Ik raak door mn oefeningen heen.. Enthousiast jonkie, help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:55

Idd over zeiltjes, onder zeiltjes, doek over zn hoofd. De mijne had laatst beenbeschermers om, kan ook geen kwaad.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:56

Maritje1991 schreef:
Fiebie schreef:
Ik vind zijwaarts over balken ook een eng idee..... :')

Waarom eng?

Met mijn merrie doe ik dit wel, maar die is wel al 9 ;)

Zit voor mij geen leeftijd aan verbonden.... :D
Ik vind het gewoon eng, als ze rechtdoor gaan rollen de hoeven af over de balk...

Zijwaarts rolt de hoef af naar de zijkant en dat lijkt me anatomisch een soort van onmogelijk :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:57

Ik hang er idd een heel duidelijk commando aan, maar bedenk me nu dat de fysieke hulp misschien verwarring kan geven (druk op het touw naar achteren.......of druk op het vasthouden van de teugels), dus zal daar idd even mee opletten, dank je!

Thoeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:59

de verwarring van mijn paard kwam meer door mijn lichaamspositie, zo sta ik als mijn voet in de beugel wil zetten.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:59

FriesWytske schreef:
Tja, dan heb je over een jaar een paard wat helemaal shagerijnig is, omdat ie weer aan het werk moet. De spieren en botten zijn hier nog helemaal niet aan toe.
Als je dit niet wilt horen, waarom plaats je dan een vraag op bokt. Want denk dat je steeds dit antwoord krijgt. Een 2 jarige is hier nog helemaal niet aan toe.

Ik denk dat ze eerder een makkelijk paard heeft over een jaar ;)
In plaats van al die 2,5 jarige handelspaarden die nog niet eens normaal mee kunnen lopen aan de hand.

Lekker zo door gaan TS, probeer is een paraplu, zeiltje en dat soort dingetjes.

amyz

Re: Ik raak door mn oefeningen heen.. Enthousiast jonkie, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:03

Voet naar ''beugel'' oefen ik wel veel met poetsen etc :j Mijn ervaring is dat dát een van de meest moeilijke dingen is bij het inrijden/beleren, dus ik ben altijd wel bezig met opstappen simuleren idd :D

Nja.. precies. Hij is heel braaf en makkelijk in de omgang, kan gewoon naast een merrie op de poetsplaats staan, etc :) Mn hoefsmid vroeg van de week wat ik met die hengst gedaan had :') Heb gezegd dat hij best mocht controleren of het paard waar hij mee bezig was écht hengst was := Mijn ervaring is dus ook dat je er alleen maar makkelijke, werkwillige paarden van krijgt :)
Mn vorige pony heb ik ook veel mee gedaan van jongs af aan, toen de nieuwe eigenaar hem bandje liet slepen en het tuig ineens brak, bleef hij gewoon staan :=

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:32

Wat lijkt het mij ook zo leuk om wat met die van mij te gaan doen!!! alleen al meelopen, of haar kennis te laten maken met een bal of wat dan ook. Maar ik woon in Den Haag en heb daar helaas geen plekje bij een boer op het land kunnen vinden en is ze de opfok in gegaan.

Waar ik haar er helaas niet uit mag halen en nu dus in de winter haar alleen een beetje kan borstelen, en alles aanraken ect... met dan nog 3 andere jaarlingen in me nek! Hoop haar dat als ze 3 is, tussen de gewone kudde te kunnen zetten en dan met haar dit soort oefeningen te kunnen doen, en dan met 3,5 beginnen met de rest!

Maar goed TS leuk dat jij al zo lekker een beetje met de kunt spelen en dergelijke, en geef je groot gelijk! Niks aantrekken van de andere, want jemig wat wordt er op bokt veel op elkaar gefit zeg....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:36

Oh dat is wel echt balen inderdaad!
Die van mij staat wel met 2 opfokpaardjes buiten, dus hij staat half in de opfok zeg maar :=
Maar lijkt me wel heel erg frustrerend om niks te kunnen doen.. T is idd juist zo leuk om lekker bezig te zijn met een jonkie, lekker wat te rommelen en frutselen! Bovendien worden ze er heerlijk makkelijk van...

