Amaranth7 schreef:I
Wat bij mij nog steeds kortsluiting maakt als ik een filmpje zie van een piaffe of passage of wat dan ook in vrijheid is dat de paarden bijna niet tot nooit afkauwen. Dit is iets waar bij mij altijd enorm op gehamerd werd en ook als ik mijn trainer zag rijden of lessen werd er altijd wel gezegd 'iets mee door links, iets meer door rechts', (wat gewoon op een respectvolle manier gebeurde) Dit zelfs bij een nagenoeg perfecte passage.. Als ik voor mijzelf bedenk hoe het voelt als ik op een paard zit dat niet afkauwt, dan voel je een strakke rug, een strakke hals, niet die lossigheid waar iedereen naar streeft, bijna onmogelijk om op te kunnen verzamelen.. De rug voelt als een plank, je hebt geen buiging, niets..
Ik kan het heel slecht uitleggen, maar ik hoop dat iemand mijn punt snapt en het misschien wat intelligenter uit zou kunnen leggen. Waar ik bang voor ben bij 'trucjes' is dat de spieren zich verkrampen om de oefening uit te kunnen voeren, het tegengestelde van wat je wil bij dressuur.. Lossigheid, verende rug en soepele hals..
Maar zie je deze problemen niet heel erg veel in de dressuur? Kijk eens rond in de gemiddelde manege, pensionstal, rijvereniging en concours.... Lijkt me bepaald niet clickergerelateerd.
Ik denk dat je die verkramping en starheid nog eerder krijgt als er sprake is van dwang/strenge hand/onkunde ruiter.
Wil je een paard goed laten lopen, dan heb je een fiks pakket aan basiskennis nodig over dressuur en daar ontbreekt het bij velen aan. Zeker niet in de laatste plaats bij de zogenaamde traditionele ruiters. Persoonlijk denk ik dan dat je in een dergelijk geval met dwang nog meer schade aanricht dan met een clicker.
Hoewel niet mag worden vergeten dat je ook met een clicker kunt overvragen.
Ik ben ervan overtuigd dat iemand met een gedegen kennis op gebied van dressuur en biomechanica en dan ook nog eens helemaal thuis is in de wetenschap van clickertraining en perfect kan timen een paard kan leren om perfect zijn lijf te gebruiken. Het is alleen zo dat dit soort mensen meestal weinig interesse hebben in clickertraining. Hun specialiteit ligt op ander gebied, werkt en geeft geen reden om het te proberen.
Maar het zou eigenlijk wel interessant zijn.
Even voor alle duidelijkheid... ik ben niet een van die personen die al die kennis op gebied van dressuur heeft. Helaas niet. Maar om die reden vraag ik ook bijzonder weinig op dat gebied van mijn paarden. Ik ben volledig tevreden met het goed onderzetten van een been, het laag kunnen laten lopen als ik daarom vraag en het wijken voor het been. Als ik mijn stijve harken dat kan laten doen, ben ik dik tevreden.