[video] Longeren met dubbele lijnen. Tips ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: [video] Longeren met dubbele lijnen. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 07:49

Gewoon veel gaan oefenen en het niet al te moeilijk voor jezelf maken. Met naar voren zetten, ga je dus meer van achter naar voren werken, is makkelijker voor je paard. Want als ie actief is vanachter dan laat ie makkelijker los aan de voorkant.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:33

Ja dat zou ik dus echt niet weten hoe ik dat moet doen aan de hand , dus een les lijkt mij dan inderdaad het beste. Dankjewel ! :D

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:52

Goed bezig!
Ik ben zaterdag ook voor het eerst begonnen aan de lange lijnen, ging naar mijn idee heel goed :)
Ik blijf even met je mee lezen, misschien kan ik nog wat leren van je ervaringen.
Ik heb er al heel veel over gelezen en over rondgevraagd, dit zijn mijn bevindingen 'uit de theorie':

- Ik heb vernomen dat de lijn achter de kont stimuleert om de achterhand er meer onder te zetten, dat is toch juist wat je wil? dus ik zou hem, als je paard er niet angstig voor is, gewoon achter de kont om laten lopen, en niet over de rug.

- Ik zit ook nog met die twee longeerlijnen en een zweep er nog bij.. heb wel gezien in filmpjes dat het al een minder gedoe wordt als je één lange longeerlijn hebt.
Dus die ga ik ook maar halen.

- wat betreft de bijzet, volgens mij kan je ook veel doen met de manier waarop je de longeerlijnen vastzet aan de singel:
- basis: aan het bit vastzetten, door de zijkant van de singel
- bovenop vastzetten op de singel, door t bit, door de zijkant van de singel, voor meer opgericht lopen ( misschien wat voor jou, stap 2)
- tussen de benen aan de singel vast zetten, door het bit, door de zijkant van de singel : voor lang en laag (misschien gaat ie alleen dan nog meer op de voorhand lopen of niet?)

Hoop praktijk ervaring heb ik nog niet, maar misschien kan je er wat mee.
Succes er mee!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:23

Ooh heel erg bedankt ! En jaaa dat zou fijn zijn :D Als dit topic dan nog in gebruik is , zou ik het filmpje hier wel plaatsen , en ik hoop daar dan nog zeker advies te krijgen hoe ik het dan doe.
Ben wel zeker eens met wat je zegt , zat er zelf ook aan te denken om de longeersingel nog aan te doen voor de lijnen. Maar dan niet meer de bijzet aan het bit natuurlijk. Want zoals ze tegen mij hebben gezegt , dan gaat de werking van de dubbele lijnen er af. En dat van 1 longe .. Hier boven heeft iemand een reactie geplaatst die ze aan elkaar knoopt, leek mij ook wel erg handig, misschien kan je dat ook is proberen?
Maargoed , heb nu 2 weken plat gelegen omdat ik zo ziek was , ga nu zeker weer de draad oppakken en weer aan de slag. Bedankt voor je tips , je zult nog van me horen :D

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:07

lindar1985 schreef:
- wat betreft de bijzet, volgens mij kan je ook veel doen met de manier waarop je de longeerlijnen vastzet aan de singel:
- basis: aan het bit vastzetten, door de zijkant van de singel
- bovenop vastzetten op de singel, door t bit, door de zijkant van de singel, voor meer opgericht lopen ( misschien wat voor jou, stap 2)
- tussen de benen aan de singel vast zetten, door het bit, door de zijkant van de singel : voor lang en laag (misschien gaat ie alleen dan nog meer op de voorhand lopen of niet?)

Ik heb hier al wel een beetje mee lopen spelen.. En ik dacht misschien hebben jullie wat aan mijn ervaringen, natuurlijk moet je het ook zelf een keer proberen, misschien loopt jou paard wel heel fijn of juist niet als je de lijnen op een bepaalde manier vastzet..

