longeerzweep die knalgeluid maakt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:04

_Tara_ schreef:
Sjors schreef:
Ik heb t toen ook is gevraagd bij divoza , die zeiden dat er aan (bijna) elke zweep een zit , maar meestal zijn die naar een paar keer knallen uitgewerkt . Dus heb toen een ' knaltouwtje ' erbij gekocht , doet t perfect :)

:')

iedere maand een nieuw knaltouwtje eraan??

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:06

Aan iedereen wiens paard niet onder de indruk is: dan ben je niet consequent genoeg ;) Als je altijd maar zwiept of knalt, maar er nooit een consequentie volgt als hij niet luistert: Waarom zou hij in het vervolg dan nog onder de indruk zijn? Duidelijkste voor een paard is één keer met stem aansporen (of wijzen/energy up, wat jij wil), dan zweep duidelijk optillen en bij geen reactie: ferme tik op de plek waar de achterbenen (gaan) zich bevinden. Is-ie op tijd weg: niets aan de hand, want dan komt je zweep op de grond. Is-ie niet op tijd weg, dan heeft-ie de tik verdiend ;) Na een paar keer echt consequent zijn zal een paard zich wel een keer bedenken als je je stemcommando geeft of je zweep op tilt.

En inderdaad, knallen kan met elke longeerzweep, maar de één knalt beter dan de ander.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:08

Rianne11_42 schreef:
Aan iedereen wiens paard niet onder de indruk is: dan ben je niet consequent genoeg ;) Als je altijd maar zwiept of knalt, maar er nooit een consequentie volgt als hij niet luistert: Waarom zou hij in het vervolg dan nog onder de indruk zijn? Duidelijkste voor een paard is één keer met stem aansporen (of wijzen/energy up, wat jij wil), dan zweep duidelijk optillen en bij geen reactie: ferme tik op de plek waar de achterbenen (gaan) zich bevinden. Is-ie op tijd weg: niets aan de hand, want dan komt je zweep op de grond. Is-ie niet op tijd weg, dan heeft-ie de tik verdiend ;) Na een paar keer echt consequent zijn zal een paard zich wel een keer bedenken als je je stemcommando geeft of je zweep op tilt.

En inderdaad, knallen kan met elke longeerzweep, maar de één knalt beter dan de ander.

huh??? dus een tik met de longeerzweep omdat hij niet snel genoeg is, is jouw manier van euhm ... van wat??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:08

Komt doordat je dat touwtje zo snel laat bewegen dat je de geluidsbarriere doorbreekt. Kwestie van goed oefenen dus. Tis natuurlijk wel zo dat het met een zwaar touwtje veel moeilijker is, dan moet je veel sterker zijn. Dus dat de ene zweep zich er beter voor leent dan de andere.

edit suuzepuus zei het ook al.
Laatst bijgewerkt door troi op 26-06-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 15:09

Urielle schreef:
Als het knallen niet lukt en je paard is niet genoeg onder de indruk, kun je ook bijv. een plastic zakje of een stukje landbouwplastic aan het einde doen, dat wil ook lekker ritselen als je ermee 'klapt'

Ja precies. iedereen vroeg zich hier af waarom. Hij vindt longeren niet zo leuk en loopt soms dan niet voldoende voorwaarts. Mijn instructrice had zo'n knalzweep en als ze dan zo'n geluid ermee maakte was hij onder de indruk en ging lekker showen.
Ik wil hem met dubbele lijnen longeren maar moet binnenkort dus ff wat spulletjes daarvoor kopen. Maar bedankt iedereen voor de reacties.
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 26-06-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:09

Rianne11_42 schreef:

Verschillende kwaliteit knaltouwtjes denk ik :j

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:10

Een longeerzweep is een verlening van je hand om het paard "op te sluiten" . Knallen is een kwestie van beweging

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:11

troi schreef:
Tis natuurlijk wel zo dat het met een zwaar touwtje veel moeilijker is, dan moet je veel sterker zijn. Dus dat de ene zweep zich er beter voor leent dan de andere.

