negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:25

Joolien schreef:
[naam] schreef:
Joolien, ik heb je filmpje bekeken en zie dat jij hem op een goede manier kan gebruiken.
Kim loopt van zichzelf al als een stofzuiger in draf, waardoor ik het niet veilig meer vond om het risico te lopen dat ze erin zou gaan staan.

Op zich is deze teugel dan niet eens nodig voor Kim. Mijn paard kon ik trouwens na ee tijdje longeren zonder deze hulp en liep dan heerlijk met het neusje over de grond.
Klopt hoor, ik wilde hem gebruiken voor de galop, aangezien ze dan echt omhoog komt, maar voor de stap en draf was het compleet overbodig. :j

Tooske

Re: negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:26

Ik ben er alleen maar positief over! geen schuurplekken gevaarlijke situaties maar een paard wat er heel fijn op loopt!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:27

Joolien, het ziet er idd vriendelijk uit, maar ik geloof niet dat er geen schuurplekken
bij de oksels kunnen ontstaan, een constant bewegend touw, ook al is het nog zo zacht,
schuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:29

Ik kan je verzekeren dat geen van de paarden ooit schuurplekken heeft gehad.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:31

Op aanraden van mijn dierenarts gebruik ik deze hulp.
Het is meer voor de ontspanning en goed gebruik van de rugspieren naar mijn idee.
Ik longeer niet met bit maar met kaptoom, dat is veel fijner in de mond. Met bit longeer
ik eigenlijk al jaren niet meer, kijk wel uit met die gevoelige paardemondjes!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:32

Hier ook geen schuurplekken hoor yfande.. :n Spreek je uit eigen ervaring of is het gewoon een theoretische gedachte?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:38

Helaas uit eigen ervaring, mijn merrie zal dan wel te gevoelig zijn......en voor de goede order,
mijn instructrice/osteo was erbij, heb later mijn DA nog gevraagd en die vond het ook niets
voor mijn paard.
Maar prima als het voor jullie paarden wel werkt, geen een paard is notabene hetzelfde.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:40

Oké, ja dat kan inderdaad. Ach, voor het ene paard werkt dit en voor een ander paard werkt iets heel anders. Zo lang je gewoon kijkt naar wat passend is voor je paard ben je prima bezig imo. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:41

Je paard moet in ieder geval niet het contact op willen zoeken :+

Ik blijf me erover verbazen dat als het om rijden gaat, men een super stille hand + aanleuning wil en een paard dat met vertrouwen het contact aanneemt... en met longeren bind je z'n mond vast aan een enorm bewegend lichaamsdeel :? :? (Voorbeen in dit geval, achterbeen bij de pessoa). Bij rijden zou je dit gewoon zagen noemen volgens mij :+.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:42

Chaos schreef:
Hmm. Ik heb gewoon een dik touw. Die gaat met het midden op de nek dan door xe bitringen en dan tussen de voorbenen. Via de ellebogen omhoog en xan leg ik er een knoop in op de schoft. Heb dan geen last van rukken aan het bit dus hoe komt het dat het met deze hulpteugel wel gebeurd dan? Is toch hetzelfde?

Ik heb het ook zo gedaan, maar bij mij gaf hij wel degelijk snokjes in de mond. Ik gebruik dan liever pessoa of halsverlenger!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:17

Ik doe het gewoon met 2 halster touwen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:44

PercyLeen, ik zou die van jou echt wel een stuk losser zetten. Ze moeten zelf de keuze maken om de verbinding te pakken, je moet niet al van die krul uit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:48

Ik vind m ook te strak, hij loopt achter de loodlijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:53

Knap dat jullie kunnen zien dat hij te strak zit op dit filmpje :) Paard kan helemaal met zijn kop omhoog maar loopt idd achter de loodlijn, dit is zijn valkuil, onder het zadel kruipt hij er ook graag achter en in zijn eigen houding, ook als je je hand naar voren doet. Ik filmde hier zelf dus kon hem niet voldoende voorwaarts houden waardoor hij er achter kruipt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:58

Nou, volgens mij zit de longeerhulp wel degelijk te strak, als je hem een stukje losser gooit kan zn neusje er ook beter uit. Ik denk ook dat deze hulpteugel voor jouw probleem geen oplossing is ;)