Mijn verzorgpaard (fries) heeft van zichzelf de neiging om niet echt te zakken met haar hoofd, dus ik heb inderdaad geprobeerd om de lijnen tussen haar voorbenen vast te zetten en dan door het bit en dan door de zijkant van de singel, en ik merkte dat ze daarvan heel erg gespannen werd, en het sturen ook niet meer snapte. Ook ging ze heel diep lopen, ja ze zakte ook maar het zag er een beetje rollkur achtig uit.. Het was dus niet echt een succes.. Ik heb daarna ook nog geprobeerd om naast die lijnen nog lijnen gewoon langs haar zijkant te laten lopen, en haar daarmee te sturen en tegen te houden en met de lijnen die tussen haar benen vastzaten alleen te corrigeren als ze omhoog kwam, dit ging wel beter, maar het was erg onhandig met al die lijnen, en ik vond het een beetje link worden voor het geval dat ze ervandoor zou gaan.. Dus dat doe ik echt alleen helemaal aan het laatste als ze al lekker gewerkt heeft, maar eigenlijk doe ik het nooit meer.

Wat ik ook merkte was dat als ik de lijnen door de hoogste ringetjes van de singel liet lopen en dan naar het bit, dan bleef ze wel redelijk ontspannen, en ze werd ook alerter, dus dat doe ik als ze een beetje traag en sloom wordt als ik haar wat lager heb in gesteld. Nadeel is dan weer, dat ze makkelijker die ondernek erop zet en dus maar een beetje rondjes gaat paraderen door de bak.. (Tja, als je hoofd al hoog is dan is het natuurlijk heel verleidelijk om nog even iets harder te schrikken van die enge fietser, ofzo :') )

Mijn voorkeur heeft dan ook echt de lijnen door de ringen aan de zijkant van de singel recht naar het bit. Daar loopt ze het meest ontspannen en wil ze wel een beetje zakken maar kruipt niet met haar kin op de borst.. Alleen als zij door wil lopen en ik wil dat niet :')

Maar ik zou ook zeker zelf gewoon alles proberen, misschien loopt jou paard wel heerlijk op een totaal andere manier :)
Volgens mij is het belangrijkste gewoon kijken naar je paard, hoe hij reageert :)
Trouwens blijf ik ook volgen, want ik vind het ook erg interessant wat anderen ervan vinden, aangezien ik het me voor het grootste deel zelf heb aangeleerd.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 22:41

Heel erg bedankt voor de uitleg ! :D
Ik ga zeker is proberen wat je zegt, en zoals ik al zei zal ik hier dan terug een filmpje plaatsen hoe het er dan uitziet. ( Als dat nog gaat want als er 2 weken niet op word gereageerd sluit het topic zich )
Wat bedoel je eigenlijk met de lijnen tussen haar voorbenen vast zetten ? :P

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:52

Ik bedoel onder aan de singel tussen de voorbenen door :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:11

Leuk dat je begonnen bent met op deze manier te werken!
Het werken aan de Dubbele Lange Lijnen (DLL) is een heel goede manier om je paard te gymnasticeren zonder dat je erop zit.
Maar: net als elke trainingsmethode: bij een slechte uitvoering ervan bereik je net niet wat je wilt ;)

Ik kan je vertellen hoe ik erover denk en wat ik op je filmpje zie, misschien heb je er iets aan.

1. Je kunt jezelf voor een deel van je eigen 'onhandigheid' af helpen door NIET achteruit of opzij te stappen (zoals je doet in het begin van je filmpje)
Doe je dat wel, dan loop je gauw in een verkeerde positie en ben je snel aan het hanessen met je lijnen in plaats van je paard te voelen.

2. Door de manier waarop je je paard nu optuigt ben je eigenlijk niet echt aan het trainen met de Dubbele Lijnen, maar je bent meer aan het longeren met een bijzet en toevallig loopt er ook een lijntje achter zijn billen langs. De longes op zich hebben geen effect omdat je geen contact hebt op je lijnen.

3. Bijzet werkt op deze manier niet; je paard loopt constant met contrastelling de bocht door en daarnaast voel en zie je niet of hij op de goede manier buigt, ontspant en nageeft. De bijzet zou ik er dus afhalen en je longeerlijnen door de onderste ring van je singel naar het bit laten lopen.
Op die manier kun je contact houden met zijn mond, je kunt je paard voelen en leren buigen, stellen en nageven.

4. De lijn leg je achter de billen langs met een reden, namelijk: buiging van de wervelkolom begrenzen EN begrenzen van de achterhand. Wanneer je de lijn over de rug zou leggen zou je paard zijn achterhand naar buiten kunnen gooien zonder dat jij er iets aan kan doen, en je kunt je paard op die manier niet om buiging in de wervelkolom vragen zonder erg veel druk te zetten.