.

hahhaha dus de knaltouwtjes heb je in diverse soorten?? een hoge knal, een lage, een piep , leuk melodietje (grapje hoor... :') )

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:12

suuzepuus schreef:
_Tara_ schreef:

Ik heb t toen ook is gevraagd bij divoza , die zeiden dat er aan (bijna) elke zweep een zit , maar meestal zijn die naar een paar keer knallen uitgewerkt . Dus heb toen een ' knaltouwtje ' erbij gekocht , doet t perfect :)

iedere maand een nieuw knaltouwtje eraan??

mij kun je oprapen _O-

_Tara_

Re: longeerzweep die knalgeluid maakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:15

O nu is 't net alsof ik dat gezegd heb, van die knaltouwtjes :P

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 15:16

Negerzoen schreef:
Voor de mensen die raar opkijken over het willen van zo'n 'knal', ik vind het ook fijn als je dat kan met je zweep. Soms maakt zo'n knal net even meer indruk dan alleen een zwiepje en krijg je een betere reactie. Ik doe het ook wel eens als je merkt dat het paard even afgeleid wordt.

En je doet zo'n knal in de lucht he, niet tegen een paard aan.

precies! :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:17

_Tara_ schreef:
O nu is 't net alsof ik dat gezegd heb, van die knaltouwtjes :P

:(:)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:18

Mijn vriend, welke absoluut niks te maken wil hebben met paarden, is helemaal weg van mijn fluo roze longeerzweep. Ik had hem gewoon gepakt omdat hij het lichtste in de hand lag. Maar als mijn vriend de kans ziet gaat hij er lekker mee knallen.

Voor mijn paarden is het overigens genoeg om het uiteinde tegen hun gat te zwaaien.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:20

suuzepuus schreef:
troi schreef:
Tis natuurlijk wel zo dat het met een zwaar touwtje veel moeilijker is, dan moet je veel sterker zijn. Dus dat de ene zweep zich er beter voor leent dan de andere.

.

hahhaha dus de knaltouwtjes heb je in diverse soorten?? een hoge knal, een lage, een piep , leuk melodietje (grapje hoor... :') )

Ik heb er een met een Nokia-tune :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:21

_O-

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:22

_O-

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:25

suuzepuus schreef:
Rianne11_42 schreef:

huh??? dus een tik met de longeerzweep omdat hij niet snel genoeg is, is jouw manier van euhm ... van wat??

Van consequent zijn ;) Tuurlijk sla je je paard niet onmiddelijk (dat is niet eerlijk), maar hij krijgt voldoende tijd om al te reageren op je vraag, namelijk stemcommando en daarna de zweep op tillen. Ik neem aan dat je wilt dat je paard zo licht mogelijk reageert op je hulpen? Daarnaast sla je op de plek van de achterbenen. Hij bepaalt dus zelf of hij de tik wil incasseren of dat-ie toch eieren voor z'n geld kiest en vertrekt (en je dus de grond raakt). Eindeloos dat 'prrrrt' en 'toe maar' en dat eindeloze geknal en gezwiep met de zweep, dus constante signalen zonder release of consequentie, daarmee leer je je paard gewoon om je hulpen niet te respecteren.
Maareuh, dit gaat een beetje offtopic denk ik :+ Pb'en mag, als je vragen hebt.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:27

Nokia tune? Ik heb een app op mijn telefoon met verschillende zweepslagen! Bij paard niet nodig, gebruik het bij collega's :j

Zitosh

Re: longeerzweep die knalgeluid maakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:34

Hier zijn de zwepen met de knaloptie verbannen. Mijn ene paardje is er panisch voor terwijl m'n andere paard geen kick geeft :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:30

Rianne11_42 schreef:

