Grondwerkoefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Re: Grondwerkoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:53

goed dat je 't zegt..

was me niet eens opgevallen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 01:04

Cassidy schreef:
Toch jammer dat TS gestopt is met bokt, tenminste, zo staat het in haar onderschrift. Ze had hier nog heel veel kunnen leren. Arme, arme paarden....

ik leer echt niks van jou hoor ik leer meer van een beer over paarden dan van jou!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:09

wat kan jij hoog van de toren blazen TS... :roll: en zodra je het ergens niet mee eens bent meteen opgeven? ik hoop dat je met je pony toch wat meer doorzettingsvermogen hebt.

Cassidy is naar mijn mening een gerespecteerde bokker, die ondanks tegensprekingen van mensen zoals jij, toch vriendelijk probeert uit te leggen waarom iets is, en waarom mensen zich moeten inlezen voordat ze zomaar iets toepassen waar ze de uitwerking niet van kennen. Daar heb ik ontzettend respect voor, want bij eigenwijze bokkers die oogkleppen dragen verlies ik al gauw het geduld.
Ik adviseer je om Cassidy's posts nog eens rustig door te lezen, en de links die er geplaatst zijn ook, geloof me daar kan je heel wat van op steken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:42

Op aanraden van een van haar ouders, namelijk haar moeder is ze even met dit onderwerp gestopt. Ik ben die moeder.

Helaas is het keer op keer zo op bokt dat er niet doorgevraagd wordt. Wat bedoelt iemand? Zeker een jong meisje wat zich misschien nog niet zo goed kan uiten? Is wat ze schrijft letterlijk of is het in echt iets genuanceerder? Lees ik zelf wel wat er staat of trek ik te snel een conclusie?

Gelukkig geldt dit zeker niet voor iedereen hier dus wie de schoen past trekke hem aan en wie gewoon mee wilde denken en open stond, voel je alsjeblieft niet aangesproken.

Feit is dat ts een pony heeft, een pony waar helemaal niets mis mee is en waar zij nu sinds een 1,5 jaar mee aan het trainen is, onder begeleiding van ons en soms met hulp van anderen.
Deze pony is heel erg intelligent en daarom is het belangrijk om steeds een stapje voor te blijven. Dat bleek wel toen we het trailer laden gingen oefenen. Een hele lieve stalgenoot is ons toen spontaan gaan helpen met haar eigen methode, zij is een Silversand instructrice.

Wat mij al heel lang opvalt is dat elke methode kenmerken van hetzelfde heeft en dat is niet zo gek want een paard is een paard en die reageren natuurlijk voor een groot deel op dezelfde manier. Verschillende methoden zijn er gekomen en dat is helemaal prima. Zo heeft deze zelfde stalgenoot samen met mijn dochter en de paarden wat grondwerk oefeningen gedaan. Leuk voor allebei want je ziet de pony genieten en enthousiast worden en dochter vind het ook leuk.

Vandaag heb ik nog even de Join up nagelezen zoals in de autobiografie van Monty Roberts staat. Zoals hij het zelf uitlegt is er geen enkele agressie in te vinden richting paard. Waar ik absoluut niet achter sta is het feit dat paarden voor een demonstratie op vreemd terrein worden gebracht in omstandigheden die ze niet kennen en dan ook deze join-up voor de kiezen krijgen.

Maar...... onze paarden staan in een kudde, dat is hun groep, daar wordt in verjaagd en geaccepteerd zodat de rangorde bepaald wordt. Als wij als baasje ze gaan longeren, ze van ons afduwen met de zweep en niet accepteren dat ze op ons afkomen zien ze dat niet als bedreigend.

Als iemand dat doet zonder longeerlijn maar hierbij wel het paard/pony na enige tijd naar zich toe laat komen is het dan opeens een zeer beangtigende join-up?

Kijk je naar de join-up zoals velen die misbruikt hebben om de macht te krijgen over een weerloos dier dan heb je het toch echt niet over hetgeen er eigenlijk oorspronkelijk bedoeld is met de join-up (die Amerikaans is en daarom wel heel erg veel genuanceerder mag worden gebruikt).

Bij ons staat het dier centraal. Nu haar pony dwars is slaan we hem er niet doorheen zoals sommigen zo graag adviseren maar kijken we waarom hij dwars is. Heeft hij pijn? Is er iets met zijn gebit? Dieren kunnen alleen hun ongenoegen kenbaar maken door hun reactie. Dit is een slimme en gevoelige pony. Hij heeft enorme sprongen gemaakt in de training, wordt sinds kort op wedstrijden uitgebracht en vindt dit allemaal spannend, hij moet weer even terug naar de basis en wat afwisseling in het werk.

