Leren stilstaan voor opstappen vanop omheining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Leren stilstaan voor opstappen vanop omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:20

Wanneer weet een paard dat een oefening klaar en geleerd is? Voor een paard is iedere trainingsfase nieuw en voor het paard is het bij iedere trainingsfase ook al klaar. Liever afwisselen zodat je paard fris blijft en niets gaat verwachten.

TS ik snap dat je graag vanaf het hek op wil starten, maar probeer eerst in kleinere stappen te denken. Leer je paard eerst om zijwaarts te komen staan terwijl je gewoon op de grond staat. Dat doe je door hem eerst te leren om zijn achterhand zijwaarts naar je toe te bewegen. Leg bijv je hand op de zijkant van zijn kant en geef een commando, doe dit een paar keer en kijk dan eens wat er gebeurt als je je hand een centimeter van zij kont af houdt. Of leer hem eerst wijken voor je zweep en geef daarna het commando terwijl je aan zijn andere kant staat. Maar conctreer je op zijwaarts komen en niet op naast het hek staan. Dat is je einddoel, maar in training begin je niet met je einddoel.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:29

Zal wel een domme vraag zijn maar waarom heb ik zijwaarts nodig? Ik kan haar toch voorwaarts naast het hek zetten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:40

simpel
Leg naast het hek een balk op 1 meter afstand en parkeer je paard er tussen. Leer hem stil staan op commando. Door de balk is hij minder geneigd om te draaien of uit te stappen. En dan op het hek zelf staan tot dat goed gaat en dan erop. En HEEL BELANGRIJK niet weg laten stappen. Wachten. Leren wachten. Pas daarna weg stappen.
Ik zie veel mensen heel inconsequent zijn: meestal mag het paard zo weg stappen voordat de ruiter echt in het zadel zit.

Het verbaast mij sowieso hoe weinig aandacht veel mensen besteden aan het oefenen van stil staan.
Wij mennen en 1e oefening is altijd stil staan, onbeweeglijk en altijd.
Bij het poetsen, bij het optuigen, bij het inspannen, uitspannen. Geen gezeur. Stil is stil.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:47

Voor mennen is dat inderdaad onmisbaar dat stilstaan. Wordt denk ik door veel mensen over het hoofd gezien... Die balk lijkt me héél goed idee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:49

Voor paarden onder het zadel is het ook belangrijk :D gehoorzaamheidsoefening, worden ze echt niet slecht van.
Succes

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:54

Absoluut, is voor IEDER paard belangrijk! Maar als ik soms zie hoe mensen opstappen, tjah dan vinden veel mensen dat dus niet belangrijk.
Ik ga met alle tips aan de slag hoor en sta nog steeds open voor andere tips, hou de geïnteresseerden hier wel op de hoogte en dan hoop ik binnenkort er op te kunnen stappen vanop het hek :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:05

Je paard draait met zijn neus naar je toe zeg je, als je dan zijn kont naar je toe kan vragen vanaf het dan heb je hem dus zo parallel aan het hek staan en veel dichterbij dan als je hem voorwaarts langs het hek laat lopen. In dit filmpje zie je Jauke zijwaarts naar het hek komen [GVL-ITP] [film] Jauke & me

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:48

Had je filmpje al gezien hoor Amable, was waaaw <3 wat jij allemaal kan met dat paard! En wat een band moeten jullie hebben! Om dat "breng je kont zijwaarts naar me toe" aan te leren ga ik dus naast kont van paard staan met hand op haar kant en ik zeg bv. "kont"? Dan hou ik men hand net iets verder en hoop ik dat ze op "kont" haar kont terug tegen mijn hand aanduwd?