5. Lijnen door het bit naar de buik is een optie als je paard echt moeite heeft met voorwaarts-neerwaarts strekken, maar daar moet je heel erg mee oppassen omdat je al snel een 'valse knik' krijgt en jouw kracht die keer zo sterk in de mond terecht komt vanwege de hoeken in je lijnen.

Het werken met de DLL is een hele leuke en nuttige manier om je paard te trainen, maar er zit echt een gedachte, visie en een hoop techniek achter.
Met zelf uitvogelen kom je een eind, maar nogmaals; het risico dat je jezelf en je paard verkeerde dingen aanleert is best groot.

Een lesje is dus altijd een goed idee!

Emiel Voest heeft een heel boek geschreven over het werken aan de Dubbele Lijnen: http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... CF00565402
Daarnaast kan ik je dit filmpje aanraden om inspiratie op te doen: http://www.youtube.com/watch?v=go-fIopOwxc

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:32

Leuk dat je met dubbele longe bezig bent. Ik zou er echt een paar keer les in nemen, want als je het goed wilt doen, is het echt niet makkelijk en ook intensief voor jezelf.

Ik zou een paar basisvoorwaarden veranderen als ik jou was.
Ten eerste zou ik op een ander stuk gaan longeren. Een groter rondje afzetten in de bak is bijvoorbeeld een idee. Een stuk afzetten is zeker in het begin een hele fijne, want je paard heeft aanleuning aan het afgezette stuk en kan een heel stuk minder over de buitenschouder weglopen. Als je zelf nog erg aan het pielen bent met de lijnen is het fijn dat je daar in ieder geval niet op hoeft te letten.

Dan zou ik de bijzets er inderdaad afhalen, dit haalt het hele effect van dubbele longe weg. De dubbele longe is zo fijn, omdat je helemaal zelf in de hand hebt, hoe de aanleuning is. Als jij met je rechterhand iets meer druk geeft, heeft dat effect bij je paard. Je kan stelling aannemen zo lang en zo veel je wilt aan de dubbele longe bijvoorbeeld. Soms is het nodig om even een inimini stelling naar binnen aan te nemen, voor 3 sec. met bijzets gaat je dit niet lukken.

Verder moet je goed naar je paard kijken en dan beslissen op welke manier je de lijnen bevestigt. Als ik naar mijn eigen pony kijk, ga ik helemaal mee met Femke2902. Tussen de benen bevestigen, levert mij ook niets op behalve een pony die totaal geen contact maakt en met de kin op de borst loopt.
Ik werk altijd met de lijnen van het bit naar de onderste ringen en sinds mijn pony opgerichter moet lopen en daarvoor getraind is, de laatste 5 a 10 minuten in de bovenste ringen.
Maar ik ken ook goede voorbeelden van paarden die het juist heel goed doen op de bevestiging tussen de benen.

Zelf moet je het longeren zien als rijden. Je eigen houding is heel erg belangrijk. Ga rechtop staan en houdt je handen netjes naast elkaar. Pak je longe goed op en net als bij het rijden is het van belang dat je contact hebt met de mond van je paard en er geen waslijntjes in je lijnen bungelen.

Verder vind ik het zelf altijd heel fijn mijn paarden zonder zweep te kunnen longeren. Ik vind die dingen altijd ontzettend in de weg zitten en het geeft toch meer druk in je ene hand, waardoor je aan een kan meer druk geeft. Zorg dus dat je paard goed en snel reageert op stemhulpen, zodat je die zweep uiteindelijk weg kunt laten.

Ik kan nu nog niet echt commentaar geven op de technische kant bij jou paard, omdat ik denk dat als je bovenstaande meeneemt, het plaatje er al heel anders uit gaat zien.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:42

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:12

Hoo sorry voor de late reactie !
Heel erg bedankt voor de tips ! Ik zal ze zeker toepassen !

