Au,niet zo slim.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:31

Moderatoropmerking:
Er is al een topic over dit filmpje en dat staat hier: [LN] Spelen met paard loopt niet zo fijn af. Reacties kunnen daar. Als er hier een inhoudelijke discussie plaatsvind, zoals een aantal reacties die nu duidelijk ingaan op 'veilig spelen met je paard' dan laat ik dit topic open. In dat laatste geval is het filmpje slechts ter illustratie.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:36

Ziet dr aaaardig pijnlijk uit...

Zoiezo heb ik altijd geleerd om niet tussen het paard en de omheining in te lopen. En ja ik speel ook welleens met mn paardje, maar die van mij is zich heel goed bewust van wat wel kan en wat niet kan, en ook dat ik mijn persoonlijke ruimte heb, waar hij tijdens het spelen niet in mag komen.

Peetstap

Re: Au,niet zo slim.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:59

Hoevaak loop je niet in de smalle gangen tussen de boxen tussen je paard en de boxen in > doorlopend...
In de vrachtwagen sta je ook wel es tussen je paard en de wand met erg weinig ruimte over.
Op de poetsplaats is vaak ook weinig ruimte tussen paard en de wanden en dan sta je er ook tussen.
En als een groep paarden binnen wordt gehaald sta je er ook volledig tussenin om ze in de juiste box te krijgen.
Zie zozeer het probleem niet, zolang je de signalen maar niet negeerd die een paard afgeeft als ie wilt "uitbreken" of in jou ruimte (hoe klein dan ook) wilt komen.
Die ruimte kan in de praktijk veel kleiner zijn als in dit filmpje, alleen hier neemt paard veel ruimte in met al zijn gekheid, tja dan moet je hem effe verder van je afhouden als ie te dicht bij je komt ipv te belonen met snoeppie.
Of je laat em effe lekker maf paard zijn, en je gaat met instandhouden van je eigen ruimte van hem vandaan.
In basics doet dit paard n.l. niets speciaals waarvoor ie beloond zou mogen worden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:06

Erg makkelijk om te zeggen dat dit gevaarlijk is, ze haar lesje wel geleerd heeft en lettend op rommel.
Maar hoeveel bokkers doen dit ook niet dagelijks?!

Door de komst van Parelli en andere NH stromingen doen vele mensen deze "kunstjes"
Het is zo makkelijk gezegt wat een ander "fout" doet....

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:14

Inderdaad annebe, hoeveel bokkers doen dit dagelijks?! Dat was ik dus al van de eerste post aan het denken... En ik ben één onder hen, eentje die zich wél durft melden dan :o Langst een kant ben ik er wel zeker van dat mijn pony respect voor me heeft, maar nu ik het filmpje gezien heb, zal ik wel drie keer nadenken voor ik er nog eens aan begin. Ik heb toevallig vorige week mezelf gefilmd en ga zo meteen toch even filmpje kijken of dat er wel veilig uitziet :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:17

annebe, liljebo had dit eerder in het topic ookal aangehaald ;) Het is inderdaad ook dat heel veel mensen enorme risico's nemen (onbewust?) en dat ze vaak heel veel geluk hebben. Ik heb hier ook al filmpjes zien voorbij komen waarvan ik schrik kreeg in hun plaats .. maar zij vonden het dan geweldig leuk & stoer. Het is dan alleen te hopen dat ze niet eindigen zoals in het filmpje wat nu gepost is ..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:25

annebe schreef:
Erg makkelijk om te zeggen dat dit gevaarlijk is, ze haar lesje wel geleerd heeft en lettend op rommel.
Maar hoeveel bokkers doen dit ook niet dagelijks?!

Door de komst van Parelli en andere NH stromingen doen vele mensen deze "kunstjes"
Het is zo makkelijk gezegt wat een ander "fout" doet....

nope, vindt het juist knap van haar dat ze zit op internet durft te plaatsen.
Zou jij dat zelf durven na zo'n ervaring ?

