Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Elin_ schreef:hestejente schreef:Wat dan als het paard 3 keer van eigenaar wisselt en de koper na de VD'er vergeet te melden dat het paard op commando heeft leren steigeren? Omdat het hem/haar geen fluit interesseert?
Of verzorgpennies die een pony leren steigeren waar een eigenaar (al dan niet bij verkoop) geen weet van heeft?
Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar een kunstje geleerd. Gelukkig niet steigeren... maar hij heeft geleerd om z'n voorbenen naar voren te zetten als je z'n voet aanraakt. Het heeft me máánden gekost voordat ik zonder dat stomme gedoe z'n hoeven kon uitkrabben en nog steeds steekt 't af en toe de kop op. Moet er echt niet aan denken dat ze 'm hadden leren steigeren
Tja.. maar wat nou als je een braaf paard koopt wat het niet kent ,maar een verborgen angst heeft.
Wat als .. wat als.. en wat als..
En daar kan ik veel makkelijker mee omgaan dan met dat stomme kunstje. Kunstje past niet bij z'n karakter en gedrag, dus moeilijker te plaatsen. Bovendien is het geconditioneerd, hij verwacht er een beloning voor. Niemand heeft hem bang GEMAAKT voor ezels.
GittekeZ1 schreef:Goede africhting merk je gelijk is dat niet zo dan koop je dat paard ook niet
maar een goede africhting is altijd belangrijk welke oefening dan ook
maar hou wel rekening mee
Een paard op komando steigert doet dit heel beheerst en is niet gevaalrijk
Het is al door de jaren heen een aangeleerde oefening genaamt de lavade
nu is het altijd lastig dat een paard hulpen heeft aangeleerd die voor iemand anders tot een andere handeling leiden
maar om scholing is altijd mogelijk en geen groot on overkomelijk probleem

Lara_Silver schreef:GittekeZ1 schreef:Goede africhting merk je gelijk is dat niet zo dan koop je dat paard ook niet
maar een goede africhting is altijd belangrijk welke oefening dan ook
maar hou wel rekening mee
Een paard op komando steigert doet dit heel beheerst en is niet gevaalrijk
Het is al door de jaren heen een aangeleerde oefening genaamt de lavade
nu is het altijd lastig dat een paard hulpen heeft aangeleerd die voor iemand anders tot een andere handeling leiden
maar om scholing is altijd mogelijk en geen groot on overkomelijk probleem
Laten we nou eerlijk zijn. 80% van de paarden die het stijgeren via VD hebben aangeleerd komen niet eens in de buurt komen van een correct uitgevoerde levade. Het overgrote deel is gewoon een circuskunstje, voor een levade veel te hoog, te plotseling en veel te weinig beheerst. Een levade is een oefening die veel kracht, rust en beheersing vraagt van het paard. Het paard zakt rustig een maximum door zijn spronggewrichten en vouwt zijn voorbenen in. Terwijl bij het stijgeren wat men het meeste ziet het paard zijn voorhand met veel kracht omhoog gooit, enkelen houden netjes hun benen bij zich maar velen maaien ook nog eens. Dat is imo echt geen levade. Heb er op bokt geloof ik pas één correcte gezien, lang geleden.
Dit is een Levade. Dit is het stijgeren zoals we het het meeste zien.
Elma_ schreef:Alleen is je eerste DIT geen afbeelding maar een gifje. (ik was wel benieuwd hoe het er uitziet correct)
0152141488 schreef:VisibreTeam schreef:Steigeren vinden veel mensen stoer. Mensen weten niet dat er meer bij VD komt kijken dan alleen het aanleren van een kunstje
Als nog, als ze zich zelf een stoertje noemen. Dan vind ik het stoer om er mee te kappen als het paard lijd onder haar/ hem comando's.

Lara_Silver schreef:Bij onvoldoende kracht lichamelijke problemen. 'Psychisch' (niet de correcte term, maar hoe anders te omschrijven?) zou je kunnen zeggen, het paard merkt snel dat het imponeert met stijgeren, kan een een stoot zelfvertrouwen door krijgen. Niet schadelijk voor het paard. Eerder voor ons. Je hebt paarden die niet correct afgericht zijn en het stijgeren ook gaan gebruiken om ongeoorloofde momenten. Echter is van beide de oorzaak een trainer met te weinig inzicht, geduld en kunde iets aan te leren.
VisibreTeam schreef:Lara_Silver schreef:Bij onvoldoende kracht lichamelijke problemen. 'Psychisch' (niet de correcte term, maar hoe anders te omschrijven?) zou je kunnen zeggen, het paard merkt snel dat het imponeert met stijgeren, kan een een stoot zelfvertrouwen door krijgen. Niet schadelijk voor het paard. Eerder voor ons. Je hebt paarden die niet correct afgericht zijn en het stijgeren ook gaan gebruiken om ongeoorloofde momenten. Echter is van beide de oorzaak een trainer met te weinig inzicht, geduld en kunde iets aan te leren.
Als een paard eenmaal doorheeft dat zijn eigenaar het steigeren toch wel imponerend vind en als het paard 1 keer zn zin krijgt doormiddel van steigeren heb je een ENORM probleem.
Leg het liever uit aan diegenen die het niet weten.
Ook moet je beter lezen. Ook mijn posts beter leren interpreteren. Ik zeg duidelijk, psychisch en schade voor ons, juist omdat sommige paarden doorhebben dat ze imponeren.