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:18

Def : bedankt voor de foto's ! Kun je die lijnen gewoon appart kopen ? Dat lijkt me wel iets handiger dan dikke longeer lijnen. :D En oke dan heb ik de bijzet tog niet voor niks gekocht als ik naar joun fotos kijk :D En wat is het verschil om het in de middelste bovenste of onderste ring te doen ?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:24

Ik heb nergens bijzets hoor, de dubbele lijn heeft aan het begin een rond koord, omdat dat beter door de ringen glijdt. Je kunt die lijnen overal kopen in ruitershops. Veel fijner dan twee van die zware en dikke lijnen!
http://www.horseenzo.nl/images/dubbele%20longe.gif

Als ik laag en rond wil longeren (of laag, lang) doe ik hem in de onderste ring. Als ik de oprichting wil hebben zoals mijn pony moet lopen in een Z proef, doe ik em in de bovenste ring.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:23

Met die bijzet bedoelde ik die singel eigenlijk :P Daar kan ik de bijzet dan gewoon van af halen.
En hebben die dunne lijntjes dan wel effect dat hij op zijn achterhand gaat lopen? Of heeft dat er totaal niks mee te maken?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:35

Die lijnen worden na de ring dikker. Dan ziet het er gewoon weer als een longeerlijn uit!
Het is alleen het begin wat zo dun is.
De lijnen moeten niet uitmaken of jouw paard zijn achterhand gebruikt of niet. Het kan wel helpen om dat seintje aan de achterbenen te geven om jouw paard bewust te laten zijn dat hij ook nog achterbenen heeft en dat die eigenlijk het belangrijkst zijn om te gebruiken :D
Ik longeer nooit met de lijn achter de billen langs, want ik vind dat onrustig in de mond.
Maar mijn paard is heel voorwaarts en gebruikt de achterhand veel beter dan toen ze jong was.
Ik zou als ik jou was echt eens een les nemen, want ik kan hier 100 pagina's over kletsen, maar dit is echt iets wat een instructeur je goed uit moet leggen en moet laten zien.
Ik heb het idee dat jouw de basis van dressuur ook nooit goed is uitgelegd, daarom zou een les ook heel goed zijn. Dan begrijp je alles veel beter en valt alles als een puzzel in elkaar.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:45

Ik ben nu al een jaar bezig met dressuur lessen :D (met mijn eigen paard dan) Verder altijd al les gehad. Het is echt puur de dubbele lijnen waar ik echt niks van begreep haha. Lesje pakken lijkt me zeker geen slecht idee! Zoals ik boven al had vermeld, zal ik binnekort een nieuw filmpje hier op zetten hoe het er dan uit ziet. Hopelijk dan ook zo veel reacties te krijgen ! :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:47

Hoe activeer je je paard zijn achterhand dan onder het zadel?
Ik vraag het omdat het heel vaak hetzelfde werkt aan de dubbele lijnen :D

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:53

Dat is dus waar we enorm op aan het oefenen zijn.
Ik had een paar maanden geleden er een topic over geplaatst. Dat ging over aan de teugel lopen dacht ik.. Waaruit bleek dat ik het beste een nieuwe rij instructeur kon nemen.
Bij haar reed ik zo : Beetje spelen met de teugels. Teugels ERG kort. En goed laten doorlopen.
Nu doe ik het op mijn manier : ( Dus de tips die ik gekregen had ) Teugels lichtjes vast nemen, verder niks mee doen. Dan stevig laten door rijden. Veel met mijn benen werken en cirkels enzo rijden. Het hoofd komt later wel lijkt mij, hij rijd van zn eigen heeel erg diep..
Ik weet niet of jij hier nog andere tips voor hebt ?

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 20:46

Hoi allemaal ! :D
Ik ben de laatste tijd weer veel met dubbele lijnen bezig geweest , en het gaat super goed ! (Denk ik := )
Ik heb denk ik alle tips van jullie toegepast.
- Bit en longeer singel aan ( Bijzet er af gehaald)
- De longeerlijn door de middelste ringen gedaan en tog de lijn nog lang zn kont.
- Zweep weg gehaald , terwijl ik dat ontzettend moeilijk vond !
- Grotere rijbak gebruikt
- Lichtjes meegelopen maar niet te veel.
Ik denk dat ik nu echt een beetje verandering begin te zien , kan dat ..?
Hij begon in het begin ENORM te protesteren (Bokken , weg crossen etc ..) Ofja toen hij het wat moeilijker begon te krijgen. Snel bezweet was hij ook, dus dan lijkt mij toch het teken dat hij zeker andere spieren gebruikt? Verder ging het helemaal top.
Ik hoop volgende week het gefilmd te hebben , zodat ik het aan jullie kan laten zien!

