Join ups

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:38

we hadden al een goede band maar erna is het nog beter geworden
als ik zijn box open maakte kon hij gewoon los achter me aanlopen overal naar toe naar de bak naar weiland en kon ervoor niet toen wou hij rennend naar eerste stukje gras en toen w8 hij op toestemming

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:39

xDAINY schreef:
Ik snap het. Ik heb de link gelezen.
Het is dus om een paard dat zich misdraagt te corriceren, dus al corrigeringsmiddel (om het even zachtjes uit te drukken) ?

Hoe hoog is die grens voor dat gebeuren, want er is wel een ander paard op stal wat zich hopeloos misdraagt. Van trappen, bijten en alles, het is zo erg dat ze niet eens mee kan naar de wei. Ze wordt er altijd heen gejaagd of gewoon losgelaten omdat ze de weg weet.

Daar zou ik persoonlijk een ervaren persoon bij halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:41

xDAINY schreef:
Ik snap het. Ik heb de link gelezen.
Het is dus om een paard dat zich misdraagt te corriceren, dus al corrigeringsmiddel (om het even zachtjes uit te drukken) ?

Ehh nee. Het is een allerlaatste redmiddel. Als je je paard nog gaat corrigeren op het moment dat hij zich lostrekt heb je al 10000 signalen gemist en ben je veel te laat. Een kuddeleider zou ook niet dan pas ingrijpen bij een ander paard. Die hoeft maar een oor te bewegen om een ander paard te laten inbinden.

Dat is dus wat ik bedoel: door het onvermogen van de mensen krijg je "probleem"paarden. En dat lossen de mensen dan op met een join up in plaats van door vanaf het begin al gewoon normaal met het paard om te gaan.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:44

Dat kan ik moeilijk zeggen waarschijnlijk niet, maar er zijn maar weinig paarden waarbij dit nodig. Bovendien liggen dit soort problemen vaak aan jou/eigenaar zelf, misschien als dit financieel mogelijk is een deskundige bij roepen? Die mensen hebben er verstand van en kunnen jou/hun vast helpen. Maar verplaats je even in die kudde zou jij het nodig vinden om hem de hoogst mogelijke straf te geven? Doe dit echt niet zonder zonder er goed over na te denken, en zonder iemand die er serieuze kennis van heeft, als je het niet goed doet kan dit namelijk grote gevolgen hebben. Het is echt het laatste redmiddel!!
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-12-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:46

En daarom is de kans dat je 't juist gigantisch verpest ook zo groot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:50

andrea1992 schreef:
als ik zijn box open maakte kon hij gewoon los achter me aanlopen overal naar toe naar de bak naar weiland en kon ervoor niet toen wou hij rennend naar eerste stukje gras en toen w8 hij op toestemming

Als die band al zo goed was, dan vraag ik me af waarom je je paard in hemelsnaam op de JU hebt getrakteerd.
Zonder was het ook goed gekomen....als je had geweten hoe je dat aan had moeten pakken. Opvoedkundige tekortkomingen bij jezelf en fouten bij de opvoeding bij je paard zijn niet altijd met een JU weg te poetsen.

AfricanLady

Re: Join ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:54

ach bij ons heeft het geholpen onze band is super verbeterd en ons vetrouwens was 100%
tot haar overlijden hebben we ons samen uitgeleefd
en heb geen spijt van hoe het is gegaan

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:55

andrea1992 schreef:

:n

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:55

Ik zit erover te denken om het op die parelli manier te doen, maar waar kan je daarvan de beste dingen vinden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:57

Parelli heeft een boek geschreven, er zijn paketten te vinden en er staat heel veel op Youtube.

Kijk even naar dit topic voor links naar filmpjes over de methode.

[VNA] Boeken???

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:59

xDAINY schreef:
Ik zit erover te denken om het op die parelli manier te doen, maar waar kan je daarvan de beste dingen vinden?

ook daarvoor geldt dat je het beste eerst hulp in kunt schakelen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:59

Hier op bokt of hier http://www.parelli.nl/homepage.php . Maar ook daarbij kan je beter een cursus volgen of een goed parelli instructeur vinden. En natuurlijk op youtube.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:00

daffie1986 schreef:
xDAINY schreef:

ook daarvoor geldt dat je het beste eerst hulp in kunt schakelen.

Je kunt je gerust inlezen en de filmpjes bekijken. Dan valt van tevoren eea op zijn plek. Zonder begeleiding met paard aan de slag zou ik dan weer niet doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:02

ja ik bedoel echt bij het met het paard aan de slag gaan.

Overigens vind je ook bij parelli filmpjes die niet bepaald diervriendelijk zijn.

Monty roberts heeft ook nog andere methodes hoor, niet alleen maar join-up.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:07

MR is bekend om de JU. De andere dingen kan ik bij anderen ook vinden, en zelfs beter.

