Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:48

Woogy schreef:
zou hem inderdaad als vol stoppen met goed voer en vooral een berg ruwvoer(geen idee op wat voor rantsoen hij staat). Daarbij zou ik hem met een elastiek longeren of dubbel longe(buiten lijn van het bit, door de singel, achter de billen naar je hand en de binnenlijn van het bit naar je hand om hem zo lang en laag mogelijk te laten lopen. Eerst z'n lange spieren trainen dan gaan oprichten en z'n kortere spieren trainen

ik ben zelf voorstander van hele mais, moeten ze meer kauwen houdt het gebit ook goed bij

Waar kan je deze halen? Ik ken niet direct boeren die nog mais staan hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:49

Niet kijken naar 22 jarige weidemaatje, maar het paard zelf...als je hem leegtraint, wordt hij mager, of zijn tanden zijn slecht, of het hooi is te arm, maar zorg eerst voor goede basis.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 23:55

Woogy schreef:
zou hem inderdaad als vol stoppen met goed voer en vooral een berg ruwvoer(geen idee op wat voor rantsoen hij staat). Daarbij zou ik hem met een elastiek longeren of dubbel longe(buiten lijn van het bit, door de singel, achter de billen naar je hand en de binnenlijn van het bit naar je hand om hem zo lang en laag mogelijk te laten lopen. Eerst z'n lange spieren trainen dan gaan oprichten en z'n kortere spieren trainen

ik ben zelf voorstander van hele mais, moeten ze meer kauwen houdt het gebit ook goed bij

Bedankt! Hij krijgt nu voldoende hooi (er blijft altijd over en word nog een deel in de grond gelopen), een schep krachtvoer (een aveve recreatiemix), 20 wortels en regelmatig nog oud brood.

We gaan hem eerst nog wat pulp bijgeven en dan pas beginnen met het werken?

Dus 2 kolven mais/dag als extra is voldoende (of moeten het meer/minder zijn?)

Ik hoor ook van veel mensen dat dit: http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... ULP+KATOEN goed is voor de spieren op te bouwen.
Zou dit goed zijn voor hem met afwisseling met dubbele longe? Of is het beter om een methode te nemen en die altijd te gebruiken?

Anoniem

Re: Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:55

Dat oude brood en die wortels voegt nix toe, dan een schep recreatievoer is ook armoe...als je veel in een keer hooi voert, wordt er vertrapt, ze eten tot ze vol zitten....4 keer een bergje is beter, dan kan het voer ook netjes opgenomen worden door het lichaam.....

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:41

daarom gebruik ik een slowfeeder!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:44

Ik geef mijn paard nu sinds een goede week pulp en omdat we nog net maar verhuist zijn en de buitenbak er eigenlijk slecht bij ligt laat ik hem nu voorlopig lekker in de weide , ik zou misschien binnen een maand weer beginnen met werken dan staat hij 2 maanden stil..ik twijfel ook of dit lang genoeg is of niet. Het is niet zo dat hij super mager staat maar ook geen vet in de hals of op de ribben. Ik ben enkel aan het twijfelen welk soort mais ideaal is als ik geen mais in kolf kan krijgen, ik dacht aan gewone mais en dit toevoegen in zijn pulp ?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:46

Atent schreef:
daarom gebruik ik een slowfeeder!

Ik heb een groot hooinet van 3 cm x 3 cm maar hij eet er niet uit :( ik denk dat het te moeilijk is voor hem, het zou ideaal zijn want voorlopig ligt zijn berg hooi buiten in een houten bak en met de koude nachten wil ik er zeker van zijn dat hij genoeg heeft om te eten. Hij krijgt denk ik één keer per dag een berg hooi, de staleigenaar geeft x aantal hoeveelheid tot hij ziet dat er de dag nadien nog wat over is. Zou ik het zo laten of niet ? Want ik ben als eens naar hem geweest rond 15u30 en toen had hij geen hooi meer, weet niet of de staleigenaar toen al geweest was of niet maar ik denk dat hij al lang was gekomen. Ik zie ook dat hij het soms vertrappelt als het hooi dat naast de bak valt trappelt hij in de modder... wat zou ik eventueel kunnen doen?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:01

mijn net is 4,5 x 4,5 ik wil eigenlijk overgaan naar 3x3 hihi het wordt veel te makkelijk voor hem, maar het wordt niet vertrapt en dat is ook fijn.
In het begin hadden ze moeite ermee maar binnen korte tijd werden ze erg handig. zelf alvast plukjes hooi uit je net trekken zodat het verleidelijk is om er aan te beginnen.

