Wat is grondwerk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:04

Stef, jij wilde toch discussieren? Waarom ga je dan niet in op de antwoorden?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:12

Lovely schreef:
Grondwerk is het meest gehoorde excuus voor onkunde.

Kun je dat wat verder onderbouwen?

Ik deel de mening dat grondwerken een vaag begrip is, en -hoewel ik aan de ene kant blij ben dat er meer mensen meer aandacht voor gedrag en omgang hebben - vind ik ook dat je wel heel makkelijk kunt zeggen dat je 'aan NH doet'. (NH, ook zo'n begrip...)

Dus ik zal het voor mezelf proberen uit te leggen, wat grondwerk voor mij persoonlijk betekent. Het gaat (voor mij) verder dan wat oefeningetjes doen. Het is bewust zijn van normaal gesproken onbelangrijke routine handelingen, zoals het uit de wei halen, halster en hoofdstel omdoen, leiden. Op handige manieren een paard het idee geven dat het haar idee is om met me mee te gaan. Plezier hebben, ongedwongen werken en spelen en dan stiekem tóch wat fanatieker bewegen. Ontspannen, uitademen. Het is 'in tunen' met hoe ik mezelf voel, bewust worden van mijn eigen houding, checken hoe het paardje zich voelt, hoe ze zich beweegt.

In andere woorden, voor mij is 'grondwerk' meer een houding, een manier van aanpak die voor mij heel veel gebracht heeft. En het is denk ik een basis die iedere goede ruiter moet hebben. Daarom vind ik "NH" een onhandige benaming; De "Natural" kunnen ze weg halen want voor mij staat die voor 'logisch', en onbewust is iedere echte 'horseman' (paardenpersoon) met dit soort dingen bezig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:13

Ffortuna schreef:
Stef, jij wilde toch discussieren? Waarom ga je dan niet in op de antwoorden?

euhm, dat doe ik wel?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:20

stef schreef:
ok, slecht voorbeeld.

"misschien is grondwerk iets voor je"
"grondwerk lukt niet"

etc

Dit soort adviezen slaan natuurlijk nergens op :j Zegt helemaal niets en je hebt nog steeds geen idee wat je dan moet doen.

Misschien wordt het geopperd om eens in een hele andere richting te zoeken, even polsen of iemand daar voor open staat?
Genoeg mensen die alles wat enigszins afwijkt van hun geijkte plaatje gelijk afwijzen. Misschien een standaard zin voordat je een hele lap tekst gaat neerpennen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:38

punt is ook dat het te pas en te onpas geadviseerd wordt. Meisje van 13 met een half jaartje ervaring adviseert meisje van 14 met 3 lessen om maar eens te gaan grondwerken.

Een TS schrijft: Ik heb een probleem met mijn shetland hengstje, hij bijt. Vervolgens krijgt deze ts: Je moet met hem gaan grondwerken. TS heeft vervolgens geen idee.
Ik zou overigens zeggen: Opvoeden.

Eerst opvoeden. Dat kan dmv grondwerk (een van de vele methodes), hoeft niet.

Ik krijg bij de term grondwerk altijd het gevoel van een half zacht ei die in het midden een beetje met een carrotstick staat te zwaaien. Of althans, dat gevoel krijg ik op bokt als het weereens geroepen wordt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:49

Ik geloof dat het aan de ene kant een vertaalprobleem is.
Aan de andere kant heersen er wel heel veel vooroordelen over "die mensen die met een beetje met een carrotstick staan te zwaaien." Als je je er in verdiept, zie je de betekenis van dat zwaaien. Da's timing en gevoel en dat is ook iets wat je moet leren. Ik vind het niet eerlijk om die enorme groep mensen op één hoop te gooien. Bovendien lees ik in je verhaal dat je dus veel meer deelt met dat 'halfzachte ei' dan je misschien denkt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:57

ik weet de betekenis van zwaaien, en ik denk ook zeker dat als je goed zwaait, het heel leuk kan zijn (noodzakelijk? Nee, dat niet).
Alleen juist doordat het zo toegankelijk is (geworden?) staan er veel maar een beetje te zwaaien zonder dat ze enig idee hebben wat ze doen, gooien het vervolgens onder de noemer grondwerk, en geen mens (en paard) snapt er nog iets van.

