Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:02

Ik zie telkens 'ruk 'ruk 'ruk'ruk paard naar beneden gelijk een ruk omhoog.

Ik bedoel alleen te zeggen, dit is geen vrijheidsdressuur maar kunstjes omdat het moet. En niet heel erg vriendelijk tegenover de pony :Y)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:03

ik zie geen paardjes die met tegenzin aan het werk zijn, maar misschien ben ik wel scheel.

Ik leer het anders maar dat zij het anders doet wil niet meteen zeggen dat het dan maar verkeerd is. Ik heb jarenlang een hengst gehad en dan kom je er niet met pappen en nat houden hoor, die moet je op hun plek zetten en vooral daar houden. Nu heeft hij aan de kleinste aanwijzing genoeg maar dat heeft wel een paar jaar geduurd.

NikkivanOlst

Re: Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:04

Hmmm. ik zie de zwarte pony en keer gericht uithalen naar de trainer.
En ik denk dat als ze los wil werken met die pony's dat het ook niks gaat worden, ze heeft overal druk op het halster nodig, bij de spaanse pas, steigeren en zelfs het liggen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:04

Tsja, moet waarschijnlijk snel snel aangeleerd worden om een leuke show te geven.
Niet iedereen neemt er de tijd voor en doet het op de goede manier, evenals andere takken van de paardensport.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:05

xSCWx schreef:
Tsja, moet waarschijnlijk snel snel aangeleerd worden om een leuke show te geven.
Niet iedereen neemt er de tijd voor en doet het op de goede manier, evenals andere takken van de paardensport.

Er is een goede manier en er is een 'goede' manier natuurlijk...
Je kunt moeilijk met niet afgeronde oefeningen, zoals je hier zit (vanwege alle druk en steun die de trainer nodig heeft) een show gaan geven.
Dat is hetzelfde als met een berg hulpteugels een dressuur wedstrijd gaan rijden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:07

Ik snap wel waarom ze kleine pony's heeft :)) Heel schokkend? Neuh, maar ook niet mijn manier. Ik heb liever een iets trager reagerend paard die oefeningen uitvoert omdat hij ze graag voor me doen wil dan een snel reagerend paard die dat enkel doet om onder grotere druk uit te komen. Maar dat is een keuze, daarom doe ik aan clickertraining :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:08

Uiteraard, helemaal met je eens.
Maar de mensen die toekijken moeten het leuk vinden.
Als je niet veel verstand hebt van VD ziet het er al snel leuk uit.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:09

xSCWx schreef:
Uiteraard, helemaal met je eens.
Maar de mensen die toekijken moeten het leuk vinden.
Als je niet veel verstand hebt van VD ziet het er al snel leuk uit.

En toch... Ook mensen zonder verstand van VD of uberhaupt van paarden zien het.
Weet je nog dat optreden van Hollands Got Talent met dat kleine witte ponytje? Dat was ook deze style, en dat vond de jury (die vrij weinig van paarden af weet) 3× niks.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:10

Ik denk dat deze dame zonder halster en touw snel door de mand zou vallen. Imo is het dus ook niet echt vrijheidsdressuur te noemen dit. Maar idd tricktraining. Schokkend vind ik het niet, in de zin van, dierenmishandeling oid. Maar het ik vind het er niet heel prettig uitzien.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:11

Eliine schreef:
Ik denk dat deze dame zonder halster en touw snel door de mand zou vallen. Imo is het dus ook niet echt vrijheidsdressuur te noemen dit. Maar idd tricktraining. Schokkend vind ik het niet, in de zin van, dierenmishandeling oid. Maar het ik vind het er niet heel prettig uitzien.