Dit is mijn bak met net in frame:
Afbeelding
In elke hoek een ketting:
Afbeelding
Ik kan het verstellen naar de hoeveelheid hooi.
het net zakt gewoon mee naar beneden maar ze kunnen het er niet uittrekken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:14

Mais zou ik niet aanbevelen, kan koliek veroorzaken. Er zitten vrijwel geen vitaminen etc, in, is hoofdzakelijk zetmeel. Bietenpulp wel, ( eerst goed weken voordat je het voert), evt. i.c.m. granen en lucerne. Daarbij onbeperkt goed ( droog) paardenhooi; ik ben geen voorstander van kuil/ voordroog, dat komt te vaak van overbemest koeienland, is vaak te kort gedroogd en levert de verkeerde voeding. Dat kan nieren en lever weer overbelasten, wat compleet averechts werkt. Wortels voegen niks toe, daar zit veel suiker in en dat is ook weer slecht voor lever en nieren.
Belangrijkste is goede kwaliteit hooi en voer, waar niet teveel suikers/ eiwitten inzitten. Mijn, altijd snel te dunne Arabier, veranderde in een rond bolletje toen we hem van de biks/ kuil afhaalde en alleen nog maar lucerne/ hooi en ca. 500 gram granen per dag gingen voeren.
Dat paard had een zware overbelasting van nieren en lever gehad doordat hij als jong dier en op enkele pensionstallen verkeerd gevoerd was ( kuil ( koeienkuil!) en biks!). Die nieren zijn hem, jammer genoeg, uiteindelijk toch fataal geworden.

Is er bij het paard al eens bloed afgenomen om nieren en lever te controleren? Als die niet goed werken kan je er alles in stoppen wat je tegenkomt maar zal hij nooit dikker worden.

Paard moet eerst aansterken voordat je er mee aan het werk gaat. Dus een beetje ermee wandelen om hem verkeersmak te maken kan prima, maar rijden/longeren zou ik nog niet doen. De winter is een mooie tijd om hem op rust te zetten en hem bij te laten komen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:34

ElCid schreef:
Mais zou ik niet aanbevelen, kan koliek veroorzaken. Er zitten vrijwel geen vitaminen etc, in, is hoofdzakelijk zetmeel. Bietenpulp wel, ( eerst goed weken voordat je het voert), evt. i.c.m. granen en lucerne. Daarbij onbeperkt goed ( droog) paardenhooi; ik ben geen voorstander van kuil/ voordroog, dat komt te vaak van overbemest koeienland, is vaak te kort gedroogd en levert de verkeerde voeding. Dat kan nieren en lever weer overbelasten, wat compleet averechts werkt. Wortels voegen niks toe, daar zit veel suiker in en dat is ook weer slecht voor lever en nieren.
Belangrijkste is goede kwaliteit hooi en voer, waar niet teveel suikers/ eiwitten inzitten. Mijn, altijd snel te dunne Arabier, veranderde in een rond bolletje toen we hem van de biks/ kuil afhaalde en alleen nog maar lucerne/ hooi en ca. 500 gram granen per dag gingen voeren.
Dat paard had een zware overbelasting van nieren en lever gehad doordat hij als jong dier en op enkele pensionstallen verkeerd gevoerd was ( kuil ( koeienkuil!) en biks!). Die nieren zijn hem, jammer genoeg, uiteindelijk toch fataal geworden.

Is er bij het paard al eens bloed afgenomen om nieren en lever te controleren? Als die niet goed werken kan je er alles in stoppen wat je tegenkomt maar zal hij nooit dikker worden.

Paard moet eerst aansterken voordat je er mee aan het werk gaat. Dus een beetje ermee wandelen om hem verkeersmak te maken kan prima, maar rijden/longeren zou ik nog niet doen. De winter is een mooie tijd om hem op rust te zetten en hem bij te laten komen.

Ik voer hem momenteel bietenpulp met Recup Mash allebei van AVEVE, voorlopig nog in kleine hoeveelheden wil hem langzaam laten wennen aan het eten en ik laat het de hele nacht weken dus tegen dat hij het krijg zitten we toch aan 24u, ik had de recup mash gekocht met het idee dat hij hier ook kon van verdikken maar dat is na enige rondvraag hier op bokt niet het geval. Hij eet de bietenpulp ook niet zonder, dus ik gebruik het voorlopig op (ik doe er een handje of 2 bij) verder krijgt hij een hele hoop hooi en 2 keer in de week krachtvoer, verder heeft hij ook nog elke dag enkele voederenbieten om te eten. Ik zat te denken om eventueel lucerne te gebruiken als die recup mash op is, maar mag dit er al 's avonds bij als de pulp nog heel de nacht moet weken of best op het laatste erbij toevoegen? Het net in de bak zal ik alvast eens proberen !