En dat laatste is het enige waarom dochter vroeg of iemand nog leuk grondwerk wist. Juist omdat ze haar pony respecteert en hem afwisseling wil geven.
Onze join-up is onze invulling, misschien is join-up te beladen maar we hebben het hier over een 14-jarige die de beladenheid niet kent van dat woord.

Ik heb zelf nooit grondwerk gedaan (behalve dan longeren en lange teugel werk) maar er is iets voor te zeggen om zo op een leuke manier met je pony/paard bezig te zijn en daarbij wel duidelijk maakt aan het dier dat je de leider bent omdat jij het spel bepaalt en niet hij of zij. Dat heeft niets te maken met het verstoten uit een kudde, zij is zijn kudde niet, dat is de groep paarden waarmee hij samenleeft, en ze staat echt niet als een brullende stier de arme pony van zich te verjagen.
Niet ieder 14-jarig meisje is een dierenmishandelaar omdat ze misschien net een term gebruikt die een, voor haar totaal onbekende, verkeerde lading heeft. Helaas overlegt niet ieder 14-jarig meisje met haar moeder voor ze een topic plaatst.
Dan komen er reacties die ze niet verwacht, schiet in de verdediging, krijgt daardoor nog meer negatieve reacties en weet het dan al helemaal niet meer. Zeker niet als een stalgenoot die [naam] en de andere stalgenoot, de instructrice, die keren niet samen bezig hebben gezien opeens conclusies gaat trekken via bokt, erg jammer.

En voor degenen die Caresje persoonlijk kennen: de genoemde Annemarie heeft samen met haar het grondwerk geoefend waar ze nu mee bezig is.

En voor degenen die haar niet kennen: ik ben haar moeder, ik heb 35 jaar lang paarden, ik blijf open staan voor elke innovatie op het gebied van de paardenpsychologie en alle ontwikkelingen in de paardenwereld en ik vind dat ik nooit de wijsheid in pacht heb maar ik kan toch echt wel zien wanneer een paard al dan niet goed in zijn vel zit. En als deze pony ook maar enigszins gebroken zou zijn dan zou hij niet kunnen, misschien niet eens durven, wat hij nu doet en dat is zich aan ons laten zien zoals hij is.
Hij zit gewoon goed in zijn vel, zit goed in het voer, heeft de energie om zijn werk te doen maar ook om eens in protest te gaan en protest is niet erg, hoe je daar als baas mee om gaat, dat kan het verschil maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 08:42

Silversand is vergelijkbaar Parelli, en niet Monty Roberts en al helemaal geen Join Up.
Op het moment dat iemand roept dat hij de Join Up doet, wie zijn wij om in twijfel te trekken dat diegene toch niet weet hoe hij de dingen moet benoemen waar hij mee bezig is? Op het moment dat je dochter roept dat jullie de JU adviseren, gaan we haar op haar woord geloven. Dat je dingen de sticker JU gaat geven die het uiteindelijk helemaal niet zijn: wij zien JU en daar reageren wij op. Heb ik zin om me bij ieder topic af te vragen of dingen echt zo bedoeld zijn zoals ze worden neergezet? Nee, daar heb ik geen zin in. Ik ga er van uit dat dingen die op bokt neer worden gezet zo bedoeld zijn zoals ze er zijn neergezet.

Je dochter is 14 - zo lezen we allemaal in haar profiel - en plaatst een topic op het volwassen gedeelte van bokt. Wat mij betreft krijgt ze op dat moment volwassen tegengas. Blijkbaar kan ze daar niet tegen, maar dan zou ik toch adviseren dat ze nog niet buiten de beschermde fora van bokt komt, en dat zijn met name de Jeugdfora.

Dat julllie je verdiepen in het paard, er dieper op ingaan, is alleen maar goed. Mijn advies is dan nogmaals dat je dochter de filmpjes even gaat bekijken die ik hier eerder heb geplaatst. Silversand, Parelli, Clinton Anderson, het ontloopt elkaar niet zoveel. Maar als je het filmpje bekijken van Anderson met zijn merrie Mindy, of het filmpje van Stacy Westfall met Roxy, kun je zien wat er allemaal mogelijk is. En daar kom je niet met de JU alleen! De algehele kennis van de JU is toch vaak echter dat je mbv de JU een betere band krijgt met je pony, en dat veel jeugdige bokkers hem drie keer in de week op hun paard loslaten omdat het zo schattig is als ze al een hondje achter je aanlopen. En omdat ze geen andere manier weten om problemen die ze tegenkomen uit de weg te helpen.