Hoop dat je toch alsnog gauw wat kunt gaan doen met je paard!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:09

FriesWytske schreef:
Sorry, maar dit vind ik al veel te veel voor een jonkie.
Waarom mag het niet in relatie tot mensen, maar mogen ze wel van elkaar grenzen leren?

Jou paard hoort dit nog helemaal niet te doen.
Wie zegt dat? Waarom hoort het niet? Omdat ooit iemand bedacht heeft al zijn veulens bij elkaar te zetten op een groot stuk land en dit nu gewoon gevonden wordt? Mijn jonge dieren trekken wel iets naar elkaar maar eigenlijk zoeken ze uiteindelijk allemaal een leermeester waar ze zich de eerste jaren bij voegen en van leren.

Hij/zij hoort lekker te spelen met andere paarden.
Is dit dan geen spelen? Spelen in de wei is net zo goed training kwa kracht, lenigheid en het leren van de gedragscodes. Sterker nog het gaat er vaak veel wilder aan toe en is in mijn ogen een grotere belasting voor het lijf als die enkele opvoedkundige spelletjes die wij spelen. Die echter wel metaal meer belasting geven en het dus kort en niet te vaak gedaan moet worden.

En niet al getraind te worden. Dus zodra het kan, hup het land op en niet meer uit het land halen voor dit soort dingen.

Had niet gelezen dat hij al bij anderen in de wei staat, sorry. Maar je hoort dit nog helemaal niet met een jong paard te doen.
Paard is al 2, ik vind dit beter als de 3/4 jarige die een complete cultuurshock krijgen als ze uit de wei geplukt worden, op stal, alles moeten leren, zadelmak gemaakt worden, etc. Die dieren raken denk ik eerder overladen laten het gebeuren of vechten ertegen terwijl deze er langzaam in groeien en al meer de tijd hebben om zich erin te vormen en dingen te verwerken

En je zegt dat hij dit wil. Nee, jij wilt het.
Denk jij dat een dier nadenkt over dit wil ik wel of dit wil ik niet? Een paard vormt zich in de situatie en zo te horen vind dit dier het prima zo.

Een paard denkt niet van ik wil lekker aan het werk.
Maar hij denkt ook niet, ik wil niet aan het werk

Zoals je nu bezig bent is niet correct.
Heb je hier bewijzen voor? Of vind jij het niet correct.

Als hij nu 3 jaar was. Dan had ik gezegd, oké. Maar dan ook nog niet zoveel.

Om nog toe te voegen:
Ik werk ook met mijn jonge pony's vanaf de geboorte. Ze gaan gewoon eens mee naar de poetsplaats en als ze dit vol kunnen houden mee wandelen (ongeveer 500 meter tot 1 km uiteindelijk). Als ze zo rond een jaar zijn merk ik dat ze zelf ineens dingen aanbieden, ik ga hier speels mee om en vorm het naar iets wat handig is voor later. Ze leren dus hoe ik ben en wat ik van ze verwacht, gewoon omdat het een keer perongelijk doen. Ik ben niet uit op straf en strikte regels, maar geef wel mijn grenzen aan. Dit in het kader van veiligheid, maar niet ten koste van hun eigen inbreng en het jong zijn. Als ze een leraar in de kudde hebben gevonden neem ik ze ook vaak mee als ik daar wat mee ga doen. Ze leren het dan van het andere paard.

Ik heb geen gerichte opvoeding, maar al mijn jonge pony's nu kan ik een stukje naar voor sturen, kunnen kort even wachten, kunnen netjes vast staan, zijn verkeersmak en gaan braaf mee aan een halster. In de bak kunnen ze wat hindernisjes lopen (tussen balkjes door) en sommige dingen aanraken of verplaatsen. Een ander vind het super om op het blok te gaan staan en delano liep dat hij net 1 jaar was aan een lange lijn voorop door het bos. Hij voelde zich dan super stoer terwijl hij het zonder mij niet zou durven. Hij is van die oefeningen erg gegroeid.
Afbeelding
http://1.media.hyves-static.net/1340299 ... 99392.jpeg

Nog altijd gaat hij graag mee. Echter de training voor de HK zijn we mee gestopt omdat ik toen over een grens moest gaan en dat niet wilde.

