Mensen die vergeten te stappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:08

ik begin altijd met een paar rondjes stappen, daarna wel meteen draven, lekker aan lange teugel, wat voltes rijden, en dan na een paar rondjes gaan we galloperen met lange teugel en dan weer draven lange teugel, en dan pak ik hem op in de stap, en beginnen we met het echte werk,
dit heb ik bij elk paard gedaan, en het bevalt me goed,

als heb ik nu een 4 jarige onder het zadel, die heel fris is, en dan draaf ik meestal meteen aan, met een wat langere teugel, en daarna lekker stappen, frisheid eraf, en dan uitbouwen.

dus ja meteen aandraven of meteen aan het werk zetten zit ook verschil in,

op springstallen word er bijna helemaal niet gestapt, das alleen maar draven en galloperen, 20 min en dan word er afgezadeld, omdat er nog veel meer moeten worden gereden, dus ja wat is dan goed en niet goed?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:02

Het warm stappen zit voor mij al verwerkt in het naar de bak toe stappen, uitstappen idem.
Ik begin in de bak dus ook vrij snel met draven ed(als onderdeel van het losrijden), maar dan heb ik het stappen dus al gehad.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:56

Bij mij ligt het er maar net aan welk paard ik longeer.

De jonge paarden die het longeren nog moeten leren die stappen echt niet aan de longe, die moeten eerst leren wat het inhoud en voorwaarts is dat makkelijker te leren dan direct te beginnen met stappen ( omdraaien ect). Als ze het het eenmaal wat door hebben, probeer ik aan het eind hun te laten stappen. Nooit in het begin ivm fris en te veel energie.

De paarden die het longeren kennen kunnen stappen aan de longe, dit gebeurd in het begin en aan het eind uitstappen.

Het maakt bij mij wel verschil met hoe je begint. Ik laat ze altijd eerst warm lopen (draf galop) zonder bij te zetten, daarna zet ik ze pas bij. Vindt het niet kunnen om een paard van stal/weide te halen, en direct vast te zetten met zijn hoofd tijdens het longeren.

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:33

Ik vind dat instappen heel belangrijk is voor je paard / pony.
voorkomt stijfheid en zoveel meer, mijn pony laat ik min 15min in stappen voor we verder gaan. :)

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:41

in de winter lijkt het me heel verstandig om 10 minuten voor en 10 na het werk te stappen.