te zetten? Ik snap dat wandelgedrag niet. Wandelen is voor honden, anders hadden ze wel een speciale uitlaatriem voor paarden gemaakt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:54

Juist super dat je gaat wandelen! Lekker km's maken en een goede voorbereiding is het halve werk ;)

Verder zelf inderdaad rustig blijven, dat scheelt al zoveel. Omdat je paard nog jong en onzeker is zal hij aan jou een voorbeeld nemen. Je kan ook altijd vragen of je paard even mag snuffelen aan de hond, eigenaar zal zelf wel in zien of dit mogelijk is of niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:56

Ik zal toch eerst mijn eigen hond mee nemen naar stal en met elkaar kennis laten maken, dan vragen of mijn moeder mee wilt lopen met de hond aan de lijn, dat enkele keren en als dat goed is onze hond er los bij laten lopen. Hoop dat mijn hond niet in zijn staart gaat hangen :Y)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:01

Goed plan TS..
rustig laten wennen en het bos lekker niet doen als het zo druk is. Hoe mak je paard ook is, het wordt onrustig voor jezelf en voor het paard, alleen maar kans dat het toch mis gaat (en dan hoeft het nieteens de schuld te zijn van je paard, maar van bijv ongetrainde honden die tussen de paardenbenen doorlopen)
Eerst thuis oefenen en dan weer naar het bos als het rustiger is

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:04

Ik zou idd ook thuis oefenen, voorkomen dat het direct een nare ervaring wordt waar je dan weer langer mee bezig bent om het weer te corrigeren!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:16

Wandelen is super goed! Als je later met hem onder het zadel naar buiten gaat, zul je veel profijt hebben van je wandelingen. Dan is hij al zoveel dingen gewend.
Ook ik wandel graag met mijn paard - die 9 is en dus allang onder het zadel- vooral als we een drukke dressuurweek achter de rug hebben. Soms ga ik dan longeren, soms ga ik wandelen. Af en toe beweging zonder ruitergewicht is goed voor je paard.

Van tevoren oefenen met een hond lijkt me een verstandig idee. Succes :)

janderegelaa schreef:
Door hem in de wei te zetten? Ik snap dat wandelgedrag niet. Wandelen is voor honden, anders hadden ze wel een speciale uitlaatriem voor paarden gemaakt.

Dat heet een halstertouw.
Laatst bijgewerkt door Junia op 06-07-13 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:20

Batlow schreef:
Ik zal toch eerst mijn eigen hond mee nemen naar stal en met elkaar kennis laten maken, dan vragen of mijn moeder mee wilt lopen met de hond aan de lijn, dat enkele keren en als dat goed is onze hond er los bij laten lopen.

jeminee sorry maar is dit niet een beetje erg overdreven? In zoveel stappen? het is maar een hond, geen verschrikkelijk eng iets.
Maar ik zal me er niet meer in mengen, succes er mee ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 13:21

Het gaat om mijn eigen hond, die is niet met paarden gewend, dus al die het paard een paar keer gewend is kan ze los. Ben bang dat misschien mijn paard gaat trappen en ik wil dus mijn hond nog mee naar huis kunnen nemen daarna.. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:37

Inderdaad eens kijken hoe hij op stal op honden reageert.
iemand met een hond langs laten lopen als je hem vast hebt of met hem in de bak loopt ofzo.

Verder zorg ik dat als ik met mijn jonge paard loop dat ik een lang touw heb zodat ik nog touw genoeg vast heb mocht 'ie schrikken en iets weg schieten.
Zelf rustig blijven, gewoon doorlopen of evt even laten kijken, en evt een zweepje meenemen voor een opdringerige hond is ook wel een idee.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:43

Wandelen met een jong paard heeft meer voordelen dan alleen maar verkeers-/omgevingsmak maken, het geeft ook verschillende ondergronden om over te lopen wat nuttig is voor de ontwkkeling van botten en pezen. Alleen maar in de wei laten lopen tot ze aan het werk mogen geeft toch slappere pezen en dus meer risico op blessures.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:45

Persoonlijk zou ik hem zelf eerst kennis laten maken met een brave hond. Liever dat ie de eerste keer een goede ervaring heeft met honden, dan dat je net de verkeerde treft die ineens in zn staart hangt!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:04

Wij namen onze 2 jarige ook mee uitwandelen als we onze hond gingen uitlaten. Van de winter wandelden we met stalgenoten en hun paard en dan was onze hond gewoon met haar stok aan het spelen. Mijn jonkie schikt nu niet meer als de hond opeens van achteren keihard naar voren sprint. Ideaal deze gewenning. Zeker in het bos met bijbehorende krakende takken en ritselende bladeren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:25