Ik ga haar hier niet veroordelen maar hoop er van te leren.
Juist omdat zoveel mensen deze spelletjes zien op youtube maar nauwelijks besef hebben hoe een paard / pony reargeert als "paard" en niet als speeltje, maar vooral de signalen die paarden / pony's zo duidelijk afgeven negeren of uit onkunde niet snappen .
En dat herkennen van paardentaal komt van pas in alle situatie's.
Meestal loopt het goed af, omdat paarden / pony's niet doelgericht ons willen "pakken" maar uit instinct van zich aftrappen.
"toevallig" stond dit meisje er net te dichtbij.

Er zijn b.v. wel filmpjes waar mensen echt doelgericht paarden gaan treiteren en vervolgens ook een trap krijgen, (prima hoor ;) zouden meer paarden moeten doen op wedstrijden....) maar hadden ze wat taktischer gestaan kan paard ze nooit raken....

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:27

Als je goed naar het paard kijkt, dan zag je het aankomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:31

Waaraan ziet iedereen het dan aankomen?
Waarom zag de persoon in kwestie dit niet?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:32

Omest ze te vrolijk en hepperdepeppie in haar spel verdiept was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:33

Dat is een mooie reactie op mijn 2e vraag :j
En wat met de eerste?

(ik probeer hier trouwens alleen maar van te leren hoor, inzichten te krijgen enzo ;) ).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:40

[***] schreef:
Dat is een mooie reactie op mijn 2e vraag :j
En wat met de eerste?

(ik probeer hier trouwens alleen maar van te leren hoor, inzichten te krijgen enzo ;) ).

Let es op verschil van 0.21 > 0.25 van houding paard z'n hoofd & oren en de momenten dat ie vlak bij haar is.
En zet dat es om waar ie tov haar is tussen 0.21 > 0.25
Mhhh. filmpje in slowmotion zou veel meer duidelijk maken, maar hoe die je dat op youtube ? (ikke niet blond maar grijs.. := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:47

Op youtube zelf kan je dat niet volgens mij, dan zou je het filmpje op je pc moeten hebben en zo moeten bewerken en weer uploaden enzo ;)

Maar ik zie op 21 vrij dicht bij haar, oren in de nek en verder weet ik het niet zo. Daarna wijkt het paard uit en bij 25 zijn de oortjes naar voren maar is die volgens mij aan het kijken naar die vuilbak of iets in die omgeving? Is het dat wat je bedoelt? Dat die, als die dicht bij haar loopt een moeilijke uitdrukking heeft, terwijl als die uit de buurt is het paard gewoon kijkt? (als je me begrijpt :P ).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:49

http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/pi ... item=83631

Stukje clicker enzo vergeet je maar, stukje dominantie is wel leerzaam :D

maw: je ziet het paard de hoofdrol gaan overnemen en lolliger worden.
eerder bokte ie ook al, daar had ze al moeten stoppen feitelijk en em terug moeten zetten, je ziet em na die kleine bok triomfantelijk wegstappen op weg naar z''n snoeppie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:52

Ik zal er zo eens naar kijken, even wat anders aftypen ;)
Stukje clicker doet niet ter zake? Of waarom moet ik dat vergeten? :+

Edit; die eerdere bok was mij inderdaad ook al opgevallen :j

Moet je op zo'n moment altijd meteen stoppen? Gewoon stoppen, zonder meer?
Ik heb namelijk tijdens het laatste spel ook zo'n situatie gehad (daarom dat ik dit toevallig nu zo interessant vind ;) ) waarbij mijn pony bokte, echter niet naar mij gericht, maar uit fanatisme naar het stomme stukje plastic toe .. Filmpje vertekent ook wel op dat gebied (bij mij) want het lijkt alsof ik er achter sta en hij echt gericht op mij trapt, maar ik stond schuin en ook een stuk er vanaf. Ik heb toen het spel ook stilgelegd, maar niet meteen, ik heb het namelijk rustig afgerond om het zo te zeggen (en hij heeft dus wel een beloning gehad). Volgens mij heeft hij, doordat ik nog even doorgedaan heb, de link niet gelegd tussen het bokken en belonen (hij heeft het in ieder geval niet meer gedaan) en de bok was echt een uiting van .. puur in het spel en op dat plastic gericht .. Dus hoe moet je daar dan op reageren?
In de filmpjes zie je ook momenten dat ik hem zeg op te letten, en hem dus 'opzij duw', waarna hij ook braaf opzij gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:55

doet hier niet ter zake direct......al liggen clicker > voer > beloning & dit filmpje heel dicht bij elkaar besef ik nu jij het zo zegt ;-)
is off topic... en er staat al meer dan zat over de klikkies.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:57

