Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:De benaming dwerg staat idd niet in het paspoort; is afwijking in de groei en zorgt o.a. voor kromme beentjes, rare bouw, onder/overbeet, waterhoofd, etc. etc. en dit in vele variaties, ene geval ernstiger dan het andere.
En tuurlijk hóeft dat niet het geval te zijn, maar zo klinkt het wel in de oren, als je die stokmaat in combinatie met kromme benen brengt.
Hier vind je meer info: (al is dit artikel nog niet helemaal klaar).
http://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei
deze reacties zijn misschien niet wat je had verwacht of had gewild, maar jij wil het je pony zo goed mogelijk maken.
Dan kan je wel vragen wat je allemaal met hem kan doen, maar je ontneemt hem wel een héle belangrijke levensbehoefte; namelijk een soortgenootje. Je hoeft natuurlijk niet zomaar een pony er bij te kopen, je kan toch ook kijken naar iemand die een wei voor zijn pony zoekt? En die er dan bij in zetten?
@ Barbalala: een shet met kromme x benen bij de slacht weg halen om te 'redden' en/of zelfs door te verkopen is iets anders dan een gezond paard er weg kopen.
Veel mensen denken er goed aan te doen om zo'n arm diertje bij de slacht weg te halen, maar feit is wel dat ze daar vaak écht niet voor niets staan!
Dat mooie sportpaard die er nog blakend van gezondheid uit ziet bijv. kan wel van binnen van alles mankeren......
Edit:
kromme benen, super kleine stokmaat, overbeet....
Ik denk niet dat de oude eigenaresse jou gaat vertellen dat een pony die jij van haar hebt gekocht, een (ernstige) groei afwijking heeft of kan hebbenDie zal wel gek zijn!
Officieel Amerikaans mini paard of niet; dat is het RAS. Dwerg groei is een groei afwijking!
En helaas worden dat soort verhaaltjes wel vaker opgehangen, dat zo'n pony vast is komen te zitten bij de geboorte etc.......
Paar maanden terug stond er een hengstje met een apart kleurtje te koop op marktplaats. Zo krom als een banaan; net een teckel en óverduidelijk dwerggroei. Gigantisch lange rug, korte kromme beentjes, waterhoofd, onderbeet.
Vroegen ze €900,= voor want het was een Amerikaans Mini paardje, jaja. En een zéer goede dekhengst, hélemaal correct gebouwd.
En nogmaals, ik wil hélemaal niet met zekerheid zeggen dat jou paardje dwerggroei heeft, maar sorry, het klinkt wel heel aannemelijk helaas, hoe vervelend dat voor jou misschien ook is.
Als je een foto zou plaatsen, zou dat wel heel veel duidelijkheid scheppen. Voor jezelf ook.
Danya schreef:Ik heb hem niet gekocht we hebben hem gekregen van haar omdat zei niet wou dat mensen er rare dingen mee gaan doen!
Ik heb helaas nog niemand kunnen vinden die hem in de wei wil/kan
maar hij heeft geen last van zijn benen dat is nagekeken.
stef schreef:Doodliggen een klein dingetje??? Eerst even verdiepen in vd
Je pony is inderdaad een dwergje, dat maakt hem niet minder lief natuurlijk.
Helaas krijgen veel dwergen problemen met de gewrichten, ik weet niet hoe oud die van jou is?
JoyCiej007 schreef:Dan moet hij door z'n knietjes zakken, gaat hij gewrichten, spieren en pezen belasten.........
dat noem ik geen kleine dingen. Natuurlijk....... tsja, maar als je dat heel vaak op commando gaat doen.
Dingen als zonder touw naast je lopen, flemen..........
Maar als je dan gaat denken aan liggen, knielen, buigen, steigeren, achteruit lopen etc. etc. dan heb je het wel over zware belasting, helemaal voor zo'n pony die dus lichamelijk totaal niet goed in elkaar zit.
Hij zal heus misschien uit zichzelf wel eens steigeren (als hij dat al kan met zo'n bouw) maar dat zijn kunstjes, dat belast hem veel te veel!
(even ter vergelijking; iemand die op krukken loopt laat je ook geen touwtje springen)