:') ik ben niet consequent genoeg? ik sla eigenlijk nooit, en paard is scheitesbenauwd voor de zweep, hoef hem maar naar haar te wijzen en ze is weg. het geluid daarintegen... ze moest het eens flikken daar van te schrikken... kan ze van iedere willekeurig knal wel gaan, ja daaaahg :roll:
het hangt natuurlijk ook af hoe je het doet, omhoog, of richting haar kont ... ( laag bij de grond houden ) of de lucht in zwaaien.
dat geluid zelf, waarom zou ze daar op reageren? dat is niet een hulp die ik gebruik. ik gebruik zweep om paard in de 3hoek op te sluiten, en afentoe met slagje naar haar schouder om haar naar buiten te krijgen. niet om te knallen en wild west taferelen na te bootsen :')

Tamara_Macy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:33

Het "klappen" van de zweep ontstaat doordat het uiteinde van de zweep bij een slag enige tijd snelheden groter dan de geluidssnelheid in lucht bereikt, en dus door de geluidsmuur gaat. Dit veroorzaakt een schokgolf die overkomt als een knal.

Het uiteinde van de zweep bereikt die enorme snelheden door de wet van behoud van impuls. De impuls die aan het dikke gedeelte van de zweep wordt toegevoerd wordt via een lopende golf overgedragen naar het dunnere gedeelte, dat een veel kleinere massa heeft en daardoor in snelheid toe zal nemen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:39

@unihorses: Zo hee, jij weet goed te overdrijven :+ Ik heb het niet eens tegen iemand specifiek.

Die knal gebruik je ergens voor, niet zomaar omdat het leuk is. Bij geen reactie op je vraag volgt er een consequentie, zo voed je een paard op. De consequentie die ik beschrijf is voor het versnellen, dat had ik er misschien bij moeten zetten. Als je wil kun je een andere consequentie bedenken voor andere vragen. Mijn punt is vooral: als er nooit een consequentie volgt als je paard niet (of nauwelijks) reageert op je vraag, dan leer je je paard om niet te hoeven reageren. Of jij dat wel of niet doet weet ik niet en maakt me niet zoveel uit ook eigenlijk.

Als mensen een goed knallende zweep kopen, omdat paard niet meer op gezwiep reageert: dan mag je je aangesproken voelen, omdat je hem alleen maar gaat desensibileren voor de knal. Is i.m.o. hetzelfde als zwaardere bitten erin hangen. Als je paard prima reageert en doet wat je vraagt en je hoeft vooral niet constant te vragen, dan hoef je je niet aangesproken te voelen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:43

Daar is een whip app voor, gewoon even downloaden :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:44

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:46

Rianne11_42 schreef:
@unihorses: Zo hee, jij weet goed te overdrijven :+ Ik heb het niet eens tegen iemand specifiek.

Die knal gebruik je ergens voor, niet zomaar omdat het leuk is. Bij geen reactie op je vraag volgt er een consequentie, zo voed je een paard op. De consequentie die ik beschrijf is voor het versnellen, dat had ik er misschien bij moeten zetten. Als je wil kun je een andere consequentie bedenken voor andere vragen. Mijn punt is vooral: als er nooit een consequentie volgt als je paard niet (of nauwelijks) reageert op je vraag, dan leer je je paard om niet te hoeven reageren. Of jij dat wel of niet doet weet ik niet en maakt me niet zoveel uit ook eigenlijk.

Als mensen een goed knallende zweep kopen, omdat paard niet meer op gezwiep reageert: dan mag je je aangesproken voelen, omdat je hem alleen maar gaat desensibileren voor de knal. Is i.m.o. hetzelfde als zwaardere bitten erin hangen. Als je paard prima reageert en doet wat je vraagt en je hoeft vooral niet constant te vragen, dan hoef je je niet aangesproken te voelen.

haha, het stond er nogal algemeen, als het paard niet reageerd, dan...
maar het is geen hulp bij mij, dus hoeft er ook geen consequentie te komen omdat hij niet naar de niet hulp geluisterd heeft ;)