Zonder halster en touw staat die pony gelijk bij de uitgang verwacht ik :=

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:12

Ik vind dit er gewoon niet 'vrij' uitzien voor vrijheidsdressuur.
Ik heb niks tegen vrijheidsdressuur vind het juist geweldig dat je de band tussen je paard op zo'n leuke manier kan versterken.
:wave:

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:13

VisibreTeam schreef:
Eliine schreef:

Zonder halster en touw staat die pony gelijk bij de uitgang verwacht ik :=

Haha dat weet ik BIJNA wel zeker :=

xSCWx

Hmmm, ja volgens mij heb ik die wel gezien.
Maarja, hier wordt ze niet beoordeeld (om naar de volgende ronde te gaan), in Amerika zijn ze toch niet overal bezig met wat het paard leuk vind, maar wat het oog wil. Het is een echte show cultuur, maakt niet uit op welke manier. Dat merk je wel heel erg als je daar bent, alles moet groter, mooier en beter.

RosalieV

Zelf heb ik ook aan vd gedaan. Maar echt rustig aan en veel geduld en niet zoals in dat filmpje

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:18

Ik vind het wel meevallen.
Rukken zie ik echt niet en volgens mij hebben die beestjes het best naar hun zin.
Ik zie haar ze belonen en vlg mij weten ze precies wat er van ze verwacht wordt. :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:19

het is een beetje hectisch maar voor de rest vind ik het ze heel leuk doen !
en dat rukken zal wel meevallen want als een paard op zijn achterbenen staat en je trekt hard bij zo'n mini dan blijft hij echt niet zo lopen

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:22

Geloof mij maar dat ze dan blijven lopen :=
Heb wel eens een training van een mini op deze manier meegemaakt.

Ik zie ook nergens beloning? Geen rust momentje of beloning in de vorm van een aai of een klopje.

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:27

Ik kan mij niet voorstellen dat zoveel en zolang lopen op de achterbenen en draaien goed is voor die hele achterhand. Het ziet er allemaal erg druk wild en ongecontroleerd uit.
Het komt op mij ook niet vriendelijk over zoals zij het toont.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:30

celano schreef:
80% van de rijfoto's en -filmpjes hier op bokt is zieliger.

Toen ik dit filmpje zag dacht ik juist, er is op bokt altijd zo vaak commentaar op rij filmpjes(soms terecht maar, 80% lijkt mij wat overdreven). Nou, ik vind dit er ook totaal niet vriendelijk en prettig uitzien.....

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:35

|o

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:36

celano schreef:

_/-\o_

ook al lijkt t mij erg irritant voor die dieren dat ze constant met die zweep lopen te zwaaien voor hun kop, en die tikjes te geven... trouwens, die dieren die ik gezien heb waar vrijheidsdressuur mee gedaan wordt, kijken allemaal zo zuur als wat.. wel apart...
nu zullen er natuurlijk weer allemaal mensen zijn die gillen nou de mijne kijkt niet zuur!
nou dat is dan 1 vd weinige...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:38

enomis123 schreef:
celano schreef:

_/-\o_

ook al lijkt t mij erg irritant voor die dieren dat ze constant met die zweep lopen te zwaaien voor hun kop, en die tikjes te geven... trouwens, die dieren die ik gezien heb waar vrijheidsdressuur mee gedaan wordt, kijken allemaal zo zuur als wat.. wel apart...
nu zullen er natuurlijk weer allemaal mensen zijn die gillen nou de mijne kijkt niet zuur!
nou dat is dan 1 vd weinige...

Ligt er aan wat je definieert onder zielig...

Zuur kijken is logisch: als jij je dominant opstelt en een dominante oefening vraagt als het steigeren, ja dan willen die oren wel naar achter :)
Moet zeggen dat ik toch bij het rijden ook vaak zat zure gezichten zie bij paarden, dus daar gaan we weer met generaliseren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:42

Als zuur kijken betekend dat je iets niet leuk vindt dan heeft 90 % van de ruiters een hekel aan paardrijden...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:48

Amable schreef:
Als zuur kijken betekend dat je iets niet leuk vindt dan heeft 90 % van de ruiters een hekel aan paardrijden...

Ik wilde echt net precies hetzelfde typen :))

Gaat imo ook niet helemaal op die stelling. En paard dat de oren niet naar voren heeft is niet per definitie niet happy.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:01

Als oren naar voren staan omdat ze blij zijn, vind dit paard rodeo erg leuk
Afbeelding

Oren hoeven niks te zeggen, lichaamshouding zegt een stuk meer.