Pony haalt uit tijdens grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Re: Pony haalt uit tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:58

Doe aub wel een cap op ook al ben je aan het grondwerken!
Laat het paard niet loslopen in de ruimte waar jij ook bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:02

Cox doet hetzelfde als Roberts, join up, alleen Cox houd vast en Roberts doet het in de round pen. Wel knap maar dit is werk voor pro's en niet voor de gemiddelde bokker. Zij zien de signalen vaak veel te laat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:09

Ts zag de signalen maar interpreteerde ze niet goed. Ook dat vraagt enige ervaring.

Ja Cox zet het paard op zijn plek. Net als MR het paard op zijn plek zet. Net zoals ts het paard op zijn plek wilde zetten door achterwaarts te laten gaan.
Filmpjes zijn niet geplaatst als voorbeeld dat ts net zo tewerk moet gaan. Het geeft aan hoe subtiel de signalen kunnen zijn en hoe heftig een paard kan reageren. En op dat moment dien je toch heel stevig in je schoenen te staan. Ben je daar niet toe in staat, niet aan beginnen.

lauratjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:21

Iemand die ik ken had ook een paard dat haar aanvielen wanneer ze de wei in kwam. Zij heeft een keer een paraplu meegenomen en die opengeklapt toen het paard dus op haar af kwam rennen. In combinatie met wat geschreeuw was het dier toch wel onder de indruk. Dus misschien is dat een idee?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:22

Ik heb dit ook gehad met mijn merrie. Ze kwam met maaiende voorbenen op me af. Een training bij Emiel Voest heeft niets opgeleverd. Ik kwam thuis met een nog vervelender paard. Bij de Paardenmaat (Piet Nibbelink) heb ik de juiste begeleiding en instructie gekregen.

Het paard spiegelt dus op actie kwam reactie. Eerst het paard leren begrijpen. De onzekerheid of misschien onbewuste angst die je overbrengt op het paard leren overwinnen door te erkennen dat het gedrag wordt veroorzaakt door jou. Dat was destijds moeilijk voor mij. Er wordt je een spiegel voorgehouden wat je liever niet hebt want het is behoorlijk confronterend.

In jouw geval zou ik zeggen, niet meer gaan proberen. Dat zal je een hoop frustratie besparen. Het is beter als de eigenaren iemand met kennis van zaken erbij halen waar jij weer van kan leren. Deze pony kan net een maatje teveel zijn voor je. Ik ben inmiddels 15 jaar en vele trainingen verder en ik ben dankzij wat ik heb geleerd op de Paardenmaat de beste maatjes met de merrie. Al willen al die trainingen en cursussen niet zeggen dat ik elk willekeurig ander paard direct zal begrijpen. Het blijft een leerproces.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:59

ElianneV schreef:
En ik denk dat het paard niet dag en nacht in de wei moet nog de belangrijkste reden is want als het paard binnen staat ziet die meer mensen
Als die dan binnen staat moet er natuurlijk wel veel mensen in de buurt zijn ( dus vaker.naar hem toe) dan went hij aan mensen
En als je met hem gaat lopen ( is erg belangrijk) en dan af en toe omdraaien en en dan moet die na 1 paadje veder lopen wel stil staan doet die dat niet achteruit ( wat je al deed dus) en als die je omver loopt zou ik hem een klap geven op zijn neus ( misschien zielig maar het moet tot die.respect heeft voor mensen)

En ik zou voor de veilig heid.altijd met zijn 2 zijn

Wat een kul.... ik wed dat een paard die 24/7 buiten staat makkelijker is dan een paard die veel op stal staat en één brok energie is....

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:01

Overleg met de eigenaren of je (op jou kosten) les mag nemen in grondwerk.... Haal er dan iemand bij die een opleiding ervoor gevolgt heeft (of dat nou Parelli is of een andere richting is aan jou, waar jij het beste bij voelt. Mijn paard werd ongelukkig van Parelli en is nu hééél blij met clickeren...)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:00

En geef de eigenaren dan ook stevig les in paardengedrag. Zo zonde dat paarden zo moeten vechten omdat ze geen leiding krijgen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 16:01

wow, wat een reacties weer, super dat jullie zo meedenken!