Mijn eerste jaargang veulens zijn nu oud genoeg en werkelijk allemaal gewoon kunnen opzadelen en kind erop kunnen zetten en na een keer proberen 10 min los in een groepslesje mee gedaan, tussen de volwassen kuddegenoten. Wel hebben ze dan voor een maand genoeg om overna te denken. Tevens licht mijn bak temidden van de rest van de kudde en voelen ze zich er dus ook veilig.

Conclussie:
Ik vind dat je best met een jong paard kan "werken" zeker als je weet wat je doet en weet waar grenzen zijn. Bij ondeskundigheid kun je het dier verkeerde dingen leren en dan gaat het fout.
In een kudde speelt een dier ook niet alleen maar, maar leerst de taal van de kudde en de gedragsregels. Onze regels leren kan dus ook, mits je het dier niet overvraagt en de tijd geeft iets te intergreren.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:21

Heb niet helemaal goed bijgelezen maar wat ik ook deed met mijn jonkie is een krukje ernaast op de plek waar je gaat opstijgen en op het krukje gaan staan en beetje springen en zo dat ze dat normaal vinden.
En dit zowel links als rechts.
En niet het krukje aanpassen aan je paard maar paard aan het krukje. Dus oefening vooruit en achteruit komen weer van pas.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:56

FriesWytske schreef:
Tja, dan heb je over een jaar een paard wat helemaal shagerijnig is, omdat ie weer aan het werk moet. De spieren en botten zijn hier nog helemaal niet aan toe.
Als je dit niet wilt horen, waarom plaats je dan een vraag op bokt. Want denk dat je steeds dit antwoord krijgt. Een 2 jarige is hier nog helemaal niet aan toe.

WHOEHAHAHAHAHA _O- _O- _O- Dan zou mijn 27 jarige al 24 jaar niet meer te genieten zijn geweest _O- _O- _O- En die vind die ongein nog steeds leuk.
Wat een zalige bullsh*t.

TS lekker zo doorgaan. Mijn eigen jonkies krijgen ook al op jonge leeftijd spelenderwijs van alles om en over zich heen. En alle knopjes en dingetjes die je nu al geinstaleert hebt, heb je straks alleen maar profijt van. Dekjes, dekens, singels (bij voorkeur met rammeldingetjes eraan }> ), beenbeschermers, met plastic over hem heen, kan allemaal al. Je kan hem zelfs al aan het hoofdstel wennen. Neusriem eraf en even 5 minuten op stal een bitje in. Lekker af laten knabbelen. Stok met een plastic zak eraan die je over het lichaam haalt. paraplu's. En idd schriktraining. Zijwaarts over balken is ook een goeie, en echt niet eng. Zolang je zelf goed op je lichaamspositie let, let hij echt wel op waar zijn benen zijn toz van die balk ;) Ook een leuke een L-vorm neerleggen en daar achterwaarts doorheen. En ja langzaam kan dat ook met een 2 jarige. Mikado neerleggen (balken dus die niet allemaal op dezelfde goede afstand liggen en waarvan sommige verhoogt liggen) en hem daar overheen laten stappen. Wel zelf uit laten zoeken waar hij zijn voeten neer moet zetten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:11

Misschien kan je de basisoefeningen van horse agility meenemen? Dat is: slalom tussen kegels, door zo'n lintengordijn gaan, door een smalle doorgang (creëer je met prikpaaltjes bv), over een zeil, meelopen met de baas op verschillend tempo (bv heel erg traag, dan een stukje draf, dan weer heel erg traag enz), met de voorvoeten in een hoepel gaan staan en daar even wachten,... zitten nog wel leuke dingen tussen die ook voor een jonkie niet al te inspannend zijn :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:15

Google eens op in hand trail, dan krijg je leuke oefeningen die je prima kan doen met een jong paard - die nog nuttig zijn ook.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:24