Mijn negatieve ervaring met de longeerhulp:
Een jonge arabier wist niet wat hem overkwam toen hij begrenst werd in zijn hoofdhouding en is alle kanten opgegaan en heeft zich toen achterover laten vallen... Niet mijn paard ofzo, maar ik keek toe ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:04

Gelukkig weet bokt het altijd beter :)

Die van mij is erg los in zijn lijf, ik dwing hem nergens toe. Maargoed, jullie hebben er verstand van en ik natuurlijk niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:15

PercyLeen schreef:
Knap dat jullie kunnen zien dat hij te strak zit op dit filmpje :) Paard kan helemaal met zijn kop omhoog maar loopt idd achter de loodlijn, dit is zijn valkuil, onder het zadel kruipt hij er ook graag achter en in zijn eigen houding, ook als je je hand naar voren doet. Ik filmde hier zelf dus kon hem niet voldoende voorwaarts houden waardoor hij er achter kruipt.

De pest is dat deze hulpteugel het paard totaal niet uitnodigt om het bit aan te nemen, maar juist stimuleert om lekker achter de loodlijn te kruipen.

Om bovengenoemde redenen: het is voor het paard echt niet prettig om die links/rechtssnokken in zijn mond te krijgen bij iedere pas.

Bij een paard dat achter het bit kruipt zou ik zelf liever een elastiek gebruiken, dat is veel milder (en voor paarden die gaan hangen weer niet geschikt. :+ )

Ik zou deze constructie trouwens niet op onze merrie durven gebruiken, als ze het hoofd omhoog doet en de touwen snijden in de pees achter de ellebogen, dan vrees ik dat ze omhoog komt en achterover klapt.

Edit: ik zie dat Visibre Team een dergelijk voorval ook beschrijft.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:18

PercyLeen schreef:
Gelukkig weet bokt het altijd beter :)

Die van mij is erg los in zijn lijf, ik dwing hem nergens toe. Maargoed, jullie hebben er verstand van en ik natuurlijk niet.

Ik zeg niet dat ik er verstand van heb maar wat ik zie :)

Driesprongg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:29

wrm is er altijd ruzie op bokt iedereen weet zelf wat het beste is voor zijn/haar paard,
en weet dus zelf ook wel beter of het touw goed zit of niet goed zit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:30

Driesprongg schreef:
wrm is er altijd ruzie op bokt iedereen weet zelf wat het beste is voor zijn/haar paard,
en weet dus zelf ook wel beter of het touw goed zit of niet goed zit.

Er is toch helemaal geen ruzie?

Daarnaast, als iedereen (even buiten dit topic om) het allemaal al wist zouden we allemaal Anky zijn toch?
En zelfs Anky weet niet alles.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:34

Grappige opmerking van iemand met 32 posts die hier 3 dagen lid is trouwens. :)

Driesprongg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:38

Citaat:
Grappige opmerking van iemand met 32 posts die hier 3 dagen lid is trouwens.

Jaa super grappig,
Als iedereen tegen 1 persoon gaat zyke is dat ook niet eerlyk.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:41

Mijn bijrijdpaard liep er veel te veel mee op de voorhand. Neus over de grond maar achter deed ze niks.
Daarom ben ik pro pessoa / dubbele longe.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:42

Ik ben heel erg tegen pessoa, kan heel gevaarlijk zijn als de paarden schrikken!
Ik longeer ook met touw en zet het eigenlijk vrij lang, zodat ze er net niet instapt. Ze ontspant er erg goed mee, loopt vaak als een stofzuiger en der achterhand activeer ik zelf wel :j
Ik ben er erg blij mee, longeer eigenlijk zelden met iets anders.
Van het zagen heeft ze geen last, ik werk echt via de achterhand over de rug en zo wordt ze nageeflijk, zonder dat het touw echt inwerkt, het is eigenlijk alleen voor momenten waarin ze afgeleid wordt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:43

Driesprongg, we zijn niet tegen 1 persoon aan het zeiken. Iemand plaatst een filmpje en daar komen reacties op. Je kunt tegenwoordig niks meer plaatsen zonder er reactie op te krijgen :) Wil ze geen kritiek krijgen, moet ze niks plaatsen ;)