@ Daffie: Filmpje dat je plaatst is die van de demonstratie met Catwalk. Een inschattingsfout, die uiteindelijk wel goed gekomen is. Filmpje kan ik niet dieronvriendelijk vinden. En er is nog een heel topic op bokt geweest, en daar heb ik dan weer een topic over gestart. Misschien ook eens leuk om door te lezen:

[VNA] Nothing is written in stone....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-12-12 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

minajtje

ga niet zelf aanklooien met parelli/YO, maar roep iemand erbij die er verstand van heeft. ga gewoon wat grondwerk doen om de band te versterken, als je wat informatie erover zoekt kun je daar zelf ook mee aan de slag gaan. en volgens mij weet je al wel dat de YO geen goede manier is ;)

Koper

daffie1986 schreef:

Klopt, hij heeft nog meer manieren bedacht om paarden af te stompen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:09

Koper schreef:
daffie1986 schreef:

Verklaar je nader? Ik heb MR alleen maar zien mopperen over de zogenaamde paardonvriendelijke sacking out. En dat is een vorm van desensibiliseren die - mits goed toegepast - voor bombproof paardjes zorgt....en die hij zelf ook toepast!

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:09

Koper schreef:
daffie1986 schreef:

Dit is wel een hele rare opmerking ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:10

xDAINY schreef:

Wat vind je er raar aan?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:14

Koper schreef:
xDAINY schreef:

Wat vind je er raar aan?

Uh, misschien dat je een opmerking maakt zonder onderbouwing?

Zelf ben ik ook niet zo van al die dingen omdat ik vindt dat elk paard anders is, maar ben wel degelijk groot voorstander van een paard behandelen zoals ze bij elkaar doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:15

Ik mis de uitleg. Het is een mooie oneliner, maar zonder inhoud als je er niet wat meer bijverteld.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:18

De site van monty roberts: http://www.montyroberts.com/
Dit is beslist niet mijn manier dus er echt over oordelen of praten ga ik niet want dat gaat je toch niet helpen, en houd er ook rekening mee dat hij dit ontwikkeld heeft en het dus promoot en een soort reclame maakt.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-12-12 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:19

@ Daffie: nog een - misschien in jouw ogen - niet echt paardvriendelijk filmpje.

Degene die met het paard werkt is Craig Cameron. Ook een NH-er van de bovenste plank, perfect in het lezen van het paard. Hij leert het paard wijken voor druk op de benen. Zodat hij leert zich over te geven als zijn been een keer vastzit en niet gaat knokken. Met als ultieme eindoefening het neerleggen van het paard.

Dit is cowboy horsemanship. Een cowboy in het wilde westen moet ten allen tijde 100% kunnen vertrouwen op zijn paard, en het paard in hem.

http://www.youtube.com/watch?v=O1k5w7BdCXc

Met als waarschuwing: don't try this at home!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-12-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:20

Cassidy schreef:
Je kunt je gerust inlezen en de filmpjes bekijken. Dan valt van tevoren eea op zijn plek. Zonder begeleiding met paard aan de slag zou ik dan weer niet doen.

Ik ga nooit aan de slag zonder dat er iemand in de buurt is die ik er in alle tijden bij kan roepen. Ik rijd ook nooit alleen, er hoeft niet persee een ander paard in de bak te zijn ofzo, maar iemand die er gewoon bij zit. Dit is me gewoon standaard aan geleerd, 'stel dat er wat gebeurd dan kan die nog bellen.. blablabla'. Want ik ben 22-06-2012 van het paard gevallen. Ik had 2 paardjes die ik deed. De ene 5 en de andere 3 en pas onder het zadel. Ik durfde het aan, had een goeie band met het paard maar de bak is niet bepaald mens vriendelijk. Ik bleef haken aan een los van het afscheidingstouw, het 3 jarige paardje schrok. Ik wist te blijven zitten tijdens alle bokken, maar een scherpe bocht met een bok hield ik niet en eindigde op het hek. Hele rug open geschaafd, dikke wond, gebroken rib en een paar gekneusde. Nou, ik kon me niet bewegen zonder geen lucht te krijgen. maar het paard stond in de teugel, ik kon niet om hulp bellen, laat staan opstaan. Gelukkig was mn vriendin er. Die haalde hulp terwijl ik mezelf een beetje probeerde tja.. te redden en toen vlug het paard. Maar ben daarna wel met het paard gestopt. De eigenaar verwijtte me van allemaal zaken waarmee ik niks te maken mee had, plus ik moest ermee stoppen van mn moeder.

Het paardje waarmee ik nu dus verder wil doet geen vlieg kwaad. Enkel chagerijnig van de dracht. Maar Parelli besturderen is dus een goeie stap? Want het is niet zo dat ik geen seinen kan oppikken ofzo, ik heb der door en ik ken der ook door en door, op het punt na van motivatie.