VSW --> TVG

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:40

Kijken of je een hond die goed luistert mee kunt nemen met wandelen. Ik heb die van mij ook gewoon lekker mee uit wandelen genomen toen ze nog jong was. Als er spannende dingen waren trok ze zich op aan de hond.
Jammer dat sommige mensen niet kunnen genieten van een wandeling met je paard. Is toch heerlijk!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:41

janderegelaa schreef:

Wat een onzin, mijn 4 jarige is nog niet doorgereden ivm hoefkanker, ik ga geregeld met m wandelen, stappen op t harde is goed voor zn hoeven en daarnaast vinden hij en ik t leuk, hij heeft de hele wandeling de oortjes erop ik merk gewoon aan m dat hij zo'n uitstapje leuk vind daarnaast leert hij alvast diverse situaties kennen zoals over een brug stappen, wielrenners, autos, landbouwverkeer, vlaggenmasten en ik ben er van overtuigd dat ik daar uiteindelijk alleen maar baat bij heb..

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:35

janderegelaa schreef:

Waar is een halster met touw dan voor bedoeld?

Vind het lastig tips te geven want je hebt natuurlijk ook honden die staart bijten en dat zou altijd een gevaarlijke situatie geven..

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:39

doorlopen, niet verlangzamen, versnellen óf verkrampen!
doe em wel aan een longeerlijn... een kort halstertouwtje is zo uit je handen geglipt als ie een paar passen opzij springt :j

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:45

Geweldig, dat een simpel wandelingetje zo'n discussieonderwerp is :D

Ik ga morgen ook lekker wandelen met mijn 4-jarige, mits hij ontspannen is. Ik heb hem net 4 dagen en heb nog geen zadel (paard is wel beleerd) dus we zijn elkaar lekker aan het leren kennen. En gaan morgen maar eens uittesten wat hij van de boze buitenwereld vindt. Doe ik in eerste instantie toch liever er naast, dan er op.

Wat de honden betreft, idd zelf niet van opkijken en eventueel met je stem de eigenaar waarschuwen zonder daar in je lichaamstaal veel "woorden" aan vuil te maken. Lekker doorlopen, honden zijn hartstikke leuk, niet eng.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:49

doe effe handschoenen aan.

ps.paard loopt met jou mee, jij loopt niet met het paard mee. Veel plezier :)

Roos53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:53

Iets lekkers meenemen helpt ook! Als hij braaf is kun je dan belonen of hem eventueel mee afleiden als er een vervelende hond is.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:03

Ook beetje afhankelijk van de hond, en het paard zelf imo. Soms is negeren inderdaad prima, hangt een beetje van de situatie af. Soms kies ik er ook voor om de hond kalm -op lichaamstaal- weg te sturen. (Zit wel systeem in hoor, niet dat ik gewoon maar wat doe.) Bijvoorbeeld: ik loop met een onzeker paard (die (nog) niet gegarandeerd vertrouwen heeft in het menselijk leiderschap) en er komt een hond met ADHD aangerend, of een 'happertje'. Dan neem ik liever het initiatief om de hond zoals eerder genoemd te blokkeren/weg te sturen (als het ff kan) dan dat deze -uit reflex van het paard- een hoef in z'n nek heeft.. wat kan escaleren, en ieders vertrouwen schaadt.
Hm, is het te volgen? Sommige begeleiders hebben hun hond slechter onder controle, dan jij je paard. Dat houd ik ook altijd in m'n achterhoofd.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:10

monicees schreef:
doorlopen, niet verlangzamen, versnellen óf verkrampen!
doe em wel aan een longeerlijn... een kort halstertouwtje is zo uit je handen geglipt als ie een paar passen opzij springt :j

Ik pak dan liever een leadrope waar mogelijk, Die zijn net ff wat zwaarder, liggen beter in de hand en je hebt toch genoeg lengte om altijd iets vast te hebben :j

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:18

Er zijn al een aantal goede tips gegeven. Bij mijn paard werkt het anders, misschien geldt dat ook voor jouw paard. Mijn paard is niet bang voor honden aan de lijn, dat vertrouwt ze. Ze is wel bang voor loslopende, grotere honden die ver weg lopen van hun baasje. Dan kan ze verstijven. Ik merk dat mijn paard zich veilig voelt als ik me juist focus op die hond ('als een leider het gevaar in de gaten houd') en mezelf groot maak door rustig met mijn zweep te zwaaien. Mijn domein afbakenen. Zowel hond als paard zijn dan meestal onder de indruk. Ik heb het geprobeerd met de ontspannen houding en 'niets-aan-de-hand-houding' maar dan raakte mijn paard juist gespannen alsof ze leek te denken: 'nou, dat baasje van mij houdt de boel niet goed in de gaten, gevaar, gevaar!'. Wellicht kan je hier ook wat mee.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:14

En, lekker gewandeld?

Ik wel, Axel was erg enthousiast, keek nergens naar 8-)