Ik heb ook al aan de DA gevraagd om bloed te trekken maar hij zegt dat het paard eigenlijk niet te mager staat en dus geen teken ziet om bloed te laten afnemen. De staleigenaar vind hem ook niet te mager staan. Het is nog een vrij sportieve look laat ons maar zeggen maar hij is wel een pak dunner dan de meeste quarter/appeloosa's/paint die ik al heb gezien. Ook in zijn nek heeft hij niks van vet , op de ribben ook niet. Enkel heeft hij wel de typische kont maar als je deze vergelijk met een paard die normaal staat waarvan de nek wat vet bevat en de ribben niet zichtbaar zijn zoals die van mij, is ook die een pak kleiner.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:49

lotte_horses schreef:
Heb je hetzelfde probleem? :)

:j kijk topics maar in profiel

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:11

Vreemde reactie van de DA! Mijn Arabier was ook niet te mager, viel wel snel af bij inspanning en was dan snel aan de dunne kant. Paard van mijn man was ook niet mager maar kwam op een gegeven moment niet aan, terwijl hij wel goed gevoerd werd. Beide paarden hadden dus een nier overbelasting, de Arabier op het gevaarlijke af en bij die was ook de lever niet goed.
Dus een paard hoeft niet echt mager te zijn, maar slecht aankomen/ bespierd zijn en andere vage klachten ( bijv. snel spierproblemen) kunnen dus wel degelijk wijzen op een nier/ lever problemen. Ik zou, als ik jou was, toch bloed laten prikken.

Als ik zo de ruglijn zie op de laatste foto dan mag er nog heel wat "vlees" bij!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:24

Het gaat niet over het paard die hier in dit topic afgebeeld staat om alles duidelijk te maken zal ik eens enkele foto's hieronder zetten. Graag jullie mening erover

De foto's zijn van september tot vorige week
http://www.mijnalbum.nl/Album=QB66PQCN

Het zijn maar 8 foto's (foto's zijn te zwaar om ze hier te plaats met linken :( ) , ik zou heel erg graag jullie advies hebben omtrent zijn gewicht. Ik moet er wel bij vermelden dat het een luchtzuiger is. Misschien heeft dit effect op de bespiering/vet van de nek?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:26

Ik heb ook een luchtzuiger die schraal is dus, krijg 2x halve plak per dag, en 2x slobber

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:29

TheJokerr schreef:
Ik heb ook een luchtzuiger die schraal is dus, krijg 2x halve plak per dag, en 2x slobber

Ja? Krijg je er ooit echt vlees aan of blijft hij aan de magere kant? Wat vind je van de foto's?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:37

Dubbelpost, sorry!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-12-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:39

Ik had even niet opgelet :o
Paard is niet echt te mager, maar wel in zeer slechte conditie. Vacht, ruglijn etc, vallen me hier ook negatief op. Ik zou hier ook veel meer vlees op willen zien, betere vacht en betere uitstraling. Misschien toch eens testen?
Is dit een Quarter? Vergelijk hem dan eens met mijn Paint hengst ( zie profiel) , die was daar nog jong en nog niet optimaal bespierd. Voor een quarter is jouw paard te licht en te weinig bespierd.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:52

ElCid schreef:
Ik had even niet opgelet :o
Paard is niet echt te mager, maar wel in zeer slechte conditie. Vacht, ruglijn etc, vallen me hier ook negatief op. Ik zou hier ook veel meer vlees op willen zien, betere vacht en betere uitstraling. Misschien toch eens testen?
Is dit een Quarter? Vergelijk hem dan eens met mijn Paint hengst ( zie profiel) , die was daar nog jong en nog niet optimaal bespierd. Voor een quarter is jouw paard te licht en te weinig bespierd.

Ja, full quarter heeft papieren hij is 7 jaar, ik heb hem nog maar 4 maanden. Hij heeft echt nog niet intensief moeten trainen. Ik heb in het begin wat geprobeerd om te longeren eigenlijk gewoon om hem te leren kennen hoe hij reageerde op mijn stem en dergelijke. Heb dit dan ook niet lang gedaan en beginnen rijden (heel handig met die stemcommando's als beginnende ruiter) dit enkel in stap en draf. Nooit langer dan een uurtje waarvan er veel stappen in zat. Ik wil voornamelijk wandelingen maken en wilde hem op een rustige manier leren kennen en vertrouwen.

Ik heb even naar je paint hengst gekeken, wat een pracht dier ! Maar ik zou hem graag zo zien, hij heeft ongeveer een beetje dezelfde bouw waar het meeste "vet" zit maar er is veel minder massa aanwezig. Hij heeft nu nog maar pas zijn winterhaar gekregen dus nu wat teddy geworden ervoor in de zomerfoto's ziet zijn vacht er een stuk beter uit. Hij had in het begin ook plaatsen waar er nog winterhaar aanwezig was in kleine mate. De haargroei was hier ook anders na een tijdje goed borstel enzo was deze helemaal weg en zijn vacht egaal.