Heb het er ook met mijn instructrice over gehad en die zegt ook dat het niet gevaarlijk voor jezelf moet worden, dus: zweep erbij en (flink) gebruiken indien nodig om jezelf te beschermen.

Goed, vandaag ben ik heen geweest en ben ik het stilstaan en meelopen weer gaan oefenen, pony had een hele andere uitdrukking over zich heen en na flink belonen toen het gelijk goed ging begon ze er zelfs wel wat lol in te krijgen leek het. Ook een stapje verder gegaan om het niet te eentonig te houden en gekeken naar de reactie op het stil blijven staan, laten komen en stilstaan voor mij. Ook dit ging wonderbaarlijk goed. Hierna ben ik gelijk gestopt. Nieuw probleem wat zich tijdens het meelopen naar het weiland voordeed: stil staan. En niet op commando :roll: Er was geen beweging in te krijgen via de manier hoe we daarvoor geoefend hadden (jammer!) dus voorzichtig een beetje met het touw naar de achterhand gezwiept: hoppaa, ze kwam mee, geen achterbenen die alle kanten op vlogen of oren in de nek :D

Heb het er wel met de eigenaren over gehad dat ik het niet zie zitten om door te gaan tot ik inderdaad in het ziekenhuis beland. Ze waren ook best geschrokken van mijn verhaal en nu komt er vrijdag iemand die als het goed is heel wat meer ervaring heeft dan ik heb om te kijken wat zij er mee kan. Pony moet gewoon zien (of voelen denk ik in dit geval) dat hij niet zomaar trappend en met ontblote tanden op iemand af kan komen: ik durf het gevecht dan niet aan te gaan omdat ik het veel te link vind, als deze mevrouw dat nou wel durft is er al een heel stuk gewonnen lijkt me zo.

Ik kijk het in ieder geval dus nog even aan.

Wat betreft de eigenaar: hij snapt het allemaal wel, maar hij is zeer slechtziend en kan het dus gewoon zelf niet. Was wel de bedoeling toen hij het dier kocht, maar hij is nu eigenlijk niet meer in staat om echt met de pony aan de slag te gaan. Op het moment zijn er allemaal meisjes van 9-11 jaar oud die zich met de pony bezighouden en daarin gaat het fout.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:47

Goed van je dat je het uit handen geeft en iemand anders er mee aan de slag gaat. Nu hopen dat het beter gaat alleen jammer dat er zulke onervaren mensen mee omgaan.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:59

Een zweep "flink" gebruiken maakt het alleen van kwaad naar erger... Je moet het paard begrijpen en niet wat niet bevalt eruit slaan. Als je weet waarom hij het doet kun je zijn gedrag veranderen. Hier heb je iemand voor nodig die er verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 04:44

Ziviaantje schreef:
Een zweep "flink" gebruiken maakt het alleen van kwaad naar erger...

Pest is dat zulke beesten je het licht uit de ogen kunnen slaan voor je de therapeutische praatsessie hebt kunnen openen... ;)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:44

Ziviaantje schreef:
Een zweep "flink" gebruiken maakt het alleen van kwaad naar erger... Je moet het paard begrijpen en niet wat niet bevalt eruit slaan. Als je weet waarom hij het doet kun je zijn gedrag veranderen. Hier heb je iemand voor nodig die er verstand van heeft.

Met de zweep flink gebruiken bedoelt ze denk ik meer als hulpmiddel,
Dus bijvoorbeeld de zweep op de borst houden ofzo, en dan krijgt hij maar een tikje op zn kont.
Hij moet weten wie de baas is!!

Monne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:58

Wat fijn dat de eigenaar zo mee wil denken!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:37

Sonja schreef:
Ziviaantje schreef:
Een zweep "flink" gebruiken maakt het alleen van kwaad naar erger...