Je ziet aan het begin aan de lichaamstaal van het paard en de positie van het meisje al dat dit verkeerd gaat aflopen := Het paard is duidelijk not amused... Koop dat kind een boek over grondwerk, en als we dan toch bezig zijn misschien ook een boek over veilig paarden houden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:00

Peetstap schreef:
doet hier niet ter zake direct......al liggen clicker > voer > beloning & dit filmpje heel dicht bij elkaar besef ik nu jij het zo zegt ;-)
is off topic... en er staat al meer dan zat over de klikkies.

Ik weet niet of zij met de clicker werkt (heb geen geluid erbij gehad en het viel me niet zo meteen op) maar ik zelf werk (sinds kort) wel zo, in soortgelijke situaties (naja), zie ook mijn edit, vandaar ;)

En nu ga ik eerst dat stukje aftypen waar ik mee bezig was :') Ben zo terug :Y)

Edit; ik heb gelezen maar ik snap 'm niet :o
Ik snap het stuk op zich wel, maar niet meteen hoe dit in verband staat met het filmpje :o
Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk, op bv. 0:34 zou afgebroken hebben. Als die van mij met zo'n houding langs mij op vertrekt dan stop ik er gewoon mee, mag hij stoppen, paar passen achteruit en dan zien we wel weer verder. Ik vind ook dat het paard, als die stopt, vrij abrupt en dicht op haar stopt, dat is bij mij doorgaans ook niet het geval. Kan natuurlijk altijd wel eens gebeuren, maar dan is het een teken dat mijn pony niet op mij aan het letten is en dan gaat hij een paar passen achteruit in plaats van een snoepje te krijgen :+

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:26

Het is een goede zaak om dingen die zo duidelijk werden gefilmd te laten zien...niet voor de sensatie hoor, maar om anderen de ogen te openen !!!
Super dat hier toestemming voor werd gegeven !

Is dit dom of onwetendheid...ik zie het als onwetendheid, want anders was het niet gebeurd , had ze de signalen allang opgevangen dat dit paard haar niet boven zich accepteerde en ze dus niet in zijn "space" mocht komen...ze werd er letterlijk uitgeslagen !
Hij heeft een aantal keren gewaarschuwd...werd genegeerd...met dit als gevolg !
Een goede leider loopt NOOIT aan die kant om te dirigeren !

Jammer ,dit is een hele harde les geweest...maar hopenlijk heeft het wel een effect op diegene die denken dat je kunt spelen met dieren in dit geval een paard...maar als hij boven je staat zul je echt het onderspit delven en ben je de klos , dan is het een keiharde machtstrijd en ja paarden vertellen dat met hun hoofd (kop-stoot), tanden (bijten) hun gewicht (pletten)of zoals in dit geval via de achterbenen (slaan) of met de voorbenen slaan ...

Dit is gewoon de rangorde-vorming in een kudde...ze zien jouw niet als de mens maar een laaggeplaatste (in dit geval)...gelijk-geplaatste of hoger-geplaatste...
Verdiep je eerst in het denken en doen van een dier om te weten wat wel en niet kan...het kan je veel leed besparen !!!

Helaas is de basis en gevolg vaak niet bekend en hebben ze het ergens gezien en vonden het een leuk spelletje....niet wetend hoe gevaarlijk dit is ...
juist als het paard los rond rent is de kudde-drang veel groter en dus direkter !!!
Dan moet je extra alert zijn op de signalen die het paard afgeeft !

Hoe is het nu met dit meisje , komt alles wel weer goed ?
Heel veel sterkte tgw en goed dat je dit liet zien hoor !

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:38

Alles is al zo'n beetje gezegd behalve het belangrijkste; dat zie ik te weinig terug...