Je laatste zin snap ik ff niet :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:02

stef schreef:
Ik krijg bij de term grondwerk altijd het gevoel van een half zacht ei die in het midden een beetje met een carrotstick staat te zwaaien. Of althans, dat gevoel krijg ik op bokt als het weereens geroepen wordt

Eens. Ander gevoel: een Penny die maar wat aan rommelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:09

swartbeessie schreef:
Ik deel de mening dat grondwerken een vaag begrip is, en -hoewel ik aan de ene kant blij ben dat er meer mensen meer aandacht voor gedrag en omgang hebben - vind ik ook dat je wel heel makkelijk kunt zeggen dat je 'aan NH doet'. (NH, ook zo'n begrip...)
Net als dat elke ruiter met een westernzadel ook echt western rijdt. :j

Voor mij betekend grondwerk eigenlijk alles wat je op de grond doet met je paard.
Dus ook longeren en ook wandelen met een veulentje etc.
Ik denk dat mensen grondwerk vaak vergelijken met vrijheidsdressuur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:11

Grondwerken en vrijheidsdressuur heeft IMO compleet niks met elkaar te maken. Het kan wel in elkaars verlengde liggen, maar het een kan prima zonder het ander.

Kim: Ik zadel mijn paard met dressuurzadel, hoofdstel met aansnoerneusriem, knoop er een slof om, en ga longeren. Is dat in jou ogen dan grondwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:20

Je staat met je paard op de grond en je werkt, dus ja... als je het goed beschouwd is dat ook grondwerk.
Ik ben het met je eens dat vrijheidsdressuur en grondwerk niet aan elkaar verbonden zijn, VD is bij mij het verlengde geweest van grondwerk, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die grondwerk doet ook de stap naar VD maakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:24

niet als je het goed beschouwd... jouw mening graag :)

Ik heb zelf fanatiek VD gedaan, mijn paarden stopte als ik stopte, gingen lopen als ik ging lopen, achterwaats als ik achterwaarts ging etc... Toen heette het echter geen grondwerk, maar was het de basis voor je VD.
Grondwerk is echt iets van de laatste paar jaar heb ik het idee

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:26

stef schreef:
Je laatste zin snap ik ff niet :?

Heeft ook te maken met een vertaalprobleem... Even vooropgesteld: Ik vind het een interessante discussie. Maar voor een goede discussie moet je wel zeker weten dat je het over hetzelfde hebt. In dit geval, vind ik het jammer dat er in hele generaliserende termen gesproken wordt over iets - wat weer als effect heeft dat overeenkomsten worden genegeerd en verschillen worden benadrukt.

Even opnieuw over wat jij opvoeden noemt: Een ander noemt het 'grondwerken'. Allebei heel algemeen, alles zou eronder kunnen vallen. Zoals ik jouw posts lees, distantieer jij je van Parelli-ers terwijl jullie nog wel eens meer overeenkomsten zouden kunnen delen dan je zou verwachten. Je wilt het paard beter begrijpen, verplaatst je in hoe ze dingen meemaken, en probeert beter te worden begrepen door je paard.

Grondwerk, mits gebaseerd op een methode, is vaak opgebouwd in bepaalde vaste volgordes en volgt bepaalde principes. Voordeel: als het paard de basis principes snapt, snapt hij jou beter. Nadeel: iedere methode is qua kwaliteit afhankelijk van de uitvoering. En da's subjectief. (Net zoals iedere training, discipline, trailerlading en poetspraktijk). Binnen die 'stromingen' bestaat ook discussie over de beste manier waarop je dingen kunt doen.