Pest is dat zulke beesten je het licht uit de ogen kunnen slaan voor je de therapeutische praatsessie hebt kunnen openen... ;)

Als je eerst leert "luisteren" naar je paard en hem "begrijpen" (met hulp van iemand die er echt verstand van heeft) bereik je meer dan het eruit meppen.... :( Maar goed, dat is mijn mening :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:44

Ziviaantje schreef:

Ik deel jouw mening normaliter ook, maar in zo'n geval is een hardere uitval soms nodig.
Mijn paard is soms nogal tank-achtig. Zo staat hij bijvoorbeeld vast aan een horizontale balk, en verder is er vrije ruimte. Dan kom ik van rechts met zn emmer voer, en hij staat eigenlijk gelijk als die balk, dus als een "=".
Als ik dan achter hem langs liep om aan de andere kant het voer neer te zetten, draaide hij gewoon als een lompe koe mee en duwde mij dan met zijn kont opzij.
Ja, mooi niet dus, hij moet op mij letten. één keer een flinke por met mn elleboog gegeven in zn kont en nu staat hij stil totdat ik aan de andere kant ben, en dán draait hij.

Paarden onderling communiceren ook minimaal, maar als er iets gebeurd wat echt over de grenzen gaat, krijgen ze een trap of een hap. En die doen pijn. Dus waarom een ielig mensje die nooit of te nimmer tegen zo'n paard op kan dan niet een keer een mep mag uitdelen voor eigen veiligheid, is mij onbekend.

Ts, fijn datj e een oplossing hebt kunnen vinden!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:44

Nachtlampje schreef:
Ziviaantje schreef:

Ik deel jouw mening normaliter ook, maar in zo'n geval is een hardere uitval soms nodig.

Ze kent het paard net een week :+ Langzaam bij het begin beginnen zou ik zeggen..... eerst poetsen, lekker in de wei erbij zitten enz.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 01:02

Als je een paard naar een inrijder brengt bijvoorbeeld, NH of niet, gaat hij echt niet eerst 3 weken met het paard in de wei zitten.

Oftewel; t moet in balans blijven. Een paard is geen porseleinen poppetje, maar ook geen lappenpop.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 01:07

Maar in dit geval is het paard toch niet ergens om ingereden te worden :+ Geduld is een schone zaak _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 04:24

We hebben het hier niet over een groen verlegen beestje, maar over serieus correctiewerk he... Dit paard is gevaarlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:52

TS is imo ook meteen verkeerd begonnen door met dit beestje te gaan kroelen.."hé ik heb er nu een lekker slaafje bij"
Je stelt je (onbewust) dus al meteen onderdanig op.

Ik nijg ook naar professionele hulp of anders een veedrijfstok (jawel mét batterij }> ) om hem van je af te houden. Aanvallen komen vaak zo snel dat je geen tijd hebt om uit te halen met een zweep en die stok hoef je alleen maar voor je te houden.
Je moet al een erge ezel hebben wil één keer niet voldoende zijn :D

Verder lijkt het me beter als die eigenaar dit paard gewoon verkoopt, want slecht-zien én penny-meisjes zijn geen goede basis voor dit paard. Dat is vragen om ongelukken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:03

als ze dat hier flikken... een flinke klap na konden ze krijgen ! met touw, zweep wat dan ook. 1x vloog ze naar anders pony , en ik stond ertussen, nou, mijn teen deed pijn van de trap, maaar haar deed het nog 10x meer pijn.
ja, aaien kan altijd maar als het gevaarlijk voor jou wordt moet je flink optreden soms

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:12

TS is verstandig. Deze pony is niet geschikt om mee te dollen. (ongeacht of ze wel/niet kroelt).
Deze pony is behoorlijk gevaarlijk en dient door een volwassen iemand met voldoende ervaring met dit gedrag te worden heropgevoed.
Daar helpt een 'fikse tik' ook niks aan.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:06

De eerste keer had ik vernomen dat het een super brave pony was, had ik dit geweten had ik natuurlijk nooit eerst lekker gaan poetsen...

Ik zet geen stap meer in dat weiland, wat er gister gebeurd is sloeg echt alles. Redelijk fijn gewerkt samen en toen ze weer lekker in het weiland stond kwam ze opeens op me afgedenderd toen ik bij het hek stond, schreeuwen, groot maken, zweep.. niks hielp. Beest leek blind van woede. Ik kon nog net op tijd onder het draadje door rollen voor twee achterbenen flink te keer gingen.

Pony heeft gewonnen: ik kom niet meer terug :D

Maandag komt er 'professionele (?)' hulp, wens deze persoon erg veel succes toe en hoop dat deze wat steviger in haar schoenen staat dan ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:27

Dat beest spoort niet...ik zou die professionele hulp maar goed waarschuwen wat ze kan verwachten.