lindar1985 schreef:- wat betreft de bijzet, volgens mij kan je ook veel doen met de manier waarop je de longeerlijnen vastzet aan de singel:
- basis: aan het bit vastzetten, door de zijkant van de singel
- bovenop vastzetten op de singel, door t bit, door de zijkant van de singel, voor meer opgericht lopen ( misschien wat voor jou, stap 2)
- tussen de benen aan de singel vast zetten, door het bit, door de zijkant van de singel : voor lang en laag (misschien gaat ie alleen dan nog meer op de voorhand lopen of niet?)
Ik heb hier al wel een beetje mee lopen spelen.. En ik dacht misschien hebben jullie wat aan mijn ervaringen, natuurlijk moet je het ook zelf een keer proberen, misschien loopt jou paard wel heel fijn of juist niet als je de lijnen op een bepaalde manier vastzet..
Mijn verzorgpaard (fries) heeft van zichzelf de neiging om niet echt te zakken met haar hoofd, dus ik heb inderdaad geprobeerd om de lijnen tussen haar voorbenen vast te zetten en dan door het bit en dan door de zijkant van de singel, en ik merkte dat ze daarvan heel erg gespannen werd, en het sturen ook niet meer snapte. Ook ging ze heel diep lopen, ja ze zakte ook maar het zag er een beetje rollkur achtig uit.. Het was dus niet echt een succes.. Ik heb daarna ook nog geprobeerd om naast die lijnen nog lijnen gewoon langs haar zijkant te laten lopen, en haar daarmee te sturen en tegen te houden en met de lijnen die tussen haar benen vastzaten alleen te corrigeren als ze omhoog kwam, dit ging wel beter, maar het was erg onhandig met al die lijnen, en ik vond het een beetje link worden voor het geval dat ze ervandoor zou gaan.. Dus dat doe ik echt alleen helemaal aan het laatste als ze al lekker gewerkt heeft, maar eigenlijk doe ik het nooit meer.
Wat ik ook merkte was dat als ik de lijnen door de hoogste ringetjes van de singel liet lopen en dan naar het bit, dan bleef ze wel redelijk ontspannen, en ze werd ook alerter, dus dat doe ik als ze een beetje traag en sloom wordt als ik haar wat lager heb in gesteld. Nadeel is dan weer, dat ze makkelijker die ondernek erop zet en dus maar een beetje rondjes gaat paraderen door de bak.. (Tja, als je hoofd al hoog is dan is het natuurlijk heel verleidelijk om nog even iets harder te schrikken van die enge fietser, ofzo
)
Mijn voorkeur heeft dan ook echt de lijnen door de ringen aan de zijkant van de singel recht naar het bit. Daar loopt ze het meest ontspannen en wil ze wel een beetje zakken maar kruipt niet met haar kin op de borst.. Alleen als zij door wil lopen en ik wil dat niet
Maar ik zou ook zeker zelf gewoon alles proberen, misschien loopt jou paard wel heerlijk op een totaal andere manier
Volgens mij is het belangrijkste gewoon kijken naar je paard, hoe hij reageert
Trouwens blijf ik ook volgen, want ik vind het ook erg interessant wat anderen ervan vinden, aangezien ik het me voor het grootste deel zelf heb aangeleerd.