Het is jammer dat er in zulke algemene termen wordt gediscussieerd en grondwerken wordt afgedaan als iets wat 'penny meisjes' doen. In mijn ogen een vals argument, want een minder handige uitvoering van een methode zegt toch niets over het nut of de efficiëntie van die methode?

Kortom, goed onderwerp, maar voor een goeie discussie is het wel van belang dat de mensen die discussiëren elkaar verstaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:28

Oh, maar ik doe gerust "grondwerk", ik volg alleen niet 1 bepaalde goeroe en wordt ook niet graag in een hokje gestopt

Ik zie grondwerken ook niet als iets wat pennymeisjes doen, dan heb je mijn post verkeerd begrepen.
Ik zie het wel als iets wat te toegankelijk is voor pennymeisjes, met als gevolg dat zowel pennymeisje als pony er geen *piep* meer van snappen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:29

Maar dat doet toch niks af aan de methode?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:31

denk ik wel.
Iedereen kan een parelli level 1 set kopen
Iedereen kan lezen hoe een join up gedaan zou moeten worden (en doet dit vervolgens 5x per dag)
Iedereen wil maar in een hokje denken, het hokje parelli, het hokje voest..... of welk hokje dan ook.

Ik heb onlangs nog de friendly game gebruikt, ben ik nu een grondwerker? Nee zeg, alsjeblieft niet.
Ik vind het trouwens erg leuk om te lezen hoe iedereen zijn eigen interpretatie op 1 woord heeft, en aan de andere kant denk ik dat het erg verwarrend kan zijn.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:34

Grondwerk is voor mij een verzamelnaam van alles dat je met je paard doet terwijl je niet in het zadel zit.

-Paard halen, paard vastklikken, paard vastzetten
-Longeren
-Poetsen, opzij zetten, voetjes geven
-Opzadelen, naar de bak lopen
-Op de trailer zetten, van de trailer halen
-Wandelen
-Vrij springen

Wat ik het allervervelendste grondwerk vind: Balken oprapen bij het springen.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 13-08-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:34

dus mennen ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:37

Het is inderdaad een mening en je eigen interpretatie op iets hebben.
Er is geen pasklaar antwoord op en een mening is niet altijd een feit.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:38

stef schreef:
dus mennen ook?

Nou, in principe zou je dat kunnen scharen onder 'lange lijnen-werk'. Wat ik niet doe, en ik men ook niet. Daarom schreef ik ook 'voor mij'.

Aan de andere kant sta je niet meer op de 'grond' als je aan het mennen bent, dus zou je dat ook kunnen scharen onder 'in een zadel'.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 13-08-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:39

Mennen zou je kunnen scharen onder lange lijnen werk....
Euhm... juist.... :n

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:40

Vind het in categorieën denken erg interessant. Ware het niet dat je ook in Parelli allerlei opvattingen hebt. Net zoals dus in dressuur.
Ik vind nadenken over wat mensen onder grondwerken ook interessant. Net zoals nadenken over waarom het nu de laatste jaren in opkomst is (tegenbeweging?). Maar het almaar heel letterlijk opvatten van het woord doet af aan de inhoudelijke discussie. Dan kun je voorbeelden blijven noemen....

Ik ben even weg, ga 'grondwerken' met een paardje ;-)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:44

stef schreef:

Ja? Wat is dan het verschil tussen achter een paard lopen en achter een paard in een karretje zitten? Behalve dat het zitten minder vermoeiend is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:45

Dat het een hele andere manier van trainen is? Het komt misschien lichtelijk overeen met dressuur aan de LL, maar de mensport is "iets" breder dan de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:48

stef schreef:
Heb je dit topic geopend om mensen dezelfde mening op te leggen als die jij hebt?
Ik vind het namelijk een beetje vreemd dat zodra iemand iets zegt dat niet in jouw straatje past, je reacties geeft als hierboven.
Het is internet en dingen kunnen anders aankomen, maar wilde het toch even benoemen.
Je hoeft het niet met een ander eens te zijn, maar ik vind respect voor andermans mening ook belangrijk.