Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:14

Leuk dat je er ook weer wat mee wil gaan doen Daantjee12! :)

@ Bojangles : Ok, merci, dan blijven we er gewoon wat mee spelen .. laten balanceren was sowieso iets waar ik naartoe wilde werken en nog een ander dingetje maar dat weet ik nog niet of dat gaat lukken (denk het wel, bij [***] sowieso 8-) ) dus heb nog wel uitdaging :Y)

Vandaag ga ik weer wat grondwerk doen en dan kijken wat we qua materiaal gaan gebruiken, ik verzin dat meestal ter plaatse in de piste :') Wilde eerst gaan rijden maar ik ben nu zo enthousiast dat ik liever ga grondwerken :):) _O-

Daantjee12

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:36

Is het boek Engels? Lijkt me een fijn boek, alleen mijn Engels is niet zo goed :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:38

Ik meld mij :D Na grondwerk ben ik mijn interesse aan het uitbreiden naar HA en VD.

Altijd leuk om inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:16

ooh heeft iemand tips, hoe ik kan zorgen dat pony lief echt goed rechts van mij blijft zonder touw?? ze volgt wel braaf... maar dat doet ze niet

supriceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:30

ik ga der ook maar eens mee beginnen!

supriceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:32

Ik hoop dat @Bojangles me kan helpen met het ha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:55

@ Daantje : boek is engels :j

Leuk je hier ook te zien chipieke! :)

@ Gianti : ze loopt dan langs je? Of loopt ze achter je? Wat gebeurd er precies?
Zoals ik het begrijp volgt ze wel braaf, maar kan je haar niet rechts van je laten lopen zonder touw? Kan je dit met touw wel? Dat jij vanaf de zadelplaats haar laat stappen en haar stuurt?

Fijn dat je ook wil beginnen supriceee! Is alleen Joyce goed genoeg om je te helpen? :+

Hier vandaag beetje HA-achtige dingen met [***] gedaan. De slalom met 4 pionnen en verder ben ik vooral bezig geweest met algemeen grondwerk.. stappen, stoppen, achterwaarts, ook als ik naast hem liep. Verder ook wat vertrekken & naar mij toe komen op de cirkel en een begin gemaakt van zijwaarts. Ging allemaal best goed eigenlijk, er is nog werk aan natuurlijk, maar hij deed met momenten toch erg leuk mee :)

Met [***] heb ik niks HA gedaan (ja, ben 1x met hem over de wip gegaan :P ) maar daar heb ik wel een topic over: [VVDD] En dan heb je ineens 2 rijpony's

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:00

[quote="[***]"]
@ Gianti : ze loopt dan langs je? Of loopt ze achter je? Wat gebeurd er precies?
Zoals ik het begrijp volgt ze wel braaf, maar kan je haar niet rechts van je laten lopen zonder touw? Kan je dit met touw wel? Dat jij vanaf de zadelplaats haar laat stappen en haar stuurt?

ze wisselt af, ene keer links, andere keer rechts, dan blijft ze even achter mij... met touw blijft ze keurig naast mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:05

Misschien verandert jouw houding dan wel als je het touw weglaat? Of dat je denkt van "als ze maar fijn mee gaat doen", ofzo .. Heb je al eens geprobeerd om het touw eraf te klikken midden in de oefening? Dus dat je stapt en terwijl je stapt het touw weg en gewoon door alsof er niks gebeurd is?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:09

Klinkt erg leuk!
Ik zal ook wel een begin willen maken, zijn er geen algemene trainingsdagen met obstakels waar iedereen naartoe kan komen?
Ik kan zelf wel wat obstakels maken, maar ik heb niet heel veel mogelijkheden..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:48

Daantjee12 schreef:
Is het boek Engels? Lijkt me een fijn boek, alleen mijn Engels is niet zo goed :')

Ja, maar hou www.horse-agility.nl ook in de gaten, daar staat de meeste info ook op, is door mij geschreven dus is het meest up to date wat betreft Nederlandse info!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:52

Gianti schreef:
[***] schreef:

ze wisselt af, ene keer links, andere keer rechts, dan blijft ze even achter mij... met touw blijft ze keurig naast mij

Op het moment dat je paardje van positie wisselt, zet je haar weer op de juiste positie, eigenlijk heel simpel.
Wanneer ze langzamer gaat lopen, vraag je meer activiteit, door bijvoorbeeld achter de schouder te drijven met je leadrope. Wanneer ze weer netjes op de juiste positie loopt, stop je met drijven en ga je weer verder.
Wisselt ze naar de andere kant, dan drijf je met de leadrope links van je om aan te geven dat het niet de bedoeling is dat ze links komt lopen en als ze dan weer achter je loopt drijf je de schouder weer opzij totdat ze weer in de gewenste positie loopt :)

Het is ook belangrijk om niet te snel los te willen, die controle over voor en achterhand (dus in feitte je 'stuur') en heel simpel het gas en de rem, moeten er echt goed op zitten om op de juiste wijze liberty/freestyle aan het werk te gaan.
Ga niet te snel los, want dan krijg je een paard wat op de goede gok achter je aan loopt, maar die je niet bewust kunt leiden en sturen waar jij heen wilt.

