Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maritje1991 schreef:Fiebie schreef:Ik vind zijwaarts over balken ook een eng idee.....
Waarom eng?
Met mijn merrie doe ik dit wel, maar die is wel al 9
FriesWytske schreef:Tja, dan heb je over een jaar een paard wat helemaal shagerijnig is, omdat ie weer aan het werk moet. De spieren en botten zijn hier nog helemaal niet aan toe.
Als je dit niet wilt horen, waarom plaats je dan een vraag op bokt. Want denk dat je steeds dit antwoord krijgt. Een 2 jarige is hier nog helemaal niet aan toe.
FriesWytske schreef:Sorry, maar dit vind ik al veel te veel voor een jonkie.
Waarom mag het niet in relatie tot mensen, maar mogen ze wel van elkaar grenzen leren?
Jou paard hoort dit nog helemaal niet te doen.
Wie zegt dat? Waarom hoort het niet? Omdat ooit iemand bedacht heeft al zijn veulens bij elkaar te zetten op een groot stuk land en dit nu gewoon gevonden wordt? Mijn jonge dieren trekken wel iets naar elkaar maar eigenlijk zoeken ze uiteindelijk allemaal een leermeester waar ze zich de eerste jaren bij voegen en van leren.
Hij/zij hoort lekker te spelen met andere paarden.
Is dit dan geen spelen? Spelen in de wei is net zo goed training kwa kracht, lenigheid en het leren van de gedragscodes. Sterker nog het gaat er vaak veel wilder aan toe en is in mijn ogen een grotere belasting voor het lijf als die enkele opvoedkundige spelletjes die wij spelen. Die echter wel metaal meer belasting geven en het dus kort en niet te vaak gedaan moet worden.
En niet al getraind te worden. Dus zodra het kan, hup het land op en niet meer uit het land halen voor dit soort dingen.
Had niet gelezen dat hij al bij anderen in de wei staat, sorry. Maar je hoort dit nog helemaal niet met een jong paard te doen.
Paard is al 2, ik vind dit beter als de 3/4 jarige die een complete cultuurshock krijgen als ze uit de wei geplukt worden, op stal, alles moeten leren, zadelmak gemaakt worden, etc. Die dieren raken denk ik eerder overladen laten het gebeuren of vechten ertegen terwijl deze er langzaam in groeien en al meer de tijd hebben om zich erin te vormen en dingen te verwerken
En je zegt dat hij dit wil. Nee, jij wilt het.
Denk jij dat een dier nadenkt over dit wil ik wel of dit wil ik niet? Een paard vormt zich in de situatie en zo te horen vind dit dier het prima zo.
Een paard denkt niet van ik wil lekker aan het werk.
Maar hij denkt ook niet, ik wil niet aan het werk
Zoals je nu bezig bent is niet correct.
Heb je hier bewijzen voor? Of vind jij het niet correct.
Als hij nu 3 jaar was. Dan had ik gezegd, oké. Maar dan ook nog niet zoveel.
FriesWytske schreef:Tja, dan heb je over een jaar een paard wat helemaal shagerijnig is, omdat ie weer aan het werk moet. De spieren en botten zijn hier nog helemaal niet aan toe.
Als je dit niet wilt horen, waarom plaats je dan een vraag op bokt. Want denk dat je steeds dit antwoord krijgt. Een 2 jarige is hier nog helemaal niet aan toe.
amyz schreef:Oh dat is wel echt balen inderdaad!
Die van mij staat wel met 2 opfokpaardjes buiten, dus hij staat half in de opfok zeg maar![]()
Maar lijkt me wel heel erg frustrerend om niks te kunnen doen.. T is idd juist zo leuk om lekker bezig te zijn met een jonkie, lekker wat te rommelen en frutselen! Bovendien worden ze er heerlijk makkelijk van...
Hoop dat je toch alsnog gauw wat kunt gaan doen met je paard!