Dus de slobber en recup mash is dit dan goed om dat meer vlees te kweken? Als de zak op is zou ik eventueel voor lucerne gaan? Of kan ik deze drie al combineren? Ik wil wat voorzichtig zijn met al die verandering van voer op een korte tijd.. Voor de vacht dan eventuele lijnzaadolie ofzoiets door de slobber doen? Zowel de vorige staleigenaar als de huidige zeggen dat hij er wel ok uit ziet, de huidige staleigenaar stelde voor als hij niet aankwam na x aantal tijd dat we dan eens de DA erbij roepen. Maar omdat ik zo twijfelde besloot ik deze foto's nu eens online te zetten !

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:25

Dus best wel of niet bloed laten afnemen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:43

SmartBH schreef:
Dus best wel of niet bloed laten afnemen?

ik zou het wel doen; bloed afnemen. Er zijn zoveel paarden met nieren problemen; veel en veel meer dan er gedacht wordt. Slobber doet niet veel, de recup mash ken ik niet, maar zal ook slobber zijn; vaak zit er veel suiker in en zemelen/ lijnzaad. Daar wordt een paard niet voller van.
De vacht komt vanzelf goed als het paard in conditie is; die van ons krijgen dus alleen maar granenmix ( ca. 1,2 kg; 50% haver, 25% gerst en verder tarwe en er zit iets gebroken mais doorheen) i.c.m. lucerne en veel droog , grof hooi. Ze krijgen er wel een vit. brokje bij.
Poetsen doen we zelden, dat hoeft ook niet want ze glimmen de pan uit ;)
Ga niet teveel door elkaar voeren, dat belast de nieren te veel. Als je goed hooi voert ( ca. 1 tot 2 % van het lichaamsgewicht aan ruwvoer), evt. lucerne ( is ook ruwvoer) ca. 2 tot 4 kg per dag en een goed suikervrije krachtvoer ( ik zweer bij granen) , maar niet meer dan ca. 1 a 1,5 kg krachtvoer per dag, liefst minder.
Je paard zal eerder aankomen van ruwvoer dan van biks of iets dergelijks.
Als je hem zo voert hou je hem vrij "schoon" en kunnen nieren en lever beter werken en dat betekent vaak dat paarden aankomen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:21

russel schreef:
als je veel in een keer hooi voert, wordt er vertrapt, ze eten tot ze vol zitten....4 keer een bergje is beter, dan kan het voer ook netjes opgenomen worden door het lichaam.....

Edit (moet ik er wel tekst bij zetten, haha) ik snap je punt, maar wat is er mis met onbeperkt als het op de juiste wijze gaat? Als paarden er aan gewend zijn, eten ze gewoon steeds een plukje, wat beter is dan portie gewijs. Met porties eten paarden snel hun portie op, en hebben dan niks meer, wat vooral in een koude nacht niet goed is voor een schraal paard.
Een slowfeeder of hooibak kan helpen, zelf heb ik er een staan van: een kinderbedje, onderkant verzwaard en dichtgemaakt met stoeptegels, en een net door de spijlen heen geweven. Hier hoef je niet voor te klussen, kinderbedje haal je gewoon bij de kringloop.

@ TS; of ik heb iets gemist, maar waarom zet je foto's van een ander paard in de OP? :o
Laatst bijgewerkt door Locanda op 15-12-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:31

Ik zweer zelf bij subli seniores priores voor schrale paarden. Dat is hier speciaal voor gemaakt en het werkt echt erg goed (beter dan pulp alleen is mijn ervaring). Er zit o.a. bietenpulp in, maar daarnaast nog meer dat energie geeft, zodat je niet eenzijdig voert. Mais ben ik niet voor, dat vervet als eerste vooral de ingewanden, voordat het effect van buiten zichtbaar is.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:12

Locanda schreef:
@ TS; of ik heb iets gemist, maar waarom zet je foto's van een ander paard in de OP? :o

Dat is niet mijn paard, dat is van een bokker die zelf problemen heeft met haar paard en het topic zo wat overneemt :') (niet dat ik het haar kwalijk neem ofzo :+ )

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:12

Ik ga binnenkort zelf een slowfeeder maken. :)
De DA komt dinsdag voor zijn weidemaatje, maar dan zal ik met haar bespreken of ze de nieren en lever gaat controleren of niet. Ook welk voer ze zelf aanraad voor hem.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:13

TheJokerr schreef:
lotte_horses schreef:
Heb je hetzelfde probleem? :)

:j kijk topics maar in profiel

Wat super dat je zo je best doet voor dat paardje! :)
Ik ga je topic zeker volgen :)