Succes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:53

supriceee schreef:
Ik hoop dat @Bojangles me kan helpen met het ha

Haha! Weet niet wie je bent, maar daar ben ik immers voor als trainer zijnde ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:55

Rowenaduke schreef:
Klinkt erg leuk!
Ik zal ook wel een begin willen maken, zijn er geen algemene trainingsdagen met obstakels waar iedereen naartoe kan komen?
Ik kan zelf wel wat obstakels maken, maar ik heb niet heel veel mogelijkheden..

Ik kom dit seizoen mét complete baan op locatie en dit is een groot succes!
Als je een locatie hebt en geïnteresseerden, kan je evt. nog een datum boeken, al zitten mijn weekenden al erg vol.....
Maar heb ook nog wat donderdagen in de zomervakantie als optie :)

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:41

Aaawww Horse Agility lijkt me echt zooow leuk om te doen !!
Misschien toch nog een poging wagen dan maar ...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 01:40

Ik wil graag even een complimentje maken voor dit topic.

Ik hoop dat iedereen de moeite wil blijven doen om inhoudelijk te reageren en discussiëren, zodat dit een mooi topic blijft voor Horse Agility-zaken en er dus ruimte is voor het stellen van vragen en het uitwisselen van kennis. :)
Mocht ik daarmee kunnen helpen dan hoor ik dat graag. :)

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:56

Oeh, dit lijkt me toch wel erg leuk!
Ik ga er denk ik ook eens een begin mee maken, maar eerst netjes volgen zonder touw :P
In stap gaat dat allemaal wel, maar als we dan draf willen, blijven ze stilstaan en om zich heen kijken. Als we ze eerst zelf meenemen in draf, gaan ze wel een stukje mee. Maar daarna stoppen ze.
Iemand ideeën?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:20

Ik ga morgen weer helemaal beginnen :) Heb er echt zin in en me (weer) goed in gelezen! Aantal maanden geleden waren we al gebleven bij het slalommen zonder druk te geven, en alleen Angel dus moest slalommen!

@Lunaeekie ; Doet ze dat alleen los of ook als je haar vast hebt?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:26

Bojangles schreef:
Op het moment dat je paardje van positie wisselt, zet je haar weer op de juiste positie, eigenlijk heel simpel.
Wanneer ze langzamer gaat lopen, vraag je meer activiteit, door bijvoorbeeld achter de schouder te drijven met je leadrope. Wanneer ze weer netjes op de juiste positie loopt, stop je met drijven en ga je weer verder.
Wisselt ze naar de andere kant, dan drijf je met de leadrope links van je om aan te geven dat het niet de bedoeling is dat ze links komt lopen en als ze dan weer achter je loopt drijf je de schouder weer opzij totdat ze weer in de gewenste positie loopt :)

Het is ook belangrijk om niet te snel los te willen, die controle over voor en achterhand (dus in feitte je 'stuur') en heel simpel het gas en de rem, moeten er echt goed op zitten om op de juiste wijze liberty/freestyle aan het werk te gaan.
Ga niet te snel los, want dan krijg je een paard wat op de goede gok achter je aan loopt, maar die je niet bewust kunt leiden en sturen waar jij heen wilt.

Succes!

dan wil ik gewoon weer te snel :) ga er mee aan de slag!

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:20

Daantjee12 schreef:
Ik ga morgen weer helemaal beginnen :) Heb er echt zin in en me (weer) goed in gelezen! Aantal maanden geleden waren we al gebleven bij het slalommen zonder druk te geven, en alleen Angel dus moest slalommen!

@Lunaeekie ; Doet ze dat alleen los of ook als je haar vast hebt?

Als ik haar vast heb moet ik haar even op weg helpen zegmaar. Dan rennen ze meestal wel mee. Los ook wel, maar dan minder goed. Als je dan iets sneller gaat stoppen ze ermee :+

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:30

Lunaeekie schreef:
Oeh, dit lijkt me toch wel erg leuk!
Ik ga er denk ik ook eens een begin mee maken, maar eerst netjes volgen zonder touw :P
In stap gaat dat allemaal wel, maar als we dan draf willen, blijven ze stilstaan en om zich heen kijken. Als we ze eerst zelf meenemen in draf, gaan ze wel een stukje mee. Maar daarna stoppen ze.
Iemand ideeën?

Lees mijn uitleg even terug. Ga niet te snel los willen, freestyle/liberty agility heeft niks te maken met het 'domweg' laten volgen van je paard, maar bewuste controle over een stop, gas, een links en een rechts, totale samenwerking dus.

Dus ga eerst werken aan een losse leadrope, leer je paard op lichte indirecte hulpen aanwijzingen te geven en te sturen en ga door de verschillende oefeningen heen van starters level tot mínimaal medium level. Is mijn advies!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:35

Mag ik mij hier als officiële HAAT ook melden?! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:36

Je mag alles van mij, maar HAAT klinkt toch niet zo gezond :))
Horse Agility A Trainer? Wat is het eigenlijk? :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:37

Horse Agility Accredited Trainer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:38

Aha, dan mag je zeker meedoen :Y) :))
Stom dat iedereen zo ver weg zit van hier :+