Ik wens haar beterschap! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:09

Allereerst vind ik het ook dapper dat ze de film plaatst. Je ziet dit soort spelen veel te vaak. Daar wordt voorbij gegaan aan het feit dat een paard alleen vanuit het paardzijn kan denken en als de adrenaline omhoog gaat, niet echt bezig is met de fragiliteit van een mens.
Als je paarden met elkaar ziet spelen, gaat het er ook niet zachtzinnig aan toe. Temeer omdat dat ook een manier is om grenzen te verkennen.
Nu ben ik het niet eens met het stukje dat het paard de mens als onderdeel van zijn kudde ziet, want dat is niet zo. Een paard weet verdraaid goed dat we geen paard zijn.
Desalnietemin, zal het op zijn paards spelen als de adrenaline omhoog gaat, omdat het niet anders kent.
En dat maakt het gewoon gevaarlijk

Je ziet bij de goede paardentrainers (zeker niet in de laatste plaats de doorgewinterde NHer en clickeraar,) dat het altijd de mens is die volledig de regie houdt. Je ziet daar echt geen wild bokkend paard naast de trainer. Je ziet altijd controle door de trainer. Naast de trainer wordt er rustig gedraafd en gegaloppeerd en op aanwijzingen gereageerd. Wil een paard zich even uiten, dan mag dat op grote afstand. Maar dat zal door beroepstrainers niet worden aangemoedigd. Hooguit toegelaten als uitlaadklep op afstand.

Ik doe zelf agility en heb laatst een brief ontvangen dat de organisatie schrok van de manier waarop veel paarden zich " @liberty gedroegen, zonder enige controle, bijten naar de trainer, bokken vlak bij de trainer etc. Zij sprak daarover haar bezorgdheid uit en drukte iedereen op het hart niet in vrijheid te werken, voordat er volledige controle over gedrag is. Dat is niet voor niets.

Als mensen toch wat energie en speeldrang in het paard omhoog willen brengen, is chase the tiger een goed alternatief omdat het paard dan focust op de 'tiger' ipv de trainer. Maar ook dan alleen wanneer het spel ten alle tijde kan worden afgebroken. En dat afbreken zou ik dus zelf doen zodra het paard teveel op adrenaline gaat en niet meer let op de trainer. In dat geval zou ik dus stoppen en een rustige oefening doen, om de adrenaline weer omlaag te brengen.

Een andere erg belangrijke fout die in het filmpje wordt gemaakt is het belonen van het druk gedrag. Gedrag wat wordt beloond, wordt sterker. Wordt het daarna opeens niet meer beloond(of beter gezegd de beloning iets langer uitblijft), dan zal een paard niet zelden alles uit de kast halen om het gedrag sterker te laten zien in hoop op een nieuwe beloning. Dit is iets wat trainers gebruiken om gedrag sterker te maken. In dit geval is dat echter niet handig, want het bokgedrag e.d. wordt hier aangesterkt met alle gevolgen van dien.
Je krijgt wat je beloond, zegt men in de clickertraining. In dit geval is bokken en uithalen beloond en dus datgene wat verkregen wordt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:18

Wat een goede en duidelijke reacties, ik ga vanaf mijn telefoon niet een heel verhaal typen maar het is inmiddels duidelijk omschreven. Ik hoop dat mensen hier van gaan leren en dat er geen blijvende schade is voor de dame in kwestie.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:20

damn wat een domme actie... :?
doe zooi overal...de hele houding van het dier...filmpje zegt meer dan genoeg

ik zie het bij ons op stal ook....iemand die het paard kunstjes leert op de verkeerde manier
vorige keer bijna met steigeren een voorbeen in haar gezicht...
paard kan soms heel gevaarlijk reageren...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:23

Mevrouw mist gewoon een stukje inzicht, dat is gelukkig wel aan te leren! :j

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:27

Ik vind het niet dom maar vooral een ongelukkig ongeval. Ik ken iemand die een trap in haar gezicht gekregen heeft omdat een paard hoog bokte in de paddock en ze liep toevallig langs. Pats hoef in het gezicht. Misschien had het meisje van de film niet helemaal in de gaten dat ze totaal geen controle had, maar ook als ze dit wel het geval was zit een ongeluk in een klein hoekje