Leuk hoor dat je zo lekker bezig bent!
Wat ik gedaan heb toen die van mij 2 was is lange teugel. Geen belasting en toch in vrijheid wat oefenen. (zijgangen nog niet maar wel de stap, draf en halthouden). Ik heb wel het geluk dat ik het buiten kon doen. Dus combinatie van wandelen (verkeersmak maken) en lange teugel. Ook leerde ze hierdoor zelf op ontdekking te gaan doordat ze voorop moest lopen.
Lekker zo doorgaan! En wb te vroeg. Ik ben er ook niet voor om paarden met 3 van het land te halen en dat ze dan alles ineens moeten gaan doen. (maar ja, zo vind ik het ook beter als een jonkie groeit in een gemengde kudde. Na afspenen een half jaartje met kleintjes en dan de grote paarden wereld in...)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:27

ik denk dat iedereen zijn paard individueel moet behandelen en niet op de grote hoop gooien. Als je het gevoel hebt dat jouw paard de uitdagingen die je aanbiedt leuk vindt, waarom dan niet? waarom altijd generaliseren?
Ik zou 'schriktrainingoefeningen" gaan doen: bijvoorbeeld met paraplu, met rookmachine, door smalle balkjes lopen (in het kader van de smalle dijk bij jullie buiten), door poorten met dekens etc. Maar je kunt ook voor-achter- zijwaarts etc. Waar ik wel voor zou waken is de oefeningen niet te lang achter elkaar te doen (dus bijvoorbeeld 10-20 minuten en dan weer stoppen). Of oefeningen met de mond opendoen voor de tandarts.. Ik heb een nu bijna 11 jarige en voor haar is dat een drama: 2 verdovingen en dan kan nog de praam te pas komen: zij wil het gewoon niet.. Of samen spelen met een bal; soort van voetballen samen.. Het klinkt als een bijzonder leuk paard; veel plezier met hem; geniet ervan!

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:54

amyz schreef:
Oh dat is wel echt balen inderdaad!
Die van mij staat wel met 2 opfokpaardjes buiten, dus hij staat half in de opfok zeg maar :=
Maar lijkt me wel heel erg frustrerend om niks te kunnen doen.. T is idd juist zo leuk om lekker bezig te zijn met een jonkie, lekker wat te rommelen en frutselen! Bovendien worden ze er heerlijk makkelijk van...

Hoop dat je toch alsnog gauw wat kunt gaan doen met je paard!

Ja echt super balen!! Maar heb gewoon niet echt een andere mogelijkheid. Heb die beslissing moeten maken en ja wil der nu niet na een half jaar weer uit de groep halen en weer ergens anders neerzetten... ze heeft nu der eigen plekje daar. Ze herkent mij al als de beste en vertrouwd me ook al steeds meer en meer!

Maar zou indd. zou graag met der bezig willen gaan, ook omdat het dan straks alleen maar makkelijker wordt.. Maar ja helaas.!

Jij in iedergeval heel veel plezier met je jonkie en lekker de nieuwe oefeningen gaan oppakken erg leuk!!! *\o/*

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 22:35

Hartstikke bedankt voor alle ideëen!! :D Kan weer even voort!

Hij is ook heel erg leuk :D <3 Heel open en enthousiast, heerlijk om mee te ''werken''. Hij is ook ''prestatiegericht'', als hij iets heeft gedaan en ik beloon hem daarvoor zie ik hem voor mn ogen groeien.. En toen de smid er laatst was en een ander paard eerst ging stond hij echt te dringen in zn box, hij weet heel goed hoe dat moet en dat wilde hij even tonen ook! :+ Ik houd idd alle sessies kort, tussendoor doen we vaak even een rondje lopen of kijken we gewoon naar mensen die aan het rijden zijn (vindt ie machtig mooi!).

Oefenen met mond open doen is een goede! Als je nog tips hebt hoe ik dat kan oefenen, graag! :P

Nogmaals bedankt voor alle tips! :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:42

Je kan daar ttouches voor gebruiken, mijn jonge man vind het heerlijk als ik zijn tandvlees masseer en kon ook zo zijn losse tanden eruit halen. Heeft er ook geen trauma van, dat gefriemel in zijn mond is veel te lekker.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:44

Moet kunnen hoor! Ik heb ook een bijna 2 jarige shet hengst.
Die van mij kan ook achterwaarts, netjes voetjes optillen, meelopen stilstaan als ik dat ook doe. Maar hij kan ook rondje draaien op commando!
En van vrijheidsdressuur kan hij flemen en nee schudden.
Hij is ongeveer voor 80 % verkeersmak.