Stijgeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:34

Meneertje heeft op dat moment geloof ik schijt aan je.

Dat heb ik dus ook gehad met mijn paard. Die van mij begon zelfs met zijn benen naar voor te slaan. Ik heb me toen eens flink kwaad gemaakt op hem en hem een oplawaai verkocht met het halstertouw op zijn borst.

Wanneer dringt hij zich precies op? Ga je naar de wei toe, roep je hem en krijgt ie dan wat lekkers? Of komt hij meteen naar je toe en dringt zich dan op?

Ik zou zeer zeker duidelijk aan hem maken dat hij zich niet zomaar mag opdringen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:37

Dit doet hij meestal als ik hem eff wil laten rennen in de bak
Of soms als ik hem ga longeren
Als ik met longeren echt boos word houd dit wel op
Maar soms vind ik het wel beetje eng als hij zich zo groot maakt en naar me toe komt
Aleen ik laat dit niet merken
Hij mag dit niet doen

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:45

Dat heb ik dus precies hetzelfde gehad, het eng vinden. Het zijn en blijven grote en zware dieren die heel sterk kunnen zijn.

Laat je hem zelf zijn eigen ritme bepalen als hij los in de bak is? Of word hij opgejaagd?

Tijdens het longeren zou je dit kunnen oplossen door met dubbele longe te werken, zo kan hij niet meteen naar je toekomen.

Probeer hem als dat gaat een keer los in de bak te gooien, ga je dan proberen stuivertje te wisselen. Als het echt niet tot hem wil doordringen dat hij moet schuiven voor je en hij blijft zich alsnog zo tegenover jou opstellen, zou ik eens flink kwaad worden met een zware stem en eventueel een tik verkopen als hij echt te ver gaat. Veiligheid gaat voor.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:48

Soms jaag ik hem op en meestal doe ik loswerken met hem om meer respect te krijgen
Met longeren stopt hij en. Komt hij naar me toe meestal als ik hem dan wil wegjagen boeit het hem niet zo veel
Na paar pogingen gaat hij wel weg

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:52

Ik weet niet of je erin geinteresseerd bent, maar heb je je al eens verdiept in parelli?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:55

Nee eigelijk nog nooit wel is van gehoord

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:57

Waarschijnlijk is hij heel erg druk omdat hij 2 weken niet heeft kunnen rijden en moet hij dat gewoon even kwijt :)

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:59

Ja dat snap ik wel ja
Maar op zo manier mag dat niet hoor hij stijgert maar als ik niet in de bak ben

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:02

Als je daar tijd en zin voor hebt moet je maar eens opzoeken. Hier op bokt staat er ook genoeg over en heel veel bokkers die je daar meer uitleg over kunnen geven. Als het je aanspreekt is het zeker de moeite waard.

http://www.bokt.nl/wiki/Parelli

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:46

Ga fff kinken dankje

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:16

Hier ook iemand met een hittepetitje die helaas te weinig naar buiten komt.
Mijn oplossing: het patroon 'faling leave' waarbij ik gedoseerd het ventieltje kan losdraaien zonder dat ze helemaal uit haar dak gaat (want bokken en steigeren). Dat is een soort slangevolte aan de longe, steeds voor je langs.
Grondwerk heeft mij geholpen duidelijker afspraken te maken met haar, met name de eigen ruimte bewaren, aandacht van het paard houden, maar ook neutraal kunnen blijven in je eigen emoties als je paard heftig is.
Er zijn mensen die je heel goed kunnen helpen met de grondbeginselen, ik zou niet direct zelf dingen gaan uitproberen met een heftig paard. Succes!