Als er iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag ! :j

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:44

ook ik ga dit even volgen
heb zelf een dubbele longeerlijn van lammert haanstra om mijn fries mee te trainen

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 12:18

Wat leuk ! Als je wilt mag je hier natuurlijk ook filmpjes plaatsen, dan kan ik er nog wat van leren :D

Ik heb nu een nieuwe longeerlijn gekocht. Zo een waar de iemand hier boven het over had. Echt veel handiger inderdaad ! Het filmpje is al af , maar we hebben wat internet problemen dus ik kan hem pas volgende week op youtube plaatsten :(

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:02

Hier is de video !
Natuurlijk met de nieuwe longeerlijn én een grotere rijbak. Ik ben heeel erg benieuwd naar jullie reacties!

Zelf vind ik het er wel beter uitzien.. Ben benieuwd ! Sta dus ook open voor alle commentaren :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:19

Wat supergoed dat je dit allemaal hebt gedaan met onze tips!
Ziet er al stuk beter uit.
Ik zou je als tips nog mee willen geven"
-zet de bak af in een cirkel of vierkant of in ieder geval een kleiner stuk. Dit is voor jezelf veel en veel makkelijker, omdat je niet zo mee hoeft te lopen met je paard en hierdoor onrustig wordt in je hand (dit zie ik bij jou nu nog in het filmpje). Daarnaast heeft je paard aanleuning en kan niet over de buitenschouder weglopen (zie ik jouw paard oook doen in dit filmpje).
-Probeer de lijn achter de kont langs op verbinding te houden. Als je dit naar het rijden zou vertalen, zie ik jouw buitenteugel helemaal slap hangen en je binnenteugel (de binnenste longeerlijn) strak staan. Hierdoor geef je je paard ook de kans om over de buitenschouder weg te lopen en neem je teveel stelling op binnen aan. Het is juist het belangrijkst om je paard op de buitenteugel (dus buitenste longeerlijn) te hebben, dus je moet deze niet slap laten hangen. Dit vergt ff wat oefening hoor, dus ik snap dat dat nog moeilijk is.
Veel succes

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:34

Dankjewel !
Tsja , we hebben wel een ronde koraal.. (Als je begrijpt wat ik daarmee bedoel) Kan ik dan niet beter daar in oefenen? Maar t nadeel is dat die wel aan de kleine kant is..
Over die lijn achter de kont heb je helemaal gelijk.. Vond dat ook nog zoo moeilijk omdat strak te houden , zeker als ik de lijnen in 1 hand wou hebben. Ik neem aan dat dus het beste is als je gewoon blijft staan inplaats van meelopen? Ofja dat wist ik natuurlijk al van jullie tips maar ik dacht dat het gewoon haast niet anders kon..
Dan nog 1 ding :
'' Daarnaast heeft je paard aanleuning en kan niet over de buitenschouder weglopen''
Hmmm zou je mij dit aub even kunnen uitleggen? Hoe kan ik het zien? (Bijvoorbeeld de tijd in het filmpje geven) En hoe kan ik dit dan er uit krijgen?
Heel erg bedankt voor de tips !

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:14

Ik weet niet hoe groot jullie kraal is, maar dan zou ik zeker daarin oefenen..
Bv. Bij 1.47 minuten en dan een stuk galop zie je dat hij 'trekt' aan de binnenlonge omdat hij aan de buitenkant eruit komt met zijn schouder. Hij loopt dan scheef. Hij neemt dan veel stelling naar binnen aan maar vlucht er met de buitenschouder als het ware uit. Jij geeft hem die kans ook omdat je hem niet begrenst met je buitenlonge. Je zegt dat je dat nog heel moeilijk vindt, dat is het ook. Daarom de tip, ga in een afgezet stuk longeren. Dan begrenst dat stuk de buitenschouder van jou paard al. En dan hoef je in het begin daar niet zo mee bezig te zijn. Dan kun je gewoon letten op of je op beide teugels even veel druk hebt, of je je handen stil houdt en op gelijke hoogte etc.