Nog wat kijkvoer:

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks&lr=1

Methode Clinton Anderson, op jonge en voorheen verwaarloosde merrie Fancy. Even dag 1 tm 8 goed doorkijken. Dit is een samenvatting van work in progress, dus geen gelikt demonstratiefilmpje.

Begint met longeerwerk wat in ogen van leken verward kan worden met de JU. Grondwerkoefeningen zie je door alle 8 delen van de filmpjes. Het is alleen gevaarlijk om deze zomaar op een paard toe te passen, omdat je moet weten wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen. Daar is les voor nodig, die je dochter niet nemen wil/kan. Puur van filmpjes of uit een boek wat dingen toepassen gaat niet werken.

Zadelmak maken via methode Anderson (trek er even een paar uur voor uit). Jonge Mustang Boemerang die nog niet in handen is geweest van mensen. Ook een work in progress, reacties zijn zoals het dier ze geeft omdat hij met dingen voor het eerst wordt geconfronteerd. Geen gelikt demonstratiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=FF5KPdOM ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=WP66O-Xd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=zD5I2J43 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=deNEme1G ... re=related

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:16

cassidy _/-\o_

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:18

caresje schreef:
Cassidy schreef:
Toch jammer dat TS gestopt is met bokt, tenminste, zo staat het in haar onderschrift. Ze had hier nog heel veel kunnen leren. Arme, arme paarden....

ik leer echt niks van jou hoor ik leer meer van een beer over paarden dan van jou!

beetje respectloos vind je niet? Cassidy houdt het netjes en ik heb al veel geleerd van haar

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:33

Ik mag toch zelf weten van wie ik wel en niet iets aanneem???
Ik wil geen een of ander expert worden in grondwerk maar gewoon een paar leuke oefeningen doen met hem.
Die 7 games ga ik wel eens proberen lijkt me best leuk om te doen ;) .

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:16

Ik vind de 7 games ook heel leuk, Heeft er iemand een goede site waar het duidelijk en in het nederlands staat uitgelegt? Ik kan niet zo goed engels :')

amaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:57

amaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:00

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:09

Ik ga geen join-up meer doen want het heeft niet zoveel effect als je paard je al goed vertrouwt. ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:26

caresje schreef:
Ik ga geen join-up meer doen want het heeft niet zoveel effect als je paard je al goed vertrouwt. ;)

Dus wat ik je probeerde uit te leggen was toch wel waar?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:33

caresje schreef:
Cassidy schreef:

caressa ja vergeet weer dat je van IEDEREEN echt iets kan leren.

En ik heb ook ooit eens een 'discussie' gehad met Cassidy omdat ik het er niet mee eens was, maar 9 van de 10 x als ik haar tegenkom in een topic zegt ze wel waar t op staat, en probeert ze serieus te helpen zoals nu.

En bokt is niet alleen maar zeiken zeiken zeiken, op bokt zijn mensen die eerlijk hun mening geven, al is dat soms niet even prettig om te horen, maar dan hoef je niet tegen iedereen zo te reageren omdat je weer eens chaggerijnig ben oif, dan kan je dat beter proberen te negeren.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:47

caresje schreef:
Ik mag toch zelf weten van wie ik wel en niet iets aanneem???
Ik wil geen een of ander expert worden in grondwerk maar gewoon een paar leuke oefeningen doen met hem.
Die 7 games ga ik wel eens proberen lijkt me best leuk om te doen ;) .

ja mag ook best maar die zin van die beer vind ik niet aardig..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:05

@ Caresje.

Het omgaan met paarden gaat je een ding leren.
Dat je geduld moet hebben, je ego in de kast moet zetten, en moet luisteren.
Dat is een leerschool die je door moet maken, en dan mag het niet uitmaken wie je wat gaat proberen bij te brengen.
Dat kan ik zijn, of je moeder zijn, of iemand anders zijn die jij op een voetstuk hebt staan.
Per definitie mij al uitsluiten als persoon die je wat bij probeert te brengen, je stekels opzetten en beslissen dat je het zelf wel beslist naar wie je luistert, daar gaan bij mij allerlei alarmbelletjes van rinkelen.
Want als jij je al zo doof opstelt tegen mij, dan vraag ik me af hoe bereid jij bent om op je paard in te gaan en echt te gaan horen wat hij je te vertellen heeft.

Misschien iets om over na te denken.

Stel je bescheiden op. Tegen iemand die je wat probeert bij te brengen, en tegen je paard.
Ben je daar niet toe bereid, dan hoop ik dat je de puberjaren zonder al te grote brokken doorloopt, en dat je niet al te grote schade aan je paard toebrengt.
Alleen omdat jij te eigenwijs bent om iets van een ander aan te nemen.

A mind is like a parachute.
It only works when it is open.

Nogmaals, veel wijsheid toegewenst.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:26

love_shyboy schreef:
caresje schreef:

Dus wat ik je probeerde uit te leggen was toch wel waar?

welk???
ja sorry ma mijn zus zat gister ook op men bokt dus weet ni alles als het in pb was?
@Cassidy: op/met een paard is het wel heel anders dan bij eeen mens hoe ik reageer ik ben het er gewoon niet altijd mee eens en ik vind het moeilijk om iets digitaal uit te leggen of aan te nemen maar ik vind het een beetje vervelend dat er een hele discussie komt over join-up ik heb hem niet nodig met Tarik wat vandaag toch maar weer is gebleken ;)

Sorry voor mijn velle gedrag als ik iets verkeerd opvat is het moeilijk voor mij om te denken zou diegene het mss anders bedoelt hebben ik doe echt men best om het goed op te vatten maar dat is soms moeilijk dus nogmaals sorry voor mijn velle gedrag

(op/met een paard is het veel makkelijker om rustig te blijven, voor mij dan)
Laatst bijgewerkt door Brainfail op 03-01-12 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:32

Nou ik probeerde je duidelijk te maken dat je geen join up nodig hebt, omdat tarik niet dominant is oid, maar dat je ook andere dingen kon doen, en daar ging je nogal agressief/asociaal op in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:33

Is er echt een zus, of hebben we het hier te maken met een gespleten persoonlijkheid?

Mocht er echt een zus zijn, beste TS, is het niet handig om je zus op je account te laten en in jouw naam te laten reageren. Sterker nog, het is zelfs niet toegestaan op bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:37

caresje schreef:
@Cassidy: op/met een paard is het wel heel anders dan bij eeen mens hoe ik reageer ik ben het er gewoon niet altijd mee eens en ik vind het moeilijk om iets digitaal uit te leggen of aan te nemen maar ik vind het een beetje vervelend dat er een hele discussie komt over join-up ik heb hem niet nodig met Tarik wat vandaag toch maar weer is gebleken ;)

Sorry voor mijn velle gedrag als ik iets verkeerd opvat is het moeilijk voor mij om te denken zou diegene het mss anders bedoelt hebben ik doe echt men best om het goed op te vatten maar dat is soms moeilijk dus nogmaals sorry voor mijn velle gedrag

De vraag aan jouw: reageer je echt anders bij een paard als bij een mens? Wat is de reden dat je denkt dat je daar anders reageert als bij een mens?

En wat is de reden dat jij denkt dat wij begrijpen dat je de JU niet bedoelt als jij duidelijk aangeeft deze toe te passen?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:37

ze wouw even een topic bekijken van een vriendin ofzo ma ze heeft zover ik weet niet gerageerd op andere dingen ma het zou kunnen dat ze op pb's heeft gereageerd ik zal eens kijken. (het zou goe kunnen da ze da heeft gedaan toen ik ofline was of heb het gwn ni in de gaten gehad)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:39

Cassidy schreef:
caresje schreef:

De vraag aan jouw: reageer je echt anders bij een paard als bij een mens? Wat is de reden dat je denkt dat je daar anders reageert als bij een mens?

En wat is de reden dat jij denkt dat wij begrijpen dat je de JU niet bedoelt als jij duidelijk aangeeft deze toe te passen?

ja en ik zou het niet weten denk omdat ik wel heeeeeel koppig kan zijn

Het is niet echt precies de JU maar het lijkt er wel hard op en ik ''breek'' men pony echt niet. Ik zou het echt niet doen als da zo is en men ma zou me het dan ook niet laten doen hoor. ;) :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:41

Heb je inmiddels alle filmpjes die ik eerder heb geplaatst al doorgekeken? Zo nee, zou ik je met klem willen adviseren dat alsnog te doen. Mocht je daarna nog vragen hebben kun je ze stellen. Het liefst in dit topic, zodat eventuele meelezers hier ook nog van kunnen leren.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:44

Ik heb er een aantal bekeken zal de rest ook nog wel even bekijken. :)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:58

Is dat die JU in die filmpjes want lijkt er wel op maar goed ik heb ze